Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Doğukan Ocak

RcFanatik
Katılım
3 Eki 2014
Mesajlar
3,270
Tepkime puanı
2,691
Yaş
30
Konum
Ordu
Web sitesi
www.facebook.com
İlgi Alanı
Heli
Herkese selam ,

Geçende bahsettiğim pil konusunda ki tecrübelerimi sizlerle paylaşarak yüksek C değerli pillerin çokta avantajlı olmadığını , bence biraz ''şehir efsanesi'' olduğunu sizinle paylaşmak istiyorum.

Not: Geçtiğimiz pazar günü video ile destekleyerek paylaşacaktım ancak olumsuz hava şartlarından dolayı ne uçuş yapabildik , ne de video çekebildik. Bu hafta sonu çekeceğimiz videolar ile konuyu destekleyeceğim.

Bu konuyu sadece belli başlı pil markaları için yazıyorum. (Thunder Power , Gens ve Pulse) Belirtmek isterim ki hiç bir markayı kötülemek ya da övmek için bu konuyu açmıyorum , tamamen tecrübelerime dayanarak bu konuyu paylaşıyorum. Matematiksel değil , edindiğim tecrübeler karşısında bu bilgileri paylaşıyorum!

Bildiğiniz gibi yüksek C değerli pillerin herkes avantajlı olduğunu söylüyor , performans açısından gerçekten öyle. Yüksek akım verebiliyorlar , bu konuda hemfikiriz. Ama kritik nokta burası ,

''Yüksek akım verebilmesi'' . Verdiği yüksek akımdan kaynaklı bazı problemleri de beraberinde getiriyor. Şöyle ki inceleyeceğimiz konular şunlar olacak ;


Öncelikle belirtmek isterim ki bu yazılanlar 12S 700 sınıfı bir helikopter için yazılmıştır.
Şuan ki kullandığım ve eski kullandığım ekipman ile arasındaki değerler yine aynıdır. Yani eski ekipmanda da aynı unsurlar göz önündeydi.
Şuan kullandığım ekipman ;
Motor: Xnova 4530-525kv
ESC: Castle 160A

Eskiden kullandığım ekipman;
Motor : Align 800mx
ESC : Castle 120A

-Sıcaklık
-Pilin çabuk boşalması (bitmesi)
-Uçuş süresi
-Fiyat


Sıcaklık hakkında biraz konuşalım ;
ThunderPower pilleri ilk aldığımda bana söylenen şuydu , yüksek C değerli olduğu için piller ısınmaz rahat akım verir vs.. gibi şeyler söylendi. Tamamen traş kimse kusura bakmasın.
Biraz mantığımızı konuşturalım , sürekli akım verebilen bir pil (kesintisiz olarak akım veriyor , yani hücreler sürekli aktif olarak çalışıyor) nasıl olur da soğuk kalabilir?
Örnek verecek olursak ; çalışan bir araba motoru sıcak mı kalır yoksa soğuk mu? Ya da dışarıdan bir soğutma unsuru olmadan sürekli yüksek devirde çalışan bir arabanın motoru soğuk kalabilir mi?
Bu pillerin de soğutma unsuru olmadığı için ESC daha çok akım istedikçe pil de verebiliyor , haliyle pil de otomatik olarak ısınıyor. Ne kadar çok akım o kadar çok ısı demek oluyor.
Geçtiğimiz yaz yaptığım uçuşlarda pillere el değmediği zamanlar oldu.

Pillerin çabuk bitmesi ;
Yine arabalardan örnek vereceğim ,
Yüksek devirle çalışan herhangi bir araba motoru (ya da herhangi bir motor), devir üretmek için yakıtı da aynı orantıda daha fazla tüketecektir. Pillerde ki durumda böyle , ESC ne kadar çok akım isterse pilin de boşalma süresi o kadar çok etkileniyor. Yine ne kadar çok akım verirse , pil o kadar çabuk bitiyor.

Uçuş süresi ;
Tekrar ThunderPower dan örnek vereceğim çünkü en yüksek C değerli pil olarak onu baz alıyorum. ThunderPower piller ile yaptığım uçuşlar ne yazık ki 3 dakikadan öteye gidemiyor.
Diyeceksiniz ki artık piller eskimiş olabilir ondan kaynaklı olabilir.. Hayır ne yazık ki pillerin durumu çok sağlıklı , iç direnç değerleri çok iyi ve pilin performansında ilk günden bir farkı yok.
Düşük C değerli pillere baktığımızda , aynı model aynı ekipman , aynı kafa devri , aynı uçuş stili ile birlikte 3,5 dakikanın üzerine rahatlıkla çıkabiliyor. Bayat piller ile de tecrübem oldu , HK'nın Rhino adlı 25C'lik piller ile ThunderPower'dan daha uzun uçtuğumu bilirim. Hemde piller şişmekten yuvarlak olmuştu! , hala güvenip uçuruyordum. Pilleri Mordo ve Cenk abi bilirler onlar modelin yanında hediye etmişlerdi :)

Fiyat ;
Aslında en büyük etken burada ama sona ekledim , ne yazık ki ''Yüksek C olsun 3 kuruş fazla olsun'' mantığıyla hareket eden insanlar olduğu için fiyat konusunu en sona ekledim :)
Yüksek C değerli piller ne yazık ki diğer pillere göre %30-40 daha pahalı. Fiyatları aşağı yukarı biliyorsunuz , bu konuda örnek vermek istemiyorum.

Genel olarak bir de Profesyonel pilotlardan örnek vermek istiyorum ,
Ben izlediğim çoğu profesyonel pilotun kullandığı ekipmanları incelemekten zevk alırım. Hangi dişli oranları kullandığını bile meraktan araştırdığım oluyor. :)
Hiç dikkat ettiniz mi bilmiyorum ama çoğu pilotun yüksek C değerli pil kullandıklarını görmedim , göremedim.

-Alan Szabo en basit örneği , ThunderPower piller kendisine sponsor ama kendisi de paylaştığı son videolarının (yaklaşık 1 seneden fazladır) çoğunda hep 55C'lik pil serisini kullanıyor ve uçuş süreleri daha uzun.

-Tareq Al Saadi bir diğer örnek , kendisi kabul etmese de Gens ve Pulse markaları kendisine sponsor olduğunu tahmin ediyorum , eski videolarına bakarsanız hep 45C 'lik pil kullanıyor. Ben hiç bir uçuşunda yüksek C değerli pil kullandığına şahit olamadım (Gözümden kaçtıysa da affola)

-Dunkan Bossion , biraz gereksiz bir örnek olabilir ama burada firma önemli bir nokta. Biliyorsunuz ki Dunkan'a OptiPower markası sponsor. OptiPower'ın en yüksek C değerli pili 50C bildiğim kadarıyla. Bu firma daha yüksek C değerli pil üretemiyorlar mı sizce? Ayrıca optipower son dönemde çıkardığı yeni 5300 ve 5800mAh'lık yeni pilleri de bu konulara etken olabilir. ''Daha uzun uçuş süresi'' Ayrıca pillerin yapısı gereği 5000'lik piller bile çok küçük kalıyor. Bizzat inceleme fırsatım oldu.

-Belli başlı örnekler bunlar olabilir aklıma geldikçe örnekleri çoğaltırım...


Sanki biraz olumsuz konuştuk ama birazda iyi yönlerinden bahsedelim ,
Yine ThunderPower'dan örnek verirsek , gerçekten kaliteli bir pil hakkını yiyemeyiz. 2 yıl aynı performans için firma garanti bile veriyor. Ayrıca yüksek akımlarla şarj edebilme olasılığı olduğu için bu konuda da baya avantajlı kendisi. Ama ben 1-2 deneme haricinde 5A akımın üzerine çıkarmadım , denemedim. O yüzden bu konuda bir şey söyleyemeyeceğim :) Gens ve Pulse marka pillerin böyle bir özelliği yok ama yüksek C değerli pillerin performansı gayet güzel.




Şimdi de normal C değerleri olan pillerden bahsedelim (30-45C)
Benim elimde şuan ThunderPower 70C , Gens 45C , Gens 30C ve Pulse 45C piller var. Şuan hangisinden en çok tat alıyorsun diye sorarsanız , Gens 45 ve 30C'den açık ara fark ile tad alıyorum. Sebebi ise , uçuş süresinin artması, aşırı ısınma yapmaması ve düşük C değerli piller ile motor ve ESC'yi yormadan performanslı uçuşlar yapabildiğimden dolayı çok zevk alıyorum.

Hemen belli unsurlar hakkında özet geçelim ,
-Sıcaklık konusunda yüksek C değerli pillere göre daha az ısınma oluyor
-Çok fazla akım veremediği için voltaj hemen yerle bir olmuyor
-Uçuş süresi 3,5 dakikalara rahatça çıkabiliyor
-Fiyat konusu zaten ortada , çok daha uygun


Bu pillerin ömürleri ne kadar olur henüz onu deneyecek kadar modelcilik hayatım olmadı. Ama en önemli etken tabi ki burada pili nasıl sakladığınız , nasıl kullandığınız ve nasıl koruduğunuzdur. Yani kritik nokta sizsiniz!
Ben piller konusunda çok hassasım , pilleri özenle kullanmaya hatta 2 gün bile dolu bekletmemeye çalışırım. Pillerin ne kadar uzun ömürlü olacağı tabiki de sizin elinizde!!!

NOT: Bu hafta sonu ''14.02.2016'' tarihinde çekeceğim videolar ile konuyu desteklemeye çalışacağım. Yine de söz vermek istemiyorum bir aksilik olmaz ise o gün videoları çekip paylaşmayı düşünüyorum. Şimdilik geçen hafta ki denemelerimden bir video paylaşıyorum. Anlayışınız için teşekkürler.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Şimdilik aklıma gelenler bunlar , daha uzun bir yazı yazarım diye düşünüyordum ancak yazmaya başladıkça yazacaklarımı unuttum :laugh:
Üstüne basa basa tekrar belirtiyorum , hiç bir markayı ne kötülemek ne de övmek amacıyla bu yazıyı paylaşmıyorum. Tamamen edindiğim tecrübeler karşısında sizlerle paylaşmak istedim.
Öyle ki size elinizde ki pilleri satın bunlardan alın da demek istemiyorum. Demek istediğim pil alırken biraz mantıklı hareket ederek , kulaktan duyma sözlerle hareket etmeyin. Ben kimseyi yanlış yönlendirmek istemem :) Sanırım benimde fikirlerim önemsenecek kadar sakalım çıkmıştır diye düşünüyorum ;D

Teşekkürler , iyi forumlar :)
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Bir diğer not , sattığım Gens 60-120C pil bu konudan ötürü satılık değildir. Tamamen 2 tane ayrı 6s içindir yanlış anlaşılma olmasın ;D
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Su aşamada öncelikle sunu belirtelim Dogukan kardeşimizin paylaştığı bu değerli tecrübeler 12S yanı 700 sınıfını kapsamaktadir.

Geçilen akımın daha fazla ve farklı oldugu 6s durumun biraz daha farklı oldugunu düşünüyorum.

Ilerleyen mesajlarda detaylara gireriz ama şimdiden emegi ve bu guzel paylaşım ıcın tesekkur ederiz :RCKolik:


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Su aşamada öncelikle sunu belirtelim Dogukan kardeşimizin paylaştığı bu değerli tecrübeler 12S yanı 700 sınıfını kapsamaktadir.

Geçilen akımın daha fazla ve farklı oldugu 6s durumun biraz daha farklı oldugunu düşünüyorum.

Ilerleyen mesajlarda detaylara gireriz ama şimdiden emegi ve bu guzel paylaşım ıcın tesekkur ederiz :RCKolik:


Sent from my iPhone using Tapatalk

Evet Mehmet abi eklemeyi unutmuşum. Bu bilgiler tamamen 12S piller ve 700 sınıfı bir helikopter üzerinden yazılmıştır.
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Log tutan var mı 700 için? Voltaj akım sensörü ile falan...


Şimdi şöyle bir durum var, 550 6s bir modelin hoverda durması ve basit alan turları için 35-40A sürekli akım yeterli oluyor. Hareketlerde pik değerler de 120A lere çıkıyor. Çok hart hurtçu olmayan bir arkadaş için ortalama kullanımlar belli seviyelerde. 100A esc ler kullanılıyor genellikle.

12s te akım daha düşük diyebilmemiz için model büyüklüklerinin aynı veya yakın olması lazım. İşte önümüzde bir 550 model var bunu 6s kullandığımızda 2 birim akım geçer, aynı heliyi 12s ile kullandığımızda 1 birim akım geçer diyebilmemiz için.

Ona yakın boyut 600 boyutu... 12s olarak kullanınca 80A civarında esc ler yeterli geliyor.


Ama 700 için konuşuyorsak, genelde kullanılan esc ler minimum 120A tercihen 160A... Nerde kaldı peki 12s in daha düşük akımları?? Model zaten 550 lik kardeşine göre daha ağır, ihtiyaç duyulan güç daha fazla... Voltaj artsa da akımlar çok düşmüyor. Onda da hoverda belli bir akım tüketiliyor. (aynı olabilir, fazla bile olabilir, log tutanlar bilir.) Belli hareketlerde onda da 100A ler, 120A ler, 140A ler görülebilir...


6s-12s konfigürasyonlarda akım kıyaslaması yapabilmek için ihtiyaç duyulan güçlerin de aynı veya yakın olması lazım.... Bence :)
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Rasim Öztürk' Alıntı:
Log tutan var mı 700 için? Voltaj akım sensörü ile falan...


Şimdi şöyle bir durum var, 550 6s bir modelin hoverda durması ve basit alan turları için 35-40A sürekli akım yeterli oluyor. Hareketlerde pik değerler de 120A lere çıkıyor. Çok hart hurtçu olmayan bir arkadaş için ortalama kullanımlar belli seviyelerde. 100A esc ler kullanılıyor genellikle.

12s te akım daha düşük diyebilmemiz için model büyüklüklerinin aynı veya yakın olması lazım. İşte önümüzde bir 550 model var bunu 6s kullandığımızda 2 birim akım geçer, aynı heliyi 12s ile kullandığımızda 1 birim akım geçer diyebilmemiz için.

Ona yakın boyut 600 boyutu... 12s olarak kullanınca 80A civarında esc ler yeterli geliyor.


Ama 700 için konuşuyorsak, genelde kullanılan esc ler minimum 120A tercihen 160A... Nerde kaldı peki 12s in daha düşük akımları?? Model zaten 550 lik kardeşine göre daha ağır, ihtiyaç duyulan güç daha fazla... Voltaj artsa da akımlar çok düşmüyor. Onda da hoverda belli bir akım tüketiliyor. (aynı olabilir, fazla bile olabilir, log tutanlar bilir.) Belli hareketlerde onda da 100A ler, 120A ler, 140A ler görülebilir...


6s-12s konfigürasyonlarda akım kıyaslaması yapabilmek için ihtiyaç duyulan güçlerin de aynı veya yakın olması lazım.... Bence :)

Log tutan zannetmiyorum olduğunu Rasim abi :)

600 ve 550 konusunda yorum katamayacağım ama 120'lik ESC konusuna gelirsek Xnova motoru 120'lik ESC ile bir süre kullandım. Kullanamazsın dediler çatır çatır kullandım , bir problemde yaşamadım :)
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Doğukan ellerine sağlık, gözlemlediğin durumlar yanlış değil, ancak bazı noktalar eksik. Biraz elmalarla armutlar birbirine karışmış gibi geldi bana. Bu konuda birkaç noktaya değinmek istiyorum ama şimdi değinecek zamanım yok. :)
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Yok benim itirazım 6S te akımlar yüksektir, 12S te voltaj arttığı için akım düşüktür yorumlarına...

Modeller aynı boyutta değil, güç ihtiyaçları farklı... Biri 3 kg, diğeri 5kg... Birinde 2.5kw motor var, ötekinde 5kw...

600 modeller için 80A esc ler yeterli olabiliyor. Benim orda vurgulamak istediğim aynı model için 6s 12s kıyaslaması yapabiliriz, ama 550-700 arasında akım açısından çok aşırı farklar olduğunu düşünmüyorum artan voltaja rağmen.
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Şu ana kadar 700 modelde 2 çeşit pil kullandım 60c gens piller ve 70 thunder power magna piller . Tecrübelerim doğukanın dediği gibi düşük C li gens pillerle daha uzun süre uçtum fakat daha çok ısındı performans yeterli idi. Ama 70C magna lar ile uçuş süresi yaklaşık 1dk. Daha kısa ama ısınma daha az ama performans korkutucu güzel sanki simülatör hızı arttırılmış model gibi dehşet bir güç veriyor hemde üniteden sabit ayarlar ile hiçbir hızlandırma yapmadan . Bence pil şişme yapmıyorsa ve C değeri 40 ve üzeri ise çokta markaya takılmamak gerekiyor tabi kullanıcı yorumlarınıda takip etmek lazım.
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Rasim Öztürk' Alıntı:
Yok benim itirazım 6S te akımlar yüksektir, 12S te voltaj arttığı için akım düşüktür yorumlarına...
Peki o zaman grafiklerle konuşalım :

Thunder Tiger Raptor E700 :
Scorpion HKII-4235-520KV, Castle Creations Phoenix ICE 2 HV120



Ortalama akım 90, max pikler ise 110 amps

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Mordo abimiz Agustos 2014 TREX 700 ait logu (ki şu an aynı model Dogukanda)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu da beni 6s Goblin 570 log dosyasından bir örnek

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Benim gördüğüm kadarı ile de 700 sınıfı modelin çektiği ortalama akım değeri ile 570 arasında öyle büyük bir fark yok.

Ama yaşadığım 2 yıllık bir deneyim var. O da 700 sınıfında 45C Pulse pilleri benden daha sert kullanan arkadaşlar 3 sene sorunsuz kullanırlarken ben de 2 yıl sonra ciddi performans sorunları yaşamaya başladım. Üstelik Storage modda ve Powerlab kullanmama rağmen.

Şimdi ki aklım olsa 6S için en yüksek C değerli pil alırdım, her ne kadar teknik ve teorik olarak arada çekilen akımlarda fark olmasa da :saygilar:
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Teşekkürler Mehmet abi , ancak bu datalarda ki bir diğer etken de uçuş stili diyebilir miyiz? Akşam bende benim log datasını bakıp paylaşayım...

Şunu belirtmek isterim ki Pulse pillerden bende fazla memnun değilim. Aynı şeyi Arda abi de söyledi.
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Doğukan Ocak' Alıntı:
Teşekkürler Mehmet abi , ancak bu datalarda ki bir diğer etken de uçuş stili diyebilir miyiz? Akşam bende benim log datasını bakıp paylaşayım...

Şunu belirtmek isterim ki Pulse pillerden bende fazla memnun değilim. Aynı şeyi Arda abi de söyledi.
Elbette uçuş stili çok büyük bir etken Doğukan. Ben özellikle Mordo abimizle benim uçuşu referans alıyorum. Her ikimiz arasında büyük bir fark olmadı için bence 700 ve 570 sınfına kıyaslama için güzel bir örnek olabilir diye düşünüyorum :)
 
Yüksek C Değerli Piller Üzerinde Tecrübelerim

Rasim Öztürk' Alıntı:
Ama 700 için konuşuyorsak, genelde kullanılan esc ler minimum 120A tercihen 160A... Nerde kaldı peki 12s in daha düşük akımları?? Model zaten 550 lik kardeşine göre daha ağır, ihtiyaç duyulan güç daha fazla... Voltaj artsa da akımlar çok düşmüyor. Onda da hoverda belli bir akım tüketiliyor. (aynı olabilir, fazla bile olabilir, log tutanlar bilir.) Belli hareketlerde onda da 100A ler, 120A ler, 140A ler görülebilir...

Grafikler için teşekkürler abi. Ben de aşağı yukarı öyle tahmin ediyordum.

Tabii farklar olabilir. Pilotajlar farklı... Model ağırlıkları farklı olabiliyor, örneğin 690sx aynı pali çeviren modellere göre bariz hafif, hatta 600se daha da hafif. 600se hard için zayıf kalabilir ama 690sx her türlü kaldırır.


Ben de uygun fiyat olunca Thunder Power 70C aldım. Yüksek C ye karşı değilim. Sadece 12S te böyledir bunlar, 6S olunca akımlar çok yükselir görüşüne karşıyım. Modeller farklı, güç ihtiyaçları farklı çünkü...

Bu arada 5000mah liponun %60 ını kullanıp, %40 ını bırakıyorum. İndiğimde hemen hemen storage gibi kalıyor (3,80V)... Bu haliyle 5dk net kullanıyorum. %70 kullanıma çekip 6dk da alabilirim fakat gerek yok, pillerim fazladan 1 dk dan daha değerli :D