Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

gumush

Uye
Katılım
13 Şub 2014
Mesajlar
183
Tepkime puanı
111
Yaş
47
Powerbox kullananlara bir sorum var.

Iki pili bagliyoruz. Iki tanede digital switch'imiz oluyor. Bunlari actigimizda iki pil sistemi beslemeye basliyor.

Peki atesleme sistemi bu durumda nasil baglaniyor ? Atesleme icin ayri bir pil daha ve ayri bir switch mi konuluyor ? Yoksa buradaki servo ciktilarindan biri (7.0V) atesleme sistemi icin yeterli midir ?

Diger bir sorumda bazi setuplarda switch'lerin ucak icinde oldugunu gordum boyle bir kullanimin ne gibi bir amaci olur ?

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu konu aşağıdaki mesajın taşınması ile Yönetim tarafından açılmıştır.
 
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

Ateşleme için ayrı besleme konusu oldukça uzun tartışılabilecek bir konu.

Genelde söylenen, ateşleme sistemi ile alıcı ve servo sisteminin "galvanik" ayrımının yapılmasının gerekliliğidir. Yani arada hiçbir ortak elektrik bağlantısı olmamalıdır. Zaten kill switchlerin optoizolasyonlu oluşu da bu nedenledir. Ancak...

Ortalıkta çok sayıda modelci ateşlemeyi alıcı beslemesinden besliyor. Hiç de bir şey olmuyor. Biz bunu sahada bir osiloskopla test ettik. Ateşleme besleme hattında herhangi bir anormal darbe göremedik. Tabii ki profesyonel bir ölçüm değildi ama ben o ölçümden sonra benzinli uçaklarımda ateşleme için ayrı bir pil kullanmayı bıraktım. Ya da büyük Sea Fury'de olduğu gibi iki güç kaynağını birer diyotla birleştirip ateşlemeyi besledim (ateşleme pili biterse alıcıdan beslensin diye). Yani galvanik olarak iki tarafı "birleştirdim". Bugüne kadar en ufak bir kumanda sorunum olmadı.

Demem o ki ateşleme tek kaynaktan beslenebilir. Ama 7 V bazı ateşlemelere fazla gelebilir.

Her şeyi uçağın içine koymak genel görüntünün hoş olmasını sağlıyor. Özellikle scale modelciler bu yaklaşımı tercih ediyorlar.
 
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

Şöyle bir gözlemimi paylaşmak istiyorum (daha önce biryerlerde yazmışımdır). Yurt dışı forumlarda iki grup modelci var bu ateşleme beslemesi konusunda. Bir grup "aslaaa olmaz, ayrı pil gerekir" diyor. Diğer grup "yaa bişiicik olmuyo, bak kaç tane yaptık" diyor. İki grup arasında çok önemli bir fark var. Ayrı pil gerekir diyenler tek pilli bir sistemi hiç denememişler, tüm korkuları teorik! Tek pille de olur diyenler her ikisini de kullanmış kişiler ve gerçek deneyim aktarıyorlar. Mutlaka çift pil olmalı diyenler arasında ben hiç tek pil kullanıp uçak kırmış olanına rastlamadım.

Endüktif elemanlarda önemli bir özellik var. Hatta hemen hemen aynı durum bizim antenler için de geçerli. Nasıl ki verici anteninin boyu uygun olmadığı zaman elektromanyetik enerji antenden çıkış katına geri yansıyor ve çıkış transistörlerini yakıyorsa (27 MHz, 72 MHz gibi sistemlerde bu çok önemliydi), ateşlemenin çıkışı uygun şekilde bir bujiye bağlanmadıysa oluşan endüktif güç geri yansıyor ve devreye, oradan güç bağlantılarına kadar yayılıyor. Bu da yüksek gerilimli kısa süreli bir gerilim darbesi olarak ortaya çıkıyor. Daha doğrusu çıkabiliyor. Çünkü modern teknoloji buna karşı birçok filtreleme tekniği kullanıyor.

Biz sahada osiloskopla ölçümler yaparken hiç bujiyi ayırıp test etmedik. Belki öyle bir durumda parazitlenme olacaktı. Ama kullandığımız hemen tüm ateşleme modüllerinin kılavuzunda sistemi bujisiz çalıştırmamak gerektiği çok net bir şekilde ifade ediliyor. Ateşlemenin bozulma riski yüksek öyle bir durumda.

Demem o ki, buji kafasının çok iyi oturduğundan emin olun. Hatta mümkünse buji ile kafa arası için özel üretilmiş yaylardan kullanın. Kablo ve soket kontrol ve bakımlarını aksatmayın. Bunları yaparsanız alıcı ve ateşlemeyi tek güç kaynağından beslemenin bir sakıncası olmayacaktır.
 
  • Beğen
Tepkiler: Alperen Gün
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
.... Bunları yaparsanız alıcı ve ateşlemeyi tek güç kaynağından beslemenin bir sakıncası olmayacaktır.
Süpersin Sümer abi, kalemine sağlık :thumbup: :bravo:
 
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

Sümer abi bitmek bilmeyen destek ve paylasimlariniz icin tesekkur ederim.

Diger konuda da gonderdigim bazi powerbox sistemleri CDI icin cikis veriyor. Sizinde dediginiz gibi bu konu demekki cokda kanitlanmis bir konu degil. Geri kalan devreyi koruma kisminin basit bir zener ile cozulebilecegini dusunuyorum.

Atesleme icin ayri bir pil siparisi artik verdigim icin deneme yapipi yapmak konusunda kararsizim. Muhtemelen bir switch vs araci olmadan direkt atesleme sistemine baglayacagim 1300mah 2s lipo olacak. ( BEC uzerinden ) kullanim denemeleri sonrasinda tedirgin olursam en kotu pil voltaji icin bir gosterge daha pil voltajini telemetriye baglayabilirim diye dusunuyorum. Gordugum kadariyla ucus yapanlar 6 ucus 10-12dk karsiliginda 400-500mah'lik bir kullanim yapmislar. Bu durumda gunluk ihtiyacimi fazlasiyla karsilayacak gibi gorunuyor.
 
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

Sistemde bir kill switch olduğu sürece ekstradan bir switch gereksiz ve mekanik switch kullanılırsa riskli. 2S LiPo'yu kill switch girişine, onun çışışını BEC'e (buraya bir Y kablo ile voltaj göstergesi de bağlanabilir) ve onun da çıkışını ateşlemeye bağlarsan ideal çözüm olur.
Ama bir şeye çok dikkat etmelisin. Motora herhangi bir ek aksesuar (devir saati, devir düzenleyici vs vs vs) takacak olursan kill switch'in artı ucu değil eksi ucu açıp kapadığını sakın unutma. Ateşleme kapalı sandığın durumda açık olabilir.
Tek silindirli motorda ateşlemenin çekeceği akım ortalama 400 - 500 mA civarındadır. Yani bir saatlik uçuş 500 mAh enerji tüketir. Öyle abartılı bir pil gerekmez.
Zener konusunu tam anlamadığım için bir şey diyemiyorum ama yüksek gerilim parazitlerinden korumada zener diyotların bir kullanım alanı yok. Çok yavaş kalırlar.
 
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?

DLE kalvuzunda atesleme icin 4.8-8.4V araliginda diyor. Bu nedenle bec kullanmadan direkt olarak baglayacagim.
Atesleme sistemini bujiyi cikararak test edecegim. Bu sekilde acik kapali konumu ile hata yapmamis olurum.
 
Uçaklarda Ateşleme Sistemi için Ayrı Bir Besleme Gerekli mi ?



Hikmet G' Alıntı:
DLE kalvuzunda atesleme icin 4.8-8.4V araliginda diyor. Bu nedenle bec kullanmadan direkt olarak baglayacagim.
Atesleme sistemini bujiyi cikararak test edecegim. Bu sekilde acik kapali konumu ile hata yapmamis olurum.

Ateşleme sistemini bozmanın en güvenli iki yolu...
1 Yüksek voltajla besleme
2 Bujisiz çalıştırma

Bujiyi motordan sök ama ateşlemeye bağlı kalsın mutlaka.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet ÖZER