Sorum şu. Gerçek uçaklarda bu şekilde kullanıyormuş, sayenizde öğrenmiş oldum. Şimdi bu tüm RC modeller için geçerli olan bir durum mu ? Bir de bu sadece aileron için kullanıyor değil mi ? Elevator ve rudder da kullanılmıyor, doğru mudur ?
Evren abinin dediklerine ek olarak, mesela akrobasi/pattern uçaklarında aileron'lar da simetrik atım ayarlanır. O tip uçaklar düz uçtuğu kadar ters de uçabilmekte. Bir düz uçuşa göre aileron diferansiyeli verirsek, ters uçuşta tam tersi bir aileron diferansiyeli olur ki bunu istemeyiz. Pattern uçaklarında elevatör trim'ini bile bir sürü ayar sonucunda sıfırlamaya çalışırız ki düz ve ters uçuş karakteristiği hemen hemen aynı olsun.
Onun dışında adverse yaw etkisi de o tarz uçaklarda etkisi daha düşük kalır. Bu biraz da kanat açıklığı/gövde boyu oranı ve kuyruk momentiyle alakalı. Adverse yaw etkisi her aileron komutunda vardır ama uçağın dönüş hattını bozmaya her uçakta aynı derece etkili olmaz.
Mesela kanat açıklığı çok geniş olup buna oranla gövde boyu kısa olan planörlerde bu etki çok net görülür. Dönüşlerde diferansiyel aileron da tek başına yetmez ve rudder'la desteklenir. Uçağın içindeyken daha kolay ama yerden kumanda ederken manuel kontrol yüksek konsantrasyon gerektiriyor. O yüzden de hazır mix menülerini ya da programlanabilir mix menülerini kullanıp üzerimizden bir iş yükünü atmak mümkün oluyor
Servo montajı konusuna da değinelim bari. Evren abinin de, Sümer abinin de gözünden kaçmıyor, forumda pek çok kişinin şu servo montaj kulağı takozlarına takılan yüksük boruları ters taktığını görüyoruz. Buradaki mantık şu, geniş kafalı servo montaj vidası ile bu boru arasında lastik takozları hafif ezerek servonun gövdeye ya da montaj çıtalarına doğrudan temas etmeyip titreşimden izole edilmesi. Vidayı da zaten en fazla borunun keskin tarafı servo vidasına temas edene kadar sıkabiliriz. Daha fazla sıkmaya çalışırsak montaj çıtaları artık diş sıyırmaya başlar. Kauçuk takozları da pörtleyene kadar sıkmak ideal değil. Yeterince sıkmak lazım, zaman zaman da kontrol etmek lazım. Yüksüğü ters takarsak ve vidanın pullu kafası yüksüğün geniş taban bölümüne basarsa, ahşap montaj çıtasına yüksüğün keskin boru kısmını basar ve biz sıktıkça da kauçuk takozlar ezildikçe ezilir, yüksük de ahşaba gömülür. Artık titreşim absorbe etmek diye birşey mümkün olamaz çünkü artık neredeyse rijit bir bağlantı yapmış oluruz.
Aşağıdaki görsellere bakalım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Soldaki olmaması gereken, sağdaki ise istediğimiz durum.
İki pul yüzeyi arasında hafifçe ezilmiş kauçuk takoz hayal edin. Aynı aşağıdaki gibi. geniş tabanlı yüksük ahşaba basar ve kauçuğu üstteki pullu kafalı servo vidası ile araya alarak sıkıştırır. Artık mutlu bir servomuz var
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ben vidalamadan önce kullanacağım vidanın diş dibi çapına takın bir matkapla önce delikleri açarım. bunu yaparken servo kasasının 4 kenardan da herhangi bir yere temas etmiyor olması lazım, yoksa yuvayı ona göre genişletirim. Matkapla deldiğim deliklere servoyu takmadan önce vidaları tamamen bir vidalayıp sökerim. Ardından yuvada açtığım dişleri sertleştirmek ve sağlamlaştırmak için deliklere birer damla ince CA damlatır ve kurumasını beklerim. Bu noktada aktivatör önermiyorum. Ardında servo montajını yapar ve lastikler tatlı ezilip sıkma torku bariz bir şekilde arttığı noktada bırakırım. Vidalarınız gevşeyip gevşemediğini görsel olarak takip edebilmek için vida başına oje ile ufak bir markalama yapabilirsiniz. Vidanız gevşeme yönünde döndüğünde bu size görsel olarak bir uyarı verecektir.
Elektrikli küçük modellerde, park flyer dediğimiz modellerde, planörlerde kauçuk grommet'leri ve dolasıyla da pirinç yüksükleri (brass eyelet) kullanmaya gerek yoktur. Titreşim olmadığı için doğrudan montaj yapılabilir. Küçük servolarda bu grommet dahi olmayabiliyor. Bazense servo montaj kulakçığının yapısı gereği o takozları takmadan montaj yapmak pek mümkün olmayabiliyor.
@Özgür Evren Varol abi sen burda grommet kullandın mı? Fotoğraftan çok çıkartamadım ama yok gibi geldi.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol