Yerli helicopter'ımizi yapıyoruz :)

Ali Yalçın

Kıdemli Uye
Katılım
5 May 2013
Mesajlar
2,624
Tepkime puanı
4,250
Yaş
34
Konum
Bursa
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar konuyu biraz eylence amaçlı açtım, yerli helicopter yapsak,piyasada farklı olmak için nasıl bir tasarım ve yenilikler yapmak istersiniz? Hem merak ettim, hem beyin fırtınası olmasını istedim, birazda eylemiş oluruz:D:bravo:

Önce ben başlayayım : helikopterin ana rotor ve kuyruk mekanizması araba şanzımanı gibi, içi yağlı kapalı bir devre olmasını isterdim, rotor, motor ve kuyruğa bağlanacak kısımları pilastik yapar kırım anında mekanizmaya hiç zarar gelmemesini sağlardım:D

Diğer yapacağım yenilik rotor servolarını hareket ettiren hidrolik bir mekanizma yaparak, tüm komutları tek servo ile kontrol edilmesini sağlardım maksat yenilik olsun, :D

Servo birkaç valfi hareket ettirecek ve valfler servoya kalibre edilecek, valfler 3 eksen bir servonun tüm komutlarına göre ayarlı olacak ve hangi komut isteniyorsa servo o komuta karışık gelecek valfi tetikleyecek (biraz über bir sistem olabilir ama kafa yorulursa olabilir) :saygilar:
 
Ali öyle emsali olmayan bir model yerli olarak yapılsa harika olur valla.Ben en azından yedek parça ile başlayalım derim,mesela paller, AliExpress ten X5 e pal aldım bugün geldi, Çin malı kötüdür dedim ama bakınca şok oldum bayaa iyi görünüyorlar ve ağır.Bir pal imalathanesi açılsa belki devamı için başlangıç olur
 
Valla dun bi yazmaya basladim, daha govdeyi bitirmeden destan gibi oldu yazi, ben de vazgectim yazmaktan :) Ama gunun birinde kendi helimi yaptigim zaman uzun uzun anlaticam o kesin :D

Kisaca ana rotor icin x7’nin rotorunu cok seviyorum. Ortadaki pivot noktasi kesinlikle olmali ve tabi ki fbl kafa, kesinlikle dfc degil.

Kuyruk rotoru icin ise tartismasiz goblindeki rotor. Kuyruk saftina sabit bir hub ve kendi spindle safti olan bir kuyruk rotoru.

Kuyruk ve motor aktarmasi kayisli olmali ve motordan ana rotora aktarma mutlaka iki kademeli olmali ki kanopinin disina tasan veya kanopiyi fazla buyuten kocaman bir ana disli olmasin.

Servo yerlesimleri ve servolarla ilgili birkac detay var aklimda, onlari simdilik kendime saklamak istiyorum :)

Swash icin ise 120 degil de 135-140 derecelik swash dusunuyorum ama net degil henuz. (Heliyi yaptim da dusunuyorum :D )

Esc, servo, unite, bec, bec guard, alici vs vs yerlesimlerinin de oldukca iyi dusunulmesi ve kablolamanin hem kolay, hem de goze guzel gorunmesi cok onemli bence.

Neyse, bigun yapariz belki :)
 
Ali öyle emsali olmayan bir model yerli olarak yapılsa harika olur valla.Ben en azından yedek parça ile başlayalım derim,mesela paller, AliExpress ten X5 e pal aldım bugün geldi, Çin malı kötüdür dedim ama bakınca şok oldum bayaa iyi görünüyorlar ve ağır.Bir pal imalathanesi açılsa belki devamı için başlangıç olur
Kesinlikle katılıyorum, bu işe doğrudan girmek yerine mantıklı upgrade parçalar üretip piyasa da nam salmak gerekiyor, daha sonra özgün bir tasarımla heli dünyasına adım atılabilir.
 
Valla dun bi yazmaya basladim, daha govdeyi bitirmeden destan gibi oldu yazi, ben de vazgectim yazmaktan :) Ama gunun birinde kendi helimi yaptigim zaman uzun uzun anlaticam o kesin :D

Kisaca ana rotor icin x7’nin rotorunu cok seviyorum. Ortadaki pivot noktasi kesinlikle olmali ve tabi ki fbl kafa, kesinlikle dfc degil.

Kuyruk rotoru icin ise tartismasiz goblindeki rotor. Kuyruk saftina sabit bir hub ve kendi spindle safti olan bir kuyruk rotoru.

Kuyruk ve motor aktarmasi kayisli olmali ve motordan ana rotora aktarma mutlaka iki kademeli olmali ki kanopinin disina tasan veya kanopiyi fazla buyuten kocaman bir ana disli olmasin.

Servo yerlesimleri ve servolarla ilgili birkac detay var aklimda, onlari simdilik kendime saklamak istiyorum :)

Swash icin ise 120 degil de 135-140 derecelik swash dusunuyorum ama net degil henuz. (Heliyi yaptim da dusunuyorum :D )

Esc, servo, unite, bec, bec guard, alici vs vs yerlesimlerinin de oldukca iyi dusunulmesi ve kablolamanin hem kolay, hem de goze guzel gorunmesi cok onemli bence.

Neyse, bigun yapariz belki :)
Emre abi, kds ceo'su senmisin yoksa :D

X7 nin rotoru güzel ama handikap oluşturuyor, ortadaki mekanizma esme yaparak featring şaft Üzürndenki gerilim yükünü alabiliyor ama, bu durumda damperler biraz fazla yüke maruz kalıyor, eğer damperler özelliğini kaybetmiş ve gevşemiş ise, yük doğrudan swasplate ten gelen linklere biniyorki işte bu durumda linkin havada atma riski artıyor.
 
Dampenerin linklerle olan iliskisini cozemedim Ali. Linklerin uzerin etkiyen kuvvetlerle dampenerin ilgisi yok, dusunuyorum bulamiyorum.

Ortadaki pivot point oncelikle dampenere etkiyen yanal yuku tamamen sifirliyor. Dikey yukleri de esit olarak her iki dampenere dagitiyor. Hem daha keskin bir ucus karakteri sagliyor, hem de dampenerlerden kaynaklanabilecek riskleri azaltiyor.
 
Emre abi en yakın buluşmada bu konuyu tartışalım, şimdi tam olarak tarif edemiyorum :evil:
 
  • Beğen
Tepkiler: Taha KOÇAK
Benim şimdiye kadar kullandığım tüm Rc araçlar micro sınıfıydı. Bilgi birikimim ve pratiğim micro sınıfından olduğu için yine buradan yaklaşacağım konuya.
3 boyutlu yazıcı kullanmadan microlar için frame gibi basit şeyler yapılabilir. Üstelik sadece mukavva ve aktivatörlü yapıştırıcı ile. Tüm mesele mukavvaya yapıştırıcı sürünce plastik sertliğinde bir malzeme edinmemizde yatıyor. Yani mukavvadan parçayı kesiyorsunuz, sonra üzerine aktivatörle yapıştırıcı sıkıyorsunuz. Sonra da hokus pokus mukavva plastiğe dönüyor :) Yani prototip üretimi için bu yola başvurabiliriz. Zaten hali hazırda rc araba için birkaç parçayı(şasi, ön tekere ait birkaç kısım vs) bu şekilde yaptım ve gayette sağlam kullandım.
 
Bu konuyu görünce birden heyecanlandım. Mevcut bir heliyi Gasser'a çevirmek için gerekli parçaların üretim dosyalarını hazırlayıp üç boyutlu modelleme kısmında azda olsa bir helinin 1/10 u kadar bir modelleme işi yapmış oldum. Birçok arkadaşımızın da yazdığı veya söylediği gibi önce heli 3d bilgisayar ortamında bir hayata geçirmemiz lazım. Burada aslında çok büyük bir yatırıma ihtiyaç yok. Kafayı bu iş ile bozmuş bir grup kişi, modelleme yapacak kadar yazılım çalıştırabilecek bilgisayarlar (zaten birçoğumuzda mevcut) birde tabiki zaman ve rc helikopter ile külliyatlı bilgi birikimi. Modelleme bittikden sonra asıl yatırım ve sancılı dönem başlıyor. 3d modellenmiş parçaları istenilen hassasiyetlerde (toleranslarda) bir servet harcamadan üretebilecek biryere ihtiyaç var. Evde CNC freze ve tornası olan birileri varsa onlarında desteği olabilir. Lakin parçaların bazıları 5 eksen gerektirirmi şimdiden ön görmek zor. Neyse uzatmayayım ama bende sahiden bir zaman ayarıbilirsem en azından bir rc heli modellemek isterim. 3d modellemeyi yapıp üretim dokümanlarını hazırladıktan sonra üretmek içinde dediğim gibi önemli bir efor gerekli. Bu konuyu heyecanla takip ediyorum. Belki önce 180-200 size söyle tork tüplü blade 180 biraz büyük bir heli tasarlayıp daha sonra büyütme yapabiliriz. Burada rulmanlar, ana dişli kısmını belki bilinen ebatlarda hazır modellerden kullanabiliriz. Birde 450-500 size nitrolu bir model tasarlama hayalim var. Şu blak hawk birtürlü randıman vermiyor. En iyisi kendimiz yapalım.. Bu arada herkesin bayramı kutlu olsun.

Saygılar;
 
Bu tür konulara yazmakla yazmamak arasında hep gidip geliyorum.
Eskiden dolar ucuzdu ve helikopter modelciliği daha bir yaygındı.O zamanlarda bile böyle başlıklar gündeme gelmiş olsa da , gerçeğe asla dönüşmemişti.
Lakin günümüzde artık helikopter hobisi dünya geneli bir düşüşte ve ekonomik olarak icra etmek eskiye nazaran daha zor.
Diğer yandan eskiden teknolojik imkanlar kısıtlıyken, artık günümüzde 3 eksen CNC torna , printer, router gibi ekipmanları ev ortamında kullanmak ve oldukça kaliteli CAD-CAM programları ile haşır neşir olmak eskiye nazaran daha kolay oldu.
Ne var ki yine bu tür aletleri bir araya toplayıp yüksek dolar kuruna karşın yapılabilecek modellemeler ne derece ekonomik olur denemeden tahmin etmek zor.
Tamamen enerjiyi bu tür bir işe versek , yapılacak yatırım ve harcanan emeğin semeresi de ne derece geriye döner , burası da tartışılacak bir durum.
Böyle bir yatırım yurtdışı satış maksadı olmadıktan sonra , fantazi ve nefsi tatminden öteye gitmeyecektir.
Maalesef de hepimiz için bir gerçek , kimsenin böyle birşey için harcayacak ne vakti ne sermayesi mevcut.
Bu noktaya kadar hayalleri suya düşürdüysem kusuruma bakmayın , ama o kadar da karamsar değilim aslında.Çünkü hobi öyle bir noktaya gidiyor ki , önümüzdeki dönemlerde gerçekten herkes kendi modelini yapmak zorunda kalabilir gibi bir öngörüm de mevcut.
Ben 3D den ziyade scale modelcilikten zevk aldığım için , zaten şu an Avrupa da scale Heli modelciliği custom imalata çoktan yönelmiş durumda.Scale model severler kendi modellerinin mekanik ve fuselage gibi kısımlarını kendileri imal ediyorlar.Elektronik kısmı zaten temin ediliyor.Dolayısıyla , elektronik ekipman harici herhangi bir fabrikasyon üretime bağımlılık beslemiyorlar.
Netice de bizim burada da durum buna benzer olabilir , birileri öncü olursa , bu işi de sadece imkanı ve sevgisi olanlar takip ederek , modelciliği kulvarı değişik olsa da devam ettirebilir diye umut ediyorum.
 
Açıkcası gerçekten güzel bir konu ama HAKAN abininde dediği gibi satış maksadı olmazsa gerçekten çok can sıkar. Ben işin içinde olarak sadece dişli yaptırmak istediğimde bir dünya para veriyorsunuz ve tam bitti dendiğinde bir hata daha çıkıyor. 4 yıldır geliştirmek için uğraşıyorum ve hala pürüzler çıkıyor upgrade yapmaya uğraşıyorum. Zor yorucu bir uğraş ama yapalım diyen olursa ben varım :) motor benzinli olsun :)
 
Adam yapmış yerli helisini, menşei tabi ki de Alman :D

Aslında proje en az dört yıl öncesinin ama ben yeni gördüğüm için paylaşıyorum. İsmi LIONBIT... 700 ve 465 boyutluları var. Güzel de uçuyor. Biraz Banshee esintileri var.



Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol