Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Katılım
11 Nis 2015
Mesajlar
164
Tepkime puanı
379
Yaş
49
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar

Yaklaşık RC helikopter modelciliğimin son 5 senesinde gasoline motorlar kullanan helikopter ile uğraşıyorum. Değişik platformlarda incelediğim ve kullanılan veya kullanılmaya çalışılan birçok gasoline motor var. Bunları bir arada toplayarak gasoline helikopterler ile ilgilenmeye başlayacaklar için toplu bir bilgi olmasını istedim. Gözümden kaçan veya sizlerinde mutlaka ekleyecekleriniz olabilir.

1.) Zenoah PUH (Power Unit for Helicopter) Engine
Bu motorlar Komatsu firmasının Zenoah motorlarının helikopter kullanımı için ürettiği daha küçük ve söylenene göre krank şaftı biraz daha iyi balanslanmış motoru. 230, 240, 260 ve modifiye edilmiş daha büyük versiyonları ve değişik Walbro karbüratörü içeren modelleri mevcut. Bu motorlar Century Radikal, Bergen Intrepid, TSA Infusion'nun gasoline versiyonu (uzun süredir çıkacak ama bir türlü piyasaya çıkamadı) ve bazı gazoline dönüşümlerinde kullanılıyor. RC motorlara göre bence bu motorların dez avantajı soğutma sorunları. Soğutma için motora bağlı bir fan kullanılıyor ama bu fan üstden alta doğru motor silindirinin kafasına doğru bir fan shroud yada üfleme yolu içinden hava üflüyor. Buda çoğu zaman yeterli olmuyor. RC format Zenoah motorlarda ise motorun pull startı üstünde çok büyük motorun tüm kasasını silindir kafası ile beraber soğutan bir fan mevcut. Ama tabiki PUH motorun avantajı ise küçük ve hafif olması.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


2.) Zenoah RC Engine
Bu motorlar Zenoah'ın RC arabalar için ürettiği ama son zamanlarda birçok helikopter uygulamasında kullanılan motorlar. Bu motorların en son devasa hacimi olan 320 modeli çıktı. Vario helikopter bu motorları Benzin trainer modelinde yıllardır kullaıyor. Ayrıca Helibug ve onun gibi bir çok gasoline çevrimi üreten firmalarıda bu motoru kullanıyorlar. Avantajından üstde biraz bahsettim ama tabiki biraz daha büyük ve ağır. Ama çok iyi soğutuluyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


3.) OS 15GTHZ ve 15GTHZ-600
OS firmasının gasoline helikopter pazarına girmek için sırayla çıkarttığı motorlar. Önce 700 modelleri için çıkarttığı 15GTHZ ve daha sonra karburatör değişikliği ve bazı modifikasyonlar ile 600 versiyonunu çıkarttı. Ayrıca 600 için OS kendisi Trex 600 conversion kitide çıkardı. Bu motorların özellikle 15GTHZ için bazı sorunları olduğu ve soğutma problemleri nedeniyle piston silindir problemleri yaşadığı birçok forumda tartışılyor. Ayrıca piston ve piston kolu bağlantı rulmanları ve piston kolu bağlantı pimi ilede ilgili sorunlar var. OS aslında nitro motorda çok başarılı ama nitrodan yeniden mühendislik ile bu gasoline motorlara geçişte ilk başlarda sorunlar yaşıyor. Düzeltilirse hacim ve uyum olarak çok uygun motorlar. Temel sorun ısı ve bu ısıyı atmak. Bilindiği gibi gazoline nitroya göre çok daha yüksek ısı üretiyor ve yakıt içinde soğutma için metil alkolde yok.

OS 15GTHZ
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


OS 15GTHZ 600
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


4.) Gaui T10, Go Engine 56 ve Rotorstar (Hobbyking kopyası)
Bu motorlar yine nitro motorların değişik adaptasyonlar ile gasoline uyarlama çalışmaları. Gaui'ni NX4 için ürettiği T10 ve sonrasında Raptor 30 ve Trex 600 için taiwan go firmasının motoru ve Rotorstar diye bir firmanın ürettiği Hobbyking'de satılan bir motor. Aslında forumlarda bu üç motorunda temlede aynı motor olduğu ve ufak tefek değişiklikler içerdiği söyleniyor. Değişik forumlarda bu motorlar ile (özellikle Go ve Rotorstar) değişik çevrim çalışmaları mevut. Bu motorların Zenoah'lardan önemli bir farkı yağlama için 10:1 yağ kullanmaları. Bu kadar çok yağ nitrodan çevrilen bu küçük arkadaşların gazın ısısı ile beraber sürtünmeden oluşabilecek problemleri yaşamamsı için kullanılıyor. Daha yeni çıkan bu motorlar için dayanım ve piston silindir sorunları raporlarınıyor. Hatta Go firması daha iyi soğutmak için silindir kafası kocaman bir V2 versiyonu bile çıkardı.

Gaui T10
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


GO 56
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


GO 56 Version 2
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rotorstar
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Devrim bey eline sağlık güzel inceleme olmuş ben de çocuğuma miras bırakacağım raptor 90 os15 gthz var daha elimi suremedim nedir ne değildir simdilik bir fikrim yok [emoji16]
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Forumda eksikliğini hissettiğimiz şahane bir konu olmuş Devrim bey. Ellerinize saglık :halay:

Uygun bir zamanda hemen ilgili indeks sayfalarımıza kaynak konu olarak ilave edelim :)

Henüz Benzinli bir heli görmek nasip olmadı. Inşallah bir gün gercegini de uçarken görmek nasip olur :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Çok teşekkür ediyorum Celalettin bey ve Mehmet Bey. İnşallah Trex 700 Gasser ve Vario Benzin Trainer'ın uçuşlarını yapıp kaydederek paylaşabiliriz. Celalettin Bey niye öyle diyorsunuz siz daha çok gençsiniz inşallah Raptor'a OS motoru takıp güzel uçuşları oğlunuz ile beraber yaparsınız. Trex 700'ü gazoline çevirirken keşke fotoğraflasaymışım buradan paylaşırdım. Gerçi Helibug'ın web sitesinde hepsi mevcut. Bu arada Helibug sitesini kuran kişinin adı Ali ilk duyduğumda Türk zannetmiştim ama soyadını öğrenince olmadığını anladım. Ali Ahzar isimli bir Amerikalı kendisi ama isminden de belli olacağı gibi bizim taraflardan. O yüzden çok yardımcı olmuştu conversion kitini alırken kargo ücreti ve fiyatı düşük gösterme konusunda (malum gümrük sorunları). Dönüşüm kiti çok büyük değil en büyük parçalar sağ ve sol karbon fiber gövdeler onlarda ince ve a4 boyutu civarlarında o yüzden kolay almıştım. Birde bu conversionlar ile ilgili benzer bir post yapmayı arzuluyorum gittikçe sayıları artıyor. Ama ilk çıkan bu Helibug vede nerdeyse tüm align modellleri için çıktı DFC'ler dahil.
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Forumda eksikliğini hissettiğimiz şahane bir konu olmuş Devrim bey. Ellerinize saglık :halay:

Uygun bir zamanda hemen ilgili indeks sayfalarımıza kaynak konu olarak ilave edelim :)

Henüz Benzinli bir heli görmek nasip olmadı. Inşallah bir gün gercegini de uçarken görmek nasip olur :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mehmet söz veriyorum şu raptoru toplayınca sizin orada uçuracağım.[emoji106]
Devrim bey benden hızlı olmazsa tabi[emoji1]
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar


Celalettin Yazkan' Alıntı:
Mehmet söz veriyorum şu raptoru toplayınca sizin orada uçuracağım.[emoji106]
Devrim bey benden hızlı olmazsa tabi[emoji1]
Abi şahane olur gercekten, hayır duası almış olursun :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Devrim bey peki uçuş performansı, optimum kafa hızı, tek uçuş maliyeti, uçuş süresi gibi konularda glow heliler ile gasser'lerin ne gibi farkları var? O konuda da tecrübelerinizi paylaşır mısınız?

Siz hangi motoru, hangi frame ile kullanıyorsunuz? Trex 700 helibug gasser dışında frame / motor tecrübeniz oldu mu? "Bence şu motor" diyebileceğiniz bir motor var mı? Hangisini tercih ederek bu işe bulaşalım?

Kimler gasser helilere yönelmeli? Örn; uzun ve sport uçuş yapmayı sevenler?

Isınma dışında gasser motorların karakteristik problemi / dikkat edilmesi gereken hususu var mıdır?

Çok sordum, biliyorum :) Ama hiç yakıtlı heli'm olmadı ve bir gün mutlaka edinmek / tecrübe etmek istiyorum. Bilgiyi akarken görünce kovamı doldurayım dedim :)
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Ergün Gürer' Alıntı:
Devrim bey peki uçuş performansı, optimum kafa hızı, tek uçuş maliyeti, uçuş süresi gibi konularda glow heliler ile gasser'lerin ne gibi farkları var? O konuda da tecrübelerinizi paylaşır mısınız?

Siz hangi motoru, hangi frame ile kullanıyorsunuz? Trex 700 helibug gasser dışında frame / motor tecrübeniz oldu mu? "Bence şu motor" diyebileceğiniz bir motor var mı? Hangisini tercih ederek bu işe bulaşalım?

Kimler gasser helilere yönelmeli? Örn; uzun ve sport uçuş yapmayı sevenler?

Isınma dışında gasser motorların karakteristik problemi / dikkat edilmesi gereken hususu var mıdır?

Çok sordum, biliyorum :) Ama hiç yakıtlı heli'm olmadı ve bir gün mutlaka edinmek / tecrübe etmek istiyorum. Bilgiyi akarken görünce kovamı doldurayım dedim :)

+1 ben de aynı soruların cevaplarından alabilirim :)
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Ergün ve Emre Hocam

Öncelikle gasser helilere ilgi duymanıza sevindim. Sorularınızı bildiğim kadarı ile cevaplamaya çalışayım. Aslında gasser helilerin nitro motorlu helilere alternatif olarak kullanılmasının arkasındaki en önemli motivasyon Nitro yakıt ile gasoline yani bildiğimiz 95 oktan benzinin arasındaki fiyat farkı türkiyede litresi benzinin 5 TL dersek çok uzun süredir almamakla beraber nitro yakıtların litresi 20 TL'ler civarında dersek, yani 4 kat kadar bir fiyat farkı var. Bu fark benzinin çok daha ucuz olduğu ABD gibi ülkelerde çok daha fazla. Yani fark iyice açılıyor. Ayrıca ikinci bir avantajı ise nitro yakıtlı heliler uçuş sonrası önemli bir temizlik gerektiriyor. Yakıtın içinde önemli bir miktarda hint yağı var. Yanmayan yağ eksozdan atılıp helinin büyük bir kısmına bulaşabiliyor. Gasoline helilerde böyle bir sorun yok uçuş sırasında eksozdan çok az duman ve yanmamış yağ atımı oluyor. Bu sebeple çok daha az temizliğe ihtiyaç duyuluyor. Şimdi gelelim kafa turu, uçuş sitili ve benim seçimim olan bir gasoline motor olup olmadığına. Aslında bunlar mesajınızda belirtiğiniz gibi sizin uçuş sitiliniz ile çok yakından alakalı Zenoah PUH yada RC stil motorlar gibi büyük arkadaşların olduğu gasoline heliler sizinde belirttiğiniz gibi sport ve uzun süreli uçuşlar için kullanılıyor. Hatta scale modellerde de Vario firması bu Zenoah motorlarını tercih ediyor. Aslında bende çok uçma pratiği olmayan biri olarak böyle sakin yavaş uçan helileri tercih ediyorum. Trex 700 Gasser Helibug çevriminde Zenoah RC260 motor mevcut. Vario Benzin Trainer uçuşa hazır olanında yine Zenoah RC230 motoru var yeni topladığım Vario Benzin Trainer'a ise Zenoah RC290 motor aldım. Henüz montajını yapmadım. Bu motorlar 2 kg'lara yakın yani düşündüğünüzde OS91 veya 105 gibi bir nitro motorlara göre bayağı büyük ve ağırlar bu sebeple bu tip 700-800 büyüklüğünde diyebileceğimiz gasoline heliler ile 3d uçuş yapmak özellikle standart zenoah motorlar ile pek mümkün değil. Tam dişli oranlarını hatırlamamakla beraber Trex'de 1750-1800 kafa turuna Variolarda ise 1500'ler civarına çıkabileceğim gibi duruyor. Daha net ve kesin rakamlar isterseniz bakıp yine dönerim. Fakat gelelim modifiye dünyasına biliyorsunuz herşeyin modifiye edilmişleri mevcut. Toxic Al ve Bruce Hanson gibi ABD'de özellikle bu Zenoah motorları modifiye eden ve 3 beygirden 4.5 hatta 5-6 beygire çıkarabilen modifiye guruları mevcut. Birde tuned pipe kullanırsanız birkaç beygirde oradan gelebiliyor. Ozaman bu arkadaşlarda fena olmayan 3D makinelerine dönüşebiliyor. Fakat halen yine inanılmaz hızlı bir elektrikli model yada YS120 felan gibi bir nitro makinası atikliğine ulaşamıyor. Gelelim OS ve GAUI ve Go gibi motorlara bu motorların bir kısmıda minimum modifikasyon ile hatta direkt nitro motoru çıkarıp nitro benzin boruların tygon gasoline dayanan borular ile değiştirerek direkt gasoline tadına ulaşmak için tasarlanıp piyasaya sürüldü. Özellikle OS 15GTHZ veya Go motoru gibi motorlar. Ayrıca 30 size veya NX4 gibi daha küçük gasoline helikopter isteyen, daha küçük alanlarda uçuş yapmayı isteyen ve dediğim gibi conversion veya mevcut helikopteri modifiye etmeden direkt gasoline olarak kullanmak isteyenlere göre bu ürünler çıktı. Lakin birçoğunda soğutma sorunları nedeniyle piston ve silindir sorunları yaşanıyor. Çünkü çoğu nitro motorlardan gasoline çevrilen ve yeterince zenoah gibi direkt gasoline göre tasarlanmayanlar motorlar. Ama kendilerini geliştiriyorlar. Bu motorların avatajıda ufak ve hafif olmaları ve yine 3D uçuşa yönelik uçuş yapanların biraz daha tercih edebileceği motorlar. Ama dediğim gibi biraz erken daha gelişme göstermeleri gerekiyor. Sonuç olarak sport ve yavaş uçmayı benim gibi tercih edenler zenoah motorları tercih edbilir. Zenoah motorlar içinden de en iyi soğutulanı ama biraz daha büyük ve ağır olanı RC stil zenoahları tercih edebilir. Ama 3D uçuş yapmak isteyenler zenoah motorların modifiye edilmiş versiyonlarını kullanılabilr yada OS motorlara gidilebilir. Fakat yine vurgulamak isterim OS motor kullananların halen çok sorun yaşadığını birçok forumda okuduğumu belirtmek isterim. Şimdilik aklıma gelenler bunlar. Daha detaylı sorularınız varsa onlarada cevap vermek isterim.
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Agziniza saglik Devrim Bey :thumbup: Hap niteliginde cok guzel ozet bilgiler paylasmissiniz %p Sahsim adina konusmus olayim, temel de olsa gasonline motorlar hakkinda sayenizde bilgi sahibi oldum, tekrar Tesekkurler :RCKolik:
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Elinize sağlık Devrim bey, çok keyif alarak takip ettiğim bir konu oldu. :bravo:

Açıkçası Gaui NX4'ün gasser versiyonu beni epey heyecanlandıran bir heli oldu. Gasser motorların nitro motorların performansına yaklaşacağı günleri iple çekiyorum diyebilirim. O zaman hayat patlar motorlardan hoşlanan heliciler için çok daha kolay olacak. :yuppi: Güzel gelişmelerden sayenizde haberdar olduk, inşallah o günler yakındır. ;)
 
Rc Helilerde kullanılan/kullanılmaya çalışan gasoline motorlar

Devrim bey emeğinize sağlık çok güzel bir yazı olmuş bende hep modelcilikte patlar motor severim tabi bu gasser motorların maliyet hesaplamaları nasıl olur dusundurmuyor değil :)