Thrust Vectoring

Berkay Uçan

Yeni Uye
Katılım
21 Ocak 2021
Mesajlar
22
Tepkime puanı
9
Yaş
26
Konum
Manisa
İlgi Alanı
Uçak
Tanışma konusunda da belirttiğim gibi thrust vectoring(kısaca TV diye bahtecem) bir uçak yapmak istiyorum.
Daha önce yapılmış modelleri incelediğimde nerdeyse hepsi arkadan itişli modeller. Jet modelleri veya zagi tarzı modeller önden çekişli olan modellerde indoor modeller. Sadece bir adet normal önden çekişli bir modelle karşılaştım ondada TV sadece yaw ekseninde yani rudder la birlikte çalışacak şekilde tasarlamış.

Ben TV yi normal önden çekişli bir uçakta 2(elevator ve rudder) veya 1(sadece elevator veya sadece ruddur) eksenli olarak kullanmak istiyorum. Bunun için aklıma küçük fpv kameraları taktıkları cnc metalden kesilmiş basit sadece 2 servo ile çalışan 2 eksenli mini gimbal kullanmak geldi.
Ama yukarıda dediğim gibi genelde arkadan itişli modellerde kullanılmış bunun özel bir nedeni var mı
 
Var! Ama önce ben bir şey sormak istiyorum: neden TV yapmak istiyorsun? Amaç nedir?
 
  • Beğen
Tepkiler: Ömer Erkan
Var! Ama önce ben bir şey sormak istiyorum: neden TV yapmak istiyorsun? Amaç nedir?
Hocam özel bir amacı yok aslında genel olarak TV daha keskin manevralar yapmak için kullanılıyor ama ben pek akrobasi tarzı uçuş yapmıyorum veya yapamıyorumsa diyebilirim.
Malûm sezon kış havalar rüzgarlı ve soğuk uçuş yapamıyorum evde yapcak pek birşey yok yeni bir model yapacağım.
TV de yapmak istersem diye arkadan itişli bir zagi yapsam yoksa farklı birşey mi yapsam diye düşünüyordum.
 
Pervaneyi ve motoru yönlendirerek thrust vectoring’i dengeli bir şekilde yapamamazsınız. Yönlendirme yaptığınız anda uçak sapıtmaya başlayacaktır. Kuvvet uygulanan elemanların eksenlerini değiştirdiğiniz takdirde uçak da sapıtır.

Türbin motorlu bir uçak sahibi olmanız gerekiyor. Motoru değil, motordan çıkan havayı yönlendirmeniz gerekiyor.

Ya da elektrik-patlar motorlu bir uçağı, pervanesinden çıkan havayı yönlendirebilecek bir hale getirmeniz gerekiyor.

Bunları tasarlamak için gerekli teorik bilgileri bilmeniz gerekiyor. Belki önceden yapan elemanlar vardır, onların planları da işinize yarayabilir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Pervaneyi ve motoru yönlendirerek thrust vectoring’i dengeli bir şekilde yapamamazsınız. Yönlendirme yaptığınız anda uçak sapıtmaya başlayacaktır. Kuvvet uygulanan elemanların eksenlerini değiştirdiğiniz takdirde uçak da sapıtır.

Türbin motorlu bir uçak sahibi olmanız gerekiyor. Motoru değil, motordan çıkan havayı yönlendirmeniz gerekiyor.

Ya da elektrik-patlar motorlu bir uçağı, pervanesinden çıkan havayı yönlendirebilecek bir hale getirmeniz gerekiyor.

Bunları tasarlamak için gerekli teorik bilgileri bilmeniz gerekiyor. Belki önceden yapan elemanlar vardır, onların planları da işinize yarayabilir.
Hocam bilgilendirmeniz için teşekkürler. Tabiki bende bahsettiğini kadar teorik bilgi yok biraz daha önce yapılanlardan kopya çekerek birazda deneme yanılma yoluyla birşeyler yapamaya çalışacağım.
Sapıtmaktam kastınız anlamadım. Youtube ta çok fazla direkmen motoru hareket ettiren çalışma gördüm . TV sürekli kullanacağım birşey olarak düşünmedim. Aşırı derecede olacak şekildede planlamıyorum aklından geçen şu kumandadan mix yardımıyla switch ile açılıp kapatılacak devre dışı bırakabilecek bir özellik gibi düşündüm ayrıca daha kontrollü olabilmesi için bir flight stabilizion modülü almayı planlıyorum. Başlarda sadece 2-3 derecelik açılarla başlayıp daha sonra max 15 dereceye kadar denemeler yapıp en stabil olduğu aralığı bulmaya çalışacağım.
 
Thrust vectoring uygulamasının kuyruktan yapılmasının en önemli sebebi, yönü uçağın uzun ekseninden sapan havanın uçağın kontrolünü bozması. Berat kardeşim de bunu söylemiş aslında. Kuyruktan yaptığınızda kuyruk hareketli yüzeylerine destek oluyorsunuz ama burundan yapınca sapan hava akımının neler yapacağını öngörmek zor oluyor.