X uav talon mini klonu yapımı

Katılım
7 Haz 2015
Mesajlar
93
Tepkime puanı
4
Yaş
49
Merhaba arkadaşlar, 2015 baharında başladığım FPV uçak yapımı maceramı bu konu altında paylaşmak istedim. FPV uçak yapım işine başladığımda hiçbir şey bilmiyordum. Başlamadan önce forumlarda FPV ile ilgili bilgileri günlerce okuyup su gibi içtim. Artık hazırım dedim ve başladım. Bu süreç bana öğrendiğim birçok bilginin aslında yanlış olduğunu, internette bu yanlış bilgilerin veba gibi yayıldığını öğretti. Bir şeyler yazmaktan da hiç anlamam, her zaman kısa ve net konuşurum. Umarım yazacaklarım hem öğretici olur, hem okurken sıkılmazsınız.

İlk uçağa başlıyoruz. (Mayıs 2015)

Önce işe cnc kanat kesme makinesi ile başladık. Hızlı yapmamız gerekiyordu. Hiç mükemmeliyetçi olmadık. 4 eksen cnc kontrol kartı, çıkma servo motorlar, çekmece rayları ve saplama vidaları topladık, mobilyacıya 30 tl verip mdf parçalar kestirildi. 4 eksen Cnc Kanat kesme makinesi yaptık hazır ettik. Önceleri kesemedik tabii. Kanatlar dalgalı oluyor. Çizimi G koduna dönüştüremiyorum vs. Umutsuzluk…
Tel sıcaklığı, tel gerginliği iyi ayarlanacakmış, çizim programları öğrenilecekmiş. kanat kesme makinesi yapmakla, onu kullanarak kanat kesmek aynı şeyler değilmiş, her şey araştırıldı öğrenildi, kanat kesim işi ve hatta çizim işi hatasız yapılmaya başlandı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu uçak şahıs değil bir kurum adına yapılıyordu. Uçak en az enerji ile havada uzun kalmalıydı, rüzgardan da az etkilenmeliydi. Uçak olarak düşündük taşındık. 120 cm zebro wings’e karar verdik. Uçak bütün gövdesini kanat olarak kullanıyor, bundan verimlisi olamaz herhalde. Sürtünme ve kayıplar az… İlk uçağı kendimize güvenemediğimiz için Ömer UYSAL beye EPP den yaptırdık. Servo, motor, esc de dahil olarak alındı. Uçak gelir gelmez birebir aynısı Cnc kanat kesme makinesinde kesildi, ham olarak kuruma gösterilip bunu yapıyoruz denildi. Sonra da yaptık bitti diyerek İlk uçuş Ömer UYSAL beyin yaptığı uçakla yapıldı. :embarras: Alkışlar, bravolar, herkes mutlu. Oh be rahatladık. Aynısını biz de yaptık nasıl olsa pek üçkağıtçılık sayılmaz herhalde.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk uçuştan sonra sıra video tx i test etmeye geldi. 1000 mw 1.2 ghz lawmate alıcı verici testi stok antenle yerde deneme yapıldı. 3.400 metre de görüntü kayboldu. İyi dedik. Bu antenle yer testinde 3.400 gidiyorsa, biz vericiye clowerleaf, alıcıya da patch anten takarsak havada 15-20 km yi görürüz, Hedef zaten 5 km. olduğu için problem yok.

Haziran 2015
Sıra FPV ekipmanlarını uçağa takmaya geldi. Kumanda alıcı kanadın bir ucuna, video tx kanadın diğer ucuna takıldı. Herkes öyle yerleşmiş, biz de öyle yerleştik. Böyle yapmazsak interferans (girişim) oluşuyormuş. Video tx e enerjiyi verdik ve dünya başımıza yıkıldı. Bizim servolar kıpır kıpır oynuyor. Servo kablolarına Ferit yüzük sarıldı, verici kablolarına da aynısı yapıldı ama olmuyor. Video tx çalışınca Servolar horon tepiyor.
Kurum sıkıştırıyor tabii bu arada. Biz uçağa mobius kamera taktık. Yere görüntü aktarmıyoruz. Uçakta çekip, indikten sonra izletiyoruz. Bende her inişte olmasa da birkaç inişte bir pervane kırıyorum. Esc nin ayarlanması lazım, motor freni ile throttle aşağı çekildiğinde pervane dönmeyecek, bu sayede kırılmayacak. Ama bizde esc programlama kartı yok.

Ayrıca rc uçakla ilgisi olan kimse olmadığından uçağı elden atmayı kimse kabul etmiyor, pervaneden korkuyorlar. Kendim atıp kendim uçuyorum, hatta içimden yaralanacaksam ben yaralanayım diyorum.

Servo probleminden dolayı bu işi bilir dediğimiz insanların telefonları bulunmaya çalışıldı. Önce Onur BOY arandı. Şu anda müsait değilim, ben sizi ararım dedi, 7 ay oldu sağolsun hala arayacak. Belki arayan çoktur, bıkmıştır o da :(

Mersinden Mesut ESEN arandı. Abi ben o kadar anlamam sizi yanlış yönlendirebilirim. Siz Fikret KIZILKAYA abiyi arayın dedi telefon numarasını verdi.

Fikret bey arandı ve durum anlatıldı. Sizin servolar dijital mi dedi. Ben bilmiyorum abi uçağa gömülü dedim. Aç bakalım dedi. Açtım dijitalmiş abi dedim. Ömer UYSAL bu işi iyi bilir neden öyle bir şey yapmış ki dedi. Onlar olmaz 1.2 den etkilenir o servolar dedi. Fikret bey devam etti. Ayrıca siz neden uçan kanada yöneldiniz. O uçak düz bir uçak. Antenlerin biri yüksekte biri alçakta olsa yada biri gövdede biri kanatta olsa daha iyi olmazmıydı, hem o uçakta kuyruk yok, sana dön şuranın üstünde bir daha geç bakalım deseler aniden dönemezsin, inişlerde pervane kırarsın, uçurması da zordur onun, havada düzgün uçmak için çok dikkat harcadığından yeri izleyemezsin diye devam etti. Sana kuyruklu bir uçak lazım, servoları da hemen değiştirip analog servo al, FPV uçağına ucuz servo olmaz, kaliteli bir şeyler al, bir sürü donanım taşıyorsun. Fİkret beye wing dragonum var abi kuyruğu da var dedim. Güldü ve onu oğluna ver oynasın dedi.
Son olarak fantazi yapacaksan o uçakla devam et, iş yapacaksan kuyruklu ve seni zorlamayan, malzeme yerleşimi kolay olan bir uçağa geç dedi ve kapattı.

Bu arada benim video tx den gözüm korktu ya. 400 mw bir verici ile analog servo edindim ve uçağa taktım. İnterferans problemi ortadan kalktı. İş görür bir uçak var ama Fikret bey söylediklerinde haklı, öğütleri kulağımda. Bu arada Balıkesir Uçak grubu ile tanıştım, burada birçok uçakla ilgilenen arkadaş varmış da haberim yokmuş. Ayrıca hala hiçbir şey bilmiyorum.

Diğer ekipmanların son durumu o tarih itibariyle şöyle
Motor Emax Grand turbo GT2215/09
Pervane APC 9x6 karbon
Esc 40 A emax
Alıcı verici 433 mHz EZUHF diversity
Kumanda Hitec Aurora 9
Servo Turnigy 9 gr analog servo
Batarya turnigy 3S 5000 mah 40-90 C
Quanum V2 google glass gözlük monitör
Otopilot APM 2.5
Kamera Mobius

Devam edecek…
 
  • Beğen
Tepkiler: Yiğit Gök4
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Zebro wings in suyu ısındı. Kıra kıra elimde pervane kalmadı. Buna onca para saydığım katlanır pervanaler de dahil. Resmen pervane kırmamak için uçağı burun üstü indirmeye çalışıyorum. Biraz rüzgar çıktığında kanat uçlarındaki wingled’lerde çok sinirimi bozuyor. Uçak yandan rüzgar aldığında çocuğunun kolundan tutup sağa sola çekiştire çekiştire götüren anneler aklımda geliyor. Yan rüzgar winglete çarptığı anda uçağın burnunu çeviriyor.

Öyle bir uçak olsun ki yan rüzgarlardan etkilenmemek (az etkilenmek) için gövde çok yüksek olmasın, pil kanattan çok aşağı kalmasın ki, ağırlık merkezinin çok aşağıda olmasından dolayı yükseliş, alçalış, yan yatışlarda uçak zorlanmasın. Pervane arkada olmasın ki uçağı atan kişiye çarpıp kaza bela olmasın derken çift motorlu bir uçak yapmaya karar verdim. Elimdeki quadcopterden kalan rctimer 2212 1200 kv (ilk versiyon motorlardan) motorları ve 9x5 pervaneleri değerlendiririm, elimde de çok istikrarlı uçan bir uçak olur düşüncesi ile işe koyuldum.

My twin dream için çok istikrarlı diyorlar. Aynı stilde olup ondan daha iyisi de I soar one, ben biraz küçültüp I soar one yapsam, Nede olsa çift motorlu. Hem uçağı beğenirsem ileride ondan daha büyüğünü yapar, 50.000 mah pil ile de uçabilirim. Bunu yapmak için iç içe geçen karbon boru bulup kanadı bölmek gerekiyor. Belki onun kadar şık olmaz ama olsun sermayesi köpük ve boş vakit...

My twin dream – RC ailesinin neşe kaynağı alishanmao’yu da anmış olduk
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


I Soar one
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arada Ubeydullah beyle tanıştık. Arkadaş eski planörcülerden, ben mh45 yada clark y kanat profili diyorum. O s3021 diyor başka bir şey demiyor. Skywalker (uçan kanat olanı değil) benzeri bir uçak yapmış. 30 km hızda insan tokatlar gibi esen rüzgarda uçuşa çıktık. Ben uçağı atamam bu rüzgarda dedim. Ubeydullah bu rüzgar daha bir şey değil, benim kanadım s3021 dedi ve attı uçağını. Ubeydullah bey senin kanadın s3021 gibi rüzgarı yarıp gidemez, bu rüzgarda istikrarı bozulur diye anlatıp dururken uçağı ip gibi uçtu. Ubeydullahın uçağı hiç rüzgar yokmuş gibi uçarken, benim aklımdan diğer kanat profilleri silindi gitti. Uçağın kanat profili belli oldu s3021. Kanat ve gövde konusunda kesinlikle planörcüleri dinlemek gerekiyor. Onlar bu işi iyi biliyor. Yalnız o zamanlar aklıma takılan bir konu var, o kadar ince bir kanadı o kadar sağlam hale nasıl getirmiş, bi türlü çözemedim. Adam kanadı çelik gibi yapmış. Köpük nasıl bu hale getirilir ki? Normalde uçak uçsa bile kanadın dağılıp gitmesi gerekiyordu. (Karbon boru, karbon şerit ve lifli bandın gücü öğrenilecek.)

Ubeydullah beyin yaptığı uçak
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İkinci uçağa başlıyoruz – İ soar one küçültülmüş klonu (Temmuz 2015)
Önce bir gövde çizip cnc ile keserek işe başladım. Cnc ile 40 cm den daha uzun kesim yapamadığımdan gövdeyi 40 cm. lik parçalar halinde çizip kesiyorum. Kesim yaparken 1 tane fotoğraf çekmişim. Keşke daha fazla çekseydim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçak gövdesinde sert ve renkli köpüklerden kullandım. Kuyruk borusu olarak balıkçılık malzemesi satılan yerden oltanın orta yedek parçasını 5 tl ye aldım. 110 cm uzunluğu var. Karbon boru kuyruk için pahalı ve gereksiz oluyor. Bu malzeme de yeterince sağlam. Gövde 165 cm. kanat uzunluğu da 165 cm yapıldı. Kaplama bandını eşim yaptı, kırmızı olmaz dedim ama dinletemedim. Neyse renk o kadar da önemli değil. Kanadın kaplamasını ise Ubeydullah bey yaptı. Kanat kaplaması yapılırken ubeydullah beyi iyice izledim.

Motorları kanada monte etmek hiç içimden gelmiyor. Alanda esc kablolarıyla kim uğraşacak. Önce bir karbon çubuğun iki ucuna epoksi ile motorları monte ettim. Motorları çalıştırınca daha %50 throttle a gelmeden karbon çubuk kırıldı. Çaresiz motorları kanada aldım. Karbon çubuğa motor monte edilmezmiş, öğrendik.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Alana çıktık uçağı test ettik, pervane önde ya. Artık eşim atıyor uçağı. Uçak o kadar istikrarlı ki, eşimin uçağı attığı falan yok, aslında yan tarafına bırakıp kaçıyor. Çok şükür hiç düşmedi. Kolay bir uçak ortaya çıktığı için bir şekilde kaldırıyorum uçağı.
Bu da uçağın FPV donanımı olmadan sadece dvr kamera ile yapılan ilk uçuşu. Videoyu herkes kota sorunu olmadan izleyebilsin diye 10 mb. Düşürmüştüm. Görüntü kalitesi o yüzden biraz bozuk. Ne yazık ki dışarıdan çekilen videoları silmişiz.


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağa FPV donanımlarını yerleştirmenin zamanı geldi artık.
FPV donanımları yerleşince uçak biraz ağırlaştı. Uçak %60 throttle ile ancak düz uçuş yapabiliyor. Ya motor, pervane, esc değişecek, yada 4s e geçilecek, ama benim motorlar 3s destekliyor. 9x5 pervane ve 4s ile bu motorlar ne yapacak bilemiyorum ama yeni masraf da etmek istemiyorum. Yine de riske girip elimdeki 3s pilleri söktüm, 4s e çevirdim. Lehimler sert, benim havyalar zayıf, en sonunda iki havyayı birden kullanarak işi çözdüm.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağın uçuşu yeniden FPV donanımı takılmadan öncesine döndü. İlk zamanlar uçağı kısa süreli uçurup indikten hemen sonra motor sıcaklıklarına baktım. Isınma falan yok. Bu iş tamam dedim. Aslında uçak çok iç açıcı olmadı ama en azından zebrowings de yaşadığım sorunlar bunda yok. Bir wing dragon yada skywalker gibi kendi kendine uçuyor en azından. Gövde planör gövdesi gibi incecik olduğundan rüzgardan da pek etkilenmiyor. Ancak motorlarım eski ve yıpranmış olduğu için throttle ı biraz fazla açsam jelly efekt oluşuyor, görüntü katman katman geliyor. Batarya da çabuk bitiyor. Bu uçakla mesafem 2.100 metrede kaldı. Batarya bitecek diye korkup geri döndüm.

Ağustos 2015
165 cm gövde uzunluğu ile uçak arabaya sığmadığı için kuyruk borusunu kısalttım. Gövde 130 cm ye düştü. Uçak artık arabaya sığıyor. Gövde kısalınca uçağın karakteri değişti, birazcık daha oynak bir uçak oldu. Çok sıkıcı uçuyordu, böylesi daha iyi oldu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sıra cloverleaf anten yapımına geldi.
Cloverleaf anten yapımı

Malzemeler

0.8 mm gaz altı kaynak teli (diğer teller yumuşak oluyor, bu tel yay teli gibi)
10-12 cm anten kablosu, 50 ohm bulunabilirse iyi olur
Sma erkek anten konnektörü
Japon yapıştırıcı
Daralan makaron (shrink tube)

Hesaplamayı bulmak zor olmadı, ibcrazy hesapları paylaşmış zaten.
Formül : düz bacak uzunluğu (mm) = 76755 / f(mhz)
1280 mhz için
76755/1280 = 59.96 mm
Önce ajandamızı açıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pergelimizi 59.96 mm açıp bir yuvarlak çiziyoruz. Açıölçerimizi 360/3 = 120 dereceye ayarlayıp yuvarlağı 3 e bölüyoruz. Telimizi ajandamızın üstüne koyup çizime uygun hale getiriyoruz. Ben düz bacak uzunluğunu 5 mm fazla yapıyorum ki, sonradan 5 mm lik kısmı eğip lehimleme için kullanıyorum. Anten yapım aşamalarını fotoğraflamak aklıma gelmediği için yeterince fotoğraf ekleyemiyorum. Gerek de yok zaten, internette bolca yapım aşaması fotoğrafı var. Formülün bilinmesi yetiyor.
Anten yapımı bittikten sonra antenin orta kısmına yapıştırıcı ile minik bir top yapıp sağlamlaştırmış oluyoruz. İş bittikten sonra kararmaması için anteni boyamak gerekiyor ama ben henüz boyamadım.
Antenin son hali.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Not: Satın aldığınız antenlerden asla bu anten kadar performans alamazsınız. Eğer anteninizi siz yaparsanız direkt olarak kullandığınız frekansa nokta atışı yapmış olursunuz. Piyasada satılan antenler ortalama bir frekansa uygun yapıldığından belki de sizin kullandığınız frekansta tam verimli çalışmayacaktır. Farklı frekanslar kullanıyorsanız bu antenlerden birkaç tane yaparak üstüne hangi frekans için yaptığınızı yazabilirsiniz. Ajanda fotoğrafına baktığınız zaman 1010, 1200 ve 1280 mhz için 3 adet anten yaptığımı tahmin etmişsinizdir.

Biquad anten yapımını paylaşmayacağım. Çünkü aceleyle ölçüsü sağlıklı olmayan bir anten yaptım. Hala da onu kullanıyorum.

Eylül 2015

Bu arada uçaktan iyiden iyiye soğudum. Alanda uçağı hazır hale getirmek 20 dakikamı alıyor. Uçağın içini o kadar dar yapmışım ki otopilotu bile zorla sığdırdım. Ayrıca motorlar kanatta olduğu için kanadı 1 derece eğri koysam uçak o tarafa kaçıyor. Uçaktaki motorlar da quadkopterden çıkma olduğu için çanları ve milleri eğilmiş. Bir sorun daha var, 5000 mah pil ile internette izlediğim bazı videolarda FPV yapan adamlar 4 A. İle düz uçuş yapabiliyorlar. Ben ise düz uçuşu 8 A. İle yapabiliyorum. Bir sonraki yazımda bunların sebeplerini ve bu sorunu nasıl çözdüğümü ayrıntılı anlatacağım. Uçağın, motorun, pervanenin ve pilin değişmesi gerekecek. gyroscopic effect, kv, lipo c değeri, pervane çapı, kısa kanat ile yükleme orası nasıl düşürülür, yolcu uçakları ve bazı rc uçakların kanatları kanat ucuna doğru neden daralır konularının ne olduğunu öğrenmek zorunda kalacağız. En önemlisi de model havadayken gaza gelmemeyi öğreneceğiz. Bu taş sana Ubeydullah bey. Hala hiçbir şey bilmiyorum…

Devam edecek…
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Ah eskiden ne güzeldi. Hazır bir planı internetten bulup gözüme kestirirdim. Çıktısını alıp deprona yapıştırırdım. Akşam keser yapıştırır, sabah uçardım. Hatta mili eğilmiş, göbeği bozulmuş bir motorum var. Sesli uçmasını istediğim modellere onu takardım. Uçak patlar motor gibi bağırırdı havada. Kanat yapısına göre aynı pili bir uçak 10 dakikada bitirirdi, diğeri 25 dakikada. Hiç kafaya takmazdım.
FPV insanın kanına bir bulaştımı bir daha o adam iflah olmaz. Bir de internette FPV nin ölçüsü uzun mesafe gitmekle ölçülüyor. Sitelerde mesafe listeleri bile var. Tuhaf bir durum doğrusu. Modelciliği bilmeyen kumandanın menzilini sorar, hadi neyse bilmiyor deriz. FPV ye bulaştınmı modelciliği bilen insanlar kaç km. gittin diye soruyor. Hadi bakalım çık işin içinden.
Uçağın kanadını büyütmek bir çözüm olabilirdi aslında. Ama benim kanat ölçüm arabaya sığacak ölçü olan 165 cm ile sınırlı. Ayrıca kanat büyürse uçak rüzgardan da çok etkileniyor. Şimdi hem kanat büyümeyecek, hem batarya uzun gidecek. Eee nasıl olacak bu iş. Chord u biraz büyütsek mesela 165x30 bir kanat olabilir. Üstelik kanat genişliğinin artması dikey (pitch) ekseninde uçağa istikrar getireceğinden kuyruk kısmının uzun olması da gerekmeyebilir.
165x30 = 4950 cm2
Kanat yükleme oranı = uçuş ağırlığı / kanat yüzey alanı
2000 gr/ 4950 cm2 = 0.40 yapar ki, bu oran 2 metre kanat uzunluğu olan bir çok fpv uçağının kanat yükleme oranına eşit oluyor. Yani böyle bir kanat 2000 gr. İle iyi bir uçuş sergileyebilir.
Birazda motorda ne yapabiliriz ona bakalım.

Fırçasız motorlar

Fırçasız motorlarda kv değerinin ne demek olduğunu rc modellerin tüm dallarıyla uğraşanlar bilir.
Kv= motorun 1 volt için dakikada dönüş sayısı (kv = rpm / volt)
Benim gibi üç beş kişinin bilmediği ya da bilipte ciddiye almadığı bir şey varmış. Motorları incelerken fark ettim.
Aşağıdaki listede almayı düşündüğüm Sunnysky x3120 motorun 14.8 volt için farklı pervane ve kv değerlerinde 1 kg thrust için çektiği akımların listesini yaptım. Motorlar aynı ama kv değerleri farklı. Aslında 1 kg değil 500 gr için thrust değerinde bakmak gerekiyor. Çünkü 1.5-2 kg. civarı FPV uçakları tırmanma sonrası 400-600 gr. Civarı bir thrust ile yola devam ediyor.

Kv pervane akım
800 12x6 9.8
800 12x8 10.2
900 11x55 10.6
900 11x7 11.3
1100 11x55 11.7
1100 9x6 15.5

Sizin de gördüğünüz gibi aynı çapta olan bir motorda bile kv değeri yükseldikçe aynı thrust için daha çok akım çekiliyor. Kv değeri düştükçe de pervane boyunun büyümesi gerekiyor. Yani çay kaşığıyla hızlı hızlı çorba içen kişi, kepçeyle yavaş yavaş çorba içen kişiden daha çok enerji harcıyormuş. Bizim pervane büyüyecek.

Artık her yol X UAV Talon a çıkıyor fakat ortada bir problem var. Ben hiç Aileron ve V tail bir arada olan uçak kullanmadım. İşe çift motorlu uçağın kuyruğunu çıkarıp v tail ile değiştirmekle başladım. V tail in 110 derece açı ile yapılması gerektiğini ve v tail yüzey alanının rudder ve elevator toplam alanına eşit yapılması gerektiğini bir yerlerde eskiden okumuştum. Aynen uyguladım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


APM için v tail ayarlarını araştırırken v tail e aynı zamanda ruddervator ismi verildiğini de öğrenmiş bulundum. Vtail için otopilot ayarlarını yaptıktan sonra kumanda’dan herhangi bir mix ayarı yapmıyoruz. APM manuel modda bile direkt mixliyormuş.
Uçağı vtail kuyruk ile bir süre kullandım. Baktım bir sıkıntı yok. Kullanımı, otopilot ayarları vs. her şey normal. Artık x uav talon yapmaya hazırım.

Üçüncü uçağa başlıyoruz – X UAV Talon (Ekim 2015)

İlk olarak internette plan aramaya koyuldum. X uav talon planı bulmak zor olmadı. Ancak elimde bu uçağa yetecek motor ve pervane olmadığından uçağı bir miktar küçültmeye karar verdim. 110 cm olan orijinal boyunu 95 cm ye ayarlayarak kesim işlemini yaptım. Planda küçük bir değişiklik yaparak kanadın hücum kenarını 2 derece aşağı aldım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



---------------------------
Kanat yerleşim açısı – Hücum açısı
Model uçaklarda sürekli yanlış anlaşılan yada birbirine karıştırılan iki kavram vardır. Birçok modelci kanat yerleşim açısı ile hücum açısını birbirine karıştırır. Kanat yerleşim açısı kanadın uçağa yerleştirilirken hücum kenarının gövdeye olan açısıdır. Bu bir defa yerleştirildimi sabit kalır.
Hücum açısı ise uçağın hava akımına göre duruşuna göre kanadın hava akımı ile yaptığı açıdır. Bu açıya kanadın yere olan açısı da diyebiliriz. Uçuşa olan etkilerini anlatan yeterince kaynak var. Bu konulara burada girmeyeceğim.
---------------------

Konuya dönecek olursak : Bu güne kadar yaptığım uçaklarda hep alt kısmı düz olan kanat profili kullandım. Kanadın alt kısmına paralel olacak şekilde kuyruk yaptım. Motor açısı vermeyip, motoru düz bağladığımda pervane hızına bağlı olarak uçağım burun dikme eğilimine girdi. Yani benim kanadım yukarı gitmek istiyor. Motor açısını ayarlayıp orta yolu buluyorum ve uçağım artık düz gidiyor. Yani motorum hızlandıkça uçağı aşağı bastırıyor. Şimdi eee bunda ne var, hepimiz öyle yapıyoruz diyeceksiniz. Arkadaşlarla da bu konuyu epeyce tartıştım. Ben böyle yaparsam neredeyse tahmini %10 kayıp oluşuyor. Neden kanadım yukarı gitmek, motorum aşağı bastırmak istesin ki. İkisi de aynı yöne gitmeye çalışsın dedim. Herkes karşı çıktı ama ben dinlemedim. Kanadın hücum kenarını 2 derece aşağı indirdim, motoru da düz bağladım. Motor torkundan dolayı uçağın sola kaçma eğilimini de mix ile hallettim. Kanadın chordu 30 cm çıktığı için cesaretlenip kalınlığı 2.3 cm ye düşürdüm. Bu arada yeni bir şey daha öğrendim. Artık karbon çubuk yerleştirmek için maket bıçağı veya havya ile kanal açmıyorum. Karbon kanalını da cnc ile sıkı geçecek şekilde açıyorum.
Profil fotoğrafı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İlk uçuş
İlk uçuş oldukça tatmin edici. Uçağın istikrarı inanılmaz güzel. Benim hiç bu kadar seri komut dinleyen, bu kadar hızlı ivmelenen uçağım olmamıştı. Ayrıca 4s 5000 mah pil takılı olan uçakla artık 4 amper ile 45 km hızda düz uçuş yapabiliyorum. Fakat bir sorun var. Uçağın hızı 80 km. yi geçince artık söz dinlemiyor. Yükselmek istediğimde uçak burnunu kaldırmak yerine olduğu gibi istikamet değiştirmeden aşağı doğru çöküyor. Alçalmak istediğimde ise yine istikamet değiştirmeden yükselişe geçiyor. Elevator kontrolleri aşağı alındığında uçak burnunu kaldırmadan yada indirmeden olduğu gibi yükselirmi yaa. Başka biri söylese inanmam ama aynen böyle oluyor. Birkaç günlük araştırmadan sonra bunun sebebinin gyroscopic effect denilen bela olduğunu öğrendim. Uçağın davranışının sebebi de uçak hızı değil, motorun hızlı dönmesinin oluşturduğu gyroscopic effect’miş. Yani 10.000 devir civarını geçtiğinde motorun hemen dibinde olan v tail kontrolleri ile uçağı yönlendiremezmişiz. Bu sorunun etkilerini azaltmak için motoru hafifletmek ve düşük kv motor kullanmak gerekiyor!

Bu video her şeyi anlatıyor.
Gyroscopic effect


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aşağıdaki videoda görüldüğü gibi 5128 metre yolu 519 mah harcayarak kat ettim. Videoyu izlemek istemeyenler direkt videonun sonundaki osd uçuş özetine bakabilirler.


Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İkinci uçuş
İkinci uçuşta modelciliğin birinci kuralı olan model havadayken gaza gelmeme maddesini çiğnedim. Arkadaşın uçak çok hızlı biraz daha hızlansanda video paylaşsak ya demesi üzerine hız 103 km ye çıktığında uçaktan dumanlar çıkmaya başladı ve motor iptal oldu. Allahtan kontroller kaybolmadı ve modeli kırmadan indirdim. Önce motor yandı, Yere iner inmez esc tutuştu.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Not: Videonun sonundaki kötü kelimeyi ben söylemedim, yanımdaki arkadaş söyledi, küçüklerin yanında izlemeyiniz.

Şimdilik bundan daha iyi bir fpv uçağı yapabileceğimi sanmıyorum. Yeni motor ve esc sipariş ettim ve bekliyorum. Eğer malzemeler geldikten sonra bir terslik çıkmazsa uçak yapım macerasına uzunca bir süre ara verip, asıl mesleğime (elektronik) dönüp kendi anten takip sistemimi yapmak ve burada paylaşmak istiyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Osman SEVİM
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Semih Bey, mükemmel anlatımınız, çabanız ve paylaşımınız için teşekkürler.

Devamını ve Sonucunu sabırsızlıkla bekliyorum.
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Valla ben de cok keyifle okudum ve sonunu ayrica merak ediyorum. Ama keske su konuya bir baksaydiniz Semih bey. Ucak seciminden digital servo kullanim sikintisina kadar bir cok detayi Sukru kardesimiz zamaninda bizlerle paylasmisti..

 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Yaaa , şuncağız köpük uçak adama neler öğrettirip yaptırıyor değil mi Semih bey , cnc bu işin en zor kısmı olmuş , hele ki çekmece rayı ile , valla bravo , tebrik ederim , normalde millerde ve yataklamada onda birlik hatalar bile dalgalara , titreme ,kasılma gibi sorunlara sebep olur , hakikaten iyi başarmışsınız........ :thumbup: :saygilar:
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Güzel konu olmuş. Tamda bana lazımdı böyle konu. Test uçağını kaybedince kendimiz uçak yapmaya karar verdik. Biz kka ile keseriz büyük ihtimal. Özel mesaj attım.
Kolay gelsin :saygilar:
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Semih bey, çok güzel anlatmışsınız, kaleminize sağlık! Havada uçan bir uçağın, buz dağının ancak görünen yüzü olduğunu çok güzel ifade etmişsiniz. Ne olursa olsun, bu iş hala teoriden çok, usta çırak ilişkisi ile yürüyor. Yoksa Amerikayı yeniden keşfetmek zorunda kalınıyor!
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Ali Bülent MESGUTLU' Alıntı:
Semih Bey, mükemmel anlatımınız, çabanız ve paylaşımınız için teşekkürler.

Devamını ve Sonucunu sabırsızlıkla bekliyorum.

Bende teşekkür ederim Ali Bülent bey.

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Valla ben de cok keyifle okudum ve sonunu ayrica merak ediyorum. Ama keske su konuya bir baksaydiniz Semih bey. Ucak seciminden digital servo kullanim sikintisina kadar bir cok detayi Sukru kardesimiz zamaninda bizlerle paylasmisti..


Mehmet bey okusaydım iyi olurdu ama zamanla öğreniliyor. Şükrü beyin yazılarını daha sonradan okudum.

Hakan Ülgenalp' Alıntı:
Yaaa , şuncağız köpük uçak adama neler öğrettirip yaptırıyor değil mi Semih bey , cnc bu işin en zor kısmı olmuş , hele ki çekmece rayı ile , valla bravo , tebrik ederim , normalde millerde ve yataklamada onda birlik hatalar bile dalgalara , titreme ,kasılma gibi sorunlara sebep olur , hakikaten iyi başarmışsınız........ :thumbup: :saygilar:

Hakan bey o makineyi yapmak hiç bir şey değil. İnanın 1 gün sürmedi. Ben en çok çizim yapıp g koduna dönüştürmekte zorlandım. İstediğimi çizmek ve her yaptığım çizimi sorunsuz kesecek duruma gelmem 3 aydan fazla zaman aldı. Kafamda saç bırakmadı diyecem ama saçımda yok ki.

Kadir Kurt' Alıntı:
Güzel konu olmuş. Tamda bana lazımdı böyle konu. Test uçağını kaybedince kendimiz uçak yapmaya karar verdik. Biz kka ile keseriz büyük ihtimal. Özel mesaj attım.
Kolay gelsin :saygilar:

Mesajınızı cevapladım Kadir bey. Önce ben de kka yapmıştım. Ben kka ile kanat kesmeyi beceremediğim için cnc ye yöneldim.

Omer Erkan' Alıntı:
Semih bey, çok güzel anlatmışsınız, kaleminize sağlık! Havada uçan bir uçağın, buz dağının ancak görünen yüzü olduğunu çok güzel ifade etmişsiniz. Ne olursa olsun, bu iş hala teoriden çok, usta çırak ilişkisi ile yürüyor. Yoksa Amerikayı yeniden keşfetmek zorunda kalınıyor!

Sağolun Ömer abim. Usta çırak konusunda biraz haklısınız, biraz da bazen ustaları dinlememek gerekiyor. Bizim burada bir planör ustamız var. Ona diyorum ki; kanat ve gövde konusunda sizi sonuna kadar dinlerim. Ama başka konulara girerseniz ya kulağımı kapatırım, ya ağzınızı. Çünkü uçağa motor bile taktırmadan bize FPV yaptırmaya çalışıyor.
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Yazimiz devami 2. Mesaja ilave edilmistir.

 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Semih ÇINKIR' Alıntı:
Bir şeyler yazmaktan da hiç anlamam, her zaman kısa ve net konuşurum. Umarım yazacaklarım hem öğretici olur, hem okurken sıkılmazsınız.

Semıh abi birde yazmaktan anlasan :) nasil bir konu cikicagini tahmin edemiyorum :)
Saka bir yana surukleyici bir kitap gibi bir cirpida okudum.
Devamini merakla bekliyorum, kolay gelsin..
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

:saygilar:

Semih Bey buna ancak şapka çıkarılır.

Valla kullandığınız akıcı dil, uslüp sürükleyici roman tadında. Yaptıklarınız çok güzel. Ellerinize sağlık. Ancak bu anlatımla tavada yumurta pişirdiğinizi dahi yazsanız gene de ilgiyle takip edilirsiniz.

Bu işin latife kısmı. Azminize, ve görüldüğü kadarı teknik bilginize diyecek yok. Bizler de kendi çapımızda deprondan olsun, köpükten olsun uçak yapmaya çalıştık oğlum ile birlikte, en iyi uçan uçağımız 30 saniye uçtu ve yer çakıldı. Sonra hazır sistemlere yöneldik. Quadlarımızda FPV olmasına karşın henüz uçaklarımıza FPV sistemi takmadık. Şimdilik anahtarlık kamera ile idare ediyoruz.

Yeni yazılar yayınlamaya devam etmeniz halinde herhalde bizim içimizdeki "Sen yap - kendin yap böceği" tekrar uyanacak gibi.

Tekrar teşekkürler. E kısa zamanda devamını bekliyoruz. %p
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Semih ÇINKIR' Alıntı:
Yazimiz devami 2. Mesaja ilave edilmistir.

Gercekten keyifle devam eden harika bir paylasim olmus. Kaleminize ve emeginize saglik Semih bey :thumbup:
 
X uav talon mini klonu yapımı (Bu başlıkta benim olsun)

Emeğinize sağlık Semih Bey. :bravo:

Çok keyifli bir yazı olmuş bence, eminim herkes benim gibi keyifle takip etmiştir. :thumbup:

Devamını da görmeyi çok isteriz. :RCKolik: