Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

gogo3410

Yeni Uye
Katılım
11 Mar 2014
Mesajlar
5
Tepkime puanı
0
Yaş
48
Arkadaşlar kolay gelsin. Forumda aranıza yeni katıldım ve ilgiyle takip ediyorum. Dün İzmir thk dan bir katana 46 aldım. Bu uçağı tanıtan Mesut arkadaş sayesinde baya bir bilgi sahibi oldum. Öncelikle teşekkür ederim :thumbup:

THK Katana 46 EP/GP Kit inceleme ve Test Uçuşu

Sizlere sormak istediğim ben daha önce hiç cowling li uçak kullanmadım.Yakıt deposu toplarkende 2 hortumla işi bitirdim.Yakıt koyarken egsoz hortumunu çıkartarak bu hortumdan yakıt gelince deponun dolduğunu anladım. şimdi nasıl olacak biraz araştırdım ama tam kaynağa ulaşamadım bir açıklarsanız çok sevinirim kırımsız uçuşlar :)

Ağırlık merkezi Problemine Çözüm olarak Yakıt Tankını geriye kaydırmak mümkün mü ? , , , , ,
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

gurkankeskin' Alıntı:
arkadaşlar kolay gelsin forumda aranıza yeni katıldım.ilgiyle takip ediyorum dün İzmir thk dan bir katana 46 aldım. bu uçağı tanıtan arkadaş sayesinde baya bir bilgi sahibi oldum öncelikle teşekkür ederim.sizlere sormak istediğim ben daha önce hiç cowling li uçak kullanmadım.yakıt deposu toplarkende 2 hortumla işi bitirdim yakıt koyarken egsoz hortumunu çıkartarak bu hortumdan yakıt gelince deponun dolduğunu anladım. şimdi nasıl olacak biraz araştırdım ama tam kaynağa ulaşamadım bir açıklarsanız çok sevinirim kırımsız uçuşlar


Gürkan Abi hoşgeldin. Yeni model hayırlı olsun. Kırımsız uçuşlar. Havalar düzelince uçuşunu da görürüz inşallah.

Aşağıdakine benzer sistemler mevcut. Bunlardan kullanabilirsin. Yanlış anlamadıysam depodan ekstra hortumlar çıkartmak gerekecek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Gürkan Bey, iki temel seçenek var. En çok uyguladığımız yöntem deponun üç hatlı tasarlanması. Bir egzost basınç hattı, bir clunk (karbüratör) hattı bir de doldurup boşaltma hattı. Doldurup boşaltma hattının metal borusunu deponun içinde aşağı bükülü şekilde yapıp ucuna bir yakıt hortumu (ben ikinci bir clunk kullanırım her zaman) takarsanız ve bu hattı cowlingde açacağınız delikten dışarıya alıp tıkarsanız sorun kalmaz.

İkinci çözüm, karbüratör hattına yakıt doldurma valvi takmaktır.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Nesimi Sakmak' Alıntı:
Gürkan Abi hoşgeldin. Yeni model hayırlı olsun. Kırımsız uçuşlar. Havalar düzelince uçuşunu da görürüz inşallah.
Aşağıdakine benzer sistemler mevcut. Bunlardan kullanabilirsin. Yanlış anlamadıysam depodan ekstra hortumlar çıkartmak gerekecek.

Gürkan Bey Nesimi Bey'in eklediği ürünü birebir kullandım ve gayet basit ve etkili bir çözüm bence. Bana sorarsanız valfli sistemlere hiç girmeyin derim. :(p
Her ikisini de kullandım, şahsi tecrübelerim bu konuda en basit olanın en iyisi olduğunu söylüyor. Benim denediğim valfli sistemler göründüğü kadar kullanışlı değillerdi malesef. Belki doğru ürünü bulamamışımdır bilemiyorum. :-\

Sümer Abi'nin söyledikleri gerçekten önemli, deponuzdaki üçüncü doldurup boşaltma girişine bencede ayrı bir clunk takın. Yoksa yakıtı boşaltmak istediğinizde deponuzda her zaman çekemiyeceğinizi belli miktar bir yakıt kalabiliyor.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

ilginize çok teşekkür ederim ama ben gene anlamadım desem ayıp olurmu Nesimi beyin gösterdiği aparatı hemen alayım da bunu nasıl bağlayacaz ve yakıt basarken deponun dolduğunu nasıl anlayacaz.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

gurkankeskin' Alıntı:
ilginize çok teşekkür ederim ama ben gene anlamadım desem ayıp olurmu Nesimi beyin gösterdiği aparatı hemen alayım da bunu nasıl bağlayacaz ve yakıt basarken deponun dolduğunu nasıl anlayacaz.

bu arada hoşbulduk... nesimi pist hızla ilerliyor İnşallah yapınca beraber uçarız

Bu aparatı bende daha önce kullanmadım ama yanlış anlamadıysam depoya ekstra iki hortum daha girecek. Biri doldurmak için diğeri de deponun doldoğunu anlamak için. Aslında senin şu ana kadar kullandığından farkı yok. Girişlerden birinden dolum yaparken diğer girişten yakıt geldiğinde doldurmayı bırakacaksın gibi bişey. Abi sen malzemeyi ayarla model üzerinde nasıl kullanacağına bakarız.

İki model evde uçuşa hazır halde yatıyor. Birkaç haftadır pazarlarım doluydu. Evdekilere de zaman ayırmak lazım. Ama bu hafta sonu hava da müsade ederse ben müsaitim. Şimdilik başka plan yapmıyorum.

Bu arada buradaki arkadaşların pist konusundan haberleri yok. Manisa Valiliği desteği ile çok güzel bir pist ve uçuş alanı hazırlanıyor. Yaz başına kadar bitirilmesi planlanıyor. Aileler için kafeteryası da olacak güzel bir mekan olacak. Son durumla ilgili bir kaç foto ayarlayıp son halini ayrı bir konu da paylaşalım. Hazır olduğunda forumdan arkadaşları da burada misafir etme fırsatı buluruz diye düşünüyorum.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

gurkankeskin' Alıntı:
ilginize çok teşekkür ederim ama ben gene anlamadım desem ayıp olurmu Nesimi beyin gösterdiği aparatı hemen alayım da bunu nasıl bağlayacaz ve yakıt basarken deponun dolduğunu nasıl anlayacaz.

bu arada hoşbulduk... nesimi pist hızla ilerliyor İnşallah yapınca beraber uçarız
Gürkan Bey görsel olarak desteklemeyince canlandırmak zor oldu normal olarak, kusura bakmayın. :embarras: Sanırım aşağıdaki görsel faydalı olacaktır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Cowl yazan yere bahsettiğimiz parçayı takacaksınız sonra yakıt doldurmaya başlayacak ve egzos çıkışını takip edeceksiniz.
Yakıt geldiğinde deponuz tam dolu olacak ve dolumu durduracaksınız. Boşaltırken de cowl'dan yakıt bitene kadar çekmeniz yeterli.
Umarım faydalı olmuştur. :saygilar:
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Nesimi Sakmak' Alıntı:
...Hazır olduğunda forumdan arkadaşları da burada misafir etme fırsatı buluruz diye düşünüyorum.

Sanırım bende forumdan olduğuma göre bu daveti üzerime alınabilirim. :laugh:

Davetiniz için teşekkürler, umarım güzel bir buluşmada bir araya gelmek nasip olur birgün.

Manisa valiliğini modelciliğe vermiş olduğu bu destekten dolayı gönülden tebrik ederim. :bravo:

Darısı bütün illerimizin başına...
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Soru ve cevaplar güzel olunca, dayanamadım ilgili mesajları taşıyarak yeni konu olarak açtım :D

Gürkan Bey aramıza hosgeldiniz :thumbup: Yeni uçağınız hayırlı olsun :) Maiden uçuş sonucunu ve videosunu merakla bekliyoruz ;)

Nesimi Sakmak' Alıntı:
Bu arada buradaki arkadaşların pist konusundan haberleri yok. Manisa Valiliği desteği ile çok güzel bir pist ve uçuş alanı hazırlanıyor. Yaz başına kadar bitirilmesi planlanıyor. Aileler için kafeteryası da olacak güzel bir mekan olacak. Son durumla ilgili bir kaç foto ayarlayıp son halini ayrı bir konu da paylaşalım. Hazır olduğunda forumdan arkadaşları da burada misafir etme fırsatı buluruz diye düşünüyorum.
Manisa ekibimiz gün geçtikçe artıyor :halay: Böyle bir ekibe de güzel bir pist yakışır zaten %p Inşallah bu tür gelişmeler tüm illerimize güzel örnek olur.

Pistin durumu ve görselleri şimdiden merak ettim doğrusu. Inşallah Kayseri'de yapılan pist kadar güzel bir pist olur. Bilgilendirme için teşekkürler arkadaşlar :)
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Türker Bey resim çok güzel. Valv konusundaki görüşünüze ben de tamamen katılıyorum.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Türker bey görsel anlatım için çok teşekkür ederim. baya anladım konuyu bir tek soru işareti kaldı cowling içinden egsoz hortumunu kesinlikle takip edebileceğim yere yerleştirmemmi lazım?şu anki plana göre bu pek olası gözukmüyor.

davet ne demek İnşallah bitince hepinizi bekleriz dünkü gelişme ile ilgili link aşağıda

 
Gürkan Bey ben bir iki şey hatırlatayım belki işinize yarar.

Türker Bey'in verdiği resmi güzelce inceleyin.
Size ilk önerim üç farklı renk hortum kullanmanız ve bunu kendiniz için standardize etmeniz. Benim nitro modellerimde hortumlar standarttır. Egzost basıncı kırmızı, karbüratör yeşil ve doldurup boşaltma hattı sarı olacak şekilde. İleride birgün deponuzu söküp takmanız gerektiğinde neyin nereye bağlanacağı konusunda en ufak bir tereddüt yaşamazsınız böylelikle.

Deponun içinde depo tavanına doğru bükülmüş bir hat var. Buraya egzost basıncı bağlanıyor. Bunu yaparken depo tavanına birkaç mm mesafe kalmasına dikkat etmenizi öneririm. Çok fazla mesafe kalırsa deponuzun tam kapasitesini kullanamazsınız zira yakıtı o seviyeye kadar doldurduğunuzda artık egzosta doğru akmaya başlayacaktır. İşte doldururken deponun dolduğunu da egzosttan yakıt akması ile anlayacaksınız. Ancak bu her zaman iyi bir seçenek değil. Özellikle trainer gibi motorun baş yukarı monte edildiği durumlarda o anki pervane konumuna göre egzosttan silindire yakıt kaçması ve motoru boğması mümkün. Çok daha kötüsü siz bunu farketmeden güçlü bir starter uygulayıp biyel kolunu kırabilirsiniz. Ancak Katana'da motor muhtemelen yan ya da baş aşağı duracak. Eğer yan duruyorsa sorun olmaz çünkü egzost altta kalacağı için yakıt silindire dolamaz. Eğer baş aşağı duruyorsa yine dikkatli olmak gerekir.

Sizin uçağınızda deponun dolduğunu anlamanın bence en iyi yolu "hatch" yani uçağın üst kısmında ayrılabilir kokpit parçasını açıp içeriden depoya bakarak dolum yapmaktır. Bu şekilde yakıt taşırma ve motoru boğma riski ortadan kalkar.

Egzost hortumunu takip edebileceğiniz bir yere koymanız gerekmiyor. O hortumu olabildiğince kısa yoldan ve kesinlikle katlanıp bükülmeden depoya ulaştırmalısınız.

Genelde biz cowlingleri, görünümü bozmama adına çok fazla kesmeyi sevmeyiz ama bu bir hatadır. Cowlinge hava giriş alanının en az üç katı kadar çıkış alanı gerekir. Bu nedenle benim uçaklarımda cowlingin alt kısmında büyük açıklıklar vardır. Bazı durumlarda üçüncü depo hattını yani doldurup boşaltma hattını hiç yapmayıp, karbüratör hortumunu ayırarak dolum ve boşaltma yapılabiliyor. Bir seçenek olarak aklınızda bulunsun.

Son olarak depoyu toplatıp tüm testleri yaptıktan sonra, özellikle karbüratör clunk'ının depo arka duvarına sürtmediğinden emin olduktan sonra, tapayı yerine takıp vidasını sıkacaksınız. Sıkarken sakın abartmayın. Tatlı sert sıkın ve sızdırmazlık testi yapın. Sonra adım adım sıkarak sızdırmazlığı doğrulayın.

Sızdırmazlık testini nasıl yapacaksınız? Kısa bir yakıt hortumunu deponun herhangi iki ucu arasına takın. İkinci bir daha uzunca hortumu ise boşta kalan uca takın. Bir kaba ya da lavaboya su doldurun ve depoyu içine bastırın. Uzun hortumdan hava üflemeye başlayın. Herhangi bir yerden kabarcık çıkmamalı. Çıkıyorsa tapa vidasını azıcık sıkıp tekrar deneyin.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Türker Bey'in verdiği çizimde çok tartışmalı bir ayrıntı daha var. Dikkat ederseniz depo içindeki hortumlar tek parça değil. Arada prinç boru parçacıkları var. Bu uygulamanın amacı, farklı hareketler sırasında clunk hattının kıvrılıp öne doğru düşmesinin engellenmesi. Bunun ne kadar iyi bir uygulama olduğu tartışılır. Çünkü bazı modelciler clunk hortumunun gerektiğinde (örneğin pike pozisyonunu düşünün) öne kıvrılıp yakıtı emmesi gerektiğini iddia ederler. Bazıları ise clunk hattının asla o şekilde kıvrılmaması gerektiğini söylerler. Açıkçası bunun yanıtını ben de bilmiyorum. Sıklıkla depo içi hortumları tek parça olarak kullanıyorum.
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Sümer abi ilginize teşekkür ederim. katanayı toplarkende buradan yardımlarınızı esirgemezsiniz umarım?
 
Yakıt Tankı Montajını Nasıl Yapmalıyım ?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Türker Bey'in verdiği çizimde çok tartışmalı bir ayrıntı daha var. Dikkat ederseniz depo içindeki hortumlar tek parça değil. Arada prinç boru parçacıkları var. Bu uygulamanın amacı, farklı hareketler sırasında clunk hattının kıvrılıp öne doğru düşmesinin engellenmesi. Bunun ne kadar iyi bir uygulama olduğu tartışılır. Çünkü bazı modelciler clunk hortumunun gerektiğinde (örneğin pike pozisyonunu düşünün) öne kıvrılıp yakıtı emmesi gerektiğini iddia ederler. Bazıları ise clunk hattının asla o şekilde kıvrılmaması gerektiğini söylerler. Açıkçası bunun yanıtını ben de bilmiyorum. Sıklıkla depo içi hortumları tek parça olarak kullanıyorum.

Sümer Abi yine çok güzel bir noktaya değinmiş. Bende Sümer Abi gibi hortumlar arasında bulunan kıvrılmayı önleyen o pirinç boruları kullanmıyorum. Bu pirinç boruların bildiğim kadarıyla iki durumda kullanılması gerekiyor:

1) Clunk ile depo girişi arasında kullanacağımız hortumun geriye doğru dönmesi halinde katlanıp yakıt geçişini engellemesi ihtimalinin olduğu durum. Hortumun fazla yumuşak ve/veya et kalınlığının az (ince) olması halidir. Hortumumuz eğer böyle ise bu pirinç borular sayesinde katlanmasına engel olmuş oluyoruz.
2) Clunk ile depo girişi arasında kullanacağımız hortumun geriye doğru dönmesi halinde çok sert ve/veya kalın olması sebebiyle dikdörtgen kesitli depolarda takılıp kalması ve tekrar doğru pozisyona gelemediği durum. Burada yine istenmeyen bu durumu pirinç borular sayesinde engellemiş oluyoruz.

Bir diğer taraftan genellikle birçok modelci tarafından pirinç hortumların varlığından dolayı clunk'ın depo önüne gidemeyecek olması sebebiyle motorun yakıtsız kalacağı ihtimali değerlendirilmektedir. Pirinç boruları kullanan pilotlar ise pike halinde bulunan bir uçakta karburatör konumunun minimumda olacağını ve yakıt tüketiminin bu durumda yok denecek kadar az olması sebebiyle böyle bir problem yaşanmayacağını söylemektedirler. Kim pike yapan bir uçakta gaz açmaktadır derler sorulunca. :laugh:

Sen ne yapıyorsun derseniz bende Sümer Abi gibi bu pirinç boruları kullanmıyorum. Bunun yerine clunk ile depo arasında uygun kalınlık ve sertlikte yakıt hortumu kullanmayı tercih ediyorum. Depomu topladığımda clunk'ımın kırılmadan ve herhangi bir pozisyonda takılmadan rahat bir şekilde depomun içerisinde hareket edebiliyor olduğundan emin oluyorum. Sümer Abi'nin yaptığı sızdırmazlık testi gibi depomu yakıtla doldurarak uçağın havada bulunabileceği her pozisyon ve bu pozisyonlar arasındaki geçişlerde clunk'ımın akıcı bir şekilde hareket ettiğinden emin oluyorum. :saygilar: