Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

tufanacay

Uye
Katılım
19 Mar 2014
Mesajlar
93
Tepkime puanı
0
Yaş
46
Günaydın

3 adet saito motorum var.(2 adet 82 ,1 adet 62) yavaş yavaş acemiligimi atmaya başlatım.Durum boğle olunca motor uzerınde daha cok oynamaya basladım.artık 4 zamanlı bir saitoyu komple sokup tekrar topluya bliyorum.subab ayarını yapıyorum.buraya kadar her güzel ve eylenceli.

aslında igne ayarını yaptıgımı dusunuyordum ama dun sahada bildklerimin cokda dogru olmadıgını anladım.motorum 2 haftadır cok ısındıgını fark ediyordum ve yuksek hız ignesini zengin kısma acıyordum.ama ısı yine aynıydı . bu hafta düsük hız ıgnesini actığımda motor ısısı azaldı.normala döndu.

sorularım.
* 4 zamanlı saito da (FA 82) ilk şnce hangi igne ayarlanacak. ne nasıl.
*motor normal calısma sıcaklığı ne olması gerek(manuelde goremedim.)
*max hızda kac devir olması gerek rpm (manuelde goremedım)
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Öncelikle dört zamanlı motor ayarı için mutlaka bir takometre kullanmalısınız.
Çift iğneli tüm nitro karbüratörlerinde önce büyük iğne ayarlanır. Çünkü büyük iğne yaklaşık % 75 ile tam gaz arasında yakıt akışının tek belirleyicisidir. Büyük iğneyi tam kapatıp yaklaşık 2 tam tur açın. Motoru çalıştırıp çeyrek gazda bir dakika ısıtın. Sonra yavaşça tam gaza çıkın. Tabii uçak emniyetli bir şekilde sabitlenmiş olmalı. Takometre ile kontrol ederek büyük iğneyi tek tık tek tık kısın. Maksimum devri bulun. Bu maksimum devir birkaç tık boyunca sabit kalıp sonra düşecektir. Maksimum devri yakaladığınız en zengin pozisyondan iki ya da üç tık daha zengin bırakın.
Artık büyük iğneniz ayarlı.
(Küçük iğne ayarlarını motoru durdurduktan sonra değiştirmenizi öneririm. Motor çalışırken küçük iğne ile oynamak yaralanma riski taşır.)
Çeyrek gaza inin ve 30 saniye kadar bekleyin. Gazı aniden tam açın. Motor öksürüp tıksırarak devirleniyorsa küçük iğne zengindir. Saat kadranına göre beş dakika kısıp tekrar deneyin.
Gaz aniden açılınca motor stop ediyorsa küçük iğneniz fakirdir. Beş dakika açın ve tekrar deneyin.

Hava koşulları, buji ve pervane değişikliklerinde her iki iğne de ince ayar isteyecektir.

Bazı ufak püf noktaları da var.

Örneğin motor düşük devirde (çeyrek gaz gibi) çalışırken kızdırıcıyı takınca belirgin bir devir artışı oluyorsa küçük iğneniz zengindir.
Çeyrek gazda karbüratöre giden yakıt hattını kıstırırsanız motorun birkaç saniye içinde önce devir kazanıp sonra stop etmesi gerekir. Saniyelerce çalışmaya devam ediyorsa küçük iğne zengin, hemen stop ediyorsa küçük iğne fakirdir.
Tam gazda yakıt hattını kıstırınca da benzer bir yanıt beklenir. Benzer sonuçlar büyük iğne için geçerlidir.
Uçağın burnunu havaya dikme testi (tam gazda uçağı havaya diktiğinizde dervin düşmemesi gerekir) yapacaksanız yarım depo yakıt olmasına dikkat edin. Tam depoda yanıltabilir.

Benden bu kadar. :)
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Motorun normal çalışma sıcaklığı tartışması dünya çapında bitmeyen bir tartışmadır. Normali bilinmez. Ayrıca kontakt sistemler dışındaki temassız ölçüm yöntemleri aluminyum kafa nedeniyle hatalı sonuç verirler. İşin erbabı motor sıcaklığı ile ilgilenmez. Motorun verdiği tepkilere bakar.

Max devir atmosferik koşullar, kullanılan nitro oranı, pervane boyutu gibi parametrelere bağlıdır. Genel olarak 10 bin devrin geçilmemesi önerilir (dört zamanlı motorlarda süpap sisteminin zarar görmemesi için).
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Sümer Yamaner' Alıntı:
........
Bazı ufak püf noktaları da var.

Örneğin motor düşük devirde (çeyrek gaz gibi) çalışırken kızdırıcıyı takınca belirgin bir devir artışı oluyorsa küçük iğneniz zengindir.
Buji ateşlemeyi takarak devri gözlemleme tüyosu çok iyiymiş Sümer abi. :thumbup:
Bunu bilmiyordum, ben hep cimcik yöntemini kullanırdım.

Heli motorları içinde böyle püf noktaları var mı Sümer abi, paylaşırsan sevinirim. :laugh:
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Sümer abi eline sağlık, valla nitro motor alasım geldi sırf şu anlattıklarını yapmak için :laugh:
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Merhaba

Sümer Abi bilgiler için çok teşekkür ederim.bu hafta sonu yazdıklarını tek tek motoruma uyguluyacağım.

Sümer abi bir sorum daha olucak. saito 14 fg de manuelde Walbro karbüratör yada abuk karbiratör yazmıyor. yazan Saito pump-type 2-needle adımda bir yazı var.sizin benzinli motor roraj ve iğne ayarı ayarı için yazdığınız yazıyı okudum.orda Walbro karbüratör için anlatılmış.saito 14 fg içinde aynısını mı uyguluyacam.yoksa saito 82 için yazdıklarınızı uygulasam olur mu. teşekkür ederim
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

tamerkaymakci' Alıntı:
Sümer abi eline sağlık, valla nitro motor alasım geldi sırf şu anlattıklarını yapmak için :laugh:

Ben de o şekilde düştüm bu kötü yola zaten. :D


tufanacay' Alıntı:
Merhaba

Sümer Abi bilgiler için çok teşekkür ederim.bu hafta sonu yazdıklarını tek tek motoruma uyguluyacağım.

Sümer abi bir sorum daha olucak. saito 14 fg de manuelde Walbro karbüratör yada abuk karbiratör yazmıyor. yazan Saito pump-type 2-needle adımda bir yazı var.sizin benzinli motor roraj ve iğne ayarı ayarı için yazdığınız yazıyı okudum.orda Walbro karbüratör için anlatılmış.saito 14 fg içinde aynısını mı uyguluyacam.yoksa saito 82 için yazdıklarınızı uygulasam olur mu. teşekkür ederim

Saito'nun benzinli karbüratörleri bir alem. Kendi manuallerinde bile tutarlı bir ayar önerisi görememiştim ben. Şimdilerde düzelttilerse bilemem tabii. Walbro ile nitro karbüratörleri benzer olsalar da temel bir farklılıkları var. Nitro'da tam gazda tek iğne (büyük iğne) etkin. Benzinli Walbro'da ise tersine rölantide tek iğne (küçük iğne) etkin. O nedenle nitroda tam gazda büyük iğneyi ayarlayarak başlarken benzinli Walbro'da rülantinin biraz üzerinde küçük iğneyi ayarlayarak başlıyoruz işe.
Saito 14FG için kılavuza bakmanı öneririm çncelikle. Hatta vakit bulursam ben de kılavuzu indirip bakarım.
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

14FG'nin manualinde şunlar yazılı:

To best understand the FG-14C, FG-17 and FG-21
carburetor, you need to know what it is not.
It is not a Walbro carburetor.
It is not a glow carburetor.

Yani bu karbüratörleri anlayabilmek için önce NE OLMADIKLARINI bilin diyor! :lol:

Sonuçta ayar prosedürü nitro gibi. Önce büyük ve küçük iğne için temel ayar konumlarına getirip sonra büyükten başlayarak hassas ayar yapılması gerekiyor.
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Sümer abi yardımıniçin tesekkür ederim .
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Merhaba

Sümer abi yazdıklarını bu hafta saito 62bg denemeye calistım.1 saat gunesin altında ayarlama sonucunda ucağımı kaldırdım.4 depo uctuktan sonra daha ince ayar yapma adına düsük hız ıgnesinle bıraz oynadım.sonuc 3 saat boyunca bir turlu motor tın tın calışmadı.en sonunda pes ettim toparlanmaya basladım.sonra neden ayarın oladığını fark etttim.gaz srvosu cıvataları cıkmış.kumandadan gaz verdiğimde yada açtığımda sorvoda oynuyor du :) .haftaya tekrar deneme yapıcam.bazı sorularım olucak

1 kumanda ceyrek gazda motor 4000 devrinde altında .(yukdek hız ıgnesi motor zengin calıtırıyorum ısın masın diye).bu durumda dusuk gaz ignesi cok farkır olması yada olmaması motor ısısını etkiler mi.

2 .normalda 40/46 bir ucak icin saito 82 kulallamk istiyorum.motor manuelden yazandan buyuk.kulana bilirmiğım.kulanırsan pervane butuklugu ne olmalı.

ucak teknik verisi

Technical data

- Wingspan: 1472mm (57.9 in)
- Length: 1335mm (52.5 in)
- Flying weight: 2800-3000 gr
- Wing area: 38.5 dm2
- Wing loading: 76g/dm2
- Wing type: Naca airfoils
- Covering type: Genuine ORACOVER®
- Gear type: Aluminum Hi-grade for main gear and spring wire for tail gear (included)
- Spinner size: Plastic 58mm (included)
- Radio: 4 channel minimum (not included)
- Servo: 5 standard servo: 2 aileron; 1 elevator; 1 rudder; 1 throttle (not included)
- Recommended receiver battery: 4.8-6V / 800-1200mAh NiMH (not included)
- Servo mount: 21mm x 42 mm
- Propeller: suit with your engine
- Engine: .46-.55 / 2-stroke or .52/4-stroke glow engine (not included)
- Motor: brushless outrunner 1000-1400 W, 480 KV (not included)
- Gravity CG: 85-90 mm (3.3-3.5 in) Back from the leading edge of the wing, at the fuselage
- Control throw Ailerons: Low: 8mm up/down, 10% expo; High: 10mm up/down, 10% expo
- Control throw Elevators: Low: 8mm up/down, 12% expo; High: 10mm up/down, 12% expo
- Control throw Rudder: Low: 25mm right/left, 15% expo; High: 40mm right/left, 15% expo
- Experience level: Intermediate
- Plane type: Scale Aerobatic
RECOMMENDED MOTOR AND BATTERY SET UP
- Motor: RIMFIRE .46-.55 (not included)
- Lipo cell: 6 cells / 4000 – 5500mAh (not included)
- Esc: 50-80A (not included)



3) bu sorum biraz sacma olabilirr .simdiden kusura bakmayın.algın 3gx ğniteyi ucakta yatay eksende denge icin kullana bilimiğim.
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Gaz servosu vidaları gevşediyse önce kumandadan gaz kanalının endpointlerini kontrol et. Muhtemelen servo uçlarda zorlanıyor.
Benzinli motorlarda motor ısınmasın diye zengin bırakılmaz. Bu uygulama nitro motorlarda olur. İğneleri elden geldiğince uygun ayarla.
Bahsettiğin uçakta Saito 82 kullanılabilir. Saito 82, OS55AX karşılığıdır ve montaj boyutları bildiğim kadarıyla bu motorla aynıdır. Sanırım 13x6-8 pervane uygun olacaktır.
Sözünü ettiğin üniteyi hiç tanımam. Uçaklarda bu tür şeylerin kullanımına karşıyım.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

Bu arada, uçağın bütün künyesini yazmışsın bari adını da yazsaydın. :)

Motorda en önemli nokta ön arka mesafe. Uçağın montaj kılavuzundaki değerlere dikkatli bak. Motor cowlingden öne "pörtlemesin". :D

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Saito 4 zamanlı nitro yakıtlı (örnek 82) igne ayarı nasıl yapılır

bilgi icin cok tesekkur ederim.Haftaya ins tekrar deneme yapıcam.