Messerschmitt Me-262 1/10 ölçek - dahta inşaat :)

Bu çıtalar hem retract mekanizmasının monte edileceği yer olacaklar hem de omurganın alt kısmı kesilince burunla kanat arasındaki yükün taşınmasına yardım edecekler.
Vay desene bu model de artık retractlı olacak. :thumbup::heartxf:
Pil sehpası da yerini alınca gövdeyi kaplamaya (sarmaya) başladım. Kullandığım çitalar 2.5mm kalınlıklı balsa levhadan kesildiler. Geceyarısına doğru ince CAponum bittiği için durmak zorunda kaldım :lollol: Son durum:
Maşallah gerçekten de çok verimli bir çalışma olmuş. :bravo::bravo:
 
Şimdilik şunları şuraya koyuvereyim, gece de editleyip açıklamaları eklerim… (Veya Sümer abi yazıverir ne olcak ;D)

Gecenin ilerleyen saatlerinde mesajı düzenlemeye başlıyorum :evil:

En son paylaştığım fotodan sonra dikey kuyruğun inşaatına giriştim. Dikey kuyruk aynı zamanda birer gövde bölmesi olan F10 ve F11 parçalarının etrafında inşa ediliyor. Bu iki parça hem yatay hem de dikey kuyruk elemanlarının ana taşıyıcı serenlerini de içeriyorlar. Her ikisi de 1.5mm kayın kontra ile 1.5mm balsa levhanın birbirine lamine edilmiş halinden oluşmakta.

Dikey kuyruk için öncelikle lazer kesim balsa sinirleri F11 ve F10 üzerindeki yuvalarına oturttum (en alttaki 1 numaralı sinir zaten gövde inşaatı sırasında yerine yapıştırılmıştı) 1 ve 2 numaralı sinirler hem F10 hem de F11 parçalarına tutturuluyor, daha yukardaki diğer iki sinir ise sadece F11 parçasına geçiyor. En altta gövdeye sabitlenmiş olan sinirin doğrultusunu baz alarak diğer sinirlerin doğrultularını ayarlayıp bölmelere yapıştırdım. Sonrasında da 1.5mm balsa levhadan kestiğim bir çıta ile hücum kenarı altlığını oluşturdum (sub leading edge) ve bu çıtayı yanlardan önce rendeleyip sonra zımparalayarak doğru profile getirdim (sinirlerin ön taraflarındaki genişlikleri takip edecek hale getirdim). İskeletin tepe kısmı öne/arkaya fazlaca oynar bir haldeydi, pek hoşuma gitmedi ve en tepedeki çapraz desteği ekleyerek biraz olsun sağlamlık kattım. Aslına bakarsanız kaplamalar eklenince bu oynaklık tamamen engellenecekti ama kaplama sırasında içim ve aklım rahat etsin diye böyle bir ekleme yaptım. Son olarak da menteşeler için balsa bloklar yapıştırıp iskeleti tamamladım. Yeri gelmişken belirteyim, orjinal planda rudder sabit, ben ise kontrol edilebilir yapmak niyetindeyim. Ruddersız uçakları sevmem, çift motorlu bir uçakta rudder olmamasını da aklım hayalim almaz! Evet ben de Rudder lobisi üyesiyim ne olmuş :coolxf:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Modelin kuyrukları 1/32" (0.8mm) balsa levha ile kaplanacak şekilde tasarlanmış. Sanırım ilk kez bu kadar ince levhalar ile böyle bir kaplama yapıyorum (veya çok yaşlandım hatırlamıyorum) İlk iş balsa levhadan kesip biçip yapıştırıp traşlayıp levhaya kabaca şeklini vermek. Sonra da yukarıda bahsettiğim F10 ve F11 parçalarının yatay kuyruk için olan çıkıntılarının geçebileceği yuvaları işaretleyip kesip açmak:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Levhayı yerine alıştırıp eteklerini de traşlamak gerek:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir de elevatör kontrol çubuğu ve klavuz borusu için pencere açtık mı levhamız hazır demektir:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Levhamız hazır diye heyecana kapılıp hemen yerine yapıştırırsak tüm bu teferruatlı ölçme biçme işaretleme kesme işlerini tekrar yapmamız gerekir, o yüzden sakin olup bu levhayı klavuz olarak kullanıp diğer taraf için de bir levha kesmekte fayda var:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İki tarafın da levhaları hazır olunca önce sol tarafı sonra da sağ tarafı kapladım (elevatör kontrol çubuğunun yerini diğer taraftan ayarlayıp yapıştırabilmek için bu tarafla başladım). Kaplamaları yapıştırırken orta kalınlıklı CApon kullandım, haliyle hayli hızlı bir işlem oldu. Levhaların tepede ve hücum kenarı tarafındaki fazlalıklarını traşlayıp zımparayla düzleyince ortaya şöyle birşeyler çıktı:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Esas hücum kenarı için 1/4" (6.4mm) balsa levhadan bir çıta kestim, ucunu uygun bir açıda zımparaladım;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve yerine yapıştırdım. Şekil vermeye kolaylık olması açısından tam orta hatta bir çizgi çektiğim de dikkatlerden kaçmamıştır umarım:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında başladım rendelemeye...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rendeleme sonrasında da zımparayla devam ettim. Göreceğiniz üzere klavuz çizgisi hala yerinde, en son ince zımpara aşamasına kadar o çizgiyi yerinde bırakmakta fayda var:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Hücum kenarını tepedeki blok takip etti. Bu da 1.4" yumuşak (hafif) balsa bloktan lazer kesim olarak verilmiş. Açıkçası bu kalınlık yetersiz gibi geldi ama olabildiğince zımpara ile şekillendirdim (dün atolyeyi toparlarken de o parçadan 3 tane daha olduğunu farkettim :lol::lollol:, meğer iki taneyi lamine edip öyle yapıştırmak gerekliymiş, neyse ben tipik Türk ustası olarak parça arttırmış oldum fena mı, uçağın kuyruğu da daha hafif olur hem! diğer iki parça ne için diye sormayın, hiçbir fikrim yok..)
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu parçayı da şekillendirince son durumda modelin ilk motivasyon şeysini çekmeden olmazdı...
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Tezgahın haline takılanlar mesajı dikkatli okusun, dün itibariyle atolye toparlandı :coolxf:
 
Son düzenleme:
İnciltere'de geceler çok uzundur. Günler sürebiliyor...

Vallahi billahi öyle, benim gibi en uzun kış gecesi 13 saat olan bir Umman'lı için çok garip bir doğa olayı!! 🤣

Neyse ki gece sabaha varmadan gerekli düzenlemeleri yaptım :thumbup::RCKolik::saygilar:
 
Sonunda modeli tezgahtan sökebilecek noktaya geldik ve köpek balığımız bize ilk kez karnını gösterdi :coolxf:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Yatay kuyrukların inşaatı ve kaplaması:


İlk olarak F11 parçalarının uzantısı olan aynı zamanda kuyruğun ana sereni olan kısımları plan üzerindeki izdüşümlerine getirmek için marangoz gönyesiyle destekledim, ve kök taraftaki iki siniri yerlerine yapıştırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında 1.6mm lik lazer kesim lehvaların artıklarından bir hücum kenarı altlık çıtası kesip kökteki iki sinirin uçlarına yapıştırdım. (Öncesinde sinirlerin uçları uygun açıda zımparalandılar)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pozisyonunu, açısını, hizalamasını ve yüksekliğini dikkatlice kontrol ederem en uçtaki 5numaraı siniri yerine yapıştırdım (bu tarz havada inşaatı hiç sevmiyorum!)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak da aradaki 3 ve 4 numaralı sinirler yerlerine alıştırılıp yapıştırıldılar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Diğer tarafın sinirleri ve hücum kenarı altlık çıtası da aynı şekilde yerlerine yapıştırıldılar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İskelet tamamlanınca dikkatlice tesviyesini yaptım. Böylesine ince ve narin bir inşaat, üstelik havada asılı halde olunca tesviyenin (zımpara) çok dikkatlice yapılması gerekiyor. İki zımpara takozunu aynı anda kullanıp, birisiyle iskeletin bir tarafından desteklerken ikinci takozla diğer tarafı usulca zımparalayarak kaplamaya hazır hale getirdim.

Kaplama dikey kuyrukta olduğu gibi 0.8 mm balsa levhalarla yapılıyor. Rudder gibi elevatörleri de ayrıca yapmayı planladığım için sadece hücum kenarı ile ana seren arasında kalan alan kaplanacak, şansıma levha genişliği bu alanı kaplamak için yeterli geldi ve ekleme yapmak zorunda kalmadım.
Ancak levhanın dikey kuyrukla birleşeceği hattın olabildiğince boşluksuz olması için levhanın ucunun dikey kuyrugun hatlarına uyacak şekilde kesilmesi gerekli:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu iş için “profile gauge” denen meretler ideal alet ama malesef şu an elimde yok, ben de başka bir alternatif yöntem uyguladım. Levhalardan arta kalan parçaları kullanıp iki tabe 1.5mm kalınlıklı yumuşak balsa parçasını üstüste koyup dikeyin hücum ve firar kenarlarına iğneledim, kaplama levhasını bunların altına ittirip ana serenle hizaladıktan sonra kalemle kıvrımı levha üzerine aktardım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


levhayı kesip az biraz da zımparayla ince ayar yapınca yerine güzel oturur hale geldi:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şekli diğer taraflarda da deneyip memnun olunca diğer 3 kaplama levhası için şablon olarak kullandım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Kaplama sırasında iskeleti alttan desteklemek için bir sisteme ihtiyacım vardı (havada inşaatı sevmediğimi söylemiş miydim?, neyse ki uçağı seviyoruz ;D)
Sinirleri söktüğüm levha bu iş için en uygun şey.. iki ve beş numaralı sinirlerin “negatif” taraflarından birer parça kestim:


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonradan kök taraftan desteklemenin anlamı olmadığını farkettim (zaten gövde gayet sağlam bir şekilde yere basıyor ve yatay kuyrugun kökü de gövdeye bağlı) ve sadece uç sinirinin desteğine odaklandım. Levhadan kestiğim parçayı 6.4 mm’lik balsa çıtaya yapıştırdım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonrasında da bu çıtanın iki ucuna dikey çıtalar yerleştirip yüksekliklerini ayarladıktan sonra yapıştırdım. Çapraz destekler, orta destek, ayaklar, kesme biçme derken şöyle birşey çıktı ortaya:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplamaları da önce alt yüzeyleri yapıştırıp, uç kısmı destekledikten sonra üst yüzeyi yerine yapıştırarak tamamladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplamalar tamamlanınca da gövdeyi tegahtan ayırabilecek hale geldim.
 
Haftasonu planım gövdenin kaplamasını (sarmasını) tamamlamak olacak. Bu aralar atolyede çalışma halim şöyle
You must be registered for see images attach
You must be registered for see images attach


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Nedeni de:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üstelik görünen o ki bunlar yine iyi günlerim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ummandan yeni geldim, alışık değilim az insaf falan dedim ama fayda etmedi.. Haliyle atolyede geçirebildiğim “dakikalar” hayli sınırlı oluyor 🥶🥶🥶
 
Ummandan yeni geldim, alışık değilim az insaf falan dedim ama fayda etmedi.. Haliyle atolyede geçirebildiğim “dakikalar” hayli sınırlı oluyor 🥶🥶🥶
Kardeşim sen de bir ortayı bulamadım, ya çok sıcak ya da çok soğuk yere gidiyorsun. ;D