RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wing Loading, Stall, Top Speed)

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,463
Tepkime puanı
43,430
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
RC Uçak modellerimiz için uygun "Motor - Pervane Seçimi ve Konfigurasyonu" seçimi çoğu zaman problem olmuştur, özellikle yeni başlıyorsanız.
Hele bir de elinizdeki model ile ilgili olarak üreticinin bir tavsiyesi yoksa, o zaman ya internet üzerinden bir araştırma yapmak ya da mevcut tecrübelerinize göre deneme yanılma yöntemi ile en doğru konfigurasyonu bulmak durumundasınız.

Motor- Pervane Seçimi ile ilgili özellikle yurtdışı sitelerde oldukça çok fazla bilgi mevcut. Kaldı ki bizim forumumuzda da konu ile alakalı olarak şu ana kadar bazı paylaşımlar yapıldı.

Uçaklarda Pervane-Motor-ESC-Pil seçimi
RC Uçak Pervanesi Hakkında : Türleri, Boyutlari, Seçimi
Motor KV Değeri-Pervane İlişkisi
Klasik Kanat ve Kübik Kanat Yüklemesi Nedir ? Farkları Nelerdir ?
Her türlü uçak için EP (Elektrikli) Kombinasyonu nasıl yapılır?

Fakat bir helici olarak, ben hala nasıl en kolay bir şekilde motor- pervane seçeriz anlamış değilim :D Şaka yapmıyorum, özellikle HELICI dedim. Zira uçak konusuna kısmı de olsa uzak birisi olarak ben anlarsam, herkesin anlayabileceğini düşünüyorum :laugh:

Bu nedenle Hakan kardeşimin aşırı ısrarlarına daha fazla dayanamayıp, konu ile ilgili nette bir takım araştırmalar yaptım. Olayın özünü anlamaya başladığımı düşünüyorum.
Bu çercevede öğrendiklerimi sizlerle de paylaşayım istedim ;)

Modelimize en uygun "Elektrikli Motor- Pervane Seçimi" konusunu şu şekilde sizlerle paylaşmayı planladım.

- PART-1: Temel Kavramlar (Wing Loading, Stall & Top Speed, Thrust...)
- PART-2: Pervane- Motor Seçimi Uygulamaları (Klasik Yöntem, Yazılım Kullanımı )
- PART-3: Motor ve Pervane ilişkisi ile ilgili Genel Teknik Bilgiler

Bu konumuzda 1. kısım olan " Temel Kavramlar (Wing Loading, Stall & Top Speed, Thrust...)" konusunu aktarmaya çalıştım.

Videonun baş tarafında vurguladığım üzere:

1- Bu sunum / paylaşım bir «HELICI» tarafından hazırlanmıştır :D
2- Uçak konusunda pekte bir tecrübesi olmayan birisi olarak konu ile ilgili herhangi bir iddiam bulunmamaktadır :D
AMACIM: Temel bazı bilgileri paylaşarak, siz değerli üyelerimizin de desteği ile konu hakkında araştırma yapabilmek için gerekli temel bilgiyi paylaşmaktır.
3- Burada paylaşılan bilgiler GİRİŞ seviyesi bilgilerdir. Çok teknik detaylara girmeden, bazı KABA YAKLAŞIMLAR ile ele alınmıştır.
4- Şayet bir EKSIĞİMİZ / YANLIŞIMIZ olduysa ki illa olmuştur :embarras: bunların sizler tarafından düzeltilmesini özellikle rica ederim.

Bu konuda başka Sümer, Ömer abimiz ve Mesut üstadımız olmak üzere değerli uçakçı kardeşlerimizin desteklerini esirgemeyeceklerinden eminim :)

Konu ile ilgili hazırladığım SUNUM Dokumanı :

Konu ile ilgili Özet Bilgi :

You must be registered for see images attach



RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler Videomuz

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

Sümer abimizin ilaveleri :

1-
Pervane seçiminde de bir pervane yük faktöründen söz ederiz. Bu da çap ^3 * hatve * karekök (pal sayısı -1) şeklinde hesaplanır. Bir motora takabileceğimiz pervaneleri bu şekilde karşılaştırabiliriz. Daha fazla detay için :



2- Öncelikle kanadın yüzeyini hesaplarken gerçekten kaldırma kuvveti oluşturan alanı hesaplamak gerekir. Bu da alttan kanatlı uçaklarda üstten kanatlılardan biraz farklı olacaktır. Çünkü kaldırma kuvvetini aslında kanadın üst yüzeyi oluşturur. Kanadın üstteki hava tabakasına alttan yapıştığını düşünmeye çalışın. O nedenle alttan kanatlı bir uçakta gövde hizasının altında kalan kanat alanı aslında kaldırma kuvveti üretmemektedir.

Kanadı uçaktan sök ve alanını hesapla. Kanadın gövde izdüşümüne denk gelen kesimini alandan çıkar. Çünkü kanadın gövde içinde kalan kesimi kaldırma kuvveti üretmez. Daha doğrusu anladığımız anlamda üretmez. Yani önemli olan ÜST yüzey alanıdır ALT yüzey alanı değil. Dikkat edersen bu uçakta kanadın üst yüzey alanı alt yüzey alanından daha az.

You must be registered for see images attach
 
Son düzenleme:
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

Düzelme ve ilave bilgiler için rezerve :D
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

Düzelme ve ilave bilgiler için rezerve :D
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

İlk düzeltme: Wind loading değil wing loading. Bir de trust değil thrust.

Bir iki ekleme yapayım ben de...

Öncelikle kanadın yüzeyini hesaplarken gerçekten kaldırma kuvveti oluşturan alanı hesaplamak gerekir. Bu da alttan kanatlı uçaklarda üstten kanatlılardan biraz farklı olacaktır. Çünkü kaldırma kuvvetini aslında kanadın üst yüzeyi oluşturur. Kanadın üstteki hava tabakasına alttan yapıştığını düşünmeye çalışın. O nedenle alttan kanatlı bir uçakta gövde hizasının altında kalan kanat alanı aslında kaldırma kuvveti üretmemektedir.

Pervane seçiminde de bir pervane yük faktöründen söz ederiz. Bu da çap ^3 * hatve * karekök (pal sayısı -1) şeklinde hesaplanır. Bir motora takabileceğimiz pervaneleri bu şekilde karşılaştırabiliriz.
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

Sümer Yamaner' Alıntı:
İlk düzeltme: Wind loading değil wing loading. Bir de trust değil thrust.
allahtan ingilizce biliyorum :lol: Sunum dökümanı ve yazıda gerekli düzeltmeler yapıldı :)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bir iki ekleme yapayım ben de...

Öncelikle kanadın yüzeyini hesaplarken gerçekten kaldırma kuvveti oluşturan alanı hesaplamak gerekir. Bu da alttan kanatlı uçaklarda üstten kanatlılardan biraz farklı olacaktır. Çünkü kaldırma kuvvetini aslında kanadın üst yüzeyi oluşturur. Kanadın üstteki hava tabakasına alttan yapıştığını düşünmeye çalışın. O nedenle alttan kanatlı bir uçakta gövde hizasının altında kalan kanat alanı aslında kaldırma kuvveti üretmemektedir.
Abi bu kısmı anlamadım :embarras: Şimdi bu durumda aynı kanat ebatlara sahip alttan ve üstten kanatlı uçakların "Wing Loading" değeri farklı mı oluyor ?

Şimdi bu resimdeki Seagull 40'nin kanatların tümü gövde üstünde değil mi abi ?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sümer Yamaner' Alıntı:
Pervane seçiminde de bir pervane yük faktöründen söz ederiz. Bu da çap ^3 * hatve * karekök (pal sayısı -1) şeklinde hesaplanır. Bir motora takabileceğimiz pervaneleri bu şekilde karşılaştırabiliriz.
Bu kısmı detaylı bir şekilde aşağıdaki konuda paylaşmıştın. Bu detayları PART-3'de ilave etmeyi düşünüyorum abi.

 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wing Loading, Stall, Top Speed)

Kanadı uçaktan sök ve alanını hesapla. Kanadın gövde izdüşümüne denk gelen kesimini alandan çıkar. Çünkü kanadın gövde içinde kalan kesimi kaldırma kuvveti üretmez. Daha doğrusu anladığımız anlamda üretmez. Yani önemli olan ÜST yüzey alanıdır ALT yüzey alanı değil. Dikkat edersen bu uçakta kanadın üst yüzey alanı alt yüzey alanından daha az.
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wing Loading, Stall, Top Speed)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Kanadı uçaktan sök ve alanını hesapla. Kanadın gövde izdüşümüne denk gelen kesimini alandan çıkar. Çünkü kanadın gövde içinde kalan kesimi kaldırma kuvveti üretmez. Daha doğrusu anladığımız anlamda üretmez. Yani önemli olan ÜST yüzey alanıdır ALT yüzey alanı değil. Dikkat edersen bu uçakta kanadın üst yüzey alanı alt yüzey alanından daha az.
Abi şimdi ne demek istediğini anladım :thumbup: Az önce yanlış anlamışım, kusura bakma :laugh: Küçük ama önemli bir detay. :thumbup:

Gerçi şimdiden söyleyeyim bunu bilmeden 1-2 gün içinde yayınlayacağım PART-2 "Yazılım ile Motor- Pervane" seçimi sırasında 2.Örnek olarak "Seagull 40'" almıştım. Ama allahtan uçak manual "Wing area" kendileri vermişler :halay: Yoksa farkında olmadan hata yapmış olacaktım :)
 
Sümer abi belki bilgi vardır, araştırmaya vaktim olmadı. Peki uçağımız tek kanat değil de 2 ya da 3 kanatlı olursa o zaman "Wing Area" hesabı nasıl yapılıyor.

Bizim Hakan kardeşimizin Red Baron için gerekli de.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wing Loading, Stall, Top Speed)

Abicim büyük olasılıkla tüm kanatların üst yüzeylerinin toplamı olacaktır ama birbirine yakın olan airfoillerin davranışlarından farklılıklar olması kaçınılmaz. Yine de kabaca bir fikir verir basit bir toplama.
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wing Loading, Stall, Top Speed)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Abicim büyük olasılıkla tüm kanatların üst yüzeylerinin toplamı olacaktır ama birbirine yakın olan airfoillerin davranışlarından farklılıklar olması kaçınılmaz. Yine de kabaca bir fikir verir basit bir toplama.
Ben de öyle tahmin ettim ama varsa küçük bir katsayı çarpanı onu da öğrenmiş olayım demiştim. Teşekkürler abi %p
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Öncelikle kanadın yüzeyini hesaplarken gerçekten kaldırma kuvveti oluşturan alanı hesaplamak gerekir. Bu da alttan kanatlı uçaklarda üstten kanatlılardan biraz farklı olacaktır. Çünkü kaldırma kuvvetini aslında kanadın üst yüzeyi oluşturur. Kanadın üstteki hava tabakasına alttan yapıştığını düşünmeye çalışın. O nedenle alttan kanatlı bir uçakta gövde hizasının altında kalan kanat alanı aslında kaldırma kuvveti üretmemektedir.
Sümer Abi alttan kanatlı uçakta gövdeye denk gelen kısmın kaldırma kuvveti üretmiyor olduğunu anladım fakat sanki üstten kanatlı içinde durum aynı gibi geliyor bana. :rolleyes: Akışkanlar mekaniği gereği kaldırma kuvveti oluşturan buradaki akışkanımız havanın kaldırma etkisini ortaya çıkarabilmesi için üstten kanatlı uçağın kanadının gövde altında kalan kısmından da akması gerekmez mi ? Bu akışa mani olan gövde alttan kanatlı uçakta olduğu gibi sanki üstten kanatlı içinde kaldırma kuvvetinin oluşmamasına sebep olurmuş gibi geldi bana.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wind Loading, Stall, Top Speed)

Türker Akgün' Alıntı:
Sümer Abi alttan kanatlı uçakta gövdeye denk gelen kısmın kaldırma kuvveti üretmiyor olduğunu anladım fakat sanki üstten kanatlı içinde durum aynı gibi geliyor bana. :rolleyes: Akışkanlar mekaniği gereği kaldırma kuvveti oluşturan buradaki akışkanımız havanın kaldırma etkisini ortaya çıkarabilmesi için üstten kanatlı uçağın kanadının gövde altında kalan kısmından da akması gerekmez mi ? Bu akışa mani olan gövde alttan kanatlı uçakta olduğu gibi sanki üstten kanatlı içinde kaldırma kuvvetinin oluşmamasına sebep olurmuş gibi düşünüyorum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Açıkçası bundan emin olamadım...
 
RC Uçak Motor - Pervane Seçimi: Temel Bilgiler (Wing Loading, Stall, Top Speed)

Konu o kadar güzel ve emek verilerek hazırlanmış ve üstadların yorumları ile öyle güzel bir seyir almış ki , gerek tebrik gerekse eksik bilgilerimle boşuna bilgi karmaşası oluşturmamak adına , bitene kadar herhangi bir yorum yapmayacağım.Sadece teşekkür ediyorum Mehmet kardeşim.Ustalarımızın da yorumlarıyla tam bir demirbaş konu olacak inşallah.... :thumbup: :saygilar: