Görseller RC Kolik Muscat Şubesi Uçuşları

Kalkış probleminin videosu da hazır:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bana göre evde üniteyi kurcalarken farkında olmadan biyerlerine bişey yaptım gibime geliyor, ama sahada herşeyin düzgün çalışıp sadece gaz açtığımda bu hareketi yapıyor olmasını anlamlandıramıyorum açıkçası.
 
Kalkış probleminin videosu da hazır:

Bana göre evde üniteyi kurcalarken farkında olmadan biyerlerine bişey yaptım gibime geliyor, ama sahada herşeyin düzgün çalışıp sadece gaz açtığımda bu hareketi yapıyor olmasını anlamlandıramıyorum açıkçası.
Evet çok ilginç ama kesinlikle bir sorun ortaya çıkmış :rolleyes: Şu ana kadar ne duydum ne de gördüm ??

Loglardan bakalım bir şey çıkacak mı ?

Bir soru daha. Kırım sonrası toplarken doğal olarak yeniden ayar yapmak için PC'ye bağlantık ve ayarlarımızı yaptık. PC'deki yazılım versiyonu ne ?
Tüm ayarların düzgün olduğunu gördük ve sahaya gittik. Peki bu arada maiden öncesi Cepten BT ile üniteye bağlandık mı ?

Tek aklıma gelen Cepten BT ile bağlantı yaptıksa ve versiyon farkı var ise, bunun bir hataya neden olmuş olabileceği. Malum cepten de bağlansak ayar sayfasına girince SAVE demesek bile o ayar sayfası güncelleniyor. Eğer Cepteki versiyon ile ünite üzerindeki versiyon arasında ciddi bir fark varsa, yeni versiyon ile gelen bir değişiklik, ünite üzerinde olmadığı için bir hataya neden olmuş olabilir.

Bakalım BRAIN uzmanı @Emre Kaman kardeşimizin yorumu ne olacak ?
 
Evren hocam bana göre uçuşun da mükemmel , ayarlarında.Kafa devri sanki azcık düşük gibi geldi bana ama ben sesten o şekildeymiş gibi yanılmış da olabilirim.
Çok güzel rüzgar yemene rağmen modelde en ufak bir deplase ve panik emaresi bile yok.Hatta 2. video sonlarına doğru olduğu noktada dönüşler hafif nose in gibi girişimler bile mevcut.
Ani gaz vererek kuyruk tutumunu kontrol etmeni şiddetle tavsiye ederim.Sabit devirde kuyruk harika ama bir de ani değişimlerde neler oluyor görmek faydalı.
Şu an fusinin ağırlığı ve rüzgarda meydana gelecek hacimden kaynaklı olumsuz etkiler olmadığı için pili sömürünceye kadar uçuş normal ama fusi oturunca süre bu kadar olmayacak doğal olarak.
Heli virtiözü veya teknik konularda ahkam kesecek kadar tecrübeli bir pilot asla olmadım ve olamayacağım da , hatta sizin gibi bir üstadın uçuşlarına yorum yapacak kadar bile yetkinliğim olmamasına rağmen , tamamen Rckolik ailemizin samimiyetine sığınarak yorumlarımı yaptım ve 2 videoyu da izleyerek söyleyebilirim ki , sizden mükemmel bir scale heli pilotu olacak hatta master degree noktasına bile gelecek bir potansiyel hissediyorum.:saygilar::thumbup::RCKolik:
 
Son düzenleme:
Evet çok ilginç ama kesinlikle bir sorun ortaya çıkmış :rolleyes: Şu ana kadar ne duydum ne de gördüm ??

Loglardan bakalım bir şey çıkacak mı ?

Bir soru daha. Kırım sonrası toplarken doğal olarak yeniden ayar yapmak için PC'ye bağlantık ve ayarlarımızı yaptık. PC'deki yazılım versiyonu ne ?
Tüm ayarların düzgün olduğunu gördük ve sahaya gittik. Peki bu arada maiden öncesi Cepten BT ile üniteye bağlandık mı ?

Tek aklıma gelen Cepten BT ile bağlantı yaptıksa ve versiyon farkı var ise, bunun bir hataya neden olmuş olabileceği. Malum cepten de bağlansak ayar sayfasına girince SAVE demesek bile o ayar sayfası güncelleniyor. Eğer Cepteki versiyon ile ünite üzerindeki versiyon arasında ciddi bir fark varsa, yeni versiyon ile gelen bir değişiklik, ünite üzerinde olmadığı için bir hataya neden olmuş olabilir.

Bakalım BRAIN uzmanı @Emre Kaman kardeşimizin yorumu ne olacak ?

Adminim, kırım sonrası bilgisayarda ne yaptım inanın hatırlamıyorum :) ama sahaya gitmeden önce evde cepten yeni bir setup yapmıştım. Sonuçta swash değişti, servolar değişti ve kuyruk pitch servosu, aktaması değişti, eski ayarları alıp aynen kullanmam mümkün değildi. Evde yaptığım kurulumda da herşey normaldi ve sahada da aynı şekilde normal davrandı ama kalkış anı videoda gördüğünüz gibi. Sonra sahada tekrar BT üzerinden bağlanıp en baştan bir kez daha kurulum yaptım (evdekinden farklı bişey de yapmadım) sonrasında videolarda gördüğünüz gibi o kadar darbeli rüzgara rağmen kaya gibi sağlam bir şekilde tuttu modeli ünite. Dediğim gibi, çok yüksek ihtimalle ben evdeki kurulum sırasında bişeyleri farketmeden değiştirdim, yada bozdum :)
Şimdi videoyu izliyorum da iyi ki ilk uçuşlarda aceleci davranıp aman kalkayım nasılsa havada düzelir dememişim, sanki kırım kaçınılmaz olurmuş gibi görünüyor.


Evren hocam bana göre uçuşun da mükemmel , ayarlarında.Kafa devri sanki azcık düşük gibi geldi bana ama ben sesten o şekildeymiş gibi yanılmış da olabilirim.
Çok güzel rüzgar yemene rağmen modelde en ufak bir deplase ve panik emaresi bile yok.Hatta 2. video sonlarına doğru olduğu noktada dönüşler hafif nose in gibi girişimler bile mevcut.
Ani gaz vererek kuyruk tutumunu kontrol etmeni şiddetle tavsiye ederim.Sabit devirde kuyruk harika ama bir de ani değişimlerde neler oluyor görmek faydalı.
Şu an fusinin ağırlığı ve rüzgarda meydana gelecek hacimden kaynaklı olumsuz etkiler olmadığı için pili sömürünceye kadar uçuş normal ama fusi oturunca süre bu kadar olmayacak doğal olarak.
Heli virtiözü veya teknik konularda ahkam kesecek kadar tecrübeli bir pilot asla olmadım ve olamayacağım da , hatta sizin gibi bir üstadın uçuşlarına yorum yapacak kadar bile yetkinliğim olmamasına rağmen , tamamen Rckolik ailemizin samimiyetine sığınarak yorumlarımı yaptım ve 2 videoyu da izleyerek söyleyebilirim ki , sizden mükemmel bir scale heli pilotu olacak hatta master degree noktasına bile gelecek bir potansiyel hissediyorum.:saygilar::thumbup::RCKolik:

Hakan Bey teşekkür ederim güzel sözleriniz için. Benim heli pilotajında hiçbir iddiam yok, ne şu an için ne de ilerisi için :) ayrıca her türlü görüş eleştiri ve yoruma da her daim açığım, her zaman her konuda öğrenecek yeni şeyler vardır :thumbup:

Bu ilk uçuşları, biraz da orjinal haldeki ilk uçuştaki olayın verdiği fobi ile birlikte, aman her an bişey düşecek modelden bişeyler olacak korkusuyla yaptım açıkçası. ilk iki dakikalık uçuştan sonra modeli kontrol ettiğimde tüm vidaların oldukları yerde durduklarını, milim bile dönmediklerini görünce biraz rahatladım daha uzakta ve yüksekte uçmaya da başladım. Ama en nihayetinde şu an tek amacım bu meretin havada duruşuna görünüşüne ve tepkilerine alışmak. Sonra yavaş yavaş her seferinde bir adım olmak üzere diğer gerekli temel uçuş becerilerini de eklerim. Simulatörde hangi seviyedeysem gerçekte üç adım geriden gitmeyi tercih ediyorum :D

Zaten korktuğum birşey daha var, bilmiyorum tecrübeli kulaklar videoda farkedebiliyor mu ama bir dişli sesi var modelde. Kuyruk dişlisi (ya otorotasyon dişlisine bağlı olanda ya da hemen altındaki 90 derece dönüşteki konik dişlilerde bir anormallik var. bir noktada sanki takılma yapıyorlar gibi. dişlileri zamanında söküp diş aralarını falan iyice gözden geçirdim temizledim ama bu ses orda. Evde palleri takmadan, dişlileri yağlayıp uzun süreler boşta çalıştırdım, hani varsa bir çapak makap alışsın otursun yerine diye ama nafile. Bunca boşta çalıştırma sonrasında dişlilerin hiçbirisinde de en ufak bir aşınma yada ezilme emaresi de yok. Ben de madem öyle uç gitsin diyip saldım havaya, uçuş sonrasında da dişliler gayet iyi görünüyorlar ama o ses de aynen orda. bir gün gelecek havada kuyruk pervanesi dönememeye başlayacak muhtemelen :lollol::lollol::lollol: Bu meret de hiç bir mağazada stokta yok çok uzun zamandır, yedeğini de alamıyorum.

Dediğiniz gibi ani gaz açma ve kuyruk tepkilerini de ileriki uçuşlarda yaparım, ilk iki uçuşta görebildiğim kadarıyla ünite kuyruğu gayet güzel tutuyor.

Gövde gelince mutlaka uçuş süresi azalacaktır ama çok da dert değil zaten, bence 5-6 dakikalık uçuşlar fazlasıyla yeterli, ayrıca 3. pili de (3300 mAh) bu merete kaydırıyorum, bizim buradaki uçuş sistemimiz düşünülürse bir uçuş gününde 3 sorti uçmak fazlasıyla yeterli olacaktır.

:saygilar:
 
Benim video dan gördüğüm kadarı ile, ünitenin düzelme komutları yanlış, Düzeltme komutları doğru diyorsun abi ama bir şekilde hold kapandıktan sonra ayar değişiyor olabilir mi? Palleri söküp modeli eline alıp denmeni tavsiye ediyorum bakalım nasıl tepki verecek.
 
Zaten korktuğum birşey daha var, bilmiyorum tecrübeli kulaklar videoda farkedebiliyor mu ama bir dişli sesi var modelde. Kuyruk dişlisi (ya otorotasyon dişlisine bağlı olanda ya da hemen altındaki 90 derece dönüşteki konik dişlilerde bir anormallik var.
Emin olmak için 1 kez daha izledim videoları. Eğer rüzgar yanıtmıyorsa, bence sesde bir sorun yok. Muhtemelen kuyrukta ilave gelen 2 dişli, standard 500 dişli sesinden 1 tık daha fazla sese neden oluyor o kadar.

Dişlileri yağladığından bahsetmişsin Evren hocam. Ne kullandın bilmiyorum ama şu ürünü denemeni tavsiye ederim. Sadece etrafı döndüğü için beyaz renkte kirliliğe neden oluyor ama şahsen beni hiç rahatsız etmeyen bir durum :)

 
Mehmet abi cok da seyapmayalim, uzman degil de, biraz tecrubeliyim Brain’de :) Bu arada disli sesine en guzel care Gear Lube, aynen katiliyorum.

Konumuza donersek, sadece videodan net bisey soylemek pek mumkun degil. Yeni ayar sirasinda mekanik olarak degistirdigin birsey oldu mu? Olasi durumlardan aklima gelenleri siralayim;

- Asiri derecede level olmayan swash
- Servolarin hatali merkezlenmesi
- Merkezlemese asiri subtrim kullanilmasi
- Kumandada trim kullanilmasi
- Act of God :D

Demistim hisli modeldir diye... :laugh::p
 
Herkese teşekkürler desteği için :thumbup::RCKolik:

Benim video dan gördüğüm kadarı ile, ünitenin düzelme komutları yanlış, Düzeltme komutları doğru diyorsun abi ama bir şekilde hold kapandıktan sonra ayar değişiyor olabilir mi? Palleri söküp modeli eline alıp denmeni tavsiye ediyorum bakalım nasıl tepki verecek.

Abi ben de aynen senin gibi düşünüyorum, devir arttıkça problemin büyümesi bana bunu düşündürüyor. Öte yandan, düzeltme komutlarının, yön açısından, doğru olduğundan da eminim. Sahaya gitmeden önce evdeyken tüm paller sökülü vaziyette denemiştim önerdiğin gibi. Hem hold modunda hem denormal modda model elimdeyken evirip çevirmelerime swashın verdiği tepki hep doğru yönde oldu. Öte yandan, yönün doğru olması yeterli değil, muhtemelen hareket miktarları ile ilgili bir problem vardı, malum bu hareketi yapması için swasta bir mm lik bile bir dengesizlik olması yeterli. Belki Emre'nin dediği gibi servo merkezlemesinde bir yerde bişeyleri bozdum, pitch arttıkça kolların hareketi eşit olmayabilir. Swash değiştirdikten sonra yapamadığım tek kontrol pitch açıları olmuştu, açı ölçerim garip bir şekilde sırra kadem bastı evde biryerlerde :) Öte yandan bu teori mekanik hiçbir değişiklik yapmadan sadece üniteyi yeniden programlayarak düzgün bir şekilde uçabilmiş olmayı açıklayamıyor. Yani sorun mekanik değil ünite içinden olmalı :)

Ünite resetlendiği ve sonrasında sorun ortadan kalktığı için şimdi yeniden elde test yapmamın bir anlamı yok sanırım :)


Emin olmak için 1 kez daha izledim videoları. Eğer rüzgar yanıtmıyorsa, bence sesde bir sorun yok. Muhtemelen kuyrukta ilave gelen 2 dişli, standard 500 dişli sesinden 1 tık daha fazla sese neden oluyor o kadar.

Dişlileri yağladığından bahsetmişsin Evren hocam. Ne kullandın bilmiyorum ama şu ürünü denemeni tavsiye ederim. Sadece etrafı döndüğü için beyaz renkte kirliliğe neden oluyor ama şahsen beni hiç rahatsız etmeyen bir durum :)


Bahsettiğim ses paller azıcık devir alınca kayboluyor (yada diğer seslerin arkasında kalıp duyulmuyor). Normal dişli sesi değil, dişlerden birisinin arasına ufacık bir taş sıkıştığının hayal edin, her turda o taşa denk geldiğinde bir "tık" sesi yapacaktır ya, ona benzer bir ses, ana rotorun her turunda 4 kere yapıyor bu sesi, yani kuyruk rotoru mekanizmasının dişlilerinden birisinde sorun.

Yağ olarak zamanında bunu tavsiye etmiştiniz ama o zaman stokta yoktu edinememiştim, ben de elimde olan bir gresle abartmadan yağlamıştım. Bu Dry lubedan edinmem iyi olacak, zira Super Cobra gövdesinin nihai mekaniklerinde bol miktarda dişli olacak (mevcut aktarma baştan aşağı değişecek:coolxf:)


Mehmet abi cok da seyapmayalim, uzman degil de, biraz tecrubeliyim Brain’de :) Bu arada disli sesine en guzel care Gear Lube, aynen katiliyorum.

Konumuza donersek, sadece videodan net bisey soylemek pek mumkun degil. Yeni ayar sirasinda mekanik olarak degistirdigin birsey oldu mu? Olasi durumlardan aklima gelenleri siralayim;

- Asiri derecede level olmayan swash
- Servolarin hatali merkezlenmesi
- Merkezlemese asiri subtrim kullanilmasi
- Kumandada trim kullanilmasi
- Act of God :D

Demistim hisli modeldir diye... :laugh::p

- Asiri derecede level olmayan swash - Aşırı olmayacağından eminim ama az bir miktar varsa kaçıklık görememiş olabilirim. yine de mekanik hiçbir şeye dokunmadan sorunun çalışmasını açıklamıyor :)

- Servolarin hatali merkezlenmesi - eğer bunla kastın fiziksel olarak servo kollarının nötr konumdaki pozisyonları ise gayet hepsinin servoya dik yere paralel olduklarını söyleyebilirim :)

- Merkezlemese asiri subtrim kullanilmasi - Burda da ünitedeki ayardan bahsediyorsun sanırım, zira vericiden hiçbir sub trim yada trim vermedim. Ama kurulum sırasında ünite ayarlarında servoların orta konumda tam olmaları için o menüdeki ayarı kullandım. Aşırılık konusunda bir şey diyemeyeceğim, ne azdır ne aşırıdır bir kıyas yok elimde :) yine de benim gözümde en yüksek ihtimal bu yada bunun gibi bir ayarın ünite içinde yanlış verilmiş olması sonucunda eşit hareket etmeyen servoların bu sorunu yarattığı. Zira üniteyi yeniden kurduğumda hiçbir ince ayara girmedim, sadece ana parametreleri tanımladım ve uçtu :)

- Act of God :D - eh bu her daim kabul edip teslim olduğumuz bir şey :)

Model hisli olabilir ama karşısında duygusuz bir mühendis olduğunu da anladı sanırım :)
 
Aklı karışmış bence ünitenin, hepimizin başına geliyor zaman zaman. :laugh:

Şaka bir tarafa üniteyi takibe almakta fayda var bence. Bir dahaki uçuşta bakalım ne yapacak.

Tabi Evren'e de güvenemiyorum ki, kim bilir neresini mıncıkladı ünitenin source code'larına falan daldıysa uçması bile mucize.
Adamın brain'ını karıştırmış olabilir. :lollol: :lol:

Yalnız kuyruk dikkatimi çekiyor benim bu modelde. Misal 7 - 8 bin devir dönen kuyruk pervanesi tail-box'a (Kuyruk borusunun gövdeden çıktığı noktaya) bizim helilerdekine ilave olarak pervane yukarıda konumlandığı için ekstra moment uyguluyor. Üstelik boom-brace bile yok kuyrukta. :rolleyes:

Ani açı değişimlerinde kuyruk borusunu esnetip kuyruk kökünden çevirmeye çalışır mı acaba şu haliyle ? Evren hocam üzgünüm ama sanırım bu modelle tic-toc yapmak pek güvenli olmayabilir. :lollol:

Bu sorular bir tarafa uçuş gayet başarılı, herşey yolunda gözüküyor. :RCKolik:
 
Tabi Evren'e de güvenemiyorum ki, kim bilir neresini mıncıkladı ünitenin source code'larına falan daldıysa uçması bile mucize.
Adamın brain'ını karıştırmış olabilir. :lollol::lol:

kodlarda yanlışlık buldum düzelttim abi, şimdi brainle pazarlık halindeyim, onlara satmaya çalışıyorum :p

Yalnız kuyruk dikkatimi çekiyor benim bu modelde. Misal 7 - 8 bin devir dönen kuyruk pervanesi tail-box'a (Kuyruk borusunun gövdeden çıktığı noktaya) bizim helilerdekine ilave olarak pervane yukarıda konumlandığı için ekstra moment uyguluyor. Üstelik boom-brace bile yok kuyrukta. :rolleyes:

Ani açı değişimlerinde kuyruk borusunu esnetip kuyruk kökünden çevirmeye çalışır mı acaba şu haliyle ? Evren hocam üzgünüm ama sanırım bu modelle tic-toc yapmak pek güvenli olmayabilir. :lollol:

kuyruk konusunda tamamen haklısın, pek bir narin, o yüzden kuyruk komutlarını özellikle çok yumuşak tutuyorum. Dahası, açılı dirseğin olduğu plastik parça ile yatay ve eğimli borular arasında da belli bir hareket boşluğu var, hiç hoşuma gitmedi ama yapıştırmak dışında bir seçeneğim (şimdilik yok) o yüzden ekstra dikkat ediyorum ani komutlar vermememe, tic toclar bekleyecek biraz :)
Ayrıca bu da gövde tasarımının mühendisliği için de bir bilgi girdisi oldu, bu kısımı sıkı sıkıya saran ve bu hareketi engelleyecek şekilde yükü gövdeye dağıtan bir montaj tasarımı yapmam gerekli. Boomla frame arasındaki bağlantı da dediğin gibi zayıf, destekler de yok o yüzden buradaki destek görevini de yine gövde üstlenecek, montajın hem booma hem de frame'e sağlam bir şekilde yapılması gerekli ki bu kuyruk yükleri tail box yerine gövde tarafından karşılanabilsin.
Bu sorular bir tarafa uçuş gayet başarılı, herşey yolunda gözüküyor. :RCKolik:

Teşekkürler :):saygilar: