Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Rasim abi harika bir konu olmuş, kullandığımız ama pek de detayını bilmediğimiz ayarlardı. Eline sağlık valla tek nefeste izledim, dinledim :D
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Emeğine sağlık abi, ben fazla teknolojik ayara girmeyemeye çalışıyorum ama öğrendiğim iyi oldu :)
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Rasim eline sağlık. :bravo: :thumbup:

Sende video da söylemişsin ama binding kontrolünü servo kollarımız 90 derecede, swash plate'imiz range orta noktamızda yani stickimiz orta ve pal açımız " 0 " derecede iken yapmak lazım bence. Aksi takdirde negatif veya pozitif full collective'de yaparsak gereksiz yere Cyclic atımlarımızı limitlemek zorunda kalabiliriz diye düşünüyorum. Çünkü FBL üniteleri helimiz uçarken swashplate atımlarını yerde gördüğümüz gibi yapmıyorlar. Basitçe söylemem gerekirse yerdeyken full collective'de maksimum elevatör/aileron verdiğinde " Swash Ring " hatası görüyorken aynı ayarla uçuş sırasında ne yaparsan yap bu hatayı görmeyebilirsin diye düşünüyorum.

Birde agility ayarını ben uçuş hissiyatıyla alakalı bir ayar olarak algılıyorum. Bu ayarın Swash Ring ayarı ile bir ilişkisi olduğunu düşünmüyorum. Yani yerdeyken kumanda stick kontrollerimizin sonuna doğru oluşan ölü bölgenin ne gibi bir anlamı var bilmesemde uçuş sırasında hangi agility değerini vermiş olursam olayım stickte öyle bir ölü bölge hissetmedim ben. Belkide hissedecek kadar kısmadığımdan olabilir, sanırım bu konuda bilgi eksikliğim var. :rolleyes:

Paylaşım için teşekkürler, agility ve swash ring olayını daha iyi algılayacağım sanırım bu konudan sonra. :RCKolik:
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Türker abi, çok teşekkürler katkıların için.

Mikado da collective %50 deyken, aileron elevator ver ve bak demiş... Dediğin gibi uçuş sırasında bir yandan full pozitif verirken aynı anda full elevatör yüklenmiyoruz hiçbir zaman... Cyclic ring biraz daha arttırabilirim. Aslında üstte bind var, altta rahat... Geometride küçük bir oynama da yapacağım. servo ve pitch linkleri eşit uzunlukta beşi de, içten içe 19mm... Servo linklerini birer tur kısıp, pitch linklerini birer tur uzatacağım. Swashı level pozisyonda biraz aşağı almış olacağım, ortada sıfır için collective değerini biraz oynatırım..

Neyse ben önce cyclic ring ile biraz oynayıp binding giderdim ama loglarda hatalar görmeye devam ettim. Servo travelların sonlarındaki ölü bölgeye ulaştıkça cyclic ring is active logu vermeye devam etti... Yani cyclic ring ile alakalı bir ayar olmasa da agility, ortaya çıktıklarında loga girdikleri uyarı aynı...

Bu uyarı çok kritik, heliyi çakacak bir uyarı değil. Agility o yüzden kısmadım, 80 de bıraktım...


Bu aralar rpm konusunda çok dertliyim... Platinum v4 esc 50% throttle da 2150rpm gibi bir değer veriyor. Mrmel'e göre 3100 gibi olması lazımdı... Ya bu esc ye uymuyor ordaki hesaplayıcı yada rpm çıkışı ciddi ciddi hatalı veriyor... Bilemiyorum. Takometre ile ekranda okuduğumu karşılaştırıp anlayacağız işin gerçek yüzünü haftasonu...
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Rasim Öztürk' Alıntı:
... Bu aralar rpm konusunda çok dertliyim... Platinum v4 esc 50% throttle da 2150rpm gibi bir değer veriyor. Mrmel'e göre 3100 gibi olması lazımdı... Ya bu esc ye uymuyor ordaki hesaplayıcı yada rpm çıkışı ciddi ciddi hatalı veriyor... Bilemiyorum. Takometre ile ekranda okuduğumu karşılaştırıp anlayacağız işin gerçek yüzünü haftasonu...
Takometre en sağlıklısı, bakarız kontrol ederiz ;)
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Yerdeki swash hareketleri ile havadakinin aynı olmadığı konusında Türkere katılıyorum. Bu rudder için de böyle olmalı.
Örneğin biz tam sol rudder verdiğimizde yerde slider limit konumuna hareket eder. Ama havada böyle olmamalı. Öyle olsaydı FBL ayarlarından kuyruk dönüş hızını ayarlayamazdık. Havada biz rudder verdiğimizde FBL ünite saniyede kaç derece hareket ettiğini algılıyor ve ona göre slidere hareket veriyor olmalı.
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Bu konuda bende 450l setup ayarlarını yaparken ciddi uğraşmıştım. Servolar limitlerini normalden fazla zorluyordu, Cyclic ring olayını bilmediğim için swaşın ve servo kollarının açılarını değiştirerek hallettim. Sonradan fark ettiğim bir şey var oda setup menüsünden çıkınca servoların limitlerinin normal olduğunu gördüm, yani setup içinde farklı limit normal uçuş modunda farklı limitler gördüm. Setup ayarlarında zorlanan servolar aynı ayarlar ile normal uçuş modunda zorlanmıyordu.Şu an bir sıkıntı yok ama bu konudan sonra tekrar loglar ile beraber bir kontrol edeceğim. %p
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Yukarıdaki mesajlara katılmakla beraber eklemek istediğim birşey var.

Cyclic ring ve rudder limit aslında benzer kavramlar. Servoların fiziksel olarak gidebileceği son noktayı belirliyorlar. Biz bunları bazı advanced ayarlarda mikrosaniye( us ) cinsinden belirleyebiliyoruz.
Bu ayarlar ünitenin servoya göndereceği maksimum ve minimum sinyali belirlememize yarıyor tam olarak.

Şimdi maksimum ve minimum noktalara ne zaman servolar gelir derseniz;

Birçok ünitede helikopterin havada aileron ( longitudinal ) ekseninde , elevator ( lateral ) eksende ve rudder ( vertical ) eksende dönüş hızını derece/sn olarak belirlememize imkan verir ayarlarımız.
Bazılarında bu dönüş hızını derece/saniye cinsinden girerek değil; aileron açısını 8-10derece arasında ayarlamakla, pirouette rate'i artırmakla yapıyoruz,

Mesela hatırladığım kadarıyla ikon'da derece/saniye iken vbar'da nümerik bir değer alır. Aslında eksi çubuklu heli ayarlayanlar hatırlayacaktır, aileron açısını kendimiz belirlerdik, ne kadar atik bir heli istiyorsak o kadar yüksek aileron açısı ayarlanırdı.
Aslında agility ile ayarladığımız şey de max. aileron açısına ne kadar hızlı vardığımız. Cyclic ring ile de ne kadar aileron açısı alacağımızı ayarlıyoruz.

Burda şöyle bir detay var;

Eğer herhangi bir eksende düşük bir dönüş hızı girersek, servo cyclic ring yada rudder limit ile belirlediğimiz max yada min pozisyona ulaşmaz. Ama bu da hiç ulaşmayacağı anlamına gelmez.
Mesela rudder için örnek verirsek; düşük bir hız girdik helikopterin geometrisine göre, örneğin 200derece/sn, rudder slider havada biz piro yaparken max yada min pozisyona gitmez.
Ama ani bir pitch hareketinde tork etkisini kompense edererk kuyruğu sabit tutabilmek için max yada min noktayı da kullanabilir.
Belirlediğimiz limitleri ne olursa olsun geçmez, çünkü ünite yazılımı; mekanik sıkıntı olmaması için belirlediğimiz limit değerleri aşmasına izin vermez.

Eğer yüksek bir dönüş hızı girersek;
Stick max. yada min. pozisyona gelmeden slider yada cyclic servolar limit değerlerine kadar giderler. Bu da çok atik bir hissiyat verir kullanana, ancak lineer kontrol duygusunu kaybetmeye sebep olabilir. Yani sanki pozitif expo girmiş ve stiğin orta noktaları daha hassas gibi bir his uyandırır.

Umarım çok karışık olmamıştır. :saygilar:
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Fatih abi, Cahit abi tabii ki öyle gerçekteki durum... Bizim ayar yaparken ayarladığımız aslında maksimum noktalar, ünitenin verebileceği maksimum... Yanii biz slider uçlara dayarız, ama gerçekte ortalarda takılır... Ayarı sertleştiririz, saniyede 900° dönecek şekilde ayarlarız üniteden, işte o zaman slider gerçekte de kenara dayanır... Ama 400°/s ayarlarsak ortalarda gezinir... Veya diğer ayarlar için de bu durum böyle...

Masa üzerinde onlarca cyclic ring is active logu alıyorum ayar yaparken... Gerçekte loglara bakıyorum ya arada bir iki tane var ya hiç yok. En son gerçek uçuştan hatırladığım cyclic ring uyarısı antistatik kırımımdan sonra model yerdeyken olmuş...


Dipnot: Konu güzel gelişti :D
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Çok güzel bir konu hazırlamışsın paylaşım ve bilgilendirme için teşekkürler.
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Arkadaşlar hafta sonu protosa kbar üniteyi kurdum. Şöyle bir sıkıntıyla karşılaştım. Servolar 150 dereceye yakın hareket etmek istiyor gibi. Yani gaz kolunu %70-80 e getirip full sağa veya sola aileron verince servo linkleri frame bile değiyor. Rasim videosunda swash platenin anti rotationa değdiği gibi bende servo linkleri frame değiyor. Mekanik olarak bir sıkıntı yok. Aklıma bu videodaki cyclic ring ayarı geldi. Cycle ring ayarını %85 ten % 60 a düşürünce servolardaki sıkıntılar çözüldü. Hava yağışlı olduğundan henüz heliyi test edemedim. Rasimin bu videosu olmasa sorunu mümkün değil çözemezdim :)
 
Protos montaj konusunda kendimi çok geliştirdiğim bi heli :)

Guide pulleylerin içinden geçip onları belli bir pozisyonda tutan pinler, içinden geçmesi gereken rulmanlara biraz sıkı gelmişti, dremelle bi paso talaş kaldırıp çapı uygun seviyeye indirmiştim.

Servo linkleri frame ile bind oluyordu, frame'in o kısmına biraz form vermiştim. Şu fotoda görünüyor;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Gerekiyorsa bir miktar daha oyulabilir oralar ama çok gerekmiyor olması lazım. Mevcut halinde senin de yaptığın gibi elektronik olarak çözülebilecek durumda.


Buraları 380 de komple kesik yapmaya başladılar adamlar. Servo kollarının önünde bi engel kalmadı... Bilmiyorum belki ben de böyle yapmalıydım. Yeterince çevik gelmiyorsa heli, buralar komple kesilebilir de ilerde... Çok zayıflatacağını düşünmüyorum heliyi ama elevatör servo kablosu oradan geçiyor, ona yeni bi yol bulmak lazım olacak.


Protos 380;

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Rasim dediğin gibi cycle ring ayarı ile çözmek çok daha kolay :) Ama bu değeri 85 ten 60 a indirmemin uçuşa etkisi olurmu onu bilemiyorum. Birde şunu sorayım. Evde palsiz şekilde enerji verdim. Gaz kalibrasyonunuda yaptım. Yalnız %40 tan sonra motor devir almaya başlıyor. Bu durum esc ilemi alakalı ? Birde gazı kestiğim anda ana rotor hemen duruyor. Kayış sertliğini biraz azaltsammı ?
 
%40 olayı hobbywing ile alakalı... Konularında bilgi var, özetle gov store veya gov elf modunda %40 altında çalışmıyor. Governor off modunda %5 throttle dan sonra başlar.

Palsiz çalıştırmada ana rotor gaz kesince kolay durur. Palli çalıştırmada bir miktar daha dönmeye devam eder, dönen pallerin eylemsizliğinden dolayı. Sürtünme ile bir süre sonra sönümlenir. Torque tube modellerde autorotation daha uzun sürer, kayışlılarda biraz daha az sürer. Şu son uçuşumda 4.07-4.08 gibi hold çekmişim (sesten anlaşılıyor), 4.16 ya kadar dönmeye devam etmiş.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Ben kayışı çok gevşek kullanmayı sevmediğimden bir miktar tatlı sıkı olabilir fakat ben yine de çok gevşetmeni önermem :) Gerçekte hemen sönmez dediğim gibi, güvenli bir inişe yeter mevcut hali...


Cyclic ringi çok azaltınca da fazlaca sağırlaşmasın aileron elevator. Bunun denemesi %50 pitchte, maksimum aileron elevatör komutları vermek şeklinde açıklıyor mikado... İstersen bi öyle dene, olabiliyorsa 60 yerine 65-70 arasına çıkarmaya çalış...


 
Flybarless Ünitelerde Cyclic Ring ve Agility Ayarı ve Etkileri

Durum anlaşıldı Rasim. Bende motoru zorlayacağını düşünerek bir miktar gevşetmiştim.Biraz daha gevşetmeyi düşünüyordum. Şu an vazgeçtim :) Cylce ring ayarınıda uçuş performansına göre değiştireceğim. Teşekkürler...