FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,464
Tepkime puanı
43,430
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Yakın zamanda Türker kardeşimle beraber elimizde bulunan ikinci TREX 500 ESP helikopterimizi, FBL yapmayı düşünüyoruz. Böylece ben de FBL kervanına kısmı da olsa adım atmış olacağım :D

Tam böyle bir şeye niyetlenmişken, Heliteknik'den Emre Bey'in aşağıdaki yazısına rastladım ve her ne kadar şu ana kadar kabaca takip etmiş olsam da, konuyu güzel özetlediği için sizlerle de paylaşıp, varsa görüşlerinizi almak istedim.

Ne dersiniz arkadaşlar hangi FBL kafayı tercih edelim : DFC mi yoksa HPS mi :rolleyes:

---------------------------------------------------------------------------------------------
Bu başlıkta FBL kafaların da kendi içindeki iki farklı tasarıma dikkat çekmek istiyorum. DFC ve HPS kafalara. DFC Align'in "Direct Flight Control" olarak isimlendirdiği tasarımın adı, HPS Sab'ın "High Precision System" olarak isimlendirdiği tasarım. Hangi tasarım kime ait bilmiyorum ama, çok da önemli değil, iki firma da iki tasarımı birden kullanıyor.

Align modellerine bakarsak, ilk olarak Trex 700E FL (V1) şu görülen kafa ile çıkarıldı.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Klasik FB kafalardan tanıdık parçalar içeren bu kafayı 700E V2 modelinde şu kafa izledi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tamamen kendine has parçalar içeren bu kafada kontrol kollarının bağlantısı değiştiği gibi, ilk versiyonda ayrı bir parça olan washout, rotor housing ile birleştirildi. Parça sayısı azaltıldığı gibi ayar ve bakım uğraşı da azalmış oldu.

Daha sonra DFC olarak lanse edilen hepimizin bildiği şu kafa piyasaya sürüldü.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu tasarımda konrtol kolları bir öncekiyle benzer olsa da, kontrol linkleri kafanın dönüş yönünde sabit kollarla değiştirildi ve ayrı bir washout ve ya radius arm ihtiyacı ortadan kalkmış oldu.

Gelelim Sab'ın Goblin modeline. Goblin 700'de gördüğümüz "DFC" model kafa, daha büyük ve "full+full" versiyon olan 770'de ve son çıkan Competition serisinde "HPS" ile değiştirildi.

Sırasıyla Goblin dfc ve hps kafalar:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aslında iki firma da aynı dizaynı kullanmakta, Align'ın V2 modelinde kullandığı kafa Sab'ın HPS olarak adlandırdığı dizayn, Goblin 700'deki kafa da DFC.

Dediğim gibi, bu dizaynları kim önce uygulamış, kim kimden çekmiş konusuna değil, hangi sistemin ne avantajları var konusuna değinmek istiyorum.

Align'a bakarsak DFC bir upgrade, Sab'a bakarsak HPS. Araştırdığım kadarıyla artı ve eksilerini sıralayacak olursam,

DFC:

1. Daha az sayıda parça, daha kolay ayar.
2. Yüksek kafa turlarında daha stabil uçuş.
3. Daha az sürtünme ve dolayısıyla verim artışı.
4. Daha kısa ana şaft uzunluğu, ağırlık merkezine daha yakın rotor diski.

HPS:

1. FB sistemlerle karşılaştırıldığında, yine de çok daha az parça ve kolay ayar.
2. Daha az bakım ihtiyacı (özellikle damperler ve bearingler için)
3. Düşük kafa turlarında daha stabil uçuş.

Bana kalırsa aradaki farkı hedeflenen kafa turu yaratıyor gibi.

Sonuç olarak, bu iki sistem arasında kişisel tercih en önemli farkı yaratıyor olsa da, aftermarket piyasada goblin HPS kafaları DFC'ye çeviren parçalar da satılmakta. Benim de görüşüm DFC sistemlerin daha kullanışlı olduğu yönünde. Siz de görüşlerinizi paylaşırsanız sevinirim. Özellikle iki dizaynı da aynı helide kullanan varsa ve deneyimini paylaşırsa süper olur. Kırımsız uçuşlar.

Heliteknik'ten Emre Kaman arkadaşın yazısından alıntıdır
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

hem Align FL hemde DFC kafa kullanmış biri olarak DFC nin hareketlerinin çok daha keskin ve sert olduğunu söyleyebilirim, Fl yada FBL yada HPC 3 üde aynı arada link kolları nedeni ile harweket biraz geç oluyor sanırım
 
Teşekkürler Mehmet abi paylaşım için. :bravo: Böyle konuları çok seviyorum, incelemek hoşuma gidiyor. :)

Şu an için geçici oyumu Goblin'in son dizaynı olan HPS'den yana kullanıyorum. Sebepler :

Ana rotor üzerine taşıdığı swashplate holder arm'lar ile hem yüksek açılarda pallere giden linklerde meydana gelen büyük kuvvetler sırasındaki burulma hareketine karşı daha güvenli olduğunu düşünmem,
Hem de Align'ın ilk dizaynında kullandığı benzer sabitleyici yüzüğün dezavantajı olan uzun main shaft sorunundan kurtulması yönünden oldu.

Ama son kararımı henüz vermiş değilim biraz daha araştırmam lazım. :laugh:
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Türker HPS diye bişey yok aslında bunu goblin uydurmuş ve dizaynda ona ağit değil, bu dizaynı 1 2 yıldır tüm clone kit üreten firmalar zaten kullanıyordu,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Doğrudur üstad, HPS'yi bende ilk kez duydum zaten. :laugh:
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

High Precision zaten yüksek hassasiyetli demek hernagi bi sistem falan değil :D sadece bu sistemin hassas olduğunu belirtmişler okadar :D ama HPS diye millet yeni bişey sanıyor :D DFC bundan daha hassas orası kesin çünkü en ufak hareketi bile direk iletiyor pallere
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Mesut AKIN' Alıntı:
High Precision zaten yüksek hassasiyetli demek hernagi bi sistem falan değil :D sadece bu sistemin hassas olduğunu belirtmişler okadar :D ama HPS diye millet yeni bişey sanıyor :D DFC bundan daha hassas orası kesin çünkü en ufak hareketi bile direk iletiyor pallere
Üstad ben bu iki FBL sistem arasında hareketi iletme direktliğiyle ilgili bir fark göremiyorum esasında. :rolleyes: Benim mi gözümden birşey kaçıyor ?
Rotorları incelediğimde servolardan gelen hareketleri ana pale ikiside aynı şekilde aktaracaktır diye düşünüyorum.
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Türker Akgün' Alıntı:
Üstad ben bu iki FBL sistem arasında hareketi iletme direktliğiyle ilgili bir fark göremiyorum esasında. :rolleyes: Benim mi gözümden birşey kaçıyor ?
Rotorları incelediğimde servolardan gelen hareketleri ana pale ikiside aynı şekilde aktaracaktır diye düşünüyorum.

evet aslında haklısın benim kullandığım ifade yanlış olmuş biraz :) ikisindede hareket direk iletiliyor ancak DFC de rotor ve ana şaft kısaldığı için esneme payı daha z ve daha sert hareketleri daha kararlı yapabiliyor
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Mesut AKIN' Alıntı:
evet aslında haklısın benim kullandığım ifade yanlış olmuş biraz :) ikisindede hareket direk iletiliyor ancak DFC de rotor ve ana şaft kısaldığı için esneme payı daha z ve daha sert hareketleri daha kararlı yapabiliyor
Ama ötekinde de söylediğin esnemeyi yapmaması için ana pale giden linklerin bağlandığı plate'ı sabitliyor rotordan indirdiği kollarla.
Bu olumsuzluğu bertaraf etmiş olmuyor mu böylece ?
Şaftın daha uzun olduğu konusunda aynı fikirdeyim.
 
Re: FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Sayın abiler musadenizle fikrimi beyan etmek isterim :)

SAB sağolsun HPS diye herkese konvansiyonel FBL yi satıyor. Hersey Goblin 770 demonstration uçuşları ile başladı. Sağolsun Bert kardeşimiz daha makine piyasa çıkmadan olan ucuslarda 3 kere Boom strike yaşayınca ana rotor yapısını değiştirip Mast i uzatip HPS ye gectiler.

Tabiki 1 seride farklı rotor olamazdı ve bütün filonun rotor yapısını yeni versiyona adapte ettiler.

Zaten Goblin 770 in satış başarısı yada başarısızlığı mi demeliyim bilemiyorum ortada.

Sonuç olarak satarken dediler ki sizden gelen ricalar üzerine low head speed uçuşa da adapte edildi. Güzel bahane fakat gerçekçi değil.

Zaten Compass firmasından çalınan tasarım olan DFC ile donatılmış bütün helikopterler de low head speed ucus başarılı ile yapılıyor.

Sonuç olarak satış politikası harici bişey değil.

Mast ne kadar kısa yani ana rotor govdeye ne kadar yakın olursa makine o kadar stabil bir o kadar da manevra kabiliyeti yüksek oluyor.

Ayrıca kullanılan ekstra parça az ve daha ufak bir bir rotor yapısı olduğu için rotor daha hafif ve makine daha performanslı oluyor.

Ben 700 nitro modelleri haricinde DFC kullanıyorum. Oda şimdi DFC ye çevirmek bir dolu para. Gayet güzel uçuyor. Fakat sıfır dan topluyor yada FB den Convert ediyor olsam DFC yapardım. :)

Sent from SpaceShipOne...

--------------------------------------------------------------------------------

Arkadaşlar sanırım burda hepimiz bir kavram karmaşası yaşıyoruz gibime geliyor, DFC adı üstünde Direct Flight Kontrol sistem, Linklerin direk olarak Swash'tan Blade Griplere 2 adet kol ile bağlı oldugu sisteme deniyor, HPS,FBL ya FL'de yapı daha farklı ve ekstra 2 adet link daha mevcut.

DFC kazalarında Servo dişli sıyırması Rotor yapısından değilde Servolar direk olarak swash'a bağlı oldukları için oluyor.Aynı diş sıyırması yada servo arızaları HPS rotor yapısında da olabilir, çünkü malumunuz servolar bunda da direk olarak swash'a linkler ile bağlı...

Halbuki Align firmasının eski sistemi ki ben daha mantıklı buluyorum, Bell Crank sistem olsa (V1 Trex700 veya Trex 700 nitrodaki gibi) Servolar direk olarak Swash'a bağlı değilde tek bir servo 2 adet link ile Bell Crank'a , Crank'tan ise Swash'a , kırımlarda çok daha az Servo riske atmış oluruz.

Övünmek gibi olmasın çok vurdum,:) Daha Bell Crank ile sıyıran, milletin beğenmediği kalitesiz dediği DS610 bile görmedim.:)

Malum Raptor E700 bile hala aynı sistemi kullanıyor, bencede sağlıklı olan bu...

Günümüzde makinelerde nerdeyse sınırsız güç var ve safe side kalmak için de Metal Horn kullanmak durumunda kalabiliyoruz, Direk Servo to Swash durumlarında Birçok servo markası ve dişleri bu nedenler kurtulamıyor, bu kadar güçlü makineler de plastik de kullanmak pek akıllıca değil...

Ancak örnek olarak Goblin 700'umde JR Dubro servo horn kullanıyorum..Çok etli ve sağlam fakat sert kazada da plastik oldugu için servoya zarar vermeden kırılıyor.

Tavsiyem boyle Saglam Plastik bulursanız bunu kullanmanız yönunde..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Türker Akgün' Alıntı:
Ama ötekinde de söylediğin esnemeyi yapmaması için ana pale giden linklerin bağlandığı plate'ı sabitliyor rotordan indirdiği kollarla.
Bu olumsuzluğu bertaraf etmiş olmuyor mu böylece ?
Şaftın daha uzun olduğu konusunda aynı fikirdeyim.

esnemeden kastım dönüş yönünde değil Türker dikey eksende , ana şaftın ve uzun olan rotorun esnemesi sağ sola :)



mehmet Goblin 770 Battalda var işte çocuk geçenlerde ana dişli için one way rulman arıyordu ve rulmanın koduhna baktığımda trex 600 ün clutchında kullanılanla aynı olduğunu gördüm, bendeki eski clutchı verdim rulmanını söküp alsın diye


yani demem o ki 6 8 kg lık bir modele 800mm pal çeviren devasa bir modele Trex 700 den daha küçük olan trex 600 rulmanı takıyorsun saçma
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Mesut AKIN' Alıntı:
esnemeden kastım dönüş yönünde değil Türker dikey eksende , ana şaftın ve uzun olan rotorun esnemesi sağ sola :)
...
Ana shaft'ın veya rotorun esneyebileceğini hiç düşünmemiştim Mesut. :eek: Çok kolay görmüyorum ama olabilir dediğin gibi...
 
Re: FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Mehmet Bey öncelikle değerli yorumlarınız için teşekkürler. :saygilar:

Mehmet Karakaya' Alıntı:
SAB sağolsun HPS diye herkese konvansiyonel FBL yi satıyor. Hersey Goblin 770 demonstration uçuşları ile başladı. Sağolsun Bert kardeşimiz daha makine piyasa çıkmadan olan ucuslarda 3 kere Boom strike yaşayınca ana rotor yapısını değiştirip Mast i uzatip HPS ye gectiler.
Bu bilgi çok önemli, teşekkürler... DFC - HPS dönüşümü şimdi daha iyi anlaşılıyor.

Mehmet Karakaya' Alıntı:
Zaten Goblin 770 in satış başarısı yada başarısızlığı mi demeliyim bilemiyorum ortada.
Bence Goblin konusunda Tareq'in yorumunun " Sürekli bir dizayn değişikliği var " haklı olduğu anlaşılıyor.

Mehmet Karakaya' Alıntı:
Sonuç olarak satarken dediler ki sizden gelen ricalar üzerine low head speed uçuşa da adapte edildi. Güzel bahane fakat gerçekçi değil.
Aynı fikirdeyim. :laugh:

Mehmet Karakaya' Alıntı:
Mast ne kadar kısa yani ana rotor govdeye ne kadar yakın olursa makine o kadar stabil bir o kadar da manevra kabiliyeti yüksek oluyor.
Main shaft'ın olabildiğince kısa olması bana göre de bir avantaj. En basitinden flip ve roll'larda şaftın uzun olması sebebiyle oluşan moment kuvvetleri özellikle de üst rulmana binen yükler azalmış oluyor.

Mehmet Karakaya' Alıntı:
Ayrıca kullanılan ekstra parça az ve daha ufak bir bir rotor yapısı olduğu için rotor daha hafif ve makine daha performanslı oluyor.
Ağırlık konusuna pek takılmıyorum ama yalın ve basit dizaynlar bana daha yakın geliyor hep. Ne kadar az dönen parça varsa o kadar iyi bence. :laugh:
Hava sürtünmesi yönünden de az olsa bir faydası vardır diye de düşünüyorum.

Mehmet Karakaya' Alıntı:
Ben 700 nitro modelleri haricinde DFC kullanıyorum. Oda şimdi DFC ye çevirmek bir dolu para. Gayet güzel uçuyor. Fakat sıfır dan topluyor yada FB den Convert ediyor olsam DFC yapardım. :)
Sıfırdan bir model yapıyor olsam acaba ne yapardım, tam emin değilim hala. :rolleyes:
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Arkadaşlar,
Ellerinize emeğinize sağlık, hepinize teker teker teşekkür ederiz :bravo: Sayenizde epey bir bilgi öğrendik :thumbup: (Özellikle Goblin sinsi satış stratejisini :laugh: ) Benim tüm yorumlardan çıkardığım sonuç ise :

1- Aldığınız kitten ne çıkıyorsa onu kullanın. Upgrade tuzaklarına kanmayın :laugh:
2- Yapmayı düşündüğümüz Trex 500 FBL dönüşümünde DFC olmuş HPS olmuş pek fark etmiyor. Bu durumda DFC alalım gitsin ;)
 
FBL Heliler için Hangi Kafa Yapısı ve Farkları : DFC mi yoksa HPS mi?

Benim anlamadığım bir nokta var bu goblin ana rotorlarında. Aşağıda fotoğrafta belirttiğim mekanizmanın bir fonksiyonu var mı? Yani o kollar takılmasa bile heli uçar gibi geliyor bana.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol