80" super cub kaza raporu

taylansplace

Yeni Uye
Katılım
29 Haz 2014
Mesajlar
7
Tepkime puanı
0
Yaş
37
Selamlar,

Geçtiğimiz haftasonu kırım yaşadım.
Muhtemel sebepleri çok aklıma yatmadı, videoyu izleyip kaza sebebi hakkında yorumlarınızı paylaşabilir misiniz?

teşekkürler.

Video:
Hobbyking Super Cub EP 80" Crash Report (1 min 13 sec)


Ağırlıkmerkezi düzgündü.
Yatay ağırlıgı da pervane ve arka iniş takımından tutmak kaydıyla ölçmüştüm.
Rüzgar yok gibiydi.
eleronlar tam 0 derecedeydi.

Kalkışta uçak kendiliğinden sola yatmaya başladı.
sonuna kadar sag eleron komutu verdim ancak ucagı kurtarmaya yetmedi.



uçak:


Motor: Hobbyking G60
ESC: 60amp
Prop:15x8
Lipo:6S 5000mAh
(thrust yeterliydi)
 
80" super cub kaza raporu

Siz sorularınızı sormaya başlamadan önce, açacağınız ayrı bir tanışma konusu ile oncelikle biz sizi tanısak nasıl olur ? Üye olurken size gönderilmiş olan özel mesajı okuyabilir ya da şu konuyu inceleyip gereğini yapabilirsiniz.
 
80" super cub kaza raporu

Bence...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Şaka bir yana, videoda kalkış öncesi arka kanatlar ile ön kanatlar paralel gözükmüyor.. Ana kanatlarda sol aşağıda, kuyruk kanatlarında da sağ taraf aşağıda?
 
80" super cub kaza raporu

Zafer SAHIN' Alıntı:
Siz sorularınızı sormaya başlamadan önce, açacağınız ayrı bir tanışma konusu ile oncelikle biz sizi tanısak nasıl olur ? Üye olurken size gönderilmiş olan özel mesajı okuyabilir ya da şu konuyu inceleyip gereğini yapabilirsiniz.

 
80" super cub kaza raporu

Ergün Gürer' Alıntı:
Bence...


Şaka bir yana, videoda kalkış öncesi arka kanatlar ile ön kanatlar paralel gözükmüyor.. Ana kanatlarda sol aşağıda, kuyruk kanatlarında da sağ taraf aşağıda?

İnşaa ederken paralellik konusuna da dikkat etmiştim, sonradan biraz sapma olabilir ancak birkaç derecenin bukadar stol etkisi yaratacağını sanmıyorum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    26 KB · Görülme: 23
80" super cub kaza raporu

Taylan bey, öncelikle geçmiş olsun. Super Cub çok güzel bi model olmakla beraber, bir o kadar da tecrübe gerektiren bir modeldir.
Üstadlar çok daha iyi bilirler ama karşılaştığınız durum bu modelin karakteristiği gereği oluşan bir durum aslında. Bu sebeple Youtubeda pek çok benzer kaza videosu mevcut. Kalkış esnasında bolca kontrol ve sağ rudder komutu gerektiriyor diye biliyorum.
Dediğim gibi üstadlar daha da aydınlatacaklardır sizi, tekrar geçmiş olsun, kırımsız uçuşlar dilerim. :saygilar:
 
80" super cub kaza raporu

Kalkıştan önce eleronların ve diğer yönlendirme yüzeylerinin doğru yönde hareket edip etmediğine baktınız mı?


iPhone 'den Tapatalk aracılığı ile gönderildi
 
Ynt: 80" super cub kaza raporu

Sorunuza buyuk olcude Can bey yanitlamis. Bu modelin huyu bu.

Yapilmasi gereken kalkista birden gaz vermeden mumkun olduguca yavas yavas hizlandirip pist boyunca kosturmak ve havalanmak icin acele etmemek. Ani gaz acislarinda herzaman sol kanada dogru yatar.

Sumer abi daha teknik anatacaktir

LG-D802 cihazımdan gönderildi
 
80" super cub kaza raporu

Merakımdan soruyorum. Bu sola yatmanın nedeni helilerdeki gibi kuyruğun kaçmasına benziyor mu. Yani pervanenin dönüş yönünün tersine gövdenin dönmesi mi.
Gövdenin hafif olmadı böyle bir sonuç doğurabilir diye düşündüm
 
80" super cub kaza raporu

Videoyu birkaç kez izledim. Önce şunu söylemeliyim. Uçak ilk denemede uyarmış. Ciddi bir sorun olduğunu anlatmış ve bir şans daha tanımış ama sorunun kaynağı araştırılmadan tekrar kalkış yapılmaya çalışılınca kırım olmuş. Bu uçan araçlar için ciddi bir hata.
Gelelim soruna...
Videoyu izlemeden önceki anlatım bende uçağın yerden erken kesildiği ve stall olduğu izlenimi oluşturmuştu. Ama videoda öyle bir şey yok. Uçak belirgin olarak sola gidiyor. Daha doğrusu sola yatıyor. Bu sola yatış pervane etkisi ile açıklanamayacak boyutta. Bu durumda kanatlarda ve dikey stabilizede sorun aranmalı. Örneğin kanat destekleri uygun monte edilmemiş ve kanatlardan birinin burulmasına yol açmış olabilir. Ya da kanatta zaten var olan bir burulma bunu yapabilir. İkinci olasılık dikey stabilizenin uçağın uzun eksenine göre doğru yapıştırılmamış oluşu. Uçak hızlandıkça sapmanın artışı bu olasılığı biraz destekliyor.
İlk kalkış denemesinde birkaç kere izlememe rağmen sola yatışı kompanse edecek şekilde bir sağ aileron ve/veya sağ rudder kumandası verildiğini göremedim. Verildi de aileronlar mı çalışmadı?
Kırım sonrası hiçbir şeyi değiştirmeden aileron elevatör ve rudder tepkilerini ve yönlerini kontrol etmenizi ve paylaşmanızı öneririm.
Son bir nokta, ilk kalkış denemesi (hep bunu yazıyorum çünkü ikinci denemede olay uzakta gerçekleşiyor, ayrıntıyı göremiyorum) sırasında neden sürekli elevatör çekildiğini anlayamadım. Bu uçakta kalkış koşusunun başlarında elevatör çekilmemelidir. Elevatör uçağın kuyruğu havalandıktan ve kalkış süratine ulaştıktan sonra çok nazikçe çekilmelidir.
Kumanda yön ve tepkilerini paylaşırsanız daha fazla yorum yapabilirim.
 
80" super cub kaza raporu

Sümer Bey Merhaba,

Detaylı yanıtınız için teşekkürler.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Videoyu birkaç kez izledim. Önce şunu söylemeliyim. Uçak ilk denemede uyarmış. Ciddi bir sorun olduğunu anlatmış ve bir şans daha tanımış ama sorunun kaynağı araştırılmadan tekrar kalkış yapılmaya çalışılınca kırım olmuş. Bu uçan araçlar için ciddi bir hata.
Gelelim soruna...
Kesinlikle katılıyorum. ilk deneme sonrası birkaç tık aileron trim verdim, aslında ikinci denemede amaç çok minik komutlarla haraket edip sorunun düzelip düzelmediğini anlamaktı ancak yatış çok güçlü olduğu için bir seviyeden sonra kurtaramadık.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Videoyu izlemeden önceki anlatım bende uçağın yerden erken kesildiği ve stall olduğu izlenimi oluşturmuştu. Ama videoda öyle bir şey yok. Uçak belirgin olarak sola gidiyor. Daha doğrusu sola yatıyor. Bu sola yatış pervane etkisi ile açıklanamayacak boyutta.
Evet, Pervane etkisi veya motor açısından kaynaklanmış olabileceği yönünde yorumlar oldu ancak, bu sorunların bu kadar büyük bir yatış yaratacağını ben de düşünmüyorum.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Bu durumda kanatlarda ve dikey stabilizede sorun aranmalı. Örneğin kanat destekleri uygun monte edilmemiş ve kanatlardan birinin burulmasına yol açmış olabilir. Ya da kanatta zaten var olan bir burulma bunu yapabilir.
Aslına bakarsanız bu konu en güçlü ihtimal olabilir. ürün ARF olduğu için kanat desteklerinin bağlanacağı yerler daha önceden belirlenmişti ancak bağlarken bir kanat desteği diğerine göre daha fazla güç gerektirdiğini hatırlıyorum. Bu bahsettiğiniz gibi bir burulmaya sebep olmuş olabilir. Gözle görülen aşırı bir durum yoktu ama. Akşam evde tekrar kontrol edeceğim, bu durum beni de şüphelendirdi.

Sümer Yamaner' Alıntı:
İkinci olasılık dikey stabilizenin uçağın uzun eksenine göre doğru yapıştırılmamış oluşu. Uçak hızlandıkça sapmanın artışı bu olasılığı biraz destekliyor.
Dikey stabilizer uçağı birleştirirken direk gövdeye birebir uygun şekilde monte edilecek durumdaydı, tam olarak dik ve gövde ekseninde.

Sümer Yamaner' Alıntı:
İlk kalkış denemesinde birkaç kere izlememe rağmen sola yatışı kompanse edecek şekilde bir sağ aileron ve/veya sağ rudder kumandası verildiğini göremedim. Verildi de aileronlar mı çalışmadı?
ilk denemede uçak direk yattığı için aksi bir kontrol uygulamayıp uçağın durmasını bekledim. Kontroller çalışır durumdaydı.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Kırım sonrası hiçbir şeyi değiştirmeden aileron elevatör ve rudder tepkilerini ve yönlerini kontrol etmenizi ve paylaşmanızı öneririm.
Kırım sonrası bunları da kontrol ettik, yönler doğruydu. tepkiler derken herhangi bir gecikme yoktu, kontroller için bir kısma yapmamıştım hepsi%100de çalışıyordu. kontrol yüzeyleri biraz fazla olmasına ragmen ilk uçuştan sonra gerekirse kısarım demiştim.

Sümer Yamaner' Alıntı:
Son bir nokta, ilk kalkış denemesi (hep bunu yazıyorum çünkü ikinci denemede olay uzakta gerçekleşiyor, ayrıntıyı göremiyorum) sırasında neden sürekli elevatör çekildiğini anlayamadım. Bu uçakta kalkış koşusunun başlarında elevatör çekilmemelidir. Elevatör uçağın kuyruğu havalandıktan ve kalkış süratine ulaştıktan sonra çok nazikçe çekilmelidir.
Kumanda yön ve tepkilerini paylaşırsanız daha fazla yorum yapabilirim.
ilk denemedeki elevator komutlarının sebebi havalanmak değildi, komut verilmeye başladığı esnada motorda güç yoktu, uçağın duruşunu hızlandırmak için refleks olarak yaptıgım bir hareket.
 
80" super cub kaza raporu

Pist çok tanıdık geldi. Bu deneme benim gelemediğim Cumartesi olmuş galiba. Geçmiş olsun Taylan Bey.
 
80" super cub kaza raporu

Özetlersek...

Aileron, rudder ve elevatör yönleri sorunsuz.
Tüm yüzeyler çalışır durumda.
Motor açısından olacağını düşünmüyoruz.
Diğer forumda yazılmış bir yanıt var size. Tekerlek konusu. Bence ondan olamaz çünkü ikinci denemede uçak oldukça uzun bir süre düz gidiyor (rudder desteği ile bile olsa).

Ama uçak doğrudan sola yatıyor. Öyle yatıyor ki daha hızlanmadan sol kanat ucu yere sürtünüyor. Yani öyle böyle değil.

Bence iki kanat arasında insidens açısı farkı var.

Kanat yüzeyi ile aileron yüzeylerini bir düşünün. Kanattaki bir derecelik burulma aileronun belki 25 derece sapması gibi etki eder. Şu aşamada ilk bakacağınız yer bu olmalı diye düşünüyorum.
 
80" super cub kaza raporu

Nesimi Sakmak' Alıntı:
Pist çok tanıdık geldi. Bu deneme benim gelemediğim Cumartesi olmuş galiba. Geçmiş olsun Taylan Bey.

Evet, Nesimi Bey Teşekkürler :)
 
80" super cub kaza raporu

Sümer Yamaner' Alıntı:
Özetlersek...

Aileron, rudder ve elevatör yönleri sorunsuz.
Tüm yüzeyler çalışır durumda.
Motor açısından olacağını düşünmüyoruz.
Diğer forumda yazılmış bir yanıt var size. Tekerlek konusu. Bence ondan olamaz çünkü ikinci denemede uçak oldukça uzun bir süre düz gidiyor (rudder desteği ile bile olsa).

Ama uçak doğrudan sola yatıyor. Öyle yatıyor ki daha hızlanmadan sol kanat ucu yere sürtünüyor. Yani öyle böyle değil.

Bence iki kanat arasında insidens açısı farkı var.

Kanat yüzeyi ile aileron yüzeylerini bir düşünün. Kanattaki bir derecelik burulma aileronun belki 25 derece sapması gibi etki eder. Şu aşamada ilk bakacağınız yer bu olmalı diye düşünüyorum.

Buakşam eve gider gitmez bu konuya bakacağım.
Teşekkürler.

Buarada daha farklı yorumlar da aldım:
  • One often sees this happen. Cause by two main issues. One being reversed controls & the other (the most common) the driver uses rudder to steer his toy plane along the ground & once airborne which usually is abruptly the rudder used to steer it straight whilst earthbound is still applied without the driver even realizing it...................result rapidly advancing wing created extra lift & bingo............cartwheels very quickly:)
  • I could not see any aileron movement. Usually that close to the model, (first attempt again), you should see some difference.
    I would guess, you either had the ailerons reversed, or there is a major twist/warp in the wing. I don't think prop torque was the problem. If there had been a wind, it would have looked like a classic take-off across the wind.



Ayrıca @Can Sismaneli nin bahsettiği gibi benzer çok kaza videosu mevcut: