Yeni insansiz hava araci yonetmeligi hakkinda
Hızlıca okuduğumda aşağıdaki maddeler bizi alakadar edermiş gibi düşünüyorum. Yalnız uçuş izniyle alakalı bölümde " Bu sınıflar için uçuş izni ilgili mülki idare yetkisindedir. " kısmı aklıma takıldı biraz.
ö) Model uçak: Açık alanda kullanılan, azami kalkış ağırlığı 25 kg’ı geçmeyen, otonom uçuş
kabiliyeti olmayan, ticari faaliyet yapmaksızın eğlence ve sportif amaçlı kullanılan, yardımcı
araçlar olmadan kullanıcının doğrudan ve sürekli görme sahasında uçurulması tasarlanan ve
içinde herhangi bir şahıs olmadan uzaktan kumanda edilen hava aracı,
............
............
t) Otonom sistem: Pilotun herhangi bir müdahalesi olmadan, uçuşu kendi başına
gerçekleştirebilen (kontrol veri bağı olmadan yapılan veya veri bağı menzilinin ötesinde
önceden belirlenmiş parametrelere göre yapılan uçuşlar), karar-kontrol döngüsünde insan
olmadan kendi kendine görev icra edebilme yeteneğinde olan sistemler, (Uçuş pilot
kontrolünde gerçekleştirilirken, veri bağının kopması gibi olası sorun nedeniyle kısa süreli
pilot kontrolünden çıkarak ön tanımlı görev planına göre uçuşu sürdürebilen ve yeniden pilot
kontrolüne alınabilen İHA sistemleri, otonom sistem değildir)
Not : Bu durumda bizlerin kullandığı Self Leveling & Rescue & Bail-out & Back to Home gibi özelliklerin otonom sistem sayılmadığını düşünüyorum.
............
............
Uçuş izni gerkelilikleri
Madde 17 – (1) İHA0 ve İHA1 sınıfı İHA’lar için;
a) Ticari faaliyetler dışında sportif ve amatör amaçla gerçekleştirilecek uçuşlarda 18’inci
maddede yer alan bölgeler hariç Genel Müdürlükten uçuş izni alınması gerekmez. Bu sınıflar
için uçuş izni ilgili mülki idare yetkisindedir.
............
............
Madde 18 – (1) Aşağıda yer alan bölgelerde Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden izin alınmadan
herhangi bir sınıftaki İHA ile uçuş yapılması yasaktır:
a) İrtifaya bağlı olmaksızın bir havalimanının belirlenmiş meydan referans noktası merkez alınarak
8 NM (15 km) yarıçaplı alan içerisinde pist merkez hattı boyunca her iki yöne 12 NM (22 km)
uzunluğunda ve her iki taraftan 2 NM (3,75 km) genişliğindeki sahada (Ek 6: Havalimanı
çevresinde uçuşa yasak bölgeler krokisi),
b) İrtifaya bağlı olmaksızın seyrüsefer yardımcı cihazları, heliport, heliped, hava parkı, Genel
Müdürlük internet sitesinde yayınlanmış olan denize/iniş kalkış alanlar, vb. merkez olmak
üzere 5 NM (9 km) yarıçaplı sahada,
c) İrtifaya bağlı olmaksızın çok kalabalık ve kalabalık bölgeler üzerinde,
ç) Türkiye AIP’si ENR 5.1 bölümünde yer alan “Yasak, Tahditli ve Tehlikeli Sahalar”,
Sayfa 15 / 23
d) Askeri yasak bölgelerde, cezaevi ve güvenlik kısıtlı alanarda,
e) NOTAM ile ilan edilen sahalarda