- Katılım
- 17 Eyl 2013
- Mesajlar
- 8,786
- Tepkime puanı
- 23,171
- Yaş
- 61
- Konum
- İstanbul
- Web sitesi
- www.sumeryamaner.com
- İlgi Alanı
- Uçak
Başka bir ortamda epey bir mevzusu geçmişti. Yakıtını kendi yapanlar her zaman "saf" metanol peşindedir. Ancak metanol kaçak içkinin temel hammaddesi olduğu için, aldığım bilgilere göre metanol getiren tanker limana yanaştığı anda içine ölçüsüz olarak izopropil alkol dökülürmüş. Bu şekilde tadının içilemeyecek şekilde acılaştırılması sağlanırmış. Dolayısıyla bazı arkadaşlar piyasada asla "saf" metanol bulunamayacağını iddia ediyorlardı. Ben de şunu düşündüm: Tamam metanol saflığını kaybediyor ama glow motor yakıtında önemli olan metanolün su çekmesi. Yani saflığını su ile kaybederse sıkıntı. Yanıcı bir madde olan izopropil alkolün bir olumsuz sonucu olmasa gerek.
Bunun üzerinde bilimsel bir deney yapmaya karar verdim. Deney verilerini sizlerle de paylaşayım:
Kendi Yakıtımızı Nasıl Yapabiliriz ?
Kendi Yakıtımızı Yapalım :
Test metodu:
Dört farklı yakıt hazırlandı.
a- % 15 nitrolu normal yakıt
b- % 15 nitrolu % 10 izopropil alkollü yakıt
c- % 15 nitrolu % 15 izopropil alkollü yakıt
d- Nitrosuz, % 10 izopropil alkollü yakıt
Aynı motor (OS 55 AX), aynı buji (OS No ve aynı pervane (APC 11 x 6) ile tüm depo boşaltılıp ilgili yakıtla doldurularak motor çalıştırıldı.
Düzenli ve en az 30 saniye süreli tutturulabilen en düşük rölanti ölçüldü.
Büyük iğne ayarı yapılıp max. RPM değeri kaydedildi.
Sıcaklık ölçümü yapılamadı.
Devriler optik takometre ile ölçüldü.
Bulgular:
a- % 15 nitrolu normal yakıt
Rölanti 2700 devir civarında. Max. devir 12200
b- % 15 nitrolu % 10 izopropil alkollü yakıt
Rölanti 2700 devir civarında. Max. devir 12500 Yerde ısınma var ancak uçuşta motorda aşırı ısınma emaresi olmadı.
c- % 15 nitrolu % 15 izopropil alkollü yakıt
Rölanti 2700 devir civarında. Max. devir 12700. Yerde belirgin ısınma var ancak uçuşta motorda aşırı ısınma emaresi olmadı.
d- Nitrosuz, % 10 izopropil alkollü yakıt
Rölanti tutturulamadı. Sürekli stop etti. Max. devir 12200. Isınmayı farkedecek kadar uzun süre çalışmadı ve uçuş yapılamadı. Ancak normalde % 15 nitroya ayarlı karbüratörün küçük iğnesi ile oynanmadı. Oynansa belki yine de uzun süreli çalışma sağlanabilirdi.
Sonuç:
Benim buradan çıkardığım sonuç, metanole tankerde katılan az miktarda (belki % 1 - 2 gibi bir şeydir sanıyorum) izopropil alkol her ne kadar metanolün saflığını azaltsa da, saflığı azaltan faktör "su" olmadığı ve yanıcı bir madde olduğu için yakıtta ciddi bir soruna yol açmayacaktır. Ancak yüksek oranda izopropil alkolle ciddi ısınma sorunları yaşanabilir. Özellikle kapalı cowlingli modellerde hava akımının çok iyi planlanması gerekebilir. Hele ki tam sentetik yağ kullanılıyorsa (yani hint yağı yoksa) bu ısınma kısa sürede motorda kalıcı sorunlara yol açabilir.
Bunun üzerinde bilimsel bir deney yapmaya karar verdim. Deney verilerini sizlerle de paylaşayım:
Kendi Yakıtımızı Nasıl Yapabiliriz ?
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kendi Yakıtımızı Yapalım :
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Test metodu:
Dört farklı yakıt hazırlandı.
a- % 15 nitrolu normal yakıt
b- % 15 nitrolu % 10 izopropil alkollü yakıt
c- % 15 nitrolu % 15 izopropil alkollü yakıt
d- Nitrosuz, % 10 izopropil alkollü yakıt
Aynı motor (OS 55 AX), aynı buji (OS No ve aynı pervane (APC 11 x 6) ile tüm depo boşaltılıp ilgili yakıtla doldurularak motor çalıştırıldı.
Düzenli ve en az 30 saniye süreli tutturulabilen en düşük rölanti ölçüldü.
Büyük iğne ayarı yapılıp max. RPM değeri kaydedildi.
Sıcaklık ölçümü yapılamadı.
Devriler optik takometre ile ölçüldü.
Bulgular:
a- % 15 nitrolu normal yakıt
Rölanti 2700 devir civarında. Max. devir 12200
b- % 15 nitrolu % 10 izopropil alkollü yakıt
Rölanti 2700 devir civarında. Max. devir 12500 Yerde ısınma var ancak uçuşta motorda aşırı ısınma emaresi olmadı.
c- % 15 nitrolu % 15 izopropil alkollü yakıt
Rölanti 2700 devir civarında. Max. devir 12700. Yerde belirgin ısınma var ancak uçuşta motorda aşırı ısınma emaresi olmadı.
d- Nitrosuz, % 10 izopropil alkollü yakıt
Rölanti tutturulamadı. Sürekli stop etti. Max. devir 12200. Isınmayı farkedecek kadar uzun süre çalışmadı ve uçuş yapılamadı. Ancak normalde % 15 nitroya ayarlı karbüratörün küçük iğnesi ile oynanmadı. Oynansa belki yine de uzun süreli çalışma sağlanabilirdi.
Sonuç:
Benim buradan çıkardığım sonuç, metanole tankerde katılan az miktarda (belki % 1 - 2 gibi bir şeydir sanıyorum) izopropil alkol her ne kadar metanolün saflığını azaltsa da, saflığı azaltan faktör "su" olmadığı ve yanıcı bir madde olduğu için yakıtta ciddi bir soruna yol açmayacaktır. Ancak yüksek oranda izopropil alkolle ciddi ısınma sorunları yaşanabilir. Özellikle kapalı cowlingli modellerde hava akımının çok iyi planlanması gerekebilir. Hele ki tam sentetik yağ kullanılıyorsa (yani hint yağı yoksa) bu ısınma kısa sürede motorda kalıcı sorunlara yol açabilir.