- Katılım
- 17 Eyl 2013
- Mesajlar
- 8,790
- Tepkime puanı
- 23,176
- Yaş
- 61
- Konum
- İstanbul
- Web sitesi
- www.sumeryamaner.com
- İlgi Alanı
- Uçak
Genelde glow motorlu uçaklarımda şu ürünü kullanıyorum:
Bununla istersem kumandadan istersen üzerindeki butonu kullanarak buji kızdırıcıyı aktive edebiliyorum. Ancak ürün son derece kalitesiz. Ya sık sık bozuluyor ya da bağlı kalan ateşleme pilini kısa sürede bitiriyor. Her uçuş gününün sonunda da uçağın derinliklerinden pili ayırmak işime gelmiyor. Bu amaçla bir Arduino projesi gayet güzel olacak diye düşündüm. Sonrasında her zamanki gibi Attiny85 ile minik bir plaket yapıp nihai ürünü elde edebilirim.
Ancak...
Arduino'nun PWM uçlarından birini kullanarak bir test devresi yaptım. Çıkışı bir NPN transistör üzerinden bir P kanal MOSFET'e bağladım. MOSFET çıkışına da bujiyi bağladım. Arduino'ya bir potansiyometre takıp PWM değerini 0 - 100 arasında değiştirdim (buji için ayrı bir 2S LiPo kullandığımdan dolayı 100 bile fazla aslında). Bu şekilde sorunsuz olarak bujiyi kızdırabiliyorum. Şimdi tam hatırlayamıyorum ama PWM değeri 60 - 70 falan oluyor. O değerde buji gayet güzel parlamaya başlıyor.
Glow bujilerin normal çalışma aralıkları 3 - 3.5 Amper civarında. Yani yapılması gereken şey sabit akım sağlayabilmek. O zaman aklıma iki çözüm geliyor.
1- Bu sene başında bu işlere bulaştığımda ilk aldığım Hall sensörlü akım ölçme modülü. Bunun çıkışını Arduino'ya girip sürekli akımı kontrol eder, PWM değerini belirli limitler içinde değiştiririm.
Bunu denedim ve fiyasko oldu. Sebebini anlatacağım.
2- Bujiye seri bir taş direnç bağlayarak direnç üzerindeki gerilimi izlemek.
Bunu da denedim ve aynı sebeple fiyasko oldu.
Çıkışta bir PWM sinyali olduğu için akım sürekli değil. Bunun sonucunda Hall sensörle de olsa dirençle de olsa ölçüm anındaki durum sonuca yansıyor. PWM çıkışı ile buji arasına kondansatör falan koyup denedim ama olmadı. Mutlaka bir "flywheel" devresi yani bir diyot, bir bobin ve bir kondansatör gerekiyor. Bunlar için gerekli değerleri olsa olsa deneme yanılma ile bulabilirim ki çok zor. Bu konuyla ilgili pratik bilgiye kapım açık!
Eğer bu sorunu çözemezsem, kullanılacak pil türünü kıstlayıp (açıkçası modül içine entegre bir tek hücreli LiIon pil var aklımda) pilin tam şarjlı halinde bile 3.5 Amper'i aşmayacak bir PWM değeri kullanarak denemek var aklımda.
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bununla istersem kumandadan istersen üzerindeki butonu kullanarak buji kızdırıcıyı aktive edebiliyorum. Ancak ürün son derece kalitesiz. Ya sık sık bozuluyor ya da bağlı kalan ateşleme pilini kısa sürede bitiriyor. Her uçuş gününün sonunda da uçağın derinliklerinden pili ayırmak işime gelmiyor. Bu amaçla bir Arduino projesi gayet güzel olacak diye düşündüm. Sonrasında her zamanki gibi Attiny85 ile minik bir plaket yapıp nihai ürünü elde edebilirim.
Ancak...
Arduino'nun PWM uçlarından birini kullanarak bir test devresi yaptım. Çıkışı bir NPN transistör üzerinden bir P kanal MOSFET'e bağladım. MOSFET çıkışına da bujiyi bağladım. Arduino'ya bir potansiyometre takıp PWM değerini 0 - 100 arasında değiştirdim (buji için ayrı bir 2S LiPo kullandığımdan dolayı 100 bile fazla aslında). Bu şekilde sorunsuz olarak bujiyi kızdırabiliyorum. Şimdi tam hatırlayamıyorum ama PWM değeri 60 - 70 falan oluyor. O değerde buji gayet güzel parlamaya başlıyor.
Glow bujilerin normal çalışma aralıkları 3 - 3.5 Amper civarında. Yani yapılması gereken şey sabit akım sağlayabilmek. O zaman aklıma iki çözüm geliyor.
1- Bu sene başında bu işlere bulaştığımda ilk aldığım Hall sensörlü akım ölçme modülü. Bunun çıkışını Arduino'ya girip sürekli akımı kontrol eder, PWM değerini belirli limitler içinde değiştiririm.
Bunu denedim ve fiyasko oldu. Sebebini anlatacağım.
2- Bujiye seri bir taş direnç bağlayarak direnç üzerindeki gerilimi izlemek.
Bunu da denedim ve aynı sebeple fiyasko oldu.
Çıkışta bir PWM sinyali olduğu için akım sürekli değil. Bunun sonucunda Hall sensörle de olsa dirençle de olsa ölçüm anındaki durum sonuca yansıyor. PWM çıkışı ile buji arasına kondansatör falan koyup denedim ama olmadı. Mutlaka bir "flywheel" devresi yani bir diyot, bir bobin ve bir kondansatör gerekiyor. Bunlar için gerekli değerleri olsa olsa deneme yanılma ile bulabilirim ki çok zor. Bu konuyla ilgili pratik bilgiye kapım açık!
Eğer bu sorunu çözemezsem, kullanılacak pil türünü kıstlayıp (açıkçası modül içine entegre bir tek hücreli LiIon pil var aklımda) pilin tam şarjlı halinde bile 3.5 Amper'i aşmayacak bir PWM değeri kullanarak denemek var aklımda.