Merhabalar, model uçak işinde yeniyim. Bu sebeple başlamadan önce özellikle elektronik hakkında çokça video, forum siteleri, dokümanlar inceledim. Elektronik kısmından çıkardığım sonuçlardan anladığım kadarıyla özetle ; motor max A < ESC max A < Batarya max A . Sonuç olarak şu an elimdeki sistem şu şekilde:
- EMAX XA2212 980 KV Fırçasız DC Motor
- ZTW Beatles 30A ESC 2-4S (5V 2A BEC) Fırçasız Motor Sürücü Hız Kontrol
- Leopard-Power 3s 1350 mAh 40C Lipo Batarya 11.1V
- Flysky FS-İ6X Kumanda + FSi610B alıcı
- 9x6 Pervane (Motoru aldığım sitedeki tabloda bu ölçü yazdığı için seçmiştim.)
- Uçak yapı malzemesi -> Kraft Fotoblok
Motoru aldığım sitedeki tabloda pervane için 10x4.7 ve 9x6 pervane desteklendiği görülüyordu. Elimde 9x6 lık olduğu için ekstradan pervane almamıştım. 9x6 lık pervane için 12V (tahminimce 3s batarya anlamında) geriliminde 12.3A akım ve 147.6W güç gözükmekte, 8V geriliminde 7.1A akım ve 56.8W güç gözükmekte.
Biraz da meraktan olsa gerek uçak meydana gelmemişken bir zemin üzerinde örnek bir devre (servo + motor + esc + alıcı + batarya) kurdum. Yalnız ESC'nin batarya uçları henüz bir konnektöre bağlı olmadığı için bir süreliğine kabloları bataryanın konnektörüne içten temas şeklinde geçirdim.(Elimde XT60 konnektör yoktu.) Devre herhangi bir sorun olmadan çalıştı. Lehim olayını da yeni tecrübe edinmiş oldum, motor kablo uçları ve ESC motor bağlantı uçlarını lehimledim fakat ESC batarya bağlantı uçlarını konnektöre lehimlemeyi beceremedim dolayısıyla başkasına yaptırdım. Lehimleyen kişi işi bittikten sonra etrafına boşluklu ip kılıf da geçirmiş. Temiz gözükmüştü. Bugün hazır tüm elemanlar tamamlanmışken artık uçak üzerinde çalıştırayım dedim. Bu zamana kadar uçağımı yapmış, servolarımı ve motorumu yerleştirmiştim. Kumandamı açıp bataryamı ESC ye bağladım. Normal devrede de olduğu gibi motordan klasik ötme sesi geldi. Servo kontrolü vs yaptıktan sonra hafiften çok az motora gaz vereyim dedim. Pervane direkt takıldı ardından baştaki normal ötme sesi bu sefer yankılı bir biçimde yüksek sesli çıktı. Ardından "- - - - -" (yanlışsa kusura bakmayın sos dili diye biliyorum)şeklinde öttü. O sırada içeriden duman çıkmaya başladı. Kanat üstte olduğu için kaynağı göremedim fakat duman hızla aleve dönüştü ,kumandayı kapattım. Kısa bir süre sonra kendiliğinden söndü, pilden söktüm. ESC nin alıcıya giden kablosunun + pile giden kablolarının ESC den çıkış yeri erimiş. Sonradan baktığımda bataryanın kaplamasında da hafif yanık izi var fakat şişme tarzı bir durum olmadı, o da mı gitti yoksa bilmiyorum. Böyle bir şey beklemediğim için ev ortamında denemiştim kısa süreliğine panik ortamı oluştu, bunu da tecrübe etmiş olduk. Kuvvetle muhtemel ESC üzerinden fazla akım geçtiği için yandı diye düşünüyorum sebebi de motorun takılıp fazla akım istemesi sanırım fakat ESC kapasitesi kurtarmıyor mu anlamadım.
Yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.
- EMAX XA2212 980 KV Fırçasız DC Motor
- ZTW Beatles 30A ESC 2-4S (5V 2A BEC) Fırçasız Motor Sürücü Hız Kontrol
- Leopard-Power 3s 1350 mAh 40C Lipo Batarya 11.1V
- Flysky FS-İ6X Kumanda + FSi610B alıcı
- 9x6 Pervane (Motoru aldığım sitedeki tabloda bu ölçü yazdığı için seçmiştim.)
- Uçak yapı malzemesi -> Kraft Fotoblok
Motoru aldığım sitedeki tabloda pervane için 10x4.7 ve 9x6 pervane desteklendiği görülüyordu. Elimde 9x6 lık olduğu için ekstradan pervane almamıştım. 9x6 lık pervane için 12V (tahminimce 3s batarya anlamında) geriliminde 12.3A akım ve 147.6W güç gözükmekte, 8V geriliminde 7.1A akım ve 56.8W güç gözükmekte.
Biraz da meraktan olsa gerek uçak meydana gelmemişken bir zemin üzerinde örnek bir devre (servo + motor + esc + alıcı + batarya) kurdum. Yalnız ESC'nin batarya uçları henüz bir konnektöre bağlı olmadığı için bir süreliğine kabloları bataryanın konnektörüne içten temas şeklinde geçirdim.(Elimde XT60 konnektör yoktu.) Devre herhangi bir sorun olmadan çalıştı. Lehim olayını da yeni tecrübe edinmiş oldum, motor kablo uçları ve ESC motor bağlantı uçlarını lehimledim fakat ESC batarya bağlantı uçlarını konnektöre lehimlemeyi beceremedim dolayısıyla başkasına yaptırdım. Lehimleyen kişi işi bittikten sonra etrafına boşluklu ip kılıf da geçirmiş. Temiz gözükmüştü. Bugün hazır tüm elemanlar tamamlanmışken artık uçak üzerinde çalıştırayım dedim. Bu zamana kadar uçağımı yapmış, servolarımı ve motorumu yerleştirmiştim. Kumandamı açıp bataryamı ESC ye bağladım. Normal devrede de olduğu gibi motordan klasik ötme sesi geldi. Servo kontrolü vs yaptıktan sonra hafiften çok az motora gaz vereyim dedim. Pervane direkt takıldı ardından baştaki normal ötme sesi bu sefer yankılı bir biçimde yüksek sesli çıktı. Ardından "- - - - -" (yanlışsa kusura bakmayın sos dili diye biliyorum)şeklinde öttü. O sırada içeriden duman çıkmaya başladı. Kanat üstte olduğu için kaynağı göremedim fakat duman hızla aleve dönüştü ,kumandayı kapattım. Kısa bir süre sonra kendiliğinden söndü, pilden söktüm. ESC nin alıcıya giden kablosunun + pile giden kablolarının ESC den çıkış yeri erimiş. Sonradan baktığımda bataryanın kaplamasında da hafif yanık izi var fakat şişme tarzı bir durum olmadı, o da mı gitti yoksa bilmiyorum. Böyle bir şey beklemediğim için ev ortamında denemiştim kısa süreliğine panik ortamı oluştu, bunu da tecrübe etmiş olduk. Kuvvetle muhtemel ESC üzerinden fazla akım geçtiği için yandı diye düşünüyorum sebebi de motorun takılıp fazla akım istemesi sanırım fakat ESC kapasitesi kurtarmıyor mu anlamadım.
Yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol