ESC yanması

Mert ÖZPINAR

Yeni Uye
Katılım
18 Kas 2020
Mesajlar
14
Tepkime puanı
8
Yaş
23
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar, model uçak işinde yeniyim. Bu sebeple başlamadan önce özellikle elektronik hakkında çokça video, forum siteleri, dokümanlar inceledim. Elektronik kısmından çıkardığım sonuçlardan anladığım kadarıyla özetle ; motor max A < ESC max A < Batarya max A . Sonuç olarak şu an elimdeki sistem şu şekilde:
- EMAX XA2212 980 KV Fırçasız DC Motor
- ZTW Beatles 30A ESC 2-4S (5V 2A BEC) Fırçasız Motor Sürücü Hız Kontrol
- Leopard-Power 3s 1350 mAh 40C Lipo Batarya 11.1V
- Flysky FS-İ6X Kumanda + FSi610B alıcı
- 9x6 Pervane (Motoru aldığım sitedeki tabloda bu ölçü yazdığı için seçmiştim.)
- Uçak yapı malzemesi -> Kraft Fotoblok

Motoru aldığım sitedeki tabloda pervane için 10x4.7 ve 9x6 pervane desteklendiği görülüyordu. Elimde 9x6 lık olduğu için ekstradan pervane almamıştım. 9x6 lık pervane için 12V (tahminimce 3s batarya anlamında) geriliminde 12.3A akım ve 147.6W güç gözükmekte, 8V geriliminde 7.1A akım ve 56.8W güç gözükmekte.
Biraz da meraktan olsa gerek uçak meydana gelmemişken bir zemin üzerinde örnek bir devre (servo + motor + esc + alıcı + batarya) kurdum. Yalnız ESC'nin batarya uçları henüz bir konnektöre bağlı olmadığı için bir süreliğine kabloları bataryanın konnektörüne içten temas şeklinde geçirdim.(Elimde XT60 konnektör yoktu.) Devre herhangi bir sorun olmadan çalıştı. Lehim olayını da yeni tecrübe edinmiş oldum, motor kablo uçları ve ESC motor bağlantı uçlarını lehimledim fakat ESC batarya bağlantı uçlarını konnektöre lehimlemeyi beceremedim dolayısıyla başkasına yaptırdım. Lehimleyen kişi işi bittikten sonra etrafına boşluklu ip kılıf da geçirmiş. Temiz gözükmüştü. Bugün hazır tüm elemanlar tamamlanmışken artık uçak üzerinde çalıştırayım dedim. Bu zamana kadar uçağımı yapmış, servolarımı ve motorumu yerleştirmiştim. Kumandamı açıp bataryamı ESC ye bağladım. Normal devrede de olduğu gibi motordan klasik ötme sesi geldi. Servo kontrolü vs yaptıktan sonra hafiften çok az motora gaz vereyim dedim. Pervane direkt takıldı ardından baştaki normal ötme sesi bu sefer yankılı bir biçimde yüksek sesli çıktı. Ardından "- - - - -" (yanlışsa kusura bakmayın sos dili diye biliyorum)şeklinde öttü. O sırada içeriden duman çıkmaya başladı. Kanat üstte olduğu için kaynağı göremedim fakat duman hızla aleve dönüştü ,kumandayı kapattım. Kısa bir süre sonra kendiliğinden söndü, pilden söktüm. ESC nin alıcıya giden kablosunun + pile giden kablolarının ESC den çıkış yeri erimiş. Sonradan baktığımda bataryanın kaplamasında da hafif yanık izi var fakat şişme tarzı bir durum olmadı, o da mı gitti yoksa bilmiyorum. Böyle bir şey beklemediğim için ev ortamında denemiştim kısa süreliğine panik ortamı oluştu, bunu da tecrübe etmiş olduk. Kuvvetle muhtemel ESC üzerinden fazla akım geçtiği için yandı diye düşünüyorum sebebi de motorun takılıp fazla akım istemesi sanırım fakat ESC kapasitesi kurtarmıyor mu anlamadım.
Yardımcı olabilirseniz çok sevinirim.





Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Öncelikle geçmiş olsun. Eğer esc pil arasında kısa devre durumu olsa daha pili takarken belli ederdi heralde. Ama yine de anlattığınız kablolar erimiş olduğuna göre bir yerlerde kısa devre olmuş olabilir. Yine anlattığınıza göre motorun takılıp dönmemesi yüzünden fazla akım çekmesi gibi bir durum söz konusu değil. Motorun dönmeme sebebi konnektörlerin gevşek olması, temasın yeterli olmaması veya esc kalibrasyonu yapılmaması olabilir. Escnin yanmasıda belki bec yetmemesinden kaynaklı olabilir. Yani bec devresi yanmış olabilir.
Yada esc herhangi başka bir sebepten yanmış olabilir.

Pildeki yanık hücreye kadar gelmiş ve delik oluşturmaya yaklaşmışsa durum ciddi olabilir. Ama sadece dış kaplama yanmışsa dikkatli bir şekilde kullanılabilir diye düşünüyorum.

Benim edindiğim tecrübeler doğrultusunda verebileceğim bilgiler bu kadar.
 
Öncelikle yanıtınız için teşekkür ederim, o zaman elektroniklerde kapasite uyumsuzluğu gibi bir sorun gözükmüyor yani sorun bağlantılarda olabilir diyorsunuz. Malum parçaların fiyatları en azından benim için başlangıç olarak çok da uygun değil piyasada, dolayısıyla doğru değerlere sahip elemanları almak istiyorum. Sonuç olarak lehim işini çözmem gerek anlaşılan :) , bağlantıları güçlendirmem gerek. (Pilde de köşede beyaz renk, tahminimce hücre, delik oluşmuş bu durumda pil de gitmiş oluyor herhalde)
 
Gaz vermeden bir olay yok anladıgım kadarı ile. Gaz verince olanlar olduysa. Motor -esc arasında dogrudan kısa devre bu kadar hasar verir. ESC PİL arasında olsa pili irtibatladıgınız anda yanardı.
 
  • Beğen
Tepkiler: Berkan Gürsoy
ESC bağlantısı karbon fiber ile mi sarıldı?
Başta dikkat etmemişim, sorunuz üzerine baktım karbon fiber gibi duruyor yalnız bunlar ne diye geçiyor piyasada bulamadım.(Karbon fiber kumaş?)
Gaz vermeden bir olay yok anladıgım kadarı ile. Gaz verince olanlar olduysa. Motor -esc arasında dogrudan kısa devre bu kadar hasar verir. ESC PİL arasında olsa pili irtibatladıgınız anda yanardı.
Evet, tüm bağlantılar yapılıyken sorun yoktu. Servoları denemiştim önce, en son kumandadan hafif motor kolunu oynatınca direkt takılıp uyarıyı verdi.Zaten takıldıktan sonra motorun ilk açılıştaki verdiği sesin daha yankılı hali çaldı.Ben de kumandayı kapatınca bitti sandım ki o an dumanlar çıkmaya başladı. Pil bağlantısını da mecbur ESC kendi kendine söndükten sonra çıkarabildim. Hiç beklemediğim bir durum olduğundan düzgün tepki verememiş de olabilirim.
-Motor-ESC arası kısa devre nasıl meydana geliyor veya nasıl önüne geçilebilir?
 
Başta dikkat etmemişim, sorunuz üzerine baktım karbon fiber gibi duruyor yalnız bunlar ne diye geçiyor piyasada bulamadım.(Karbon fiber kumaş?)

Evet, tüm bağlantılar yapılıyken sorun yoktu. Servoları denemiştim önce, en son kumandadan hafif motor kolunu oynatınca direkt takılıp uyarıyı verdi.Zaten takıldıktan sonra motorun ilk açılıştaki verdiği sesin daha yankılı hali çaldı.Ben de kumandayı kapatınca bitti sandım ki o an dumanlar çıkmaya başladı. Pil bağlantısını da mecbur ESC kendi kendine söndükten sonra çıkarabildim. Hiç beklemediğim bir durum olduğundan düzgün tepki verememiş de olabilirim.
-Motor-ESC arası kısa devre nasıl meydana geliyor veya nasıl önüne geçilebilir?
"motor kablo uçları ve ESC motor bağlantı uçlarını lehimledim " demişsiniz. Bir dahaki sefere kablolamayı ve lehimleri doğru yapıp izalasyon gereken yerlere daralan makaron kullanın ve bütün kabloları bir araya getirip sarıp sarmalamanıza gerek yok. Sonuçta esc motor yanmış. Belli ki kısa devre var, Esc nin yanması belki pilin zarar görnesini engellemiştir ve olanlar olmuş. Geçmiş olsun.
 
"motor kablo uçları ve ESC motor bağlantı uçlarını lehimledim " demişsiniz. Bir dahaki sefere kablolamayı ve lehimleri doğru yapıp izalasyon gereken yerlere daralan makaron kullanın ve bütün kabloları bir araya getirip sarıp sarmalamanıza gerek yok. Sonuçta esc motor yanmış. Belli ki kısa devre var, Esc nin yanması belki pilin zarar görnesini engellemiştir ve olanlar olmuş. Geçmiş olsun.
Cümleyi yanlış kurmuşum orada, lehimledim derken motor uçlarını ve esc uçlarını ayrı ayrı 3.5 mm lik erkek ve dişi konnektörlere lehimledim anlamında söylemiştim. Sonrasında makaronları daraltıp konnektörleri birbirine geçirmiştim. Şimdi EMAX 30A 2A/5V veya garanti olsun diye eski kullandığım ZTW Beatles markanın 40A lık 3A/5V ESC almayı düşünüyorum. Sizlerin önerebileceği en azından marka olarak uygun fiyatlı iş görür dediğiniz motor, ESC var mıdır? Bazı sitelerde istediğim değere sahip motor görüyorum fakat teknik bilgi kısmı yetersiz olduğundan güvenemiyorum. Teşekkürler tekrardan.
 
Kullanacagınız modele bağlı bir sistem oluşturun. Kesin ne yapacağınıza karar verirseniz öneriler gelir.
Adlarını verdiğniz parçaları birilerinin tek tek nette araştırıp size bilgi verilmesini beklemeniz pek anlamlı değil.
Ve forumu ve interneti kullanarak elektroniklerin bağlantıları hakkında iyice birşeyler öğrenin.
Ve modelcilikle uzun soluklu uğraşacaksanız lehim yapmayı öğrenip ve bu konularda nelere dikkat edilmesi gerektigine inceleyin.
Kolay gelsin.:saygilar:
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Öncelikle geçmiş olsun, büyük bir kazayı ufak kayıplarla atlatmışsınız. Kısa devre sonucu çıkmış gibi görünüyor ancak merak ettiğim bir konu var kullandığınız kabloların AWG değeri nedir? Elektronik komponentlerin max akım değeri olduğu gibi kabloların da dayanabileceği max akım değerleri vardır. Kablolar bu akım değerlerinde veya üzerinde çalışırsa dışındaki izolasyonları eritip birbirine temas edebiliyorlar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Üye silindi 8682
Öncelikle geçmiş olsun, büyük bir kazayı ufak kayıplarla atlatmışsınız. Kısa devre sonucu çıkmış gibi görünüyor ancak merak ettiğim bir konu var kullandığınız kabloların AWG değeri nedir? Elektronik komponentlerin max akım değeri olduğu gibi kabloların da dayanabileceği max akım değerleri vardır. Kablolar bu akım değerlerinde veya üzerinde çalışırsa dışındaki izolasyonları eritip birbirine temas edebiliyorlar.
Aldığım komponentlerin kendi kabloları diye çok dikkat etmemiştim, bir oynama da yapmamıştım. Gaz çubuğunu hafif oynattım tutukluk yapıp duman çıktı hemen zaten 2 saniye içinde gerçekleşti hepsi. Olay sonrasında ESC nin 'devre + motor bağlantı kısmı' bir bölüm, 'kendi pili + batarya ve alıcıya giden kısım' bir bölüm olarak ayrılmıştı. ESC - motor arasında kısa devre nasıl oluşabilir? Parçaları ayırdığımda motorun kablolarından ikisinin konnektöre lehim kısmındaki makaron aşağı kaymıştı, lehim yerlerinin birbirine temas etmesi buna sebep olmuş olabilir mi?