Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Gövde içerisinde yer alacak olan tüm sistemler yerleştirilip çalışmaları test edildikten sonra artık gövdeyi kapatıp tamamlamaya geçebilirdim...

Daha önce fotoğrafla birlikte anlatmıştım. Bu uçağın gerçeğinden pilot kabininden geride kalan alanlar açık iskelet üzerine kumaş kaplı bir yapıdadır. Gövdenin şeklini vermek için de "stringer" adı verilen ince ahşap çıtalar gövde iskeletine tutturulmuştu, kumaş kaplama da bu çıtaların üzerine sabitlenmekteydi. Pilot kabininin olduğu alan ise şeklinden ötürü "köpek yuvası" adı verilmiş olup ahşaptan (kontraplak) imal edilmekteydi. Gövdenin ön tarafındaki geri kalan alanlar ise metal paneller ile kaplanmıştı.

Modelde ise pilot kabininden arkada kalan kısımdaki "stringer"lar 1.6x6mm ölçüsünde balsa çıtalar ile benzeştirildi. Ön kısımdaki hem ahşap hem metal alanlar ise 2.4 mm lik balsa levha ile kaplandı. Modelin nihai detaylandırmasında, metal bölgeler ile ahşap bölgeler üzerinde farklı işlemler uygulanarak metal gibi yada ahşap gibi görünmeleri sağlanacak. Zaten gerçek uçağa 5 metre uzaktan baksak aradaki farkı anlamak mümkün olur mu bilmem...

Hem ön hem arka taraftaki çıta ve kaplamalar eklendikten sonra modelin görünümü şu şekilde bişey oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Uçağın alt arka kısmında, hem doğrusal stabiliteyi arttırmak için hem de kuyruk tekerleğinin aerodinamiğini iyileştirmek için olan çıkıntıları da 6.4 mm levhadan kesip biçip yontup oluşturdum.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu aşamaları yaparken ufaklık hasta idi, onun başında gece nöbetleri tutarken biryandan kafayı dinlendirmek için ufak ufak uğraşarak yapmıştım tüm bunları, tabi o kafa ile aşama aşama fotoğraflayıp daha düzgün dökümante etmeyi düşünemedim. Eğer merak ettiğiniz daha yakından görmek istediğiniz bir alan varsa (bu tabiki genel olarak da her zaman geçerlidir) lütfen söyleyin ilave açıklamalar yapmak yada fotoğraf paylaşmak sorun olmaz benim için.
Sonuçta bu paylaşımları yaparken amacım "bakın ben ne güzel şeyler yapıyorum" demek değil, fikren yada herhangi bir tekniğin uygulanması, belki farklı yöntemlerin görülmesi vs için birilerine faydalı olabilmektir.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Gerçek Hurricane'in gövdesinde, kumaş kaplı bölgede toplamda 4 tane kapak var. Bu kapakların üç tanesi öne doğru, pilot kabininin hemen arkasında (solda bir sağda iki tane), dördüncüsü ise kuyrukta sol tarafta yer almakta. Ayrıca uçağın alt tarafındaki paneller de gerektiğinde iki parça halinde sökülebilmekteler. Ben de modelimde gövde yanlarında olan 4 kapağı da sökülebilir olacak şekilde uyguladım. Daha doğrusu 4 kapağı da gövdeden ayrılacak şekilde inşa ettim ama son olarak sadece 3ü sökülüp takılabilir olacak, birisi ise kaplama sonrasında yerine yapıştırılacak. Bunu da ayrı yapmamın nedeni kaplama sonrasında daha gerçekçi bir görüntü elde edebilmek.

Alt panellerin sökülebilir olması ise modeli yapısal olarak zayıflatacağı gibi aynı zamanda sabitleme sistemi yüzünden gereksiz bir ağırlık oluşturacağı için onları kalıcı olarak yapıştırmayı tercih ettim. o panellerin ek yerlerini detaylandırma aşamasında görsel olarak "benzeştireceğim".

Gövde yanındaki panellerde, öndeki büyük iki kapak sökülüp takılabilir olacak. Çünkü bu kapakların altına gövde ile kanat arasındaki kablo bağlantılarını sağlayan konektörleri yerleştireceğim. İlerde herhangi bir bakım yada onarım yenileme vs ihtiyacında kesme biçme olmadan bu konektörlere ulaşabileceğim. Sağ tarafta büyük kapağın hemen arkasında kalan ve daha küçük olan kapağı kaplama sonrasında kalıcı olarak yerine yapıştıracağım. Sol tarafta kuyrukta olan kapağı da sökülür takılır olarak yapacağım çünkü bu kapak da bana kuyruk tekerleğine erişim sağlayacak.

Gövde sağ tarafındaki açıklıkların görünümü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol taraftaki büyük kapağın gövde kaplamasından kesilmesi, kapağın bitmiş hali ve yerindeki görüntüsü:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu işlemde tercih ettiğim aletler plastik maketçilerin kullandıkları çok ince testereler. Balsa kesmek için bire bir aletler. Çok temiz bir şekilde kesip eğer gerekliyle ek yerini neredeyse görünmez yapabilmeye imkan sağlıyorlar. Benim durumumda görünmezlik önemli değil, aksine geçiş yerleri gerçek uçakta fazlasıyla belirgin. Ama temiz yüzeyli bir kesim yapmak için bu aletleri tercih ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Gövdede halletmem gereken bir diğer detay da sırtta yer alan anten direği idi. Bu meret bihayli çıkıntı yaptığı ve ince bir yapıda olduğu için sabit yapmak akıllıca değildi, inşaat sırasında kırılmasa bile taşınırken kırılacağı kesin. O yüzden sökülüp takılabilir bir şekilde yapmak gerekliydi. Ben de yarışmadaki rakiplerimden olan Danny'nin de uyguladığı basit bir yöntemi tercih ettim. Gövdede antenin geleceği yere sert balsalar ile desteklenmiş iki pirinç tüp yerleştirdim. Anten direğine de dış çapları pirinç tüpün iç çapına işit olan iki tel yerleştirip hizaladım. Anten direğinin kendisini de 3 kat 1.6mm lik balsa ile su yönleri birbirine dik olacak şekilde yapıştırarak zımpara ile son şeklini verdim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Artık gövde ile ilgili olarak önemli elemanlardan sadece yükseliş dümenlerinin yapımı kalmıştı. Aslında bunların inşaatın en başında yapılması gerekliydi ama daha önce yazdığım gibi bir türlü elim gitmemişti ve uzunca bir süre ertelemiştim. Çünkü hem kontrol yekesi olacak hem de iki ayrı dümeni birleştirecek olan parçayı nasıl yapacağıma karar verememiştim. Klasik yöntem basit, U şeklinde bükülmüş bir tele pirinç bir levha lehimlenir, bu eleman hem elevatör yarılarını birleştirir hem de servodan gelen hareketi elevatörlere iletir. Ama benim açımdan iki sorun vardı kafamda, birincisi bu nispeten ağır bir yöntem, ikincisi de elimde uygun boyutta pirinç levha yoktu. Alternatif olarak daha hafif olacak, aynı zamanda daha gerçekçi görüntü sağlayacak, karbondan üretilmiş bir sistem fikrini kafamda oluşturuyordum.

Teorime göre uygun çapta (gerçek uçağın elevatör sereninin ölçekli boyutunda) bir karbon boru üzerine yine karbondan yapacağım bir yeke eklemek, elevatörleri de bu karbon çubuğun üzerinde inşa etmek öümkün olabilirdi. Menteşe olarak da yine karbondan yada 3D yazıcıdan çıkma yataklar yapabilirdim. Bunları flap çalışmasında yapıp işe yarar olduklarını görmüştüm. Böylece aynı gerçeğindeki gibi çalışan ve görünen, aynı zamanda daha hafif bir çözüm uygulama şansım vardı.

Fikir aklıma yatınca pratikte nasıl yaparımın üzerine kafa yormaya başladım. Bu aralar 3d yazıcıdan çıkma kalıplarla fazlaca haşır neşir olduğum için o yöntemi buna da uygulamayı denemeye karar verdim.

İki parçalı (sandviç) bir kalıp tasarımı yaptım ve bastım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kalıpta görülen deliklerden büyük olanının içine elevatör sereni olacak olan karbon çubuğu geçirdim, küçük içine de klevis yataklaması olması için bir pirinç boru geçirdim. Sonrasında da epoksi ile ıslatılmış karbon lifleri bu iki boru arasında sara sara kalıbın içine yatırdım. (bu aşamada ellerim epoksiye bulanmış olduğu için fotoğraf çekemedim malesef, ufaklığı fotoğrafçı olarak yetiştirme niyetim var ama bu modele yetişmez :D )

Ertesi gün epoksi donduğunda kalıbı açtım. İlk yarı çok kolay çıktı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ikinci yarının (derin kısım) çıkatılabilmesi için ikiye kırmam gerekti, ama parça gayet güzel bir şekilde kalıptan çıktı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Benzer şekilde menteşe olarak kullanılacak yatak parçasını da karbondan yaptım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Temizlik traşlama vs yapıldıktan sonra her iki parçanın da son hali şu şekilde oldu:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Parçalar aslında beklediğimden çok daha güzel ve sağlam oldular. Ama özellikle elevatör yekesinin sağlamlığından emin olmadan kullanmak istemedim. Yeke ile karbon çubuğun birbirlerine ne kadar iyi yapıştıklarından emin olmam gerekliydi. Bu yapışmanın iyi ve güçlü olması için hem kalıbın tasarımında yüzey alanını arttıracak çözümler uygulamıştım hem de yapışma yüzeyini çok iyi hazırlamıştım, ama yine de test etmeden içim rahat etmeyeceği için bir test düzeneği kurup karbon tüpü balsa levhaların arasında mengeneyle sabitledim (elevatörlerin tüpe yapıştırılması durumu) ve parçaya yekenin ucundan (servonun itip çekeceği nokta) kontrollü olarak ve ölçerek kuvvet uygulamaya başladım. yaklaşık 6 kg/cm momente denk gelecek bir kuvvet uyguladığımda sistem kendisini bıraktı. Ben acaba yapışma yüzeyinden mi ayrıldılar diye incelemeye başladığımda farkettim ki aslında yapışma yüzeyi gayet sağlam, ama sadece boyuna lifler kullanılarak üretilmiş olan karbon çubuk maruz kaldığı burulma kuvvetine dayanamayıp liflerin birbirinden ayrılması sonucunda bütünlüğünü kaybetmiş...

Aslında 6 kg/cm çok yüksek ihtimalle bu uçağın elevatör yekesinin maruz kalacağı en yüksek kuvvetin iki katından bile fazladır, ama, soruna yol açan şeyin benim kontrolümde olmayan, tamamen karbon tüpün üreticisinin kalite kontrolüne bağlı olan bir nedenden olması beni çok rahatsız etti. Belki elevatörde kullanacağım nihai parçanın tüpünün dayanımı daha bile az olacak, denemeden bilmem imkansız, denersem o o test parçasının uçakta kullanılması imkansız. Makul bir istatistiki sonuca ulaşacak kadar fazla örnekleme yapıp denersem de yıllar geçer :)

Tüm bunlar düşünülünce fikir ileriki zamanlarda daha uygun malzemelerle kullanılmak üzere geçici olarak afa kaldırıldı :)
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı


Bu sistemin işe yarar hale getirilmesi için önümde teorik olarak çeşitli çözüm yolları olsa da (karbon çorap ile üretilmiş, böylece burulma mukaveti yeterli olan boru temin etmek gibi), pratikte kısa zamanda uygulayabileceğim çözümlerim sınırlı idi. A şıkkı daha büyük çaplı boruya geçmekti ( hazır elimde mevcut olanlardan) B şıkkı ise klasik yönteme geri dönüş yapmak. A şıkkının sorunu, borunun çapını arttırınca menteşe yataklarının da çapı artacak ve gerçekçi görünümünü kaybedecek, çok iyi bir seçenek değil. B şıkkı, kendini ispatlamış güvenilir bir yol, biraz daha ağır ama kolaylıkla kabul edilebilecek bir ilave ağırlık, ama sorun şu ki elimde pirinç levha yok. Hemen çok hızlı bir şekilde elime ulaştırabilecek online siteleri kontrol ettim, basiret bağlanmış bir kere, hiçbirisinde uygun boyutta pirinç levha yok. Ne yapsam ne etsem diye birkaç tuvalet mesaisini de buna harcarken aklıma tornada kalem yüksekliğini ayarlamak için kullandığım bir pirinç parça geldi. Bu parça 6mm kalınlığında bir kütük! bana lazım olan parça 1.5mm kalınlığında, ama elimde freze var nasılsa, giriş şu parçaya %75içi uçur kalan %25ini kullan dedim...

Kütüğü frezeye tutturup ihtiyacım olan parça boyutunda bir kısmını uçurmaya başladım
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Freze "mikro" olunca bu kadar küçük bir işlem bile çok zaman alıyor, yavaş yavaş sabırla parçayı erittim...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


istediğim kalınlığa ulaşınca parçanın arka kısmını çevirip konik uçlu çakı ile ayırma geçişlerine başladım

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


vee sonuç, istediğim kalınlıkta ve kabaca ihtiyaç duyduğum boyutta pirinç bir levha...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


lehim yüzeyinin artması ve daha sağlam bir birleşim sağlamak için yeke üzerinde 3.5 mm lik kare şeklide bir delik açtım, elevatörleri birleştirecek olan U şeklinde büktüğüm tele de kare profilli (3.2mm) pirinç tüp geçirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son hamle olarak da yekenin fazlalıklarından kurtuldum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Böylece aylardır kafa kurcalayan ve gaz kaçırma potansiyeli yüksek olan bir konu daha çözüme ulaştırılmış oldu...
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

"Joiner" meselesi hallolunca da elevatörlerin inşaasına girişebildim. Konvansiyonel yöntemi uyguladığım için de inşaat da plandaki yönteme sadık kalınarak yapıldı.

1.6mm balsa levhadaların her iki tarafına hücum kenarı çıtaları ve sinirler yapıştırıldı. Menteşe yuvaları açılıp balsa bloklarla desteklendi. Rende+zımpara ile şekillendirildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Nihai zımpara evin dışında 38 derece sıcaklıkta bolca ter akıtılarak yapıldı, hazır terlemişken gövdenin kaba zımparasını da aradan çıkartayım dedim

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


eve geri girdiğimde hanım sorgulayan gözlerle bana bakıyordu :)

Elevatorleri ve birleşim/yeke sistemini model üzerine geçici olarak sabitleyip, servoya bağlayıp hareketini kontrol ettim. Kısa bir video aşağıdaki adreste:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Spinner tamam, gövde tamam, kaput tamam, kuyruk tamam, e o zaman motivasyon pozu serisine ekleme yapmamak olmaz...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Son olarak da elevatörler üzerinde de hafifletme amaçlı "birkaç" delik açtım :) .

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Yükseliş dümenleri ile birlikte artık modelin kuyruğunda kaplama öncesinde yapılacak fazla birşey kalmamıştı. Yok yahu, yön dümenini unutmuşum :) Ama yön dümeninin kontrol yekesi için gerekli malzeme henüz elde olmadığı için tamamlayamıyordum. O zaman tekrar buruna yönelelim. Kaplama öncesi hallolması gereken bir detay daha; pilot camının açılıp kapanmak için ileri geri kayacağı rayların yapılıp yerleştirilmesi.

Bu rayları modelde yapmak için gerçeğine en yakın ölçekli boy olarak 3.2mmlik kare kesitli aluminyum ve pirinç profiller edinmiştim.
Aluminyum olanları ray/kanal haline getirmek için frezede basit bir düzenek hazırladım. Mengeneyi freze tabanına sabitleyip, aluminyum profile klavuz olması için de pirinç profili kullandım. (Tamamen şans eseri pirinç profilin ölçüleri aluminyumdan çok çok az daha büyük, böylece pirinç sıkı sıkıya mengenede sabitlendiğinde aluminyumu altında ileri geri oynatma şansım oluyordu. Frezeye de bir kesici disk takıp, aluminyumu ittirerek bir yüzeyinde kesik açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Gövdede bu kanalların geleceği yerleri de yine plastik maket testereleri kullanarak dikkatlice açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


ve kanalları yerlerine yerleştirdim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kanallar kaplama sonrasında yerlerine kalıcı olarak yapıştırılacaklar. Çalışma sistemini ise pilot camının yapılması sırasında anlatacağım.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kanalların da çözülmesinden sora ön gövdede kalan tek eksik tam kokpitin önündeki açıklığın kapağını yapmaktı. İnşaat sırasında bu kısmı balsa levha ile kapatmamıştım, çünkü doğrudan 3D yazıcıda bir kalıp basar, bu kalıp içerisinde kapağı camelyafı/epoksi ile üretirim diye planlıyordum. Ama iş bu aşamaya geldiğinde bir türlü beni tatmin eden bir şekili bilgisayar ortamında modelleyemedim. Doğrudan plandaki gövde formerlarını kullanarak çalışsam da uygun geometriyi oturtamadım bir türlü, bir şekilde çizim tekniklerim yetersiz kalıyordu. Buna bu kadar zaman harcayana kadar eski usulle yaparım ben bu kapağı diyerekten, bilgisayara kafa atmaya ramak kala kalktım masadan :)

Kapağı yapabilmek için öncelikle açıklığın balsa kaplı olması gerekliydi (baştan bu yöntemi uygulasaydım gövde yanları kaplanırken bu kısım da kaplanırdı böylece yüzeyde bir süreksizlik olmadan yapmak mümkün olurdu). Kaplanacak alan yuvarlak hatlara sahip olduğu için ince balsa çıtalar ile çalışmayı tercih ettim (strip planking). Sonra da bol miktarda macun ve zımpara ile yüzeyi geri kalan kısımlarla uyumlu bir hale getirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Şekilden tatmin olunca kapağı yapacağım alanı naylon ile korumaya aldım. Bu naylonun üzerine "marker" kalem ile kabaca parçanın dış sınırlarını da çizdim. Bu çizgiler epoksiyle temasa geçince biraz bulanacaklar ama sonuçta ürettiğim parçanın üzerine geçecek ve ilk kaba traşlama için rehber olacaklar.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Cam elyafı kumaşlardan uygun boyutta parçalar kestim. (kullandığım kumaş yine 160 gr/m2 )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu kumaşları teker teker yerlerine yatırıp epoksi ile ıslattım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tüm kumaşlar yatırılıp ıslatılınca üzerlerine bir kat daha naylon serilip plastik bir "şey" ile sıyırma hareketi yaparak fazlalık epoksiler kenarlara doğru itildi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Memleketin sıcağından her zaman şikayet etmek olmaz, bazen de faydamıza kullanmalıyız değil mi :)

Kumaşları yatırma işlemi tamamlandığında modeli dışarıya çıkardım ve 40 derece sıcak altında epoksiyi kürlenmeye bıraktım (kompozit üreticileri bu işlem için yüzbinlerce dolarlık fırınları kullanıyorlar :) )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Sıcaklık sayesinde çok kısa sürede (6 saat) parça çalışılabilir hale geldi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Ne kadar da çok kumaşı heba etmişim... ölçü konusunda daha dikkatli olmam gerekirmiş.
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Parça çalışılabilir hale gelince önce kabaca etrafını traşlayıp fazlalık kumaşlardan kurtuldum. Sonra model üzerindeki yerine yerleştirip nihai kesme hatlarını parçanın üzerine işaretledim:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Parçayı bu çizgilere göre temiz bir şekilde traşlayıp tekrar model üzerine yerleştirdim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Her şeyin doğru olduğundan iyice emin olunca da (spinner - kaput arası boşluk faciası hala taze :) ) modeldeki açıklığı da kesip açtım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapağın yerine oturuşu gayet tatminkar...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Kapağı yerine oturtup seyreylediğim ve "ne de güzel oturdu yahu" diye keyif çattığım sırada bu kapağın alt hattı ile motor kaputundaki panel çizgisinin (egzostların hemen üzerindeki) denk gelmediğini farkettim. Yine neyi beceremedin sen Evren diye kendi kendime söverken emin olmak içni tekrar referans çizimlere, gerçek uçağın fotoğraflarına vs bakındım, evet bu iki panelin tam olarak birleşmesi lazım ama benim modelde aralarında 6-7 mm seviye farkı var! O an aklımdan geçenler şöyle idi:

"Kapağı da kestik iyi mi, buna ekleme yapmak da olmaz, yeni yapalım desek açıklığı da kesip çıkardım, tekrar balsa kaplamak gerek. Aa ama bir dakika, eğer yanlış yaptıysam yeni kapağa gerek yok ki, ucundan kısaltmam gerek sadece, e hadi girişeyim kısaltayım o zaman. Dur bir dakika sakin ol atlama hemen, bu sefer 10 kere ölçtün yine yanlış yapmış olamazsın" diyip tekrar çizimleri planları herşeyi gözden geçirdim. Benim yaptığım panel çizgisinin yeri Brian Taylor un planındaki ile birebir aynı, yani yanlış yapmadım. "O zaman acaba BT mi yanlış çizdi bu panelin yerini? yok olamaz, bu çizgiyi kaputtaki panel çizgisini karşılayacak şekilde ötelersek kokpit çok saçma bir şekil alır (panelin gerisi kokpitte bitiyor ve kokpit içindeki tüm elemanların yüksekliğini de belirliyor), sanırım kaputu yanlış yapmışlar :) evet evet kesinlikle kaput yanlış :D Ee napıcaz, yeni kaput mu yapsak, Trapletten para iadesi istesek mantıklı olur mu?, efendim bu kaputu iade etmek istiyorum, panel çizgileri yanlış yerde. Beyefendi bunu 2009 da almışsınız yeni mi aklınıza geldi! evet akıllıca değil, en iyisi kaputun panel çizgilerini macunla doldurup yenilerini açayım. Tamam, anlaştık."

:)

Velhasıl, yine ciddi bir gaz kaçağının eşiğinden dönüldü...
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Bu bahse konu kapağı gövdede nasıl sabitleyeceğime kesin kararı henüz vermedim, temelde iki farklı yöntem üzerinde kararsızım. Bu kapağın altında ana uçuş pili (6S 5000mAh) ve alıcıyı besleyen piller (2x 2S 1000-1500mAh arası bişeyler) ve modelin ana güç anahtarı olacak. Yani bu kapak her uçuş için açılıp kapanmak zorunda. Hem pratik bir şekilde açılacak ve kapatılabilecek hem de uçus sırasında açılmayacak kadar güvenli kilitlenecek bir sistem uygulamak zorundayım. Kafamdaki her iki yöntem de aslında bu koşulları sağlıyor, birisinin uygulama kolaylığı var ama kapağı açıp kapatmak çok az daha zaman alacak. Diğerinde ise kapak açıp kapatmak çok daha kolay olacak ve muhtemelen kilit sistemi az biraz daha güvenilir, ama uygulamak daha fazla hassasiyet istiyor ve mekanizmadan kaynaklı pili biraz daha aşağı kaydırmam gerekebilir (bu da öndeki hoparlörün ses hacmini azaltacaktır). Herneyse bu şimdilik aciliyeti olan bir karar değil ve zaman içinde ya ikisini de denerim yada teoride kafama hangisi yatarsa onu uygularım, içime sinerse de öyle bırakırım. Şu anki mevzu kapağı kilitlemekten öte hizalamanın bir yolunu bulmak.

Bu amaçla basit bir "pim" sistemi tasarlayıp gerekli parçaları yazıcıdan bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Pim yerine geldğinde alt ve üst parça arasında bir seviye farkı olduğu görülmekte:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu seviye farkının nedeni üst parçanın kapağa (0.8mm kalınlığında camelyafı) alt parçanın da 2.4 mm lik balsaya yapıştırılacak olması. Tasarım aşamasında bu kalınlık farkını parçalara uygulayıp kapak yerine takılırken pimin eksenel olarak her iki parçada da hizalanmasını hedefledim.

Alt parçaları modeldeki açıklığın dört köşesinde, balsa yüzeyin iç taraflarınına yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üst parçaları da kapakta karşılık gelen yerlere yapıştırdım. Pim vazifesi görecek telleri de üst parçalara yapıştırdım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kapağın gövde ile hizalanması gayet güzel. İşin aslı gerçek uçağa ait fotoğraflarda, bu kapak ile gövdedeki diğer panellerin mükemmel bir şekilde hiç seviye farkı olmadan uyuştuğu tek bir fotoğraf bile göremedim. Zaten bu meretlerin savaş koşullarında üretildiğini, önemli olanın kısa zamanda daha fazla sayıda üretmek olduğunu, kabaca bu makinalara biçilen ömrün 100 saatin üzerinde olmadığını düşünürsek bu kapağın mükemmelen oturmasını beklemek de abes olacaktır. Sonuçta süpersonik bir uçaktan da bahsetmiyoruz, kokpiti tahtadan kokpit gerisi kumaş kaplı bişey elimizdeki, orda burda olan seviye farklarının uçağın son hızına olacak olan etkisi sanırım kimsenin umurunda değildi :) Zaten zamane avcılarına karşı üstünlüğü kalmamış, daha çok av-bombardıman görevlerine gönderilen bir versiyon (mk2 C) bizim modelini yaptığımız kuş. Bütün paneller eş seviyede olsa bile peşine düşecek en yavaş alman avcısından "hızla" kaçarak kurtulması söz konusu değildi... Sonuç olarak kapağı şimdilik olabildiğince güzel oturacak şekilde yaptım ama detaylandırmada bir miktar seviye farkı eklemeyi düşünüyorum.

Evet, bu paylaşımla birlikte modelin bugünkü haline de ulaşmış bulunmaktayım. Bugüne kadar yapılan herşey özetlenmiş oldu. Bundan sonra eşzamanlı olarak birşeyler yaptıkça paylaşımlarda bulunacağım. Önümde bir Türkiye ziyaretim var, o yüzden fazla birşey yapma şansım olmayacak ama dönüşümde 20 gün kadar bekar kalacağım, iş dışındaki tam zaman modele ayrılabilir. Bakalım bu "fırsatta" ne kadar iş çıkartmam mümkün olacak...

Sabrınız için teşekkürler :)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Pardon, son yaptığım şeyleri (çalışma halen devam ediyor) paylaşmayı unutmuşum.

Daha önce bahsettiğim gibi bu model için yine Traplet'ten pilot camı (kanopi) almıştım. Modelin inşaatı bu aşamalara geldiğinde o camı da hazırlamaya başladım ama farkettim ki boyutları pek de uygun değil. Aslında fark idare edilebilecek bir mertebede, bir şekilde uydurmak mümkün olur. Ama ben aynı zamanda hareketli bir cam yapmak istediğim için raylara montesi, kayınca ön kısım ile tam olarak örtüşerek kapanması çok zorlayacak gibi göründü gözüme. Ayrıca büyük bir eksiklik olarak camda "çerçeve" kısmı yok. Gerçi bu çerçeveyi oluşturmak çok mesele değil ama diğer kısımlarda da sorunlar olunca camı ve çerçeveyi de kendim yapayım dedim.

Yine gerçek uçağın fabrika çizimlerine başvurdum, oradan pilot camının gerçekte nasıl yapıldığını iyice anlayıp modele uygulamak için planı kafamda oluşturdum. O arada gerçek uçağın camının şeklinin model ölçeğinde küçültüldüğünde modelin tasarımı ile birebir örtüşmediğini de farkettim... Acaba Brian Taylor amca biyerlerde çuvallamış mı? yoksa kaputtaki çizgi doğru mu? Neyse bu düşünceleri kafamdan hızlıca uzaklaştırıp çizimleri modele uyacak hale getirdim ve cam çerçevesini yapmak için bir kalıp tasarlayıp bastım (ilginçtir bu kokpit önündeki kapaktan çok daha karmaşık bir cisim olmasına rağmen becerebildim :) )

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kalıbı modelin üzerine yerleştirip uyumlarını kontrol ettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Şekilden tatmin olunca da kalıba kalıp ayırıcı "wax" uyguladım. Üretici 3 ila 5 kat arasında uygulama yapmayı tavsiye ediyor ama hem kalıbı printerda bastığım için (yüzey pürüzlü) hem de sert köşeleri olan girintiler olduğu için ben işi garantiye alıp 10 kat uyguladım...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Vakumlama sistemim olmadığı için de parçayı üretirken içerden baskı yapabilmek için (sandviç kalıp) bir parça bastım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Waxlama sonrasında ise, önce sert köşelere kolloidal silika kullanılarak macun haline getirilmiş epoksi uyguladım, bu sertleşmeye yakın iken de üzerlerine cam elyafı kumaş, karbon lifleri yatırdım ve epoksi ile her katı ıslattım. Son olarak naylon ile korunmaya alınmış olan iç parçayı kalıba yerleştirip ağırlık altında sıkıştırdım.

Tüm bunları yaparken de sırf eğlence olsun diye "timelapse" video çekip instagram hesabımda yayınladım. Fazla faideli olmasa da eğlencelik olan bu video aşağıdaki adreste görülebilir:



Epoksi tamamen donduğunda parçayı kalıptan çıkardım. Tabi bihayli girintisi çıkıntısı olan bu tür kalıplardan parça çıkarmak her zaman çok kolay olmuyor... Bu da bihayli uğraştırdı ama sonuçta çıkartabildim.

Malesef sonuç çok başarılı değildi. Sıcaklık faktörünü yanlış hesaplayarak ilk kat olarak uyguladığım ve çerçevenin keskin köşelerini doldurarak yumuşatmayı amaçlayan epoksi-kolloidal silika karışımı "macunun" yeterince jelleşmesine izin vermeden üzerine kumaş ve yeni epoksi katını uygulamıştım. Doğal olarak da köşelerde boşluklar oluşmuş halde çıktı parça kalıptan. Ama yine de tamir edilemeyecek gibi değil sonuç...

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


En azından benim için en önemli şey olan, çerçevelerin sınırları keskin hatlarla görülebiliyor, yani maskeleme ile işaretleme yapmam ve ortadaki kısımları düzgün bir şekilde kesip çıkartmam mümkün olacak demektir. Dıştaki boşluklar da bir şekilde macunla vs düzeltilir elbet.

Şu an itibariyle çerçevenin son hali şu şekilde: Maskeleme yapıldı ve boşluklara yeni bir epoksi-silika karışımı ile macun çekildi (fotoda bu kısım yok henüz) nihai zımparlanmayı bekliyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Genel olarak yöntem başarılı olduğu için ön kısmı da aynı şekilde yapmayı planlıyorum (önümdeki Türkiye seyahatimde boş vakitlerde kalıbın tasarımını yapmayı planlıyorum)
 
Türk Hava Kuvvetleri Hawker Hurricane Mk2C Trop İnşaatı

Mustafa Çoban.' Alıntı:
Ellerinize sağlık diyorum gerçekten ağzım açık nefes nefese okudum.
Gerçekten büyük zaman, emek ve zanaatcılık gördüm, gerçek bir sanat eseri, kalan işlerinde kolaylıklar diliyorum.

SM-G900F cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi

Kağan Kazancı' Alıntı:
Son yıllarda okuduğum en ilgimi çeken konu oldu, büyük bir keyifle takip ediyorum, ellerinize sağlık,
emek verip paylaştığınız için ayrıca teşekkür ederim,

kolaylıklar dilerim..

Mustafa Bey, Kağan Bey, geriye dönüp yazdığım mesajların üzerinden geçerken sizin mesajlarınızı atladığımı farkettim, kusura bakmayın lütfen. Güzel düşünceleriniz ve sözleriniz için teşekkürler.