Buji Kızdırıcı Şarj Sorunu

Samet UZUN

Yeni Uye
Katılım
2 May 2020
Mesajlar
15
Tepkime puanı
20
Yaş
34
Konum
TRABZON
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar,

Bende eskice bir Buji kızdırıcı vardı, şarj cihazı yoktu, IMAX şarj aleti ile şarj etmek istediğimde de, 1.39 , 1.40 değerini verip kapatıyordu. IMAX NiCD ekranında şarj etmeye çalışıyorum bu arada pil 1.2 v 1800 mah. NiCD olduğu için haliyle o ekrandan şarj etmeye çalışıyordum.

Daha sonra farklı bir Buji kızdırıcı aldım, sıfır aldım. Eskisinin bozuk olduğunu düşündüğüm için. Bu kızdırıcıyı da şarj etmek istediğimde aynı hatayı aldım.

Orjinal şarj cihazının kaç volt kaç amper ile şarj ettiğini bir türlü hiçbir yerde bulamadım. Eskimiş olanı riske atıp tüm varyasyonları denemeye koyuldum. NiCD ekranından nimh ekranından sonuç alamadım. Sonra güvenliği sağlayıp, lipo ekranından 1s seçip şarjı başlattım. Herhangi bir ısınma göxlemlemedim 1.39 dan 1.55v kadar çıkardı şarjı. Pile zarar verebileceğini düşünüp şarjı durdurdum. Sonra motordan bujiyi söküp elde takmayı denedim, önceden sadece 1 saniye kadar bujiyi kızdıran, şimdi dakikalarca aktif kızdırma yapıyor.

Soruma geçmeden önce detaylı açıklama ve deneyimimi aktarmak istedim öncelikle. Sizce doğru olan bu yöntem miydi ve ben uzun zamandır yanlış yapıyordum, yoksa pildeki bir problem nedeni ile mi şarj olmuş olabilir? IMAX B6 ile, 1.2v 1800mah NiCD bir Buji kızdırıcıyı nasıl şarj edebilirim? Deneyimlerinizi merakla bekliyor olacağım.
 
Sümer hocam merhabalar,

Konu hakkında çokça aynı konular için post açıldığını söyleminizden ve nazik uyarınızdan rahatça anlaşılıyor ki bu durum hakkında çok haklısınız. Ayrıca, forumdaki pil konularında da, maalesef benim gözlemlediğim şekilde bir sorun bulamamam sebebi ile herhangi bir alıntılama yapamadım haliyle. Bu da araştırmadan post açıldı izlenimi vermesi olarak dışarıdan bir gözle rahatça yorumlanabilmekte.

Yabancı siteler dahil çokça kaynak gezdim fakat aradığım sonucu bulamadım.

Kısaca tekrar etmek isterim izlediğim adımları, zamanla şarj kaybettiğini öğrendiğimden, şarj etmek istediğimde direkt full deyip cihaz akımı kesiyor. Deşarj - şarj döngüsünü seçtiğimde, herhangi bir akım kaybı cihaz göstermeden belirlediğim 0.9v kadar düşürdüğünü gösteriyor, lakin sonrasında şarja başladığımda direkt 1.40 gösterip akım kesiyor. Kullandığım şarj aletinde dpeak özelliği var, ayarlayıp denememe rağmen hiçbir sonuç alamadım.

Konu ana metnimde da göreceğiniz üzere, lipo sekmesinden, 1.55e kadar çıkarıp (maksimum kapasite olduğunu burada öğrenmiştim öncesinde) şarjı durdurduğumda, kullanabildiğimi gördüm. Fakat sağlıklı bir uygulama olup olmadığı konusunda bilgim yok.

IMAX şarj cihazı ile, sıfır aldığım kızdırıcıda da gözlemlediğim bu şarj edememem konusu hakkında sizlerden tecrübe ve desteklerinizi rica etmiştim. Şarj için kaçırdığım farklı bir adım veya benzer durumu tecrübe etmiş olan var ise nasıl bir yol ile sonuç alınmış bu konuda tecrübelerinizden yararlanmak istedim.
 
Zaten ni-cd pillerin normal voltajı 1.2v dür neden siz daha fazla şarj etmeye çalışıyorsunuz pile zarar verirsiniz ki ni-cd pillerin ömürleri çok fazla değil 10-15 sarjdan sonra kapasiteleri çok hızlı düşmüşmeye başlar. Eski pillerin çalışması zaten beklenmez.
 
NiXX pillerin hücre başı nominal gerilimi 1.2 V olup 1.1 V olana kadar kullanılabilirler. Şarj sonu gerilimleri de yaklaşık 1.45 V civarındadır. Ancak NiXX piller LiXX piller gibi belirli bir gerilime kadar şarj edilmezler. Zaten o nedenledir ki şarj cihazlarımızda NiCd ya da NiMh ekranlarında voltaj seçimi yoktur. Sadece akımı seçeriz. Cihaz da "delta peak" yöntemi ile şarjı izler. Nedir delta peak? NiXX piller şarj edildikçe gerilimlerini artırma özelliğine sahiptirler. Ancak hücre tam şarj olunca fazladan verilecek şarj akımı gerilimde düşmeye neden olur. Şarj cihazı kendi algoritması ile bu düşüşü yakalamaya çalışır. Ancak voltaj ölçüm yöntemlerindeki bazı detaylar nedeniyle bu yöntem her zaman çok iyi işlemeyebilir. Birçok kez şarj cihazı akımı erken kesebilir. Böyle bir durumda şarj cihazının ayarlarından delta peak voltajını artırmak gerekir.
NiXX pillerin önemli bir özelliği, 0.1 C ile sürekli şarjda kalabilmeleridir. Yani 1000 mAh bir pile sürekli 100 mA akım uygulanabilir. Pratik olarak pile bir zarar vermez ve sürekli tam şarjda tutmuş olur. Ama bunu bizim akıllı şarj aletleri ile basit bir şekilde yapamayız. Bir sabit akım kaynağı gerekir. Bizim akıllı şarj aletleri ile yapabilmek için delta peak voltajını büyük bir değere ayarlamak (yani alet şarjı hiç kesmeyecek), şarj akımını da 0.1 C olarak belirlememiz gerekir.
Bir başka husus da şu: Bu tür aletlerde (buji kızdırıcı vs gibi) kullanılan piller endüstriyel piller olup, sürekli düşük akımlı şarjda (trickle charge) tutulma senaryosuna uygun pillerdir. Bugüne kadar birkaç ay ya da bir seneyi aşan süre kullanılabilen bir buji kızdırıcıya rastlamadım. Yapılabilirse alet dağıtılıp pilinin bir LSD (low self discharge) NiMh pille değiştirilmesi iyi sonuç verecektir.
 
  • Beğen
Tepkiler: Ekrem YEŞİL
Sümer hocam bilgi için çok teşekkür ederim, d peak default şu an ve değerler mV değerinde, tavsiyeniz bu konuda kaça ayarlamak olur değeri
 
O zaman buji ısıtıcı sorununu kökten çözecek formülü söylüyorum.:) Ben de glow motora geçtiğim ilk zamanlarda çeşitli buji ısıtıcıları alarak paramı çöpe attım daha doğrusu çok kısa sürede bozuldukları için işime yaramadı ki hiçbir şahsi eşyamı hor kullanan birisi de değilim.Uçaklarımı bile her uçuştan sonra silip temizlerim çok iyi bakarım, Ki beni yakından tanıyanlar bilirler.Neyse bir gün NiCd bataryalı buji ısıtıcımın bozulduğunu farkettim.Lefkoşa'da Umut ağabeyimin model mağazası Team NCRC'ye gittim.Buji ısıtıcı aradığımı söyledim ve bana Prolux markasının 2202B kodlu buji ısıtıcısını gösterdi ve aynı üründen kendisinin de kullandığını ve de 2 ay şarj etmesem bile motorumu çalıştırabileceğimi söyledi.Ben de heralde satmak için söylüyordur diye düşündüm ama yine de bir alıp deneyeyim dedim. Buji ısıtıcısıyla beraber gelen adaptör ile şarj edilebiliyor ve 1S lipo var içerisinde.Adaptörde kırmızı led var şarj işlemi tamamlandığında led sönüyor.Buji ısıtıcının üzerinde de bir adet led bulunuyor.Bujinin üstüne taktığınızda eğer şarjı varsa yeşil, şarjı azalmışsa kırmızı yanıyor.Ki yıllardır kullanıyorum bu ürünü bir defa bile kırmızı yandığını görmedim şahsen.Ayrıca bizzat denedim 2 ay şarj etmeden uçuşa gittim taktım buji ısıtıcıyı yeşil yanıyordu bastım startere çalıştı motor.Bir daha da buji ısıtıcıya para vermedim o gün bugündür.:heartxf: Kaç sene oldu unuttum hala daha ilk gün aldığım gibi sorunsuz çalışıyor.Bu mesajı yazmamdaki amacım kesinlikle reklam yapmak değil, siz de benim gibi paranızı çöpe atmayın mutlu mesun uçun keyfinize bakın.:) Ben bu üründen daha iyisine rastlamadım şimdiye kadar ki kullanan diğer modelci büyüklerim de memnun. Saygılar.

 
O zaman buji ısıtıcı sorununu kökten çözecek formülü söylüyorum.:) Ben de glow motora geçtiğim ilk zamanlarda çeşitli buji ısıtıcıları alarak paramı çöpe attım daha doğrusu çok kısa sürede bozuldukları için işime yaramadı ki hiçbir şahsi eşyamı hor kullanan birisi de değilim.Uçaklarımı bile her uçuştan sonra silip temizlerim çok iyi bakarım, Ki beni yakından tanıyanlar bilirler.Neyse bir gün NiCd bataryalı buji ısıtıcımın bozulduğunu farkettim.Lefkoşa'da Umut ağabeyimin model mağazası Team NCRC'ye gittim.Buji ısıtıcı aradığımı söyledim ve bana Prolux markasının 2202B kodlu buji ısıtıcısını gösterdi ve aynı üründen kendisinin de kullandığını ve de 2 ay şarj etmesem bile motorumu çalıştırabileceğimi söyledi.Ben de heralde satmak için söylüyordur diye düşündüm ama yine de bir alıp deneyeyim dedim. Buji ısıtıcısıyla beraber gelen adaptör ile şarj edilebiliyor ve 1S lipo var içerisinde.Adaptörde kırmızı led var şarj işlemi tamamlandığında led sönüyor.Buji ısıtıcının üzerinde de bir adet led bulunuyor.Bujinin üstüne taktığınızda eğer şarjı varsa yeşil, şarjı azalmışsa kırmızı yanıyor.Ki yıllardır kullanıyorum bu ürünü bir defa bile kırmızı yandığını görmedim şahsen.Ayrıca bizzat denedim 2 ay şarj etmeden uçuşa gittim taktım buji ısıtıcıyı yeşil yanıyordu bastım startere çalıştı motor.Bir daha da buji ısıtıcıya para vermedim o gün bugündür.:heartxf: Kaç sene oldu unuttum hala daha ilk gün aldığım gibi sorunsuz çalışıyor.Bu mesajı yazmamdaki amacım kesinlikle reklam yapmak değil, siz de benim gibi paranızı çöpe atmayın mutlu mesun uçun keyfinize bakın.:) Ben bu üründen daha iyisine rastlamadım şimdiye kadar ki kullanan diğer modelci büyüklerim de memnun. Saygılar.

Ben de SumeronicsRC reklamı mı yapsam acaba :lol::lol::lol:
 
O zaman buji ısıtıcı sorununu kökten çözecek formülü söylüyorum.:) Ben de glow motora geçtiğim ilk zamanlarda çeşitli buji ısıtıcıları alarak paramı çöpe attım daha doğrusu çok kısa sürede bozuldukları için işime yaramadı ki hiçbir şahsi eşyamı hor kullanan birisi de değilim.Uçaklarımı bile her uçuştan sonra silip temizlerim çok iyi bakarım, Ki beni yakından tanıyanlar bilirler.Neyse bir gün NiCd bataryalı buji ısıtıcımın bozulduğunu farkettim.Lefkoşa'da Umut ağabeyimin model mağazası Team NCRC'ye gittim.Buji ısıtıcı aradığımı söyledim ve bana Prolux markasının 2202B kodlu buji ısıtıcısını gösterdi ve aynı üründen kendisinin de kullandığını ve de 2 ay şarj etmesem bile motorumu çalıştırabileceğimi söyledi.Ben de heralde satmak için söylüyordur diye düşündüm ama yine de bir alıp deneyeyim dedim. Buji ısıtıcısıyla beraber gelen adaptör ile şarj edilebiliyor ve 1S lipo var içerisinde.Adaptörde kırmızı led var şarj işlemi tamamlandığında led sönüyor.Buji ısıtıcının üzerinde de bir adet led bulunuyor.Bujinin üstüne taktığınızda eğer şarjı varsa yeşil, şarjı azalmışsa kırmızı yanıyor.Ki yıllardır kullanıyorum bu ürünü bir defa bile kırmızı yandığını görmedim şahsen.Ayrıca bizzat denedim 2 ay şarj etmeden uçuşa gittim taktım buji ısıtıcıyı yeşil yanıyordu bastım startere çalıştı motor.Bir daha da buji ısıtıcıya para vermedim o gün bugündür.:heartxf: Kaç sene oldu unuttum hala daha ilk gün aldığım gibi sorunsuz çalışıyor.Bu mesajı yazmamdaki amacım kesinlikle reklam yapmak değil, siz de benim gibi paranızı çöpe atmayın mutlu mesun uçun keyfinize bakın.:) Ben bu üründen daha iyisine rastlamadım şimdiye kadar ki kullanan diğer modelci büyüklerim de memnun. Saygılar.

Hocam bi de stoklarda olsaymış valla tadından yenmezmiş ?
 
Var olanın iki katını girip deneyebilirsin.
Maksimum değer 20mV fakat maalesef bunda da sonuç alamadım hocam. Kaçırdığımız bir şey var ama anlamadım. Lipo 1s ayarlayıp, sanırım takip ederek 1.45 yada 1.50yi bekleyip akımı kesmek şu anki en uygun yol gibi gözüküyor ama sağlıklı bir sonuç elde edeceğim konusunda şüpheliyim
 
Madem lafı açıldı; benim uçağı set halinde aldığımda yanında bir adet de harici pil takilabilen buji ısıtıcı geldi. Pil yuvası da şu tombul radyo pillerine göre. Buna boyna pil dayanmaz kim uğraşacak diye düşünürken @Kemal-Lütfi UZER sağ olsun bir fikir ile geldi:). Buji ısıtıcı teknik olarak 1,2v - 1,5v arası bir gerilim uygulamaktan başka bir şey yapmıyor diye düşünerek elimizdeki ayarlı voltaj regülatörü ile bujie 1,5v verip denedik buji kızdı. Kablolamayı yapıp regülatörü içeri yerleştirdik bayadır o şekilde kullanıyoruz sorunsuz çalışıyor.:thumbup:
 
XL4015 entegresinin kullanıldığı DC-DC gerilim düşürücü devre ile yapılabiliyor.


Devreye LiPo pil takarak 1.5 Volta ayarlanıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol