Uçak kanadı kaplama

Katılım
13 Eyl 2020
Mesajlar
25
Tepkime puanı
9
Yaş
20
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Uçağın kanadını kaplamak için kaplama filmini aldım. Yapışkanı yok. Sıcak hava tabancam yok. Ütü veya saç kurutma makinesi işime yarar mı?
 
Bu filmin yapışması ısı ile oluyor. Kaplamanın alt tarafındaki ince koruma filmini sıyırdıktan sonra ütü ile ısıtarak yapıştırıyoruz. Kaplama ütüsünü kast ediyorum bu arada; normal ütü ile ayrıntılara girmek ve ısıyı kontrol etmek çok güç. Hava tabancası şart değil. (Olsa canımıza minnet tabi ama onu kullanmak da tecrübe istiyor) Kaplama ütüsü ile dikkatlice ve eşit bir şekilde ısıtarak gerdirmeyi sağlayabilirsin.
Ama eğer daha önceden kaplama tecrübesi yok ise; gerekli ekipman (en azından model kaplama ütüsü) eksik iken; hele de kanat kaplamak... Biraz riskli olabilir...
 
Film kaplamayı forumdan sorarak öğrenmeyi ummak aslında pek mantıklı değil. Yine de anlatmaya çalışayım.
Bu kaplama filmlerinde sıcakta eriyip yapışkan hale gelen bir çeşit tutkal mevcut. Bazı filmlerde bir koruyucu tabaka varken bazılarında yok. Filmin köşesini tırnakla hareket ettirip bakmak lazım. Koruyucu varsa onu çıkarmadan yapışmayacaktır.
Kaplama filminin en önemli özelliği nispeten düşük sıcaklıkta yapışması biraz daha yüksek sıcaklıkta ise gerilmesidir. Örneğin 130 - 140 derecede yapışıp 150 - 160 derecede gerilmek gibi. O nedenle mutlaka sıcaklık kontrollü bir ütü gerekir. Önceden bir parça kaplama kesilip ütü ters çevrilerek üzerine konulur ve hangi sıcaklıkta deforme olmaya başladığına bakılır. O sıcaklık gerdirme sıcaklığıdır.

Kanat önce alttan sonra da üstten kaplanır. Tabii önce güzel bir zımpara yapılır ve zımpara tozunun TAMAMI ortamdan uzaklaştırılır. Kanat kolonyalı, alkollü tüy bırakmayan bir bezle silinir. Kurutulur. Kanadın izdüşümünden her kenardan 2'şer cm kadar taşacak şekilde bir film kesilir. Varsa alttaki koruyucu tabaka sıyrılır ve film kanat üzerine yerleştirilir. Yapıştırıcı sıcaklıkta ısıtılmış ütünün ucu ile önce hücum kenarının tam ortasından nokta vuruşu ile ilk tespit yapılır. Sonra tam karşısı, hafifçe gerdirilerek tespit edilir. Yine gerdirilerek köşelere nokta vuruşu yapılır. Sonra her bir tespit noktasının arasına, sonra onların arasına nokta tespitleri yapılır. İyi yerleşmeyen yerlerde film ütü ile ısıtılıp ayrılır ve tekrar yapıştırılır.
Sonra ütü ile her bir kenar boyunca çalışılarak içten dışa hareketlerle kaplama çepeçevre tespit edilir. Bundan sonra kaplama kanat sinirlerine tespit edilir. Her kenardan fazlası keskin bir falçata ile kesilir. Tabii kaplamanın birkaç mm kadar diğer yüze dönmesi gerekir. Bu fazlalık ona göre kesilir.
Bu aşamada kaplama özellikle altı boş bölgelerde şekilsiz, potlu görünmektedir. Ütü gerdirme sıcaklığına ısıtılır. Kanadın merkezinden başlanarak dairesel ve hızlı hareketlerle (bir bölgede uzun kalınırsa ve kaplamanın altı boş ise delinme riski var!) tüm kaplama gerdirilir.
Sonra aynı işlem üst yüzeye uygulanır. Dört kenarda da üst kaplama alt kaplamanın üzerine binecek şekilde boyutlandırılmalıdır.

Umarım anlatabilmişimdir...
 
Son düzenleme:
Sümer bey'in anlatımına bir ilave; açık iskelet yapılarda, özellikle kanatlarda, gerdirme yapılırken çarpılmamasına dikkat etmek gerekir. Yani, kaplama gerdirilirken kanadın çarpılmadan düz kalacak şekilde kalması gerekir. Bunun için mutfak tezgahı benzeri düz bir zeminden yararlanabilirsiniz.
 
Phoenix Alpha Trainer modelimin kanat kaplamasında bir kaç tane yama vardı.Kanadın uç kısmına doğru kaplamanın zarar gördüğünü farkettim.Kaplamayı sökerken modelin kendi kaplamasını kaldırınca bozulmalar meydana geldi.Ben de kanadı komple söküp kaplamaya karar verdim.Biraz amatörce oldu ama ortaya böyle bir şey çıktı. :D
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bence kaplama gayet güzel görünüyor. Yalnız, kaplama yapmak için kanadı ortadan nasıl ayırdın, tek parça değil miydi? Bir de eleron menteşelerini keserek mi çıkardın?
 
  • Beğen
Tepkiler: Tamer Öztürk
Bence kaplama gayet güzel görünüyor. Yalnız, kaplama yapmak için kanadı ortadan nasıl ayırdın, tek parça değil miydi? Bir de eleron menteşelerini keserek mi çıkardın?
Değerli yorumunuz için teşekkür ederim Ömer abi.Kanat iki parça halinde.Alüminyum boru ile birleştirip monte edebiliyoruz bu şekilde.Aileron menteşelerini ise karga burnu ile çekerek çıkardım.Tabi onun öncesinde iğneleri çıkarmıştım.Belki hata yaptım bunu yaparken ancak çıkarırken ciddi bir sorun olmadı.Daha pratik bir yöntemi var ise de ben bilmiyorum. :)
 
Sökerken belli bir yöntem uyguladın mi?
Ben eskiden kaplamaları sökerken çok zorlanıyordum. Sonra sökmek için ısıtmanın çok işe yaradığını keşfettim.
Hemen hemen hiç zorlanmadığımı söyleyebilirim Deniz abi.Maket bıçağı ve elimle çekerek söktüm.Isıtmak iyi bir fikir olabilir, öneriniz için teşekkür ederim.Aklımızın bir köşesinde bulunsun olmazsa daha sonra denerim bu yöntemi. :)
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Kaplama ile ilgili süper basit ve güzel anlatım. Saygılar Nevzat hocama;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol