80" super cub kaza raporu
Sümer Bey Merhaba,
Detaylı yanıtınız için teşekkürler.
Sümer Yamaner' Alıntı:
Videoyu birkaç kez izledim. Önce şunu söylemeliyim. Uçak ilk denemede uyarmış. Ciddi bir sorun olduğunu anlatmış ve bir şans daha tanımış ama sorunun kaynağı araştırılmadan tekrar kalkış yapılmaya çalışılınca kırım olmuş. Bu uçan araçlar için ciddi bir hata.
Gelelim soruna...
Kesinlikle katılıyorum. ilk deneme sonrası birkaç tık aileron trim verdim, aslında ikinci denemede amaç çok minik komutlarla haraket edip sorunun düzelip düzelmediğini anlamaktı ancak yatış çok güçlü olduğu için bir seviyeden sonra kurtaramadık.
Sümer Yamaner' Alıntı:
Videoyu izlemeden önceki anlatım bende uçağın yerden erken kesildiği ve stall olduğu izlenimi oluşturmuştu. Ama videoda öyle bir şey yok. Uçak belirgin olarak sola gidiyor. Daha doğrusu sola yatıyor. Bu sola yatış pervane etkisi ile açıklanamayacak boyutta.
Evet, Pervane etkisi veya motor açısından kaynaklanmış olabileceği yönünde yorumlar oldu ancak, bu sorunların bu kadar büyük bir yatış yaratacağını ben de düşünmüyorum.
Sümer Yamaner' Alıntı:
Bu durumda kanatlarda ve dikey stabilizede sorun aranmalı. Örneğin kanat destekleri uygun monte edilmemiş ve kanatlardan birinin burulmasına yol açmış olabilir. Ya da kanatta zaten var olan bir burulma bunu yapabilir.
Aslına bakarsanız bu konu en güçlü ihtimal olabilir. ürün ARF olduğu için kanat desteklerinin bağlanacağı yerler daha önceden belirlenmişti ancak bağlarken bir kanat desteği diğerine göre daha fazla güç gerektirdiğini hatırlıyorum. Bu bahsettiğiniz gibi bir burulmaya sebep olmuş olabilir. Gözle görülen aşırı bir durum yoktu ama. Akşam evde tekrar kontrol edeceğim, bu durum beni de şüphelendirdi.
Sümer Yamaner' Alıntı:
İkinci olasılık dikey stabilizenin uçağın uzun eksenine göre doğru yapıştırılmamış oluşu. Uçak hızlandıkça sapmanın artışı bu olasılığı biraz destekliyor.
Dikey stabilizer uçağı birleştirirken direk gövdeye birebir uygun şekilde monte edilecek durumdaydı, tam olarak dik ve gövde ekseninde.
Sümer Yamaner' Alıntı:
İlk kalkış denemesinde birkaç kere izlememe rağmen sola yatışı kompanse edecek şekilde bir sağ aileron ve/veya sağ rudder kumandası verildiğini göremedim. Verildi de aileronlar mı çalışmadı?
ilk denemede uçak direk yattığı için aksi bir kontrol uygulamayıp uçağın durmasını bekledim. Kontroller çalışır durumdaydı.
Sümer Yamaner' Alıntı:
Kırım sonrası hiçbir şeyi değiştirmeden aileron elevatör ve rudder tepkilerini ve yönlerini kontrol etmenizi ve paylaşmanızı öneririm.
Kırım sonrası bunları da kontrol ettik, yönler doğruydu. tepkiler derken herhangi bir gecikme yoktu, kontroller için bir kısma yapmamıştım hepsi%100de çalışıyordu. kontrol yüzeyleri biraz fazla olmasına ragmen ilk uçuştan sonra gerekirse kısarım demiştim.
Sümer Yamaner' Alıntı:
Son bir nokta, ilk kalkış denemesi (hep bunu yazıyorum çünkü ikinci denemede olay uzakta gerçekleşiyor, ayrıntıyı göremiyorum) sırasında neden sürekli elevatör çekildiğini anlayamadım. Bu uçakta kalkış koşusunun başlarında elevatör çekilmemelidir. Elevatör uçağın kuyruğu havalandıktan ve kalkış süratine ulaştıktan sonra çok nazikçe çekilmelidir.
Kumanda yön ve tepkilerini paylaşırsanız daha fazla yorum yapabilirim.
ilk denemedeki elevator komutlarının sebebi havalanmak değildi, komut verilmeye başladığı esnada motorda güç yoktu, uçağın duruşunu hızlandırmak için refleks olarak yaptıgım bir hareket.