Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Tabi önce esas mesele olan, “dikiş” şeridinin nasıl yapıldığını anlatmam lazımdı :)

İlk iş olarak gerçek uçaktaki dikişler arasındaki mesafeyi belirlemek gerekliydi. Malesef bu konuda net bir bilgi içeren bir referansa ulaşamadım. Ancak modern uçaklarda, kumaş kaplı yüzeylerin “uçuşa elverişlilik” sertifikasyonu için bu dikişlerin arasındaki mesafenin hesaplandığı veriye ulaşabildim. Bu veri uçağın Vne (max limit hız) değerine göre ve kaplı olan yüzeyin konumuna göre bir aralık hesabı veriyor. Bu hesaba göre hurricanein kuyruk yüzeylerindeki dikişler (zaten diğer yerler farklı yöntemlerle tutturuluyor, dikiş sadece bu elemanlarda var) max 2” aralıkla yerleştirilmeli. Tabi bu standartlar modern standartlar, 2. Dunya savasinda var miydi bilmiyorum, ama kumas kaplama isinin birinci dunya savasi oncesinden başladığını düşünürsek yüksek ihtimalle belli standartlar oturmuştu diyebiliriz. Zaten 2” mesafe de gayet mantıklı bir mesafe. Amma velakin, mevcut hurricane fitoğraflarına baktığımız zaman, elevatörlerdeki dikişlerin bundan daha sık olduğunu görüyoruz, kabaca 1.5” civarı. Bu mesafe de mantıksız değil, zira hurri zamanı ve kullanılan üretim teknikleri gözönüne alındığında nispeten hızlı sayılabilecek bir tayyare idi. Hawker mühendisleri, ne olur ne olmaz diyerekten azcık daha sık dikiş kullanmayı düşünmüş olabilirler :)

Velhasıl, son olarak bu aralığı 1.5” olarak kullanmaya karar verdim. Bu da modelin ölçeğinde yaklasık 5.5mm ye denk gelmekte.

Hemen fusion360’ı açıp her iki yanında 5.5 mm aralıkla dizilmiş 2.2 mm çaplı (kürdan çapı olur kendisi [emoji23]) delikler olan, üst yüzeyi de hafif bir bombeye sahip birşey tasarladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra da bu mereti 3boyutlu yazıcıda bastım ve üst yüzeyini düzgün olması için az biraz macun çekip zımparaladım...

Kenarlardaki yuvalara da yarım kürdanları çaktım.

Bu “kasnağın” üzerine bir parça kaplama kağıdı yerleştirip karşılıklı kürdanlar arasında ipi gerdim. Kasnağın bombeli üst yüzeyi ipe verdiğim çevresel gerilmenin ipi radyal bir kuvvetle düzgün olarak kağıda bastırmasını sağladı. Tüm kasnak biyunca ip sarması tamamlanınca iplere ve altındaki kağıda iki kat su bazlı dop uyguladım ve kurumaya bıraktım. Bu dop ipleri kağıda yapıştırdı.

Dop kuruyunca da ipleri kesip kağıdı kasnaktan söktüm.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kağıttan ip yönlerine dik olarak 1.5 mm genişlikte şeritler keserek de modele uyguladığım dikiş şeritlerini elde ettim. (Vallahi yapması yazmaktan daha kolay olmuştu :) )
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Vay arkadaş dikiş arası mesafe bile yapılırken gerçeği nasıldı diye araştırılıyor :bravo: :thumbup:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Ven şimdi bu dikişli yerlerin boyadan sonraki halini merak ediyorum!...
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Vay arkadaş dikiş arası mesafe bile yapılırken gerçeği nasıldı diye araştırılıyor :bravo: :thumbup:

Mehmet Bey,

Bence "Scale" modelciliğin özü ve anlamı bu tamamen. Sonuçta yapmaya çalıştığımız şey gerçeğine olabildiğince benzeyen bir model. Birşeyi gerçeğine benzeştirebilmek için gerçeğinin ne şekilde yapıldığı, nasıl malzemeler kullanıldığını araştırıp öğrenmek hem şart hem de çok keyifli. Sonrasında da gerçekteki bir özelliği model ölçeğinde benzeştirmek, gerçeği gibi görünmesini sağlamaya çalışmak daha da zor olan ama yapınca da çok keyifli olan kısım. Bu ikinci kısım işin esas zor olan kısmı zira ölçekten kaynaklanan pek çok faktör işin içine giriyor, ve een nihayetinde plastik model yapmıyoruz, yaptığımız şeyin uçabilmesi lazım, yani yaptığımız benzeşimlerin aynı zamanda hafif ve model uçabilirliğini bozacak şeyler olmaması lazım. Benim gözümde işin keyfi de tam oalrak burada :)

Bu ölçekten gelen sıkıntılar için bir örnek vereyim. Geçenlerde emre ile sohbet ederken bana bir Airwolf modeli linki gönderdi. Adam gerçekten çok detaylı ve güzel bir çalışma yapmış modelde. İş boyamaya gelince de gidip ne yapıp edip airwolfun orjinalinde (film için kullanılan gerçek helikopterde) kullanılan boyayı edinmiş. Ama gel gör ki bu boya modelin üzerine uygulanınca ortaya çıkan sonuç hiç de gerçekçi değil. Bu bence boya ve renkler konusunda ölçek faktörünün ne kadar etkili olabileceğinin en güzel örneği. İşin özeti, yapmaya çalıştığımız şey modelin üzerine uygulandığında gerçeğindeki gibi görünen detaylar yapmak, birebir gerçeğinin kopyasını yapmak her zaman hem mümkün olmuyor hem de mümkün olsa bile sonuç hüsran olabiliyor :)


Omer Erkan' Alıntı:
Ven şimdi bu dikişli yerlerin boyadan sonraki halini merak ediyorum!...

onu ben de merak ediyorum Ömer bey :) Beklenen etki, boyama sonrası bu detayların büyük oranda kaybolup ancak belli bir mesafede görülebilir olmasıdır.

Örneğin, bu uçağın gerçeğinde bu dikiş iplerinin ne kadar mesafeden görülebilir olduğuna dikkat etmek lazım. Ben kendim bizzat bir hurricane görmedim malesef, ama aynı dönemde yapılan ve kontrol yüzeyleri aynı hurricane gibi kumaş kaplı olup da dikiş uygulaması yapılmış başka avcı uçaklarını görme inceleme şansım oldu. Bu dikiş ipleri kabaca 3-4 metre mesafeden rahatlıkla seçilirler. Biraz daha uzaklaştığınızda, 6-7 m mesafeden baktığınızda orda hala birşeyler olduğunu seçebilirsiniz ama daha çok yüzeydeki kabarıklıklar gibi görünemye başlar ve dikişlerin altındaki destek bantlarını yada dikişlerin üzerindeki kapatma bantlarının kenarlarını falan çok rahat seçemezsiniz. Bir 10 m mesafeden daha uzakta olduğunuzda da tüm bu detaylar iyice yokolur gider. Yine baktığınızda kontrol yüzeyinin kaplamasının dümdüz pürüzsüz olmadığını anlayabilirsiniz ama detayları net bir şekilde seçmeniz imkansız gibidir. Modelde görmeyi beklediğimiz etki de tam olarak bu. Yaklaşık 50-60cm mesafeye kadar bu dikişler ve bantlar net bir şekilde görülebilmeli, yavaş yavaş uzaklaştıkça orda bişey olduğunu görebilmeli ama net bir şekilde seçememeliyiz, ve son olarak da 1ç5m ve daha uzaktan baktığımızda da artık onların "dikiş" olduğunu anlayabilecek kadar bir net görüntü olmamalı...

Tabi işin bir de kişisel tatmin kısmı var, bu kadar uğraştıktan sonra tamamen yokolucak görünemyecek birşey yapmak her zaman arzu edilmeyebiliyor, o yüzden bazı durumlarda normalden biraz daha belirgin detaylar yapılabiliyor, tabiki 4-5 metre öteden göze sokulacak kadar belirgin yapmaktan bahsetmiyorum :) bu tür normalden biraz daha belirgin detaylar o detayın hiç görünmemesinden daha gerçekçi de görünüyorlar açıkçası.

Gece bir elevatörün tüm şeritlerini (çerçeveyi saranlar hariç) yapıştırdım ve kurumaya bıraktım. Sabah kurumuş halinde gördüğüm kadarıyla sonuç genel olarak fena olmasa da ufak tefek hoşuma gitmeyen şeyler var. Belki biraz düzeltme yapabilirim.

Bu kumaş kaplama işindeki önemli bir diğer detay da gerçek uçakta kullanılan şertilerin bantların vs uçlarının yırtılmaya karşı dayanıklı olması için zigzag olarak kesilmeleridir. Gerçek kumaştaki bu zigzagların diş derinliği 5-6 mm civarında olur (Eskiden, evlerde ayaktan tahrikli dikiş makinalarının olduğu zamanlarda mutlaka bu tür zigzag kumaş makasları da olurdu, yaşı bana denk olanlar hatırlar muhtemelen :) ) Bu detayı modelde yapmak çok zordur, benim modelin ölçeğini düşünürseniz diş derinliğinin 0,6-0,7 mm falan olması gerekir. piyasada hazır bulunan şeritler de vardır ama bunlar genelde en küçük 1/5 ölçeğinde olur(du). Ayrıca bu detay yüzeyden uzaklaştıkça ilk kaybolan detaydır, ama sonuçta ordadır :) eğer "stand-off scale" tarzı bir yarışmaya gidecekseniz (bu yarışmada jüri modelleri değerlendirirken belli bir mesafeden daha fazla yaklaşmaz, mesela 6 feet yani 1,8 m gibi) bu detayı eklemenin yarışma açısından hiçbir anlamı yoktur, o mesafeden hiçbir şekilde o dişlerin görünmemesi gerekir. Ama daha ciddi bir yarışma niyetiniz var ise (jüri burnunu modelin kokpitine kadar sokacak ise :) ) bu detayın eksikliği puan kaybıdır. Yada benim gibi herhangi bir yarışmaya katılmak için olmasa bile kendi kişisel tatmininiz için yapıyorsanız ve modele yakından da bakacaksanız, onu öpüp koklayıp okşayacaksanız :) o zaman bu detayı eklemek mantıklı bir seçim. Ama bahsettiğim gibi yapmak kolay değil (ince dişli testere kenarını kullanıp kağıdı yırtarak yaklaşmak mümkün) ve piyasada Hurricane için uygun boyutta olanları bulamadığım için bu detayı koymadan da hayatıma devam etmeyi planlamaktaydım, taaaki, yakın zamanda Toni Clark'ın diş derinliği 0,5mm olan şeritler yapıp sattığını farkedene kadar :) Adam belki yıllardır bunu yapıp satıyor ama ben yeni farkettim, üstelik de adamın da sitesinin de farkında olmama rağmen :embarras: Tabiki hemen bu şeritlerin farklı kalınlıklarda olanlarından sipariş verdim. Sonuçta Hurricane'in gövdesi de kumaş kaplıydı ve orda dikiş yöntemi kullanılmamış olsa da farklı yöntemlerle kumaş gövdeye sabitlenmekteydi ve bu sabitleme çıtalarının üzeri de yine bu kenarları zigzag kesimli uzun şeritlerle örtülerek korumaya alınıyordu. Yani benim modelimde de kullanımı olacağı kesin. Hele bir gelsinler bakalım görelim nedir ne değildir...
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Eğer merak eden olursa diye payalaşayım:

FAA (Amerikan ulusal havacılık idaresi) manuellerinden birisinde kumaş kaplama ile ilgili gayet detaylı bilgiler bulunmakta. Hem genel kültür olarak hem de model uçaktaki film kaplama teknikleri açısından bile faydalı bilgiler içermekte. Sonuçta yapılan iş özünde aynı :)


 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Özgür Evren Varol' Alıntı:
Yada benim gibi herhangi bir yarışmaya katılmak için olmasa bile kendi kişisel tatmininiz için yapıyorsanız ve modele yakından da bakacaksanız, onu öpüp koklayıp okşayacaksanız :) o zaman bu detayı eklemek mantıklı bir seçim
İşte olayın özü :thumbup: :hoppa:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Oralarda iyi bir psikiyatrist araştırıyorum. Dayan...

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Oralarda iyi bir psikiyatrist araştırıyorum. Dayan...

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Benim bulduklarım bir işe yaramadı abim :) senin önereceklerini de deneriz elbet
 
Sümer Yamaner' Alıntı:
Oralarda iyi bir psikiyatrist araştırıyorum. Dayan...

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Sayın abim, psikiyatrist kurtarmaz bunu! Polis bunu içeri alıp kaybetmeli bir süreliğine.
İhbar edelim, kurtulalım...
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Dün akşam "Toni Clark" amca mail attı ve beni şaşırtan bir şekilde tüm ürünlerin postaya verildiğini söyledi. Oysa web sitesinde "siparişleriniz 2 ila 30 gün arasında gönderilir" yazıyordu :) Bu durumda bu şeritlerin elimde olması bir hafta ile 10 gün falan alacaktır. İş planını da buna göre yeniden düzenledim, bu meretlerin uygulanmasını en sona bırakacağım. Sonuçta bunları uyguladıktan sonra elevatorler ve rudder yerine yapıştırılacak ve maiden için hazır olacaklar.

Şeritler gelene kadar gövdenin geri kalan kısımlarının uçuşa hazır hale getirilmesi planım var. Geriye de sadece flaplar kalıyor.

Maiden için son 28 gün :yuppi: :yuppi: :yuppi: :yuppi:
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Sümer abi koş, sen hangi yıl derken, Evren hocam son 28 gün diyor :laugh: :thumbup: :bravo:

Önce iş listesini bir oku. Sonra arkadaşa "hangi gezegenin günü" diye sor. Ben başka bişii demiyorum! :p
 
  • Beğen
Tepkiler: Celalettin Yazkan
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Sümer abi koş, sen hangi yıl derken, Evren hocam son 28 gün diyor :laugh: :thumbup: :bravo:

Admin’im, ben buraya maiden videosunu koyduğumda bile Sümer abi “montaj buuu” diyecek korkarım :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Beğen
Tepkiler: Celalettin Yazkan
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Önce iş listesini bir oku. Sonra arkadaşa "hangi gezegenin günü" diye sor. Ben başka bişii demiyorum! :p

İş listesinde üç kalem var abim, gövde, kontrol yüzeyleri, flaplar. Her biri 3 gunden 9 gun, yüzde 200 güvenlik payı ekle etti 27 gün. Son gün de yan gelir yatarim artik :)


Sent from my iPhone using Tapatalk