Rc Uçak Uçuştaki Problem nedir

Katılım
15 Mar 2018
Mesajlar
52
Tepkime puanı
27
Yaş
23
Konum
Gaziantep
İlgi Alanı
Multikopter
Herkese merhabalar yıllar dır rc ile ilgileniyorum gerek yarış dronu ve uçaklarda fazlaca uçuş yaptım bugün bir takım uçurmam için rica etti modelin ağırlık merkezi kontrol ettiğimde çok hafif arkadaydı başka bir problem yoktu kalkışta gördüğünüz gibi burnu dikti (elevator çok hafif çekmiştim) geri kurtarmaya çalıştım kurtaramadım aynı zamanda sürekli olarak dönme eğilimindeydi sürekli burnu aşağı indirmeye çalışsamda hiç inmedi (pilotaj olarakda hatam varsa söylerseniz sevinirim) bunun başka sebebi sizce nelerdir ?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
140 cm kanat açıklığı
28 cm chord var
n11 kanat var
2.5 kg thrust değeri olan bir motor var
model ağırlığı 2 kg yakın
 
Herkese merhabalar yıllar dır rc ile ilgileniyorum gerek yarış dronu ve uçaklarda fazlaca uçuş yaptım bugün bir takım uçurmam için rica etti modelin ağırlık merkezi kontrol ettiğimde çok hafif arkadaydı başka bir problem yoktu kalkışta gördüğünüz gibi burnu dikti (elevator çok hafif çekmiştim) geri kurtarmaya çalıştım kurtaramadım aynı zamanda sürekli olarak dönme eğilimindeydi sürekli burnu aşağı indirmeye çalışsamda hiç inmedi (pilotaj olarakda hatam varsa söylerseniz sevinirim) bunun başka sebebi sizce nelerdir ?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
140 cm kanat açıklığı
28 cm chord var
n11 kanat var
2.5 kg thrust değeri olan bir motor var
model ağırlığı 2 kg yakın

Kanadın chord uzunluğu fazla olduğundan olabilir bence. 20 cm veya o civarda olsaydı çok daha farklı sonuçlar alınabilirdi.

Mesela Aksungur gibi İHA'ların oran olarak daha kısa olduğundan daha stabil uçuyor. Kanat açıklığı artınca uçuş daha stabil olur ama lift'i istenilen seviyede tutmak için chord kısa olur. En iyi örnek de TB2 ve zaten arkadaşlar da model olarak onu almışlar ama orijinalinden kanat konusunda uzaklaşıp uçağı stabil uçamaz hâle getirmişler.

Videoyu tekrar tekrar izledim, bence uçağı iyi bile idare etmişsiniz bu durumda.

Kanat düşük hızda bile çok fazla lift üreterek uçağın stabil uçuşunu engellediğini düşünüyorum.

Fikrimin hakkında ne düşündüğünüzü merak ediyorum, doğru mudur sizce ?
 
  • Beğen
Tepkiler: İLHAN KÖŞKER
Kanadın chord uzunluğu fazla olduğundan olabilir bence. 20 cm veya o civarda olsaydı çok daha farklı sonuçlar alınabilirdi.

Mesela Aksungur gibi İHA'ların oran olarak daha kısa olduğundan daha stabil uçuyor. Kanat açıklığı artınca uçuş daha stabil olur ama lift'i istenilen seviyede tutmak için chord kısa olur. En iyi örnek de TB2 ve zaten arkadaşlar da model olarak onu almışlar ama orijinalinden kanat konusunda uzaklaşıp uçağı stabil uçamaz hâle getirmişler.

Videoyu tekrar tekrar izledim, bence uçağı iyi bile idare etmişsiniz bu durumda.

Kanat düşük hızda bile çok fazla lift üreterek uçağın stabil uçuşunu engellediğini düşünüyorum.

Fikrimin hakkında ne düşündüğünüzü merak ediyorum, doğru mudur sizce ?
Hiç bunu düşünmemiştim aslında çok sağolun ama bişey sormak istiyorum ekstra lift değeri neden bukadar negatif etki yarattı daha doğrusu bunun eksisi nelerdir ?
 
Hiç bunu düşünmemiştim aslında çok sağolun ama bişey sormak istiyorum ekstra lift değeri neden bukadar negatif etki yarattı daha doğrusu bunun eksisi nelerdir ?

Kanat uçağı kanadın merkezinden itibaren yukarı doğru çekmeye başlayınca ağırlık merkezinin hafif bile olsa kayık olması bu anormal lift kuvvetinin etkisini de büyük yapmış.

Yani bu kanat bence çok yanlış, ağırlık merkezi tam yerinde olsa dahi en ufak etkende anormallik çıkaracak konumda.


Taşıtı örnek verirsek çok rahat anlaşılır.
Aynı yükseklikteki dar bir arabanın yol tutuşu geniş bir araba kadar olamaz çünkü geniş araba daha yayvan bir yapıya sahip ve onu daha dengeli yapıyor.

Bu arkadaşlar belki de aynı kanat alanını dar bir şekilde sıkıştırmak yerine ince uzun bir yapıda tasarlasalardı çok stabil uçabilirdi. Ama buna gerek olduğunu sanmıyorum, o kanat açıklığında daha ince chord işlerini görür çünkü motor kuvvetli.
 
  • Beğen
Tepkiler: İLHAN KÖŞKER
Kanat uçağı kanadın merkezinden itibaren yukarı doğru çekmeye başlayınca ağırlık merkezinin hafif bile olsa kayık olması bu anormal lift kuvvetinin etkisini de büyük yapmış.

Yani bu kanat bence çok yanlış, ağırlık merkezi tam yerinde olsa dahi en ufak etkende anormallik çıkaracak konumda.


Taşıtı örnek verirsek çok rahat anlaşılır.
Aynı yükseklikteki dar bir arabanın yol tutuşu geniş bir araba kadar olamaz çünkü geniş araba daha yayvan bir yapıya sahip ve onu daha dengeli yapıyor.

Bu arkadaşlar belki de aynı kanat alanını dar bir şekilde sıkıştırmak yerine ince uzun bir yapıda tasarlasalardı çok stabil uçabilirdi. Ama buna gerek olduğunu sanmıyorum, o kanat açıklığında daha ince chord işlerini görür çünkü motor kuvvetli.
Şimdi anladım çok sağolun
 
Kuyruk biraz degil baya baya agir duruyor... Eger kontrol yuzeylerinin kumanda yonlerinde bir hata yoksa, model tamamen manuel ucuyorsa (ucus kontrolcunun mudahalesi yoksa vs..) en buyuk supheli agirlik merkezi...

Spine girisi ve sonrasini tam olarak goremiyorum video'dan, telas halinde cekilmis video dogal olarak, yorum yapamayacagim bu konuda...
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Sorun kanadın uzunluğu yada kısalığı değil. Çok hafif olan ve kanadın eni ve boyu uzun olan bir çok model uçurdum hiç böyle bir sorun yaşamadım. Aksungur, TB2 gibi insansız hava araçlarının kanadının eni kısa boyu uzun olmasının sebebi planör olarak tasarlanmasıdır.

Bir siteden alıntı: Düşük hava hızında, uzun ince kanatların aerodinamiği mükemmeldir. Ne kadar uzun ve ince olursa, indüklenen sürükleme o kadar düşük olur (kaldırma oluşturmanın doğasında olan sürükleme, düşük hızlarda çok baskındır).

2 şeyden şüphelendim;
Ağırlık merkezi
Pixhawk ayarları

Pixhawk sökülüp ağırlık merkezi ayarlanıp bir test uçuşu yapabilirsiniz.
 
  • Beğen
Tepkiler: İLHAN KÖŞKER
Herşeyden önce ilk uçuş için seçilen alan çok yanlış!
Manuel olarak mı, yoksa kontrol kartı desteği ile mi kalkış yaptığını belirtmemişsin. Kontrol kartı ile uçtuysan zaten baştan yanlış. Bunu tartışmaya bile gerek yok.
Manuel uçmaya kaktıysan eğer, kısacık videoda görebildiğim kadarıyla ağırlık merkezi birazcık değil, epey arkada veya kanat ve/veya yatay stabın birbirine açısı hatalı olabilir.
Süzülme hiç yok! Daş gibi düşüyor. Gaz kestiğinde süzülmüyorsa, kuyruk önce düşüyorsa ve aşağıda kalmaya devam ediyorsa ağırlık merkezi çok geride demektir. Gaz verdiğinde de ani bir şekilde kuyruk basıyorsa, bu sefer ya elden atanın hatası var, ya da yatay stab ve kanadın motor itki istikametine göre açısı hatalı.
Pilotaj için diyecek hiçbir şey, en azından terse döndüğünde birazcık da olsa kontrolü sağlayabilmişsin.
Ayrıca elle firlatırken tam gaz verilmez. En fazla15-20 derecelik bir açıyla, daha iyisi yere paralel, en fazla 70%-80% gaz ile, önce hızlanarak süzülmesini sağlayacak şekilde atılır.
Ama tekrar belirtmeliyim. Alan çok yanlış.
 
Modelin inşaatı iyi değil. Aerodinamik yüzeyler kaba duruyor. Pervanenin ürettiği hava akımı da doğrudan kuyruk yatay yüzeyine vuruyor. Modeli bir plandan itinayla inşa etmek iyi olur. Süzülme denemesi de yapmak gerekir.
 
  • Beğen
Tepkiler: İLHAN KÖŞKER
Fotoğrafta dikey stab göremedim. Ben mi fark edemiyorum yoksa yok mu? Uçak kısacık. Uzun eksende stabilitesini sağlamak zor bu haliyle. Ayrıca uçuş buram buram "hatalı ağırlık merkezi" kokuyor. Ağırlık merkezi "çok hafif" değil epey bir geride. Ağırlık merkezi geride olan bir uçak virile hatta stal konumuna girdiğinde çıkması imkansızdır.
Benim anlamadığım şey şu: Ben de sık sık bu tür takımların ya da başka arkadaşlarımın uçaklarının ilk uçuşunuı yapıyorum. Ama bu uçuştan önce uçağı önüme alıp A'dan Z'ye her yerini, ağırlık merkezini ve kumanda ayarlarını kontrol edip aklıma yatarsa uçuruyorum. Hiçbir zaman "yaa evet cg çok iyi değil ama olsun uçuralım" demedim. Sen neden ağırlık merkezinin geride olduğunu bile bile uçurdun bu uçağı???
 
Fotoğrafta dikey stab göremedim. Ben mi fark edemiyorum yoksa yok mu? Uçak kısacık. Uzun eksende stabilitesini sağlamak zor bu haliyle. Ayrıca uçuş buram buram "hatalı ağırlık merkezi" kokuyor. Ağırlık merkezi "çok hafif" değil epey bir geride. Ağırlık merkezi geride olan bir uçak virile hatta stal konumuna girdiğinde çıkması imkansızdır.
Benim anlamadığım şey şu: Ben de sık sık bu tür takımların ya da başka arkadaşlarımın uçaklarının ilk uçuşunuı yapıyorum. Ama bu uçuştan önce uçağı önüme alıp A'dan Z'ye her yerini, ağırlık merkezini ve kumanda ayarlarını kontrol edip aklıma yatarsa uçuruyorum. Hiçbir zaman "yaa evet cg çok iyi değil ama olsun uçuralım" demedim. Sen neden ağırlık merkezinin geride olduğunu bile bile uçurdun bu uçağı???
Sümer abi öncelikle yorumun için çok teşekkür ederim uçağı tasarlayan arkadaşın belirtiği yerden tuttuğumda uçak düz duruyodu kendi ölçtüğüm yerden tutuğumda arkaya çok hafif basma vardı ondan dolayı uçurdum onun haricinde böyle bir sonuç doğurabiliceğini bilmiyordum tecrübesizliğime denk geldi hiç bukadarı ile karşılaşmamıştım.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Herşeyden önce ilk uçuş için seçilen alan çok yanlış!
Manuel olarak mı, yoksa kontrol kartı desteği ile mi kalkış yaptığını belirtmemişsin. Kontrol kartı ile uçtuysan zaten baştan yanlış. Bunu tartışmaya bile gerek yok.
Manuel uçmaya kaktıysan eğer, kısacık videoda görebildiğim kadarıyla ağırlık merkezi birazcık değil, epey arkada veya kanat ve/veya yatay stabın birbirine açısı hatalı olabilir.
Süzülme hiç yok! Daş gibi düşüyor. Gaz kestiğinde süzülmüyorsa, kuyruk önce düşüyorsa ve aşağıda kalmaya devam ediyorsa ağırlık merkezi çok geride demektir. Gaz verdiğinde de ani bir şekilde kuyruk basıyorsa, bu sefer ya elden atanın hatası var, ya da yatay stab ve kanadın motor itki istikametine göre açısı hatalı.
Pilotaj için diyecek hiçbir şey, en azından terse döndüğünde birazcık da olsa kontrolü sağlayabilmişsin.
Ayrıca elle firlatırken tam gaz verilmez. En fazla15-20 derecelik bir açıyla, daha iyisi yere paralel, en fazla 70%-80% gaz ile, önce hızlanarak süzülmesini sağlayacak şekilde atılır.
Ama tekrar belirtmeliyim. Alan çok yanlış.
Deniz abi öncelikle yorumun için teşekkür ederim manuel olarak kalkış yaptım kalkışta tam gaz vermedim çünkü motor çok güçlü atan kişide tutamazdı. Pixhawk ı pid toplasın diye takmışlardı ama müdahale etmesi durumundan kontrolleri zorlaştırdı dediğinde çok haklısın.
 
Araç otonom olacak sanırım, Cube Orange görünüyor ilk fotoğrafta.

Fly-by-Wire mı uçtunuz? Manuel mi? Otonom sistem takılı bir uçağı manuel uçurmak, normal bir uçağı manuel uçurmaya göre farklıdır ve öncesinde otonom sisteme belli ayarları yaptırmak gerekebilir.

Arkadaşlar gövde ile alakalı kıymetli yorumları konuda belirtmiş, ben de elektronik sisteme değinmek istiyorum. İlk başta otonom sistemi çıkartıp, uçağı sadece manuel RC kontrol ile uçurmayı denemeliler. Otonom sistemler tuğlayı bile uçurabilecek seviyede ancak bir dakika uçuş sonrası sistemin doğruluk oranı feci şekilde düşüyor ve otonom sistem uçağı uçurmak yerine ölüme götürüyor.

Bu nedenle uçağın evvela tam manuel haldeyken düzgün uçabilmesi oldukça elzem. Bu otonom sistemin sağlığını da etkiliyor.

Hiçbir otonom sistem asla ama asla tak çalıştır değil. Arkadaşlar kullandığı Cube Orange ise hiç mi hiç değil. Direkt kutudan çıkartıp iki üç ayar yapıp takarlarsa düzgün uçağı bile düşürebilir. Yani uçağı tam manuel uçar hale getirdikten sonra da hemen otonom olarak denemesinler. Özellikle PID ve TECS ayarlarına bakmaları önemli olur.

Son olarak otonom sistemlerin en kritik noktasının CG olduğunu düşünüyorum. Sadece böyle küçük modellerde değil, büyük İHA/SİHA'larda bile yanlış CG uçağı osilasyona sokmaya yeter de artar. Bu nedenle CG'ye dikkat edin.

Kırımsız uçuşlar diliyorum. :RCKolik: