Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Emre Kaman

Moderator
Katılım
21 Kas 2013
Mesajlar
6,273
Tepkime puanı
12,103
Yaş
42
Konum
İzmir
İlgi Alanı
Heli
Gaui X5'i toplarken fark ettim ki, ana dişliyi çevirdiğimde 1 - 1,5 mm kadar bir yalpalanma oluyor aşağı ve yukarı şeklinde. Bundan önce kullandığım 450'lerde bu yalpa hep vardı, Align dişlide de, HK dişlide de. Gaui x3 ve trex700'de ise milim oynamıyordu ana dişli. 450 modellerde önemsemiyordum ve bir problem de çıkmamıştı, ancak model büyüdükçe ayrıntılar daha önemli hale geliyor. Main gear hub'ı söktüm, düzgünce geri birleştirdim, vidaları düzgün sırayla ve mümkün olduğunca eşit sıktım, bir miktar düzelme oldu ancak hala biraz yalpa var. Ne dersiniz? Bu şekilde uçar mı bu?

Çözüldü:

Önce dişliyi yeniden söküp standart olarak gelen 0,3 mm pulu elimde bulunan 0,6 mm pul ile değiştirdim. Sonuçta cuk oturdu, arada boşluk falan kalmadı, dişli dümdüz oldu. Ancak bu sefer de otorotasyon dişlisi kasıldı, rahat dönmedi. Anlaşılan gaui bir şey yapıyorsa boşuna yapmıyor, bir kez daha sevdim gaui'yi. Aferim Gaui :bravo:

Sonra pulu ve dişli takımını eski haline getirdim ve Mehmet abinin ve Türker'in dediği gibi ana şaft vidasını kuvvetlice değil de, tatlı sert sıktım. Sıkma ayarım dişlinin kendi başına bir yere kıpırdayamayacağı, ama elinizle zorlayınca yörüngesini hafifçe değiştirebileceğiniz kadar. Saftı elimle çevirerek dişlideki yalpalamayı minimuma indirdim ve motor pinyon mesh ayarını bu şekilde yaptım. Motoru geçici olarak bağladım ve bir-iki kez gaz verdim. Dişli yörüngesine o kadar güzel oturdu ki, döndüğü zaman kırmızı bir çizgiden başka bir şey görülmüyor :D
 
Ana dişli yalpa meselesi

Senin gibi canavar bir pilot olduktan sonra elbette uçar Emre Bey....
En kötü ihtimal ne olur ? Teknik bilgi olarak gerçekten iyisin ve cevabını zaten biliyorsun.Mesh mesafesi iyi ise bence çok sorun olmaz , ama gerçekten orda güçlü bir sürtünme var ise bir şekilde sıyırır ve otorotasyonla inersin.Yine de her uçuş arasında gözle de olsa bir kontrol etmekte fayda var derim.....
 
Ana dişli yalpa meselesi

Estağfrullah abi :D Otorotasyon simde tamam da, gerçekte el-ayak boşalıyor. :laugh: bir kere daha söktüm şimdi dişliyi, olabildiği kadar yapıcam, olmazsa böyle bırakıcam.
 
Ana dişli yalpa meselesi

Hakan abinin dediği gibi backlash'de sorun oluyor. Dişli motor pinyonu tarafında alçakken tam kıvamında olan dönüş, dişli yükselince kasılıyor. Şimdilik bıraktım. Hubda çok hafif bir boşluk var gibi, yarın o kısma uygun pul bulmaya çalışıcam, belki ordadır problem. Bu arada önerilere açığım, saygılar :saygilar:
 
Ana dişli yalpa meselesi

Abi bu olaya ben de çok gıcık oluyorum, leveler gibi birşey tasarlasayalım , bir ana dişli değiştirmek işkence oluyor bu nedenle
ben de bir araştırayım birşey bulursam yazarım..
 
Ana dişli yalpa meselesi

Emre bahsettiğin bu sorun dediğin gibi 450 klasik bir porblemidir. Zamanında Bob White bir videosunda bunun sebebinin main shaft ana dişli vidasının fazla sıkılması olduğunu öğrenmiştim. İşin kötü tarafı eğer bir kere deforme oluyorsa, ne yaparsan yap %100 düzelmiyor.

Benzer durum 1 kere çok az da olsa 500 başıma geldi. Eğer dediğin gibi motor pinyon aralığı uygun ise ve pinyon ile ana dişli teması %80 üzerinde ise bence bir sıkıntı olmaz. Yani ben olsam bu şekilde kullanırdım diyeyim ve sözü başka arkadaşlara bırakayım ;)
 
Ana dişli yalpa meselesi

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
...Zamanında Bob White bir videosunda bunun sebebinin main shaft ana dişli vidasının fazla sıkılması olduğunu öğrenmiştim.

Ben o vidayı Allah ne verdiyse sıkarım hep. Bundan mı oluyor acaba?.. Bir de öyle deneyim.
 
Ana dişli yalpa meselesi

Mehmet Abi'ye katılıyorum. Benimde başıma gelmişti, vidayı fazla sıkınca kasıyor ve yalpa yapmaya başlıyor.

Dikkat ederseniz o vidalar genellikle plastik somunlu oluyor. Bu sebeple aşırı sıkmaya gerek yok bence. Ayrıca somun yönünde etkiyen dönüş sebebiyle ortaya çıkan merkezkaç kuvveti haricinde bir kuvvette yok, tek amacı vidanın yerinde kalması. Önceleri bende feathiring shaft vidasıymış gibi Allah ne verdiyse sıkardım şimdilerde kibar davranıyorum. :lollol:

Ama yinede içim rahat etmiyor plastik somunlu olmasına rağmen loctite'lıyorum ne olur ne olmaz diye. :lol:
 
Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Sorun çözüldü. Aslında sorun dişlide değil bendeymiş, ilk mesajı editledim, çözümü paylaştım :saygilar:
 
Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Emre Kaman' Alıntı:
Sorun çözüldü. Aslında sorun dişlide değil bendeymiş, ilk mesajı editledim, çözümü paylaştım :saygilar:
Güzel haber Emre :thumbup: :thumbup:
 
Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Gözünüz aydın. Sorunun çözülmesi sevindirici. :thumbup:

Üst kafanın yerinde kalmasını sağlayan tek vida olduğu için ben yeterince sıkıyorum en azından.Zaten çok fazla sıkılırsa plastik olduğu için alt dişli çatlayabilir veya plastik somun yuvası bozulabilir.

Tatlı sıkı sıkılacaksada locitite biraz daha fazla sürülebilir.Uçuşlardan sonra kontrol edilerek
 
Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Emre Kaman' Alıntı:
Sorun çözüldü. Aslında sorun dişlide değil bendeymiş, ilk mesajı editledim, çözümü paylaştım :saygilar:
:halay: :yuppi:
 
Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Model şu an infinity-hobby de indirimde üzerinde hitec dijital metal dişli servolar ve ds655 kuyruk servosu ile geliyor, ücretsiz kargo bu kadar yorumları okuduk dan sonra almamak için zor duruyorum :)

 
Gaui X5 Ana Dişli Yalpa Meselesi (çözüldü)

Bi de İlker Hocanın X5 modifikasyon konusunu okursanız kesin alırsınız :D