Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yine 2016 yazında (temmuz civarı) iş için Fransa'dayken bu uçak için kullanmayı düşündüğüm pervaneyi edinmiştim (üreticisi Almanyada).
Pervane Varioprop marka, hatvesi ayarlanabilen, güzel bir mühendislik eseri ve muhtemelen piyasada bulunan (en azından bu boyutlarda) en gerçekçi görünen pervane.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İşin aslı bu pervane "göbek" ve "paller" olacak şekilde ayrı ayrı satılmakta. Göbekler 2 palden 5 pale kadar uygun olacak şekilde ve farklı boyutlarda üretiliyor. Her göbek boyutunun farklı çap ve tiplerde hatta dönüş yönünde pal seçeneği var. Siz önce modelinizin ağırlığına yada motor gücüne göre ve pal sayısına göre göbek seçimi yapıp sonra istediğiniz çaptaki pallerden istediğiniz adette alıyorsunuz. Ben yedekli olması için 6 pal aldım ilk etapta. Bu tayyare iniş ve kalkışta burun üzerine kapaklanmasıyla meşhur, alışana kadar birkaç pal kırma ihtimali yüksek.

Pervane çapı da 18" olacak. İşin aslı, tam olarak ölçekli olması için bu çapın 19" olması gerekliydi ama teorik hesaplamalarda motor ile pek uyumlu görünmediler. Duruma göre belki ilerde 19" lik pal edinip o şekide de uçabilirim.

Modelde kullanacağım motor üreticisinin verdiği yazılımı kullanarak seçtiğim motor ve pil kombinasyonuyla (Scorpion SII 4025-250, 6S Li-po) modelimin uçuş karakterine uygun pervane hatvesinin kabaca 13-13.5" civarında olduğunu gördüm. Pervanenin hatvesi bu adıma ayarlanıp ilk testleri yapacağım, sonra gerekirse ince ayar yapıp en uygun performansı sağladığı yerde bırakacağım.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Uçağın parçalarını bu tarafa başarıyla getirebilince inşaat için gerekli olacak olan diğer balsa levhaları, kanat serenleri için gerekli olan sert ağaç çıtaları ve birkaç malzemeyi de towerdan sipariş ettim. Bir süre önce de genel olarak "scale" model yapımında çok faydası olacağına inandığım 3 boyutlu yazıcı edinmiştim. Yazıcı elime ulaşmadan önce de bilgisayarda bu uçak için çeşitli parçaları tasarlamaya dahi girişmiştim.

Modelin gövdesi hala Türkiye'de olduğundan buradaki inşaata kanatla başlamak durumundaydım. Kanat inşaası için gerekli olan diğer malzemelerin ulaşmasını beklerken 3D printer elime ulaştı. Kurulum testler vs sonrasında ilk iş olarak kanat ile ilgili yaptığım parçaların baskı denemelerine başladım. Tasarladığım ilk parça iniş takımları içindi, Yukarıdaki fotoğrafta (pervaneden bir önceki) sağ alt köşede modelin ana iniş takımları görülmekte. Bunlar ingilteredeki Unitract firmasinin pnömatik iniş takımları. Fotoğrafa dikkatli bakılırsa bu iniş takımlarının silindirlerinin mekanizmanin iç tarafına (tekerleklerin kapandığı tarafa) dogru baktıklari görülebilir. Bu durum uçağın kanadında bulunan iniş takımı tekerleklerinin toplandığı yuvanın gerçeğindekine benzer şekilde detaylandırmama engel olacaktı. Yabancı forumlarda istenilmesi halinde firmanın bu silindirleri dışa dönük olacak şekilde de üretebildiğini okumuştum, ama elin ingilizine dert anlatmaya üşendim açıkçası :) Onun yerine önce kendi kendime şunu halletmeye çalışayım, baktım olmuyor, kıvıramıyorum o zaman sipariş ederiz adamlardan diyerek işe giriştim. Önce bir fikir üretip o fikre dayalı bir parça tasarımı yaptım, printer gelir gelmez de ilk iş olarak bunu bastım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Buradaki ana fikir, retractı hareket ettiren silindir/pistonun sistemden ayrılarak ayrı bir aparat ile uçak kanadındaki retract montaj raylarına sabitlenmesi idi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu fikir çerçevesinde tasarım ve parça bihayli başarılıydı, ama fikirde malesef sorunlar vardı. Bunu uygulamak için retract ana mekanizmasının ve silindirin ayrı ayrı monte edilmesi ama aynı zamanda birlikte sorunsuz çalışmasının sağlanması gerekliydi. Eğer sistem sadece bir kere monte edilecek olsa gayet güzel uygulanabilir, ancak çok iyi biliyoruz ki bakım, onarım yada yenileme için sıklıkla bu sistemleri sökmek ve tekrar takmak zorunda kalabiliyoruz. O yüzden pratikte çok iyi bir fikir değil. Ama malzemeyle tanışma ve özelliklerini keşfetmek açısından faydalı bir deneme oldu bu.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

İlk versiyonun sonucunda silindir ve retract ana mekanizmasının birlikte olması gerekliliği sonucu çıkınca V2 tasarımına geçtim. Bu versiyonda ana retract gövdesindeki T profil aluminyumların bir benzerini, ama deliklerin yerleri silindirlerin dışa bakmasını sağlayacak şekilde tasarladım ve bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu çok daha makul bir tasarımdı, tek parça olması nedeniyle daha sağlam ve söküp takma için daha uygun. Ama bütün yükü taşıyan ana iskeletin plastik olması çok da akıl karı görünmüyordu, özellikle de sıcaklıkların bihayli yüksek olduğu bu bölgede :) Yine de birkaç farklı malzeme ile testler yaptım, sonuçlar benim tahminimden çok daha iyiydi ama yine de %100 güven de vermedi. En nihayetinde, olur da frezeyi buraya getirirsem direk metalden işlerim bu parçayı, ya da ticari olarak, endüstriyel kalitede baskı hizmeti veren şirketlere dosyayı yollayıp aluminyum yada çaliğe basmalarını sağlar, o parçayı kullanırım diyerek tasarımın son halinin bu olmasına karar verdim.

İniş takımları ile oynarken bir yandan da en büyük hayalim, aynı zamanda da takıntım haline gelmiş olan "scale" spinner işine giriştim. Uçağın referans çizimlerinden faydalanarak kabaca bir profil belirleyip, bilgisayarda o profili spinner haline getirip ilk prototipimi bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonuç gayet tatminkar olunca bunun üzerine daha da fazla eğilip, zaman harcayıp adam akıllı bir spinner yapmayı kafama koydum...

Bu akşamlık beni affedin, saat birhayli ilerledi (sizden bir saat ilerideyim) burada ara vereyim.
Arkası yarın :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Yine 2016 yazında (temmuz civarı) iş için Fransa'dayken bu uçak için kullanmayı düşündüğüm pervaneyi edinmiştim (üreticisi Almanyada).
Pervane Varioprop marka, hatvesi ayarlanabilen, güzel bir mühendislik eseri ve muhtemelen piyasada bulunan (en azından bu boyutlarda) en gerçekçi görünen pervane.
Bu pervane beni benden aldı :thumbup: Fikir ve uygulama süpermiş gerçekten :bravo:

Özgür Evren Varol' Alıntı:
.. Bu akşamlık beni affedin, saat birhayli ilerledi (sizden bir saat ilerideyim) burada ara vereyim.
Arkası yarın :)
Ne demek tekrar ellerinize, yüreğinize sağlık Evren Bey :saygilar:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Bu pervane beni benden aldı :thumbup: Fikir ve uygulama süpermiş gerçekten :bravo:

Bugün bu pervane ile ilgili birkaç detay fotoğrafı ve ilave bilgi paylaşayım :)



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Bugün bu pervane ile ilgili birkaç detay fotoğrafı ve ilave bilgi paylaşayım :)
Güzel olur :thumbup:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Hemen fırsat yaratıp birkaç fotoğraf çektim...

Aşağıdaki fotoğrafta görüldüğü gibi pervane göbeği 6 tane vida ile birarada tutuluyor (pervane motora takılıp pervane somunu sıkıldığında ilave bir tutucu kuvvet de eklenmiş oluyor)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu vidaları çıkartıp göbeğin dış muhafazasının bir yarısını sökünce mekanizma da görülür hale geliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Mekanizmanın daha da anlaşılabilir olması için bir pali yerinden çıkardım:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol üstte görülen vida hatve ayar vidası. (Eğer pervanenin ters dönüş yönlü ise bu vida sağ taraftaki yuvaya takılıyor)

Bu vidayı içeri yada dışarı çevirdiğinizde üçgen görünen paralel levhalar da mil üzerinde aşağı yada yukarı doğru hareket ediyorlar.

Örneğin aşagıdaki fotoğrafta levhalar yaklaşık olarak en üst pozisyonlarındalar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu fotoğrafta ise en alttalar. Pervane hatvesinin farklı olduğu da görülebilmekte:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pallerin kök kısımlarındaki küçük çentik bu üçgen levhaların arasına yerleşiyor ve levhalar aşağı yada yukarı oynadıkça bu çentiği de aşagı yada yukarı hareket ettiriyorlar. Paller göbek tarafından tutulduğu ve tek hareket serbestlikleri dönme ekseninde (pal ekseni boyunca) olduğu için de bu aşağı yukarı hareket pallerin de hatvesini değiştirecek şekilde dönmelerini sağlıyor. Ayar yapılacağı zaman pervane somunu ve göbekteki 6 vida hafifçe gevşetiliyor. Ayar vidasi çevrilerek istenilen hatve ayarlanıyor (sistemin bir de ayar için kullanılan gösterge/şablon aparatı bulunmakta, o anki hatvenin ne kadar olduğunu doğrudan görebiliyorsunuz). Uygun ayar yapıldığında göbeğin vidaları ve pervane somunu tekrar sıkıştırılarak pervanenin seçili hatvede sabit kalması sağlanıyor.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sanırım üreticinin kendisinin hazırladığı şu video benim laf salatamdan çok daha faydalı olacaktir :)

https://youtu.be/X4T2jyW1JjI


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ben hep paller tek tek ayarlanıyor sanıyordum ve bir türlü içime sinmiyordu. Şimdi anladım olayı! :)

Amanınnn. Videodaki F27'ye bittim şimdi...
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Valla cok beğendim. Tek kelime ile basit ama bir o kadar da Harika bir cozum sunmuşlar :bravo:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Acaba sadece elektrikli motorlar için midir?

Yok benzin motorlular için olanlar da var...
Benim pervane 16D serisi, şu an 25 ve 32 serilerini de üretiyor. 32 serisinin 33" çapa kadar palleri var.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ama pallerin her birinin farklı maksimum devir sınırlamaları var, alırken dikkat etmekte fayda var...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Model inşaatının anlatımına kaldığımız yerden devam edelim.

Towerdan sipariş edilen bililum "Dahda"nın da gelmesiyle gerçek anlamda kanat inşaatina başlayabildim.

Bu modelin kanadı orta panel ve uç paneller olmak üzere 3 parçada ayrı ayrı inşa edilip birleştiriliyor. Tasarımcı Brian Taylor amca önce uç panellerin inşa edilip orta panelin bunların arasında inşa edilmesini öngörmüs ve bunu planında da kocaman yazmış. Bu durumda ben de yapmam gerekeni yapıp önce orta paneli inşa etmeye başladım :D :D :D

Orta panelin iskeleti (tüm kanat diyelim) 2.4mm balsa levhadan kesilmiş sinirlerin 6.4mmx6.4mm ana serenler ve 3.2x6.4mm arka serenler ile birleştirilmesiyle oluşturuluyor. Tabiki yüke maruz kalacak sinirlere (misal iniş takımını taşıyacak olanlar) 1.5mm lik kontraplaklarla destek yapılması da gerekiyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ana serenler arasına 1.5mmlik balsa ile levhanın su yönü dik olacak şekilde destek parçaları da yapıştırıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Orta panelin iskeleti ortaya çıkınca, iniş takımlarını yerlerine koyup hem oturuşlarını hem de açılma kapanma açılarını test ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi: