RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

Katılım
30 Kas 2014
Mesajlar
4,645
Tepkime puanı
20,046
Yaş
47
Konum
Wallingford / İngiltere
İlgi Alanı
Uçak
Bu başlık altında "Cam Elyaf Kumaş Kaplama" konuyla ilgili yaptığımız / yapacağımız canlı yayın videoları bulabilirsiniz.

Toplam 4 bölüm olarak planladığım bu nasıl yapılır serisi ile model uçakların cam elyafı (fiberglass) kumaş ve epoksi (veya diğer alternatifler ile) kaplanması konusunu uygulamalı olarak paylaşacağım.

Serinin bu ilk bölümünde teknik üzerinde kısa bir sohbet ve kullanılan malzemeler üzerine konuşulacak. İkinci bölümden itibaren de uygulamalı olarak kaplama işlemi adım adım paylaşılacak.

Özellikle Canlı yayına katılma imkanı olmayan arkadaşlarımız, konu ile ilgili her türlü sorularını burada paylaşabilirler.

Ayrıca, bu konu ile ilgili olarak 8 yıl önce sevgili Cem Çakırman'ın kameramanlığı ile çekmiş olduğumuz videolar da baurada paylaşıyorum. Bu videolar da gayet bilgilendirici olmakla birlikte çeşitli eksik noktalar var malesef. Videolardan birisinde de youtube telif hakkı gerekçesiyle kısmen sesi sildiği için yine eksiklikler oluşmuştu. Zaten bu yeni seriyi oluşturmak istememin en temel nedeni de bu eksiklikleri kapatmaktı.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

Bölüm-1
Serinin bu ilk bölümünde teknik üzerinde kısa bir sohbet ve kullanılan malzemeler üzerine konuşulacak. İkinci bölümden itibaren de uygulamalı olarak kaplama işlemi adım adım paylaşılacak.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Not: Canlı yayın sırasında yaşanan teknik sıkıntılardan kaynaklı kopukluklar ve atlamaların neden olduğu anlam kayıplarını gidermek için bu bölümü yakında tekrar kaydedip yayınlayacağım.
 
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

Bölüm-3
Bir önceki kaplamanın nasıl traşlanacağının gösterimi ve kanat üst tarafının kaplanması. Kanat gövde birleşimi "fairing" kaportası gibi karmaşık kıvrımlı yüzeylerde dikkat edilmesi gerekenler de bu videoda anlatılmakta.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

2. bölümü bu akşam için planlıyordum ama malesef yarın akşama çekmem gerekli oldu. Etkinliği de yarına kaydırıp konudaki ikinci mesaja linki koydum :)
 
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

Özgür Evren Varol' Alıntı:
2. bölümü bu akşam için planlıyordum ama malesef yarın akşama çekmem gerekli oldu. Etkinliği de yarına kaydırıp konudaki ikinci mesaja linki koydum :)
Eğer sen de uygun görürsen gözden kaçmaması adına bu seri ile ilgili yayın tarihleri aşağıdaki konunun ILK mesajını güncellerek ve son mesaj yazarak paylaşalı Evren hocam ;)



 
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Eğer sen de uygun görürsen gözden kaçmaması adına bu seri ile ilgili yayın tarihleri aşağıdaki konunun ILK mesajını güncellerek ve son mesaj yazarak paylaşalı Evren hocam ;)




Adminim kusura bakmayın koşturmacada mesajınızı atlamışım. Bugün bir düzenleme yapmaya çalışırken iki farklı konu olduğunu farkettim :D

Bu konuyu kalıcı "nasıl yapılır" arşivi olacak şekilde yapılandırıyorum. İlk mesajın içerisinde bizim daha önceden çekip youtube da yayınladığımız videoları ekledim. Bu videolardan daha önce de bahsetmiştim, zaman zaman canlı yayınlarda da bahsini ediyorum. O zamanki koşullarda işlemler için parçalar halinde çekip yayınlamıştık videoları. Yani canlı yayında yaptığımız gibi baştan sonra tüm işlemi kapsamıyor (o zamanlar youtube da 15 dk dan daha uzun video yayınlanamıyordu sanırım). Ayrıca arkada çalan radyodan dolayı zaman içerisinde telif hakkı gerekçeleri ile you tube bazı videoları tamamen kaldırdı bazılarının da kısmen seslerini kaldırdı, sonuç itibariyle oalyı tam olarak kapsayan bir seri olamadı malesef. Ama şu anki canlı yayın serilerine göre o videoların çok önemli bir avantajları var, bir kameraman ve mobil bir kamera ile çekildikleri için yeri geldiğinde yapılan işe yakınlaşarak detaylı görünüm sağlayabiliyorlar, o yüzden halen değeri olan videolar ve şu anki canlı yayın serileriyle birlikte izlendiğinde bu işi yapmak isteyecekler için faydalı bilgiler sağlayabiliyor. O yüzden onları da u başlıkta paylaşmanın faydalı olacağını düşünüyorum.

İşin nostalji ve mizah tarafında ise yıllar içerisinde değişen ve değişmeyen şeyleri ortaya koyması açısından da anlamlı videolar :) Misal halen kullanmakta olduğum tartının o zamanlarki halini 2. videoda görebiliyorsunuz :D
 
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi

Evren Hocam çok teşekkür ederiz, tek kelime ile Harika bir konu oldu :thumbup: ellerine sağlık :bravo:

Eski videoların bir kısmını şans eseri YouTube kanalında görmüştüm :D

İlk fırsatta hemen izleyeceğim. Bakalım o zamandan bu zamana neler değişmiş ;)
 
RC Model Uçaklar için Cam Elyaf Kumaş Kaplama Nasıl yapılır serisi



Serinin 3. videosu da ilgili mesaja eklendi.

Mehmet bey, konuyla alakalı olduğu için Hurricane başlığındaki mesajlarımızı buraya da kopyalıyorum:


Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Astar atılınca gerçekten kanadın havası değişmiş :thumbup:

Bu arada meraktan soruyorum. Kanatın bir tarafını tamamen astar kaplama işi kaç gr ağırlık getirecek. Bu elbette zımpara sonrası ortaya çıkacak ama epoxy gr hassasiyetine istinaden merak ettim.

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Mehmet Bey,

Astarın getireceği ağırlığı iki aşamada ele almak lazım.

İlk aşamaya yüzey hazırlama, bu aşamada astarın görevi kumaşın dokusunu doldurmak, yüzey hazırlamaya yardımcı olmak için yapılan uygulama. Bu aşamada astardan gelecek ağırlık hesap etmeye değmeyecek mertebede olacaktır. Kullanılan epoksinin onda biri mertebesinde diyelim örnek olması açısından. Eğer yüzey kötü ise, ki burdaki kötü ile kastım cam elyafı kaplamanın kötü olması değil, alttaki ana inşaat olan balsa inşaatın kalitesi kötü ise, çok fazla macun kullanmak gerekirse o zaman macundan kaynaklı daha fazla ağırlık eklenmesi söz konusu olabilir. Ama çoğu uygulamada yüzeyde kalıcı olarak kalan macun da eser miktarda olacaktır.

İkinci aşama ise yüzey detaylandırma. bu aşamada yüzeye gerçek uçağın yüzeyindeki detayları benzeştirecek, panel çizgileri, perçinler, bakım kapakları vs vs gibi unsurları ekliyoruz. Bu detayların çoğunluuna astar boya bazen de macun kullanılarak yüzeyde bir kalınlık oluşturmak ve bu kalınlığın üzerinde arzu edilen efekti sağlayacak şekillendirmeler yapaılarak ulaşılıyor. Buna istisna olarak, "kubbe başlı perçin" benzeştirmesinde beyaz tutkal ile yüzey üzerinde damlacıklar bırakmak uygulanmasında olduğu gibi astar yada macun haricinde malzeme eklemek de söz konusu olabiliyor. Kısacası, bu detaylandırma aşamasında modele daha fazla ağırlık eklenmesi söz konusu oluyor. Ne kadar ağırlık geleceği ne kadar detaylandırma yaptığınızla doğru orantılı. Benim Hurricane için öngörüm, hani şu CG hesapladığım excel dosyasına koyduğum öngörüm, :D detaylandırma ve boyamanın toplamının 250 gr mertebesinde olması şeklindeydi.

Eğer herhangi bir detaylandırma yapmayacaksam, o zaman yüzey hazırlama aşamasının hemen ardından yüzeye bir kat astar atıyorum (Astarın gerçek kullanım amacı budur zaten :D boyaya tutunacak bir yüzey vermek) ve sonra boyamaya geçiyorum. Bu astar ve boya uygulamasının toplam ağırlığı da tahmini olarak en fazla 150 gr civarında olacaktır.

Örnek olsun diye belirteyim, malum 3 boyutlu yazıcı ile yaptığım spitfire üzerine toplam 160 ml boya attım. Bu 160ml nin yarıdan fazlası zaten tiner, daha yüzey ulaşmadan uçup gitti, kalanın da yarısı boyanın pigmentlerinin taşıyıcıları ve uçucu maddeler, yani onlar da uçup gitti, kısacası modelin üzerinde kalan boya aslında 30-40 gramdan fazla değildi. Ama o mdoelde astar ve son kat vernik olmadığını unutmamak lazım. Her bir katta benzer ağırlık kattığımızı varsaysak (Aslında vernik en ağır kat olacaktır), toplamda 150 gr civarında bir ağırlıkla boyama bitirilebilirdi. Aynı boyutta bir model eğer konvansiyonel film kaplama ile kaplanırsa ortalama ağırlıkta bir film kullanılması halinde kaplama ağırlığı da 150 gr civarında olacaktır. Ama konvansiyonel kaplamanın hem kaplama hem boya olduğunu hatırlatayım :)


Astar-macun-zımpara işleminin aslında mikro düzeyde nasıl çalıştığı ile ilgili de küçük bir şekilli açıklama hazırlamaya çalışıyorum, faydası olacaktır umarım...
 
Bu konuyu kalıcı "nasıl yapılır" arşivi olacak şekilde yapılandırıyorum. İlk mesajın içerisinde bizim daha önceden çekip youtube da yayınladığımız videoları ekledim. ....
@Özgür Evren Varol hocam şimdi fark ettim de senin eklemiş olduğun eski videoların linklerine bir şey olmuş :rolleyes::rolleyes: ve şu an gözükmüyor :embarras:
 
Ben de şimdi farkettim, videolar duruyor, akşam linkleri güncellerim yeniden. Niye olmuş anlayamadım ama. Neyse zaten oynatma listesi haline getirmek de gerekli o videoları :) hepsini hallederim akşam.
Valla ben de anlamadım :) Neyse ben 5 adet videounun linkini yayınlanma sırasına göre yeniden ekledim az önce. Varsa sıra değişimi ya da düzeltme, sen de bir göz atarsın Evren hocam ;)