Tarımsal Amaçlı Multicopter Tasarım Araştırma Geliştirme Üretim Grubu Oluşturma

Katılım
26 May 2019
Mesajlar
14
Tepkime puanı
25
Yaş
58
Konum
Buharkent/AYDIN
İlgi Alanı
Multikopter
Merhaba Rckolik dostları.
Tarım Teknolojileri konusunda çalışan bir firmam var. Tarımda kullandığımız Vtol yada Multicopter tarzı İHA'ları maalesef yurtdışından ithal etmek zorunda kalıyoruz. Kosgeb desteği doğrultusunda bu tür araçların tamamını olmasa bile ilk etapta en azından montajını, ilerleyen dönemlerde de yerli üretime dönük araştırma ve geliştirmesini Türkiye'de yapmayı arzu ediyorum. Bu konuda fikri yada projesi olan arkadaşlarla bir araştırma geliştirme grubu oluşturmak istiyorum. Umarım forum kurallarını ihlal etmiyorumdur. Farklı bölgelerde yada şehirlerde olmak sorun değil. Fikirlerimizi ve beyin gücümüzü kullanarak neler yapabilirizi görmek istiyorum. Umarım bu düşünceme ilgi gösteren arkadaşlarımız bu forumda vardır ve desteklerini esirgemeyeceklerini düşünüyorum. İlk etapta neler yapılabilir bir plan oluşturabilirsek çok iyi olur düşüncesindeyim.
Bu vesileyle tüm forum arkadaşlarımın Ramazan Bayramını kutlarım. Nice sağlık, esenlik ve mutluluk dolu bayramlar dilerim..
Saygılarımla..
 
alp aslan bey
bence sektorde bu iste baya tecrube ve yol katetmiş pek cok firma ve araştiran insanlar var. once firmalar ve araştirmacilar ile gorusmelisiniz. bahsetmis oldugunuz projeye cok ihtiyac olmakla beraber yuzbinlerce dolar, onlarca uzman ve yillarca surcek bi ar-ge işi gerek. anladigim huzuru hobide aramanin cok ötesinde.
 
alp aslan bey
bence sektorde bu iste baya tecrube ve yol katetmiş pek cok firma ve araştiran insanlar var. once firmalar ve araştirmacilar ile gorusmelisiniz. bahsetmis oldugunuz projeye cok ihtiyac olmakla beraber yuzbinlerce dolar, onlarca uzman ve yillarca surcek bi ar-ge işi gerek. anladigim huzuru hobide aramanin cok ötesinde.
Kenan Bey ilginize teşekkür ederim. Sektörü yakınen takip ediyorum zaten. Sorun sadece parasal yatırım değil. Bunun dışında burada böyle bir paylaşım yapmamdaki amaç amatör ruhla bu işe sahip çıkmaktı. Ticari kaygılardan uzak, bu işe amatörce gönül vermiş ve bugüne kadar canlı olarak deneyimlemiş farklı sektörlerden bir çok arkadaşımızın varlığını burada görebildiğim için böyle bir fikir oluştu açıkçası. Şansımızı denemek istiyorum. Hemen pes etmek yok..
 
İyi bir cizim
Biraz profil
Bir kac fici polyester
Bir kac mt elyaf
Biraz kalip bilgisi
Iyi ve hafif bir motor
Kaliteli uzun menzil elektronik
Vs..
Ve en onemlisi cesaret
Buda bizim topraklarda ve sitede bolca var
Oyle cook uzun yıllar a gerek yok iş ticari olursa pazarda varsa neden cekiniyorsunuz

Yabanci belgesellerde yukarida yazdigim malzemelerle insanli kucuk ucak yapiyorlar
 
İyi bir cizim
Biraz profil
Bir kac fici polyester
Bir kac mt elyaf
Biraz kalip bilgisi
Iyi ve hafif bir motor
Kaliteli uzun menzil elektronik
Vs..
Ve en onemlisi cesaret
Buda bizim topraklarda ve sitede bolca var
Oyle cook uzun yıllar a gerek yok iş ticari olursa pazarda varsa neden cekiniyorsunuz

Yabanci belgesellerde yukarida yazdigim malzemelerle insanli kucuk ucak yapiyorlar
Teşekkür ederim Yalçın Bey. Yüreğime su serptiniz. Başlamadan, denemeden, savaşmadan, mücadele etmeden karamsar olmaya başlamıştım. Cesaret verici desteğiniz için tekrardan teşekkür ederim..
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Osman SEVİM
Yaklaşık olarak 4 yıldır helikopter hobisiyle uğraşmaktayıım. çok fazla ekipman test edemesemde bu forumdaki helikopterle ilgili yazılan yazıların %95 ini okumuşumdur.
Bizim buralarda son yıllarda mısır ekimi çok fazla yapılmaktadır, geçen sene yakın akrabam 1000 dekara yakın mısır ekimi yaptı ve hava şartlarından dolayı zararlı böcek oluşumu oldu, bir gün konuşurken dediki ilaçlamak için traktör kullanıyoruz ve mahsulün yarısını ezerek ilaçlıyor hemde bir sürü masraf ediyoruz havadan ilaçlamak için d-ro-ne (Quadcopter) kullanamazmıyız sen helikopter uçuruyorsun felan dedi, bende bir düşüneyim araştırayım bu iş nasıl oluyor derken çok kısa bir araştırma ve düşünme sürecinden sonra şuna karar verdim quadın uçuş hızı, taşıma kapasitesi, havada kalma süresi, saatte kaç dekar alan ilçayacağını kabaca hesaplayınca bize kaldırma kapatesi yüksek bir ekipman gerek olduğu kanısına vardım maliyetler düşünülünce, mısır ilaçlamak için daha iyi bir sistem bulamazmıyıza gitti iş.

sonra biraz fiki alışverişi ile bir ilaçlama makinesi yapalım dedik aracın kabaca resmini cizdim belki fikir verir, arac kabaca torku yüksek motorlar sisteme ileleme kuvveti sağlıyor yanlarda ağırlık veya nozüllere sıvı basacak hazne ve pompada olabilir enerjiyi tarlanın bir ucuna yerleştirilen jeneratör ve kablo ile araca iletmeyi düşündük hem maliyet çok çok aşağılarda olacağı hem de kısa zamanda daha fazla tarla ilaçlayacak bir araç olacağı kanısına vardık tabi biz aracı imal edene kadar iş işten geçeği için proje rafa kalktı traktörle ilaçlamaya devam edildi. bu fikir konusunda özeldende görüşebiliriz.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Mustafa Bey Merhaba,
Öncelikle ilginize teşekkür ederim. Aslında böyle bir grup oluşturmak istememin en güzel cevabını ve örneğini sunuyorsunuz. Tarımda gelişme sağlayabilme açısından farklı teknolojilerden nasıl yararlanabilirizi masaya yatırıp beyin jimnastiği yaparak ülke tarımına ve ülke ekonomisine nasıl katkı sağlarızı tartışmak güzel sonuçlar doğurabilir diye düşünüyorum. Hobi amaçlı bir platformda olmanın en büyük avantajıda ticari kaygılardan uzak olması bence. Bu açıdan böylesi güzel ve ciddi bir forumda buna izin veren ve destekleyen tüm forum yöneticilerine ve üyelerine teşekkürü bir borç bilirim..
Düşünceniz çok güzel. Buna benzer bir aletle (pivot) sistemiyle büyük alanların yağmurlama sulamasını yapıyoruz. Ancak bu makineninde maliyetleri yüksek ayrıca engebeli arazilerde kullanımı çok zor. Drone ları kullanmak istememizin en önemli nedenide daha az ilaç kullanmak, sadece hastalıklı bölgenin ilaçlaması gibi çevreye ve insan sağlığına daha az zarar verme özelliğini geliştirmektir. Bunun için yük kaldırma gücü yüksek, havada kalma süresi uzun, micro spring pulverize yapabilecek dronelara ihtiyaç olacak. İlaçlama için çok yüksek irtifayada gerek yok.
 
Merhaba Alp Bey;

Dünya da bu işler için kullanılan oldukça fazla çözüm mevcut. Bu çözümleri yurtiçinde üretmek ve yapmak elbette mümkün. Her şeyde olduğu gibi bütçe en önemli unsur. Bu tür bir çözüm için yurtiçinde en fazla gövde imalatı yapılabilir. (Yurtdışında satılan gövdeler 4-5 bin TL aralığında) Onun dışında kalan tüm elektronikler yurtdışından alınmak zorunda ve tarım işleri için üretilmiş olan bileşenleri kullanmak gerek. Örneğin uçuş kontrolcüsünü gps destekli herhangi bir kontrolcü de kullanabilirsiniz, kullanacağınız kontrolcüye göre size uçuş yeteneği, çift gps kullanımı, rtk kullanımı kazandırır, tarım için özel üretilmiş uçuş kontrolcüsü kullanırsanız bunların yanında pompa sistemi kontrolü, ilaç seviye kontrolü, ilaç bitiminde uyarı, gibi yeteneklerde kazanırsınız.
Kullanılacak motorlar, esc'ler kapalı devre ve su geçirmez olmalıdır. Gövde rahat taşınabilmesi için katlanabilir yapılmalıdır gibi detaylar mevcut.

Havada kalma süresine gelince, kullanacağınız motor sayısı, taşıyacağı yük, diğer bileşenlerin ağırlığı nihayetinde toplam uçuş ağırlığı bunu belirleyecek olan parametrelerdir. Kullanılacak olan pilleri paralelleyerek uçuş süresi bir nebze uzatılabilir. Yada Lipo yerine Li-on pil paketi yapılabilir. Ancak drone ile saatlerce havada kalmak çok mümkün değil. Uçak ile saatler mertebesinde uçuş mümkün olabilir. O da drone kadar esnek olmaz. Drone ile maks. 20dk. gibi bir rakam olur. Yedek pil setleri oluşturulup süre o şekilde uzatılabilir. Çözüm bir şekilde bulunur. Nihai nokta da her şeyin ucu dönüp dolaşıp bütçeye geliyor. Benim kabaca hesaplamalarıma göre 40 bin TL civarı bir rakama çıkıyor.
 
Son düzenleme:
Boyle bir is icin kullanilabilecek en uygun platform bir helikopterdir benim gorusume gore. Multikopterlere gore cok daha fazla agirlik tasiyabilir, cok daha fazla ruzgar dayanimi vardir ve yakitli motorla cok daha uzun sure havada kalabilir. Aslinda havada kalma ve agirlik tasima acisindan ucak tartismasiz fark atar, ancak ucmak icin surekli hareket halinde olmasi gerekliligi handikap yaratiyor. Otonom teknolojiler gelistikce helikopterler en buyuk handikaplari olan pilotaj zorlugunu da asiyorlar. Multilerin hizli yukselisinin hizli bir dususe gecmesi yakindir bence ?
 
Merhaba Alp Bey;

Dünya da bu işler için kullanılan oldukça fazla çözüm mevcut. Bu çözümleri yurtiçinde üretmek ve yapmak elbette mümkün. Her şeyde olduğu gibi bütçe en önemli unsur. Bu tür bir çözüm için yurtiçinde en fazla gövde imalatı yapılabilir. (Yurtdışında satılan gövdeler 4-5 bin TL aralığında) Onun dışında kalan tüm elektronikler yurtdışından alınmak zorunda ve tarım işleri için üretilmiş olan bileşenleri kullanmak gerek. Örneğin uçuş kontrolcüsünü gps destekli herhangi bir kontrolcü de kullanabilirsiniz, kullanacağınız kontrolcüye göre size uçuş yeteneği, çift gps kullanımı, rtk kullanımı kazandırır, tarım için özel üretilmiş uçuş kontrolcüsü kullanırsanız bunların yanında pompa sistemi kontrolü, ilaç seviye kontrolü, ilaç bitiminde uyarı, gibi yeteneklerde kazanırsınız.
Kullanılacak motorlar, esc'ler kapalı devre ve su geçirmez olmalıdır. Gövde rahat taşınabilmesi için katlanabilir yapılmalıdır gibi detaylar mevcut.

Havada kalma süresine gelince, kullanacağınız motor sayısı, taşıyacağı yük, diğer bileşenlerin ağırlığı nihayetinde toplam uçuş ağırlığı bunu belirleyecek olan parametrelerdir. Kullanılacak olan pilleri paralelleyerek uçuş süresi bir nebze uzatılabilir. Yada Lipo yerine Li-on pil paketi yapılabilir. Ancak drone ile saatlerce havada kalmak çok mümkün değil. Uçak ile saatler mertebesinde uçuş mümkün olabilir. O da drone kadar esnek olmaz. Drone ile maks. 20dk. gibi bir rakam olur. Yedek pil setleri oluşturulup süre o şekilde uzatılabilir. Çözüm bir şekilde bulunur. Nihai nokta da her şeyin ucu dönüp dolaşıp bütçeye geliyor. Benim kabaca hesaplamalarıma göre 40 bin TL civarı bir rakama çıkıyor.
Ahmet Bey Merhaba,
İlginize ve fikirlerinize teşekkür ederim. Ayrıca beklediğimin üzerinde ilgi ve alakanın olması gerçekten sevindirici. Tarımsal çözümler olarak baktığımızda iki husus ön plana çıkıyor :
1- Tarımsal izleme :
Fotoğraf çekimi, haritalaştırma ve makina öğrenmesi sonucu "Hastalık ve Zararlı Tespiti", "Rekolte Belirleme", "Sulama ve Nem Dengesinin Belirlenmesi", "Gübreleme ve Besin Maddesi Eksiklik ve Fazlalık Tespiti" gibi konuların raporlaştırması sonucu üretim ve kalitenin artırılması çalışmaları.
Tarımsal İzleme İHA'larında sadece kamera taşınacağı için yük taşıma ile ilgili bir sorun olmayacaktır. Burada önemli olan iki unsur var. Birincisi büyük arazi ölçümleri için uzun süre havada kalma ve uzun mesafe uçuşu gerçekleştirebilmesi. Bir diğeride yüksek irtifada uçabilme yeteneği. Bunun içinde benim yaptığım araştırmalarda VTOL'ler ön plana çıkıyor.

2- Tarımsal İlaçlama, Tohum Ekimi ve Gübreleme :
Burada da araziye atılacak olan ve taşınması gereken bir yükün olması. Bunun içinde çok yüksek irtifa ihtiyacımız yok. Sadece ağır yük taşıyabilme ve uzun süre havada kalabilme özellikleri olan İHA'lara ihtiyaç oluyor. Bu Quadrocopter yada Hectocopter olabileceği gibi helikopterde olabilir diye düşünüyorum.

Yukarıda belirttiğim ana konular çerçevesinde yorumlayabilirsek daha net sonuçlar yakalanabilir bence..
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Osman SEVİM
Boyle bir is icin kullanilabilecek en uygun platform bir helikopterdir benim gorusume gore. Multikopterlere gore cok daha fazla agirlik tasiyabilir, cok daha fazla ruzgar dayanimi vardir ve yakitli motorla cok daha uzun sure havada kalabilir. Aslinda havada kalma ve agirlik tasima acisindan ucak tartismasiz fark atar, ancak ucmak icin surekli hareket halinde olmasi gerekliligi handikap yaratiyor. Otonom teknolojiler gelistikce helikopterler en buyuk handikaplari olan pilotaj zorlugunu da asiyorlar. Multilerin hizli yukselisinin hizli bir dususe gecmesi yakindir bence ?
Emre Bey Merhaba,
Öncelikle sizin gibi duayen ve profesyonel arkadaşlarımın katkı sağlaması beni çok mutlu etti. Tarımsal İlaçlamalarla ilgili yurtdışı kaynakları araştırdığımda helikopterlerin ve multikopterlerin ön plana çıktığını gördüm. İşin teknik bilgilerine yabancı olduğum için helikopterden ziyade daha basit geldiği için ağırlıklı olarak multicopterleri inceledim. Helikopterler konusunda sizin gibi deneyimli profesyonel bir forum arkadaşının görüşlerine de gerçekten ihtiyacımız var diye düşünüyorum. Tarımsal ilaçlama için İHA'ları düşündüğümüzde ihtiyaçlarımızı belirleyip ona göre devam edersek daha sağlıklı olacak diye düşünüyorum. İlaçlama İHA'larının mantığında;
1- Çok yüksek irtifaya gerek kalmıyor.
2- Engebeli yada yamaç araziler için çeşitli sensörlerle kontrol edilebilecek engel yada yükseltilere göre stabil rota sağlanması gerekiyor.
3- Genelde düz hatlarda gidip geliyor
4- Taşıyacağı yük aslında çok fazla da değil. Yurtdışında ortalama Multicopterlerde 20 Lt'lik ilaç taşınıyor. Bu 20 Lt ilaç ile de ortalama 2-5 hektar yani 20-50 dekar alanın ilaçlaması yapılıyor ve ortalama uçuş süreside 15-20 dakika sürüyor. Tek uçuşta yukarıdaki miktarları biraz daha aşabilirsek olabilir ancak ilk etapta yukarıdaki veriler bile yeterli.
5- En önemli olan konu maliyetlerin düşürülebilmesi. Yurtdışı ilaçlama multicopterlerin yaklaşık fiyatları 15.000.-$ civarında.

Bu değerlendirmelere göre engin deneyim ve fikirlerinizi bekliyorum.
Saygılarımla..
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Osman SEVİM
Tüm RCkolik Moderatörlerine ve üyelerine Merhaba.
Ben Alp Arslan KIRKPINAR. Tarım Danışmanıyım, 54 yaşındayım ve foruma Aydın/Buharkent'ten katılıyorum. Yaklaşık 3 yıldır Tarım Teknolojileri üzerine proje geliştiren bir firmanın Ege Bölgesi bayisiyim. Uzaktan Algılama ile Hassas Tarım Karar Destek Sistemi ile 2016 yılında başlanılan projeyle Tarım sektöründeki tarım ürünlerinin verimlilik ve hasar / hastalık-zararlı durumlarının takibi ve gelişimlerinin Makine Öğrenmesi Yöntemleriyle İnsansız Hava Araçları kullanılarak geliştirilen bilişim çözümleri üzerine çalışmalar yapıyoruz.
Yapılan çalışmaların sonucunda tarım ürünlerinde makine öğrenmesi teknikleri ve istatistiktiksel metotlar yardımıyla bitki sağlığı ve gelişiminin ayrıca verimliliğinin tespiti çalışmaları günümüzde de devam etmektedir. Yapılan çalışmaların sonucunda Hassas Tarım uygulaması olan bir karar destek sistemi oluşturulmuş ve tarım sektörü için bilişim çözümleri altyapısı kurulmuştur. Sistemin tüm tarım ürünleri için geliştirilmesine yönelik çalışmalarımız devam etmektedir.

Yukarıda belirttiğim projelerde daha önce uçak kullanıyorken yaşadığımız sıkıntılar neticesinde Quadrocoptere dönüş yaptık.
Quadrolarla ilgili araştırmalarım sırasında nette gezinirken tesadüfen forumunuza ulaştım ve üye oldum. Olabildiğnce takip etmeye ve bilgi dağarcığımı genişletmeye çalışıyorum. Şimdiye kadar izlediğim konularda gerçekten çok yararlı ve detaylı bilgilere ulaştım. Bu konuda başta bu platforumu kuran ve destekleyen yönetici ve moderatörlere, ayrıca platforma katkıda bulunan tüm üyelere canı yürekten teşekkür ederim. İlerleyen dönemlerde değerli bilgilerinizden feyz edineceğime inanıyorum.

En derin saygı ve sevgilerimle..

Alp Arslan KIRKPINAR


Merhaba Rckolik dostları.
Tarım Teknolojileri konusunda çalışan bir firmam var. Tarımda kullandığımız Vtol yada Multicopter tarzı İHA'ları maalesef yurtdışından ithal etmek zorunda kalıyoruz. Kosgeb desteği doğrultusunda bu tür araçların tamamını olmasa bile ilk etapta en azından montajını, ilerleyen dönemlerde de yerli üretime dönük araştırma ve geliştirmesini Türkiye'de yapmayı arzu ediyorum. Bu konuda fikri yada projesi olan arkadaşlarla bir araştırma geliştirme grubu oluşturmak istiyorum. Umarım forum kurallarını ihlal etmiyorumdur. Farklı bölgelerde yada şehirlerde olmak sorun değil. Fikirlerimizi ve beyin gücümüzü kullanarak neler yapabilirizi görmek istiyorum. Umarım bu düşünceme ilgi gösteren arkadaşlarımız bu forumda vardır ve desteklerini esirgemeyeceklerini düşünüyorum. İlk etapta neler yapılabilir bir plan oluşturabilirsek çok iyi olur düşüncesindeyim.
Bu vesileyle tüm forum arkadaşlarımın Ramazan Bayramını kutlarım. Nice sağlık, esenlik ve mutluluk dolu bayramlar dilerim..
Saygılarımla..

Alp Arslan bey öncelikle hoş geldiniz. İyi dilekleriniz için de ayrıca teşekkür ederiz.

Tarım teknolojileri konusunda faliyet gösterdiğinizi söylemişsiniz ve malesef bu teknolojinin menşei de hepimizce malum yurt dışı.

Şimdi bu noktada tahminimce sizinde bildiğiniz üzere paranın aslında uçan makinanın mekanik aksamına değilde, üzerlerindeki yazılım ve bu yazılımların yönettiği elektroniğe verildiğidir ve en önemlisi de bu yazılımların modelcilikte kullanılan bazıları gibi open source yani açık kaynaklı olmayışıdır çünkü "TİCARİ" dir.
Yine bu noktadan hareketle, ihtiyaç belirlemek kısmı zaten yazılımsal olarak halledilmiş, ki bu ihtiyaç meselesi sadece bize özgü bir durum da değil, dünyanın tarım yapılan her yerinde küçük farklılıklar ile aynı.
Peki biz ne yapalım ?
Öncelikle bu yazılım meselesini halledelim, bu iş iyi bir yazılımcı grubu + zaman + para demektir ve ucuz olmayacaktır, iyi bir bütçe gerektirir.
Ardından uçan makinanın şekline tipine ve en önemlisi yapacağı işe göre tasarım gerekecek bu da, zaman + para demektir.
Ar-Ge süreci sonunda harcanmış olan bütçe, imalat aşamasına geçip nihai ürün oluşturma sırasında, planlanan üretim adedi üzerine eklenip bir de bu işten kar elde edileceğine göre, kar da eklenince bir de bakıyorsunuz ki, dışarıda 10-15 bin US$ fiyatlarında olan ürünlere yakın bir fiyat çıkıyor ortaya.
Hobi olarak alınan ve kullanılan ürünlerin en iyisi bile bu bahsettiğimiz cihazların işlevsellik olarak yanından bile geçemeyeceği malum. Unutmadan elektronik bileşenlerden hemen hiç birisini Türkiye de malesef üretmiyoruz.
Üretilenlerde ise Örneğin 80 - 100 kg.lık bir endüstriyel servo ihtiyacınız var diyelim, bunu yurt dışından ve de iyi bir markadan alırsanız en iyi şartlarda fiyat 350 - 400 US$ seviyesinde iken, yerli imalat olanını almak isterseniz o da yaklaşık aynı para, hatta daha pahalı. Kullanılacak takip sensörlerinin ise ki bunlar çok çeşitli, ayrıca termal yada yüksek çözünürlükte kamera gibi hem yükseklik algılama hemde rota takibi ve de yapay zeka ile otonom uçuş için kritik olan ekipmanların üretimi de olmadığı gibi bazı kurumlarca Türk Malı diye satılanlar da aslında Türkiye de Montaj edilmiş ürünler ve fiyatları da ilginçtir ki yurt dışından pahalı..
Sadece fikirlerimizi birleştirelim de bir şeyler yapalım durumu var ise;
yanlış anlaşılmasın aklıma gelen bazı soruları dile getirmek isterim.
Bu yapılacak bir şeyleri kim yapacak, siz mi yapacaksınız?
Sonuçta ticari bir girişim olacağına göre fikir sahipleri arkadaşlar nasıl nemalanacak?
Uygun Üretim Tesisiniz var mı?
(Türkiye de İHA imalatı yapabilmek için Tesis Güvenlik belgeniz olmalı ve uygun tesisiniz olmalı)
İHA imalatı yapabilmek için gerekli yeterlilik belgelerini alabilcek ve yeterli sayıda mühendis grubu bünyenizde mi?
(Bu mühendisler Yeni mezun olmayak ve en az 1 adet uçak mühendisi dahil olacak)
ülkemizde insansız olarak uçan her nevi makina İHA sınıfına girmekte ve üretimi bu kıstaslar ile yapılmakta malum.
Yani bu sizin düşündüğünüz iş Hobi maksatlı kullanım için imal edilmiş makinalar ile olamayacağına göre;
örneğin GOBLİN 700 ün (ki kendisi oldukça iyi bir helikopter modelidir) altına 2 tane depo takalım bir tane de pulvarizatör iniş takımlarını da yükselttik mi, oldu size ilaçlama helikopteri. İşte olmuyor malesef.
Aslına bakarsanız Amerikayı yeniden keşfedecek bir durum yok ortada bence.
Dünyada ki örneklerden hareket ile ihtiyaçları karşılayacak bir tasarım ve imalat hepsi bu.

Saygılar, Sevgiler.
 
Bu iş için en ideal alet benzinli helikopterdir. Hem ilaçlama yaparken pervanenin hava akımını kullanıyorsun. Hemde kaldırmak istediğin yükü kolaylıkla kaldırıp işlemini bitiriyorsun. Tabi bunun yanında havada kalma süresi önemli bu konuda benzinli olması tercihim. Benim düşüncem bu yöndedir. Kendi helikopterimi bulunduğum yer itibari ile hobi olarak bu iş için hazırlamayı düşünüyorum ama hobi olarak. İşi ticariye dökmek istediğimizde iş tamamen farklılaşıyor.