Piper j-3 Cup Uçağım için Motor Pervane Seçimi

Volkan Arslan

Yeni Uye
Katılım
13 Mar 2023
Mesajlar
39
Tepkime puanı
40
Yaş
54
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar sevgili dostlar. 53 yaşından sonra modelciliğe merak sardım. Nacizane sitesinde ki Trainer Rc Model uçağı yaptım. Havalandırmayı başardım hali ile inişim muhteşem olmadı tabi. O uçakta yaptığım hataları not aldım. İlk uçağım olduğu için kanatlar kuyruk vb çok düzgün olmamıştı. İniş takımlarını 3d esnek flamentle basmıştım hem ağır oldu hemde tekerler inişte saçmaladı. Şimdi biraz daha modele dikkat ederek j-3 cupe yapmaya çalıştım. Kanat uzunluğu 110cm. Ağırlık pilsiz 550gr. Flysky FS i6x kumanda ve alıcı var.Voltaj telemetri ekledim. 40a esc 2212 1400kv 2212 2200kv motorlarım var. 2212 1400kv motoru uçağa taktım. Elimde olan pervaneler 1060 - 8060 - 8040. Şu anda üzerinde 1060 pervane var. Pil olarak 3s 1000 mah ve 2200 mah pilim var. 2212 1400kv 1060 pervane sizce uygunmudur. Pil olarak hangisi mantıklı. Önerileriniz için şimdiden çok teşekkür ederim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Elinize sağlık, güzel olmuş.
Bence 1060 pervane motoru yakar ama 9060ı döndürür diye düşünüyorum.
Yine de datasheetine bakarsanız daha sağlıklı olur.
Benim sunnysky 2212 1400kv lık motoun desteklediği prop max 9045 idi.

Zaten o uçak pil ile 700gr olacak, 8060 taksanız bile uçar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Elinize sağlık, güzel olmuş.
Bence 1060 pervane motoru yakar ama 9060ı döndürür diye düşünüyorum.
Yine de datasheetine bakarsanız daha sağlıklı olur.
Benim sunnysky 2212 1400kv lık motoun desteklediği prop max 9045 idi.

Zaten o uçak pil ile 700gr olacak, 8060 taksanız bile uçar.
Teşekkür ederim. Motor bilgilerine ulaştım. Uygun pervane: 8x5, 8x6, 9x5, 9x6 şeklinde belirtilmiş. 8060 pervane taksam daha doğru olacak sanırım.
 
Elinize sağlık :D Nur topu gibi bir Piperiniz olmuş 😍 Kanat genişliğini bir tık arttırmışsınız sanırım?

Ağırlık dengesi müthiş derecede önemli... İniş takımı ne kadar sağlam bilmiyorum ama, daha hafif ve sağlam yapmak mümkün diye düşünüyorum. Görüntüyü ikinci plana atmakta fayda var. Nasıl yaptığınızı paylaşabilirsiniz.

Uçak elevatör ekseninde hassas olacak eğer başarılı bir şekilde havalanırsa. Bu yüzden elevatör atımlarını kısık tutmanı tavsiye ederim.

Pil 2200, pervane varsa 9x6 uygundur. Eğer çimen ot vs bir yerde uçuyorsanız iniş takımını çıkarıp hafif esintiye karşı (neredeyse yere paralel ama hafif yukarı olacak şekilde) tatlı sert atın. Eğer ayarlamalarda bir sorun olmazsa uçuşta da bir sorun olmaz. Tabi ufak bir pilotaj ihtiyacınız olacaktır :)

Kırımsız uçuşlar :saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Elinize sağlık :D Nur topu gibi bir Piperiniz olmuş 😍 Kanat genişliğini bir tık arttırmışsınız sanırım?

Ağırlık dengesi müthiş derecede önemli... İniş takımı ne kadar sağlam bilmiyorum ama, daha hafif ve sağlam yapmak mümkün diye düşünüyorum. Görüntüyü ikinci plana atmakta fayda var. Nasıl yaptığınızı paylaşabilirsiniz.

Uçak elevatör ekseninde hassas olacak eğer başarılı bir şekilde havalanırsa. Bu yüzden elevatör atımlarını kısık tutmanı tavsiye ederim.

Pil 2200, pervane varsa 9x6 uygundur. Eğer çimen ot vs bir yerde uçuyorsanız iniş takımını çıkarıp hafif esintiye karşı (neredeyse yere paralel ama hafif yukarı olacak şekilde) tatlı sert atın. Eğer ayarlamalarda bir sorun olmazsa uçuşta da bir sorun olmaz. Tabi ufak bir pilotaj ihtiyacınız olacaktır :)

Kırımsız uçuşlar :saygilar:
Ali Bey teşekkürler. Ağırlık dengelerini mümkün olduğunca düzgün yapmaya çalışıyorum. Uçuştan önce pili yerleştirirken tekrar kontrol ediyorum. Yatay denge ile ilgili çok fazla döküman bulamadım ama uçuşta önemli olduğunun bilincindeyim. Uçağa tüm malzemeleri yerleştirdikten sonra Cg için iki ayrı dengeleme yapıyorum. Dikey dengeleme benim uçak için kanat hücum kenarından geriye doğru (CG) 45 mm civarı. Yatay denge için ise Pervaneyi bir yere sabitleyip uçağın kuyruğuna ip bağlayıp denge merkezini bulmaya çalışıyorum. Mevcut uçağım sağa doğru denge merkezi kaymış durumda idi, bunu gidermek için sol kanatın uygun yerine kurşun ağırlık ekledim. Elevator adımları için sizin öneriniz doğrultusunda hassasiyeti kumandadan azalttım. Piper cupe j-3 similatör uçuşlarında sizin bahsettiğiniz elevator dengesini hissettim. Elimde şu an içinn 9x6 pervane mevcut değil. 8060 var. İlgilerinize teşekkür ederim.
 
Volkan bey öncelikle elinize sağlık. Sanırım flitetest'in simple cub modeli. İniş takımına takılan fotoblok parçaları (pant deniyor sanırım tam bilmiyorum) ters taktığınızı düşünüyorum. Bir de köpüğünü sıyırıp kağıt kısmını arkaya kıvırarak iniş takımının üzerine sarmanız gereken bir kısım var. Aslında çok elzem bir parça değil. İniş takımının sadece metal tel kısmı yeterli oluyor.
 
Volkan bey öncelikle kolay gelsin.Yeni başlayan biri olarak doğru adımlarla ilerliyorsunuz bundan ötürü tebrik ederim.Bu tip modellerde Tork daha önemli olduğu için düşük KV(Rpm/volt) değerine sahip motorları tercih ediyoruz.Sizin motorunuz 1000KV değerine biraz daha yakın olsaydı daha iyi olurdu ancak problem değil 1400KV de olur.Peki motor seçimi yaparken KV tek başına yeterli mi? Hayır.Motorun W(Watt) güç değeri en önemli parametre diyebiliriz.Üstten kanatlı 1 kg ağırlığı olan bir modelde 250 - 350 Watt güç aralığında ve 1000-1200KV aralığında tercih ediyorum.Tabi modelin kanat açıklığı,...vs de önemli.Sizin motorunuz 3S lipo ve 10 inch pervane ile 220W civarı güç sağlıyor yanlış hatırlamıyorsam.10 inch pervane 1400KV'ye göre biraz büyük kalıyor.Sizin modelinizin pilsiz 500gr ağırlığında olduğunu düşünürsek uçuş ağırlığı 700-800gr civarında olabilir tahminimce.Size tavsiyem 10x5 veya 10x6 pervane ile %50 - %100 gaz aralığında 2-3 dakika boyunca tam gaza yakın(ortalama %75 kadar) test etmeniz.Eğer elinizi yakacak kadar ısınıyorsa 10inch pervaneyle kullanmayın, bir miktar ısınması normal yeter ki aşırı ısınmasın.Olmazsa 9inch pervane ile deneyin.8 inch pervanenin yeterli thrust(çekiş) sağlayamayacağını düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Volkan bey öncelikle elinize sağlık. Sanırım flitetest'in simple cub modeli. İniş takımına takılan fotoblok parçaları (pant deniyor sanırım tam bilmiyorum) ters taktığınızı düşünüyorum. Bir de köpüğünü sıyırıp kağıt kısmını arkaya kıvırarak iniş takımının üzerine sarmanız gereken bir kısım var. Aslında çok elzem bir parça değil. İniş takımının sadece metal tel kısmı yeterli oluyor.
Model planlarını buradan aldım.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
. Pant fotoğrafta ters duruyor evet. Foto çekmek için iniş takımını geçici yerine oturtmuştum ters takmışım. İniş takımını daha sonra sizin söylediğiniz şekilde tamamladım.Arka iniş takımı planda sabit yapılmış. Ama uçağın yerde manevra yapabilmesi için ben arka iniş takımını rudder ile haret edebilir şekilde değiştirdim. Burdaki plana göre uçağı yapacak arkadaşlar sitedeki planlar lazer kesim formatında verilmiş. Ben planları Corel e attım format değiştirirken plan ölçülerinde kaymalar olabiliyor ölçülere dikkat edilmesi gerekiyor.
 
Volkan bey öncelikle kolay gelsin.Yeni başlayan biri olarak doğru adımlarla ilerliyorsunuz bundan ötürü tebrik ederim.Bu tip modellerde Tork daha önemli olduğu için düşük KV(Rpm/volt) değerine sahip motorları tercih ediyoruz.Sizin motorunuz 1000KV değerine biraz daha yakın olsaydı daha iyi olurdu ancak problem değil 1400KV de olur.Peki motor seçimi yaparken KV tek başına yeterli mi? Hayır.Motorun W(Watt) güç değeri en önemli parametre diyebiliriz.Üstten kanatlı 1 kg ağırlığı olan bir modelde 250 - 350 Watt güç aralığında ve 1000-1200KV aralığında tercih ediyorum.Tabi modelin kanat açıklığı,...vs de önemli.Sizin motorunuz 3S lipo ve 10 inch pervane ile 220W civarı güç sağlıyor yanlış hatırlamıyorsam.10 inch pervane 1400KV'ye göre biraz büyük kalıyor.Sizin modelinizin pilsiz 500gr ağırlığında olduğunu düşünürsek uçuş ağırlığı 700-800gr civarında olabilir tahminimce.Size tavsiyem 10x5 veya 10x6 pervane ile %50 - %100 gaz aralığında 2-3 dakika boyunca tam gaza yakın(ortalama %75 kadar) test etmeniz.Eğer elinizi yakacak kadar ısınıyorsa 10inch pervaneyle kullanmayın, bir miktar ısınması normal yeter ki aşırı ısınmasın.Olmazsa 9inch pervane ile deneyin.8 inch pervanenin yeterli thrust(çekiş) sağlayamayacağını düşünüyorum.
İlginize teşekkür ederim. 80x60 pervanede motor terazi testimde 400 450 gram ağırlık üretiyor. Uçağım 3 s 2200mah pille 690gr ağırlığa ulaşıyor. 9 inç pervane kullanmayı deneyeceğim. Ama iç piyasada 90x60 pervane bulunmuyor. 90x47 mevcut. 90x60 yerine 90x47 kullanabilirmiyim. 10x60 pervaneyle motor testlerini yapacağım ama tavsiyeleriniz üzerine daha düşük devirli 960-1000kv lik bir motor sipariş veriyorum. . yada
 
İlginize teşekkür ederim. 80x60 pervanede motor terazi testimde 400 450 gram ağırlık üretiyor. Uçağım 3 s 2200mah pille 690gr ağırlığa ulaşıyor. 9 inç pervane kullanmayı deneyeceğim. Ama iç piyasada 90x60 pervane bulunmuyor. 90x47 mevcut. 90x60 yerine 90x47 kullanabilirmiyim. 10x60 pervaneyle motor testlerini yapacağım ama tavsiyeleriniz üzerine daha düşük devirli 960-1000kv lik bir motor sipariş veriyorum. . yada
10x4.7/10x5/10x6 muadili herhangi bir pervaneyi kullanabilirsiniz.Şöyle açıklayayım 10x5 pervanemizin olduğunu varsayalım.10: pervanenin inch cinsinden uzunluğunu belirtir, 5: pervanenin hatvesini yani pervane bir tur döndüğünde ilerleyeceği mesafeyi belirtir.Hatve aracımızın vitesine benzer.Şöyle bir kıyaslama yapalım.

10x4.7: Bu örnekte hatve 4.7 olduğu için aracımızın düşük vitesini kullanıyormuş gibi düşünebiliriz.
-Yavaş uçuş sağlar
-Hızlı süratlendirme sağlar
-inişte sürati düşürmek daha hızlı olur.
Örneğin aracımızı park halinden 1.vites ile 100 km/h hıza ulaştırma durumunda aracımız oldukça hızlı bir şekilde hızlanıp yine aynı şekilde vites düşürerek aracımızın daha hızlı ve verimli bir şekilde yavaşlamasını sağlayacaktır.

10x7: Bu örneğimizde hatve 7 olduğundan bir önceki örneğimize göre arttığını görüyoruz.
-Daha hızlı uçuş sağlar
-Yavaş süratlendirme sağlar
-İnişte sürati düşürmek daha yavaş olur.
Bu durumda aracı 2. Veya 3.vitesle kaldırmaya çalışmak gibi düşünebiliriz.Aracımız çok yavaş bir şekilde hızlanır ancak sürati düşürmek daha zor olur.

Bu arada Pitch azaldığında;
-Daha yüksek rpm ve hız
-Daha düşük güç
-Daha düşük Tork(N.m:Newton.Metre)
-Motorun çektiği akım azaldığı için daha az ısınır.

Pitch arttığında;
-Daha düşük rpm ve hız
-Daha fazla güç
-Daha fazla Tork(N.m)
-Daha yüksek akım çekildiğinde ısınmada artış

Anlamlarına gelmektedir.Hızlı uçuş elde edilebilmesi için Aerodinamik yapının da uygun olması çok büyük önem taşımaktadır.Linkini verdiğiniz her 2 motor güç olarak elinizdeki motordan daha zayıf. 10x4 - 10x6 aralığında hangi pervaneyi bulabilirseniz tercih edebilirsiniz.10x5 bulabilirseniz daha iyi olur veya 10x4.7 de olabilir.Size önerim bu pervanelerle test edip sonucu bizimle paylaşmanız hem çekiş hem ısınma açısından.Zaten 8x6 pervane ile o değeri almanız normal.Yazıyı biraz uzun tuttum yazım hatam varsa kusura bakmayın telefondan yazdığım için hata olabilir.
 
Pilin sağlam olduğundan emin miyiz?
Pil sağlammı derken. Piller yeni 2200 mah 25c iç dirençleri pilleri ilk şarjda kontrol ettim sorun yok. Bu pille farklı bir modelde 2 sefer uçuş yaptım sorun yaşamadım. Pilleri motor çalışırken test ettiğim şöyle bir cihazım var . anlık akım gerilim değeri wat cinsinden güç tüketimini görebiliyorum.
10x4.7/10x5/10x6 muadili herhangi bir pervaneyi kullanabilirsiniz.Şöyle açıklayayım 10x5 pervanemizin olduğunu varsayalım.10: pervanenin inch cinsinden uzunluğunu belirtir, 5: pervanenin hatvesini yani pervane bir tur döndüğünde ilerleyeceği mesafeyi belirtir.Hatve aracımızın vitesine benzer.Şöyle bir kıyaslama yapalım.

10x4.7: Bu örnekte hatve 4.7 olduğu için aracımızın düşük vitesini kullanıyormuş gibi düşünebiliriz.
-Yavaş uçuş sağlar
-Hızlı süratlendirme sağlar
-inişte sürati düşürmek daha hızlı olur.
Örneğin aracımızı park halinden 1.vites ile 100 km/h hıza ulaştırma durumunda aracımız oldukça hızlı bir şekilde hızlanıp yine aynı şekilde vites düşürerek aracımızın daha hızlı ve verimli bir şekilde yavaşlamasını sağlayacaktır.

10x7: Bu örneğimizde hatve 7 olduğundan bir önceki örneğimize göre arttığını görüyoruz.
-Daha hızlı uçuş sağlar
-Yavaş süratlendirme sağlar
-İnişte sürati düşürmek daha yavaş olur.
Bu durumda aracı 2. Veya 3.vitesle kaldırmaya çalışmak gibi düşünebiliriz.Aracımız çok yavaş bir şekilde hızlanır ancak sürati düşürmek daha zor olur.

Bu arada Pitch azaldığında;
-Daha yüksek rpm ve hız
-Daha düşük güç
-Daha düşük Tork(N.m:Newton.Metre)
-Motorun çektiği akım azaldığı için daha az ısınır.

Pitch arttığında;
-Daha düşük rpm ve hız
-Daha fazla güç
-Daha fazla Tork(N.m)
-Daha yüksek akım çekildiğinde ısınmada artış

Anlamlarına gelmektedir.Hızlı uçuş elde edilebilmesi için Aerodinamik yapının da uygun olması çok büyük önem taşımaktadır.Linkini verdiğiniz her 2 motor güç olarak elinizdeki motordan daha zayıf. 10x4 - 10x6 aralığında hangi pervaneyi bulabilirseniz tercih edebilirsiniz.10x5 bulabilirseniz daha iyi olur veya 10x4.7 de olabilir.Size önerim bu pervanelerle test edip sonucu bizimle paylaşmanız hem çekiş hem ısınma açısından.Zaten 8x6 pervane ile o değeri almanız normal.Yazıyı biraz uzun tuttum yazım hatam varsa kusura bakmayın telefondan yazdığım için hata olabilir.
Vermiş olduğunuz bilgiler için çok teşekkür ederim. Motor Pervane boyu ve hatve ilişkisini çok iyi anladım. Motor pervane testlerini yapıp motorumum uygun pervane ile verebileceği maximum trustu gözümle görüp bir kenara not ediyorum. Asıl sorunum (örnek) 500g teraziye ağırlık veren bir sistemin kaç gram bir uçağı kaldırabileceği idi. (Teknik olarak çok hesaplar yapılması gerekir ama ben bu tür uçaklarla pratik yapan arkadaşların kabaca fikirlerini merek ettim) Almanya Volocopter de çalışan kuzenim dün bana uğradı. Uçağı inceledi bir sürü bişeyler söyledi. Kanat şekli şöyle olsa elevtorun açısı şu derece olsa ağırlık merkezini buraya alsan şöyle olur gibi. Sonuç olarak kanatlar uygunsa ağırlık uygunsa uçuş hızın yavaşsa gibi verilerle 0.35 e kadar thrust değerleri ile uçağın kalkacağını söyledi.Yada ben yanlış anladım. 0.50 alsak 500gr thrust verebilen bir sistemle 500/0.5=1000 gr uçağı kaldırmada sorun yaşamayacağız.
 
80x60 pervanede motor terazi testimde 400 450 gram ağırlık üretiyor.
Bu normal değil. En aşağı 700g olması lazım. Yani bir yerde hata var. Muadili motorlar bu pervane ile 1kg civarı çekiş üretiyor. Hadi diyelim onlar markalı senin motor markasız. Yine de bu kadar düşük olamaz.
 
Pil sağlammı derken. Piller yeni 2200 mah 25c iç dirençleri pilleri ilk şarjda kontrol ettim sorun yok. Bu pille farklı bir modelde 2 sefer uçuş yaptım sorun yaşamadım. Pilleri motor çalışırken test ettiğim şöyle bir cihazım var . anlık akım gerilim değeri wat cinsinden güç tüketimini görebiliyorum.

Vermiş olduğunuz bilgiler için çok teşekkür ederim. Motor Pervane boyu ve hatve ilişkisini çok iyi anladım. Motor pervane testlerini yapıp motorumum uygun pervane ile verebileceği maximum trustu gözümle görüp bir kenara not ediyorum. Asıl sorunum (örnek) 500g teraziye ağırlık veren bir sistemin kaç gram bir uçağı kaldırabileceği idi. (Teknik olarak çok hesaplar yapılması gerekir ama ben bu tür uçaklarla pratik yapan arkadaşların kabaca fikirlerini merek ettim) Almanya Volocopter de çalışan kuzenim dün bana uğradı. Uçağı inceledi bir sürü bişeyler söyledi. Kanat şekli şöyle olsa elevtorun açısı şu derece olsa ağırlık merkezini buraya alsan şöyle olur gibi. Sonuç olarak kanatlar uygunsa ağırlık uygunsa uçuş hızın yavaşsa gibi verilerle 0.35 e kadar thrust değerleri ile uçağın kalkacağını söyledi.Yada ben yanlış anladım. 0.50 alsak 500gr thrust verebilen bir sistemle 500/0.5=1000 gr uçağı kaldırmada sorun yaşamayacağız.
Ben prensip olarak 1 Kilogram ağırlığındaki Trainer model Uçak için 250 - 330 W aralığında güç olacak şekilde hesaplıyorum.En az modelin ağırlığı kadar thrust olması gerekir diye hatırlıyorum.Hatta ben modelin ağırlığının 1.3 - 1.5 katı kadar thrust olmasını tercih ediyorum çünkü bataryanın şarjı azaldıkça haliyle motor gücü düşmektedir.Havanın rüzgarlı olması durumunda da özellikle headwind(kafa rüzgarı) yani Uçak rüzgara karşı uçtuğunda daha fazla thrust gereksinimi olmaktadır.Prensip olarak güç sıkıntısı yaşamadan rahat rahat uçabilmeliyim bakış açısına sahibim.En doğrusunu ben bilirim demek istemiyorum ancak ben deneyimlerimden bu çıkarımları elde ettim.Elbette herkesin doğrusu değişkenlik gösterebilir...Dediğim gibi önerim ilk etapta 10x5 pervane ile deneyin motor çok ısınıyorsa 9inch pervane ile, en son 8x6 pervane ile deneyerek optimum gücü verecek pervaneyi bulun.Ama büyük ihtimalle en iyi verimi 9 inch pervane ile alacaksınız diye düşünüyorum.Pervane bulamazsanız benimle iletişime geçebilirsiniz atölyemde varsa kargoyla ücretsiz bir şekilde gönderirim.Yakıtlı model kullandığımdan elektrikli motor pervanesi kaldı mı bilmiyorum bakmam gerek.

Bu normal değil. En aşağı 700g olması lazım. Yani bir yerde hata var. Muadili motorlar bu pervane ile 1kg civarı çekiş üretiyor. Hadi diyelim onlar markalı senin motor markasız. Yine de bu kadar düşük olamaz.
Tekrar kontrol ettim 8x6 pervane ile 600-650gr arası thrust üretiyor.Aşağıdaki videoda görebilirsiniz.Aynı motorun A2212 1000KV olanını kullanmıştım daha önce 10x5 APC pervane ve 3S 2200mAh 35C lipo ile 140 Watt güç üretiyor ve yetersiz kalıyordu Çaylak modelimde.Şöyle ki tam gazda güç bela uçabiliyordum rüzgarsız havada.
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Bu normal değil. En aşağı 700g olması lazım. Yani bir yerde hata var. Muadili motorlar bu pervane ile 1kg civarı çekiş üretiyor. Hadi diyelim onlar markalı senin motor markasız. Yine de bu kadar düşük olamaz.
Verdiğiniz bilgilere çok teşekkürler. Sizden aldığım bilgilerle motor pervane uyumsuzluğumu gayet iyi anladım. Motor fabrika verilerine güvenerek farklı ebatlarda pervane testleri yaptım. Uyguın pil uygun pervane ile 550 lerden 900 (3s pille) thrust lara kadar çıktım. (pervane testlerimde motorun çektiği akım motor ısısı gibi değerleri test ettim). Şu an için yaptığım modellerde yeterli kaldırma kuvveti alabiliyorum. Bundan sonra motor alırken nerele dikkat edeceğime daha hakimim. Belki daha sonra yapacağım modeller için daha büyük motorlar düşünebilirim.