Helikopter motoru ile uçak motoru arasındaki fark.

Ali Haydar GÖK

Kıdemli Uye
Katılım
2 Ağu 2017
Mesajlar
2,024
Tepkime puanı
3,858
Yaş
28
Konum
Sakarya
İlgi Alanı
Hepsi
Selamün aleyküm üstadlar.

Elimde 1 yıldır satılmayan bir helikopter var. Bende üzerindeki elektroniği değerlendirmek istiyorum. Asıl konu motor üzerine tabi.

Şimdi bu motor 380-420mm pal çeviren bir helikopterin motoru.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Birde bu motora çok benzeyen sunnysky uçak motoru var. En önemli fark sunnysky motorun mıknatıs sayısı 14ken bendeki motorun mıknatıs sayısı 10. Aynı zamanda sunnysky motor 3-4s destekliyken helikopter motoru 3-6s destekli.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ben şöyle bir hesaplama yaptım. Elimdeki motor 6s pil ile 42cm'lik iki pali dakikada 3000- 3300 devir döndürüyor. Ana rotorla birlikte çapı 900mm olan bir alanı tarıyor. Hatta ek olarak 150mm çapı olan kuyruk rotorunu da muhtemelen dakikada 10 000 devir civarı döndürüyor. Tabi helikopter uçarken bu pallerde sürekli olarak açı değişikliği oluyor. Yani bu paller bazen 1 derece açı ile dönerken bazen 10-12 derece açı ile dönebiliyor. Bu uçuşa göre değişiyor. Bu yüzden kuyruk rotorunu saymıyorum. Çünkü genelde motorun tork etkisini tutuyor. Haricinde pek bir güç harcadığı söylenemez. Kuyruk rotorunu unutup alan hesaplarsak 3,14x450mmx450mm=635 850mm kare
Motor 1000kv yani 25vda dakikada 25 000 devir dönüyor. Bunu dişlilerle 8 kat düşürerek 635 850mm karelik alanı tarıyor. Yani bu motor herhangi bir dişli olmadan yine 25v'da 80 000mm karelik bir alan tarayan pervaneyi çevirebiliyor olması lazım. Yani 12inç veya zorlarsak 13inç bir pervaneyi çevirebiliyor olması gerekir. Uçak pervanelerinde sürekli olarak belirli bir açı olduğu için 13inç pervaneyi unutalım.

Helikopteri 3-4 dakika uçurup indirdiğimde motor ısısı 40-45 derecelerde oluyordu diye tahmin ediyorum.

Yani bu hesaba göre bu motor ile 12inç pervane ile 5 dakikalık bir uçuş herhangi bir risk teşkil etmeyecek diye düşünüyorum. Fakat tam burada yukarıda kıyaslama yaptığım motorun önerdiği pervane boyutlarıyla çelişki yaşıyorum. Sunnysky motor 12-13 inç pervaneyi 6s değil 3s pil için öneriyor. Şimdi ya benim yaptığım hesap mantıksız ya da bu fark elimdeki motorun mıknatıs sayısının düşük olmasından kaynaklanıyor. Veya bu iki motorun sarım bitirme şekli birbirinden farklı. Son seçenek ise helikopter pallerinde sürekli olarak açı değişikliği olduğu için motor rahatlıyor. Bu yüzden daha büyük pal çevirebiliyor. Fakat uçakdada her zaman son gaz uçmuyoruz. Bu şekilde de motor rahatlamış oluyor.

Bu konularda yorumlarınızı merak ediyorum.

Düzenleme: redüksiyon dişlileri formülleri ile hesapladığımda giriş torkunun 6,3 kat arttırıldığını buluyorum. Biz 8 kat olarak hesap etmiştik bunu. Yani daha güvenli tarafta kalarak hesap yapmışım.
 
Son düzenleme:
Geçen sene kendi uçağımı elektrik motoru ararken ecalc diye bir site bulmuştum basit bir şekilde motorla ilgili hesaplama yapmaya yarıyor. sizin verdiğiniz değerelere göre sunnysky motorunun mıknatıs sayısı gövde uzunluğu iç direnc yüksüz akım max power gibi değerlerini değiştirerek hesaplama yaptırdım. sonuçları aşağıya ekliyorum eğer elinizdeki motorun tam marka modelini verebilirseniz varsa direkmen onun üzerinden hesaplama yaptırabilirim.
sonuçlar ne kadar güvenilir tartışılır ama ben memnun kaldım.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • hesaplama.pdf
    248.1 KB · Görülme: 2
  • Sevdim
Tepkiler: Ali Haydar GÖK
Teşekkür ederim :)
Bu siteyi daha önce kullanmıştım. Fakat aklımdan çıkmış. Hatırlatman çok iyi oldu.

Benim motorumun bu sitede kayıtlı olduğunu gördüm. 3sde sunnysky motorla neredeyse aynı sonuçları veriyor. Yani 3s pil ile 12 veya 13inç pervanede rahatlıkla 2-2,5kg thrust alınabilir.

Yukarıda yapmış olduğum mantık yanlış demek ki. O mantığa göre 6sde 12-13inç pervane ile çalışması lazımdı. Halbuki 3sde çalışabiliyor.

Tekrardan teşekkür ederim.
 
  • Beğen
Tepkiler: Berk Eksin
Bugün pervane adaptörü ile deneme yaptım.

3s pil ile hücreler 3,80 iken 12x8 pervane ile 2,5kg thrust aldım. 1 dakika tam gazda çalıştırdım. Çalışırken ısınmadı fakat durduktan 30 saniye sonra falan iyice ısındı. Muhtemelen dış kabuğa sıcaklık yeni yeni yayılmaya başladı. Elimi birkaç saniye tutabiliyordum. Fakat daha uzun tutamıyordum.

Sonrasında yine aynı pil ve voltaj ile 10x4,5 pervane ile 1,5kg thrust aldım. Sıcaklık gayet makul seviyelerde. Fakat milin ucu helikopterlerde pinyon takılması için kesik vaziyette. Bu yüzden adaptör yerine sıkıca oturmuyor. Haliyle balans yapıyor. Farklı bir mil takmak lazım. 1,5kg thrust için değmez.