Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Erol TT

Çalışkan Uye
Katılım
17 Ocak 2015
Mesajlar
253
Tepkime puanı
216
Yaş
56
Web sitesi
depresifhayalet.com
(İçerik kişisel gözlem ve düşüncelerimdir. Hata ve/veya eksiklerim var ise düzeltmenizden mutluluk duyarım)

Model uçak almaya karar verip araştırmaya başladık, eğitim modeli almamız gerektiğini öğrendik ve araştırıyoruz. Eğitim modellerinin (trainer) özelliklerini okuduk; Önden tekerli, üstten kanatlı, kanatlarda dihedral açısı olacak ve büyük bir uçak olması gerekiyor.

Çok sayıda seçenek var, öne çıkanlardan biri, en beğendiğimiz uçak Cessna 182. Bütün satıcılarda “İdeal eğitim modeli” deniyor, alıyoruz. Forumlara üye olup, Cessna kullanıcılarından detaylı bilgi alacağız ya, daha soru sormadan, ‘ilk uçağım Cessna’ der demez “Eyvah!” diyorlar. “O uçak zordur, tecrübe ister…”

Cessna 182... En büyük aşkımızdan bizi neden ayırıyorsunuzzzz...

İyi de başlangıç için “züpper” diyordu satıcılar!

Elbette satıcıya değil, tecrübeye kulak veriyoruz! Peki, Cessna’yı zor yapan ne? Bununla ilgili yazı bulamadım. Bugün ise kendimce bir cevabım var. Başlangıçtaki ölçütleri gözden geçirelim..

1- Uçak büyük olacak Cessna büyük, 500 sınıfı

2- Üstten kanatlı olacak Cessna üstten kanatlı

3- Burun tekeri olacak Cessna burun tekerli

4- Dihedral açısı olacak Cessna’da bu açı da var

Tamam o zaman, şimdi uçağa yakından bakmamız gerekiyor. Nereye bakacağımız belli, kanatlar!

Kanatları okuyabilmek için az çok bilgiye ihtiyacımız var, bu da araştırma gerektiriyor.. Kanatlarda iki detay var, biri kanat profili (airfoil) diğeri kanatçık yapısı (aileron).

Eğitim modellerinin kanat profili için ‘Clark Y’ öneriliyor. Kanadın üstü damlacık şeklinde, alt tarafı düz (flat bottom). Bu profilin kaldırma gücü yüksek, uçağın havada tutunması daha kolay oluyor. Cessna da ise Naca ‘2412’ kanat profili kullanılmış. Üst taraf damlacık şeklinde, alt tarafında ise damlacık biraz daha küçük, yarı simetrik (semi symmetrical) denen türden. Bu profilin de kaldırma oranı yüksek.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İşler karışıyor gibi görünse de öyle değil…

Kanat profilini elediğimize göre şimdi uçağa daha da yakıdan bakıyoruz. Aileronlara!

İki farklı aileron şeklini grafiklerde gösterdim. Neredeyse kanat boyu kadar uzanan ve dar yapıda olanlara strip aileron deniyor, eğitim modellerinde kullanılıyor.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ölçekli modellerde ise normal olarak gerçeğine uygun, kanat ucuna doğru konumlandırılmış, daha geniş bir aileron yapısı kullanılıyor (barn door aileron). Kanadın iç tarafında flaplar var, bu konuyla ilgisi olmadığı için çizmedim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aileron yapısı uçağı nasıl etkiliyor?

‘Zonk diye’ dermişim!

Ama öyle…

Aynı hava şartlarında, aileron yapısı dışında birebir aynı özelliklere sahip iki model düşünelim, ikisinin de aileron alanı 3dm² olsun..

Eğitim modellerindeki dar ve uzun aileron yapısı sayesinde rüzgara karşı direnç kanadın tamamına yayılıyor. Uçağın tepkisi nispeten daha yavaş, dengeli, tecrübesiz pilotlar için daha kontrol edilebilir şekilde oluyor. Rüzgarın kanatları okşadığını düşünelim..

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kısa ve geniş olan barn door aileron yapısında ise rüzgar basıncı tamamen kanat ucunda yoğunlaşıyor, bu nedenle model daha sert, daha hızlı tepki veriyor. Rüzgarın kanat uçlarını tokatlaması şeklinde düşünebiliriz..

Devamında neler oluyor? Uçak aniden yattığında daha küçük çaplı bir dönüş manevrasıyla dönmeye, irtifa kaybetmeye ve buna bağlı olarak hızlanmaya başlayacaktır, dairesel hareketlerle alçalacaktır. Aşağıdaki kanatta kaldırma gücü hâlâ vardır fakat yukarıdaki kanatta bu güç biter, o kanat uçmayı bırakmıştır. Sonuç olarak uçak virile girer ve çakılır! Tecrübeli pilotların bilinçli olarak yaptığı zor manevralardandır ama biz adı üstünde ‘acemiyiz’.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanada uygulanan kuvveti kaldıraçla kıyaslayalım, merkez noktaya ne kadar uzaktan bastırırsak gücümüzün etkisi o kadar fazla olur.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Cessna’yı zor yapan da budur..

Son söz; O Cessna uçacak!
 
Çesna mesna anlamasam da sportif havacılık konusunda bir ekol olduğunu her okuduğum yerde anlıyorum.

Daha dün Net Geo'da Uçak kazası raporunda, Havacılık kurallarında ciddi bir iyileştirmeye yol açan bir kaza hikayesinin baş kahramanıydı kendisi.

Erol Bey,

Siz bir kere bu çesna ya saygı duyuyorsunuz, o da size yardımcı olacak emin olun :)
 
Merhabalar,
Cessna modeller acemi hobicilerin zirve noktasıdır. Bende bu hobiye yeni başladım. ilk olarak tabi ki cessna hayali kurdum. Acemiler için zor uçurulan bir model olsa da birde ben bunu kendim yapabilirim diye kolları sıvadım ve modeli yapmaya başlamıştım. Sonunda anladım ki başlangıç için zor bir model tercih etmek pek mantıklı değil. Cassna' yı bir kenarda bırakıp trainer modeli olan Çaylak modelini strafordan yaparak tecrübe edinmek için uçurmaya başladım. Tabi bu arada bol bol simülasyon çalışmaya devam :)

Elbette benim yaptığım Cassna 182' yi de tamamlayıp yeterince tecrübe edinince uçurmak hayalim :)
 
Çok keyifli ve güzel bir yazı olmuş Erol Bey, klavyenize sağlık :thumbup: Özellikle şu kısma bayıldım :laugh: :D

1- Uçak büyük olacak Cessna büyük, 500 sınıfı
2- Üstten kanatlı olacak Cessna üstten kanatlı
3- Burun tekeri olacak Cessna burun tekerli
4- Dihedral açısı olacak Cessna’da bu açı da var

Zaten sağolsun satıcılar biraz da bu özelliklere güvenerek insanları kandırılıyor diye düşünüyorum :-\

Teknik olarak farklar da çok mantıklı açıklanmış. Siz bu işin teoriğini iyi kaptınız Erol Bey :thumbup:
 
  • Beğen
Tepkiler: Cem kahraman
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Asla Cessna denemeyin gibi bir algı da oluşmamalı. Bir trainer ile artık rahat rahat inip kalkan ve havada uçağa hakim olan birisi Cessna'yı uçurur. Zor derken öyle aman aman zor değil. Azıcık deneyim gerekir o kadar.

Ben zorluk sebebini doğrudan aileron yapısına bağlamıyorum. Sonuçta kumandada EPA/Expo ayarları var.

Bence asıl sorun şu: Bir traineri indireceğiniz zaman belli bir yerde motoru rölantiye çeker sonrasında süzülerek gelip inersiniz. Cessna kanat yükünün daha fazla olması nedeniyle gazlı bir yaklaşma gerektirir. Acemilikte son yaklaşmada zaten istikamet tuttururken elevatörü, elevatöre odaklanınca istikameti kaçırır haldeyiz. Buna bir de güç kontrolünü ekleyince çarşafa dolanırız. Cessna 182'nin en azından ikinci uçak olması gerekliliğinin sebebi bence budur.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Sümer Yamaner' Alıntı:
...Cessna kanat yükünün daha fazla olması nedeniyle gazlı bir yaklaşma gerektirir. Acemilikte son yaklaşmada zaten istikamet tuttururken elevatörü, elevatöre odaklanınca istikameti kaçırır haldeyiz. Buna bir de güç kontrolünü ekleyince çarşafa dolanırız.
Şimdi Sümer abinin de vurguladığı gibi Cesna'yı kullanabilmek için iki elin de aktif olarak kullanılması gerekiyor. :eek: Bu durum zaten bazı uçakçı arkadaşlarımız için hiçte tasvip edilmeyen bir sorun ortaya çıkıyor demektir. :laugh: Bir el boşta kalmayacak ve biz icap ettiğinde serbest elimizle telefonla konuşamayacak, kol saatimize falan bakamayacaksak ne kıymeti kalıyor bu modelin acaba. :mad: :eek:f: At çöpe gitsin. :lollol: :lol: :lol:

İşin şakası bir tarafa sebeplerini Sümer abi çok güzel anlatmış ama basit olarak bu modelin ilk model olarak tercih edilmemesindeki tavsiyenin kök sebebi o veya bu sebeple bir trainer uçağa nazaran çok daha kolay stall olmasıdır diye düşünüyorum. ;) :saygilar:
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Murat Yılmaz' Alıntı:
Elbette benim yaptığım Cassna 182' yi de tamamlayıp yeterince tecrübe edinince uçurmak hayalim :)
%p

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Zaten sağolsun satıcılar biraz da bu özelliklere güvenerek insanları kandırılıyor diye düşünüyorum :-\

Bu düşünce bende de oluştu Mehmet bey :saygilar: Oysa doğru ürünü satsalar devamlı müşteri kazanacaklar, sırf ticari bir yaklaşım sergiledikleri için dostluktan bahsetmiyorum bile.. :(p

Ercan ÇINAR' Alıntı:
Siz bir kere bu çesna ya saygı duyuyorsunuz, o da size yardımcı olacak emin olun :)

Sağolun Ercan bey, ilginç bir açıdan yaklaşmışsınız ve moral de veriyor. Umarım öyle olacak :)

Sümer beyin önceki konularda verdiği bir tavsiyeye uyarak ilk uçak konusunda bazı değişiklikler yaptım, tavsiye şuydu; Tek uçak, çok uçuş! Tek uçak konusu daha elle tutulur hale geldiğinde paylaşırım, güzel gelişmeler oluyor. Özellikle uçak konusunda Sümer bey ve Ömer beyin katkıları çok büyük. Yeri gelmişken bilgi ve tecrübesini paylaşan herkese tekrar teşekkür ediyorum! :)

Sümer Yamaner' Alıntı:
Asla Cessna denemeyin gibi bir algı da oluşmamalı. Bir trainer ile artık rahat rahat inip kalkan ve havada uçağa hakim olan birisi Cessna'yı uçurur. Zor derken öyle aman aman zor değil. Azıcık deneyim gerekir o kadar.

Ben zorluk sebebini doğrudan aileron yapısına bağlamıyorum. Sonuçta kumandada EPA/Expo ayarları var.

Bence asıl sorun şu: Bir traineri indireceğiniz zaman belli bir yerde motoru rölantiye çeker sonrasında süzülerek gelip inersiniz. Cessna kanat yükünün daha fazla olması nedeniyle gazlı bir yaklaşma gerektirir. Acemilikte son yaklaşmada zaten istikamet tuttururken elevatörü, elevatöre odaklanınca istikameti kaçırır haldeyiz. Buna bir de güç kontrolünü ekleyince çarşafa dolanırız. Cessna 182'nin en azından ikinci uçak olması gerekliliğinin sebebi bence budur.

Sümer bey, "Asla Cessna denemeyin gibi bir algı da oluşmamalı." demekte haklısınız, uçak alacağımız zaman Cessna'ya koşa koşa gidiyoruz, bu yüzden adı çok geçiyor. Aslında bu uçağa özel bir durum yok, sorun scale modellerin hepsi için geçerli, aileron yapısını gösteren çizime de scale yazma nedenim bu.
Daha önce de dediğim gibi ustaların yazılarını okuyarak öğreniyoruz. Okudukça araştırmak gerekiyor, bilgi biraz biraz artmaya başlıyor ama yine de bazı yerler gölgede kalıyor.

Konuya kendi penceremden bakıyorum, acemi penceresi diyelim.. Biz acemiler ne yapıyoruz? Rtf model alıyoruz, kumandalarda expo yok, dual rate yok ve şimdi gördüğüm epa yok.
Dual rate ve expo konusunu Mehmet beyin hazırladığı videodan öğrenmiştim. Yanıt yazarken epa'nın ne anlama geldiğini öğrenmek için araştırmam gerekti. Az sayıda yazı var, en detaylısı ise yine sizin Eylül 2014 tarihli yazınız. :agreed:



Sonuçta bir hata edip Cessna'yı aldık, şimdi işin içinden çıkmaya çalışıyoruz! Tekrar etmekte fayda görüyorum, acemiyiz, detaylar hakkında en ufak bilgimiz yok, "rc trainer uçak fiyatları" gibisinden anahtar sözcüklerle arama yapıyoruz ve malum satıcı sitelerinde yazılanları dikkate alıyoruz.
Sonra da aldığımız şeyin 'uçak' değil 'uçmayak' olduğunu öğreniyoruz :eek:f:

"Bir trainer ile artık rahat rahat inip kalkan ve havada uçağa hakim olan birisi Cessna'yı uçurur." bence haklısınız Sümer bey. " Zor derken öyle aman aman zor değil. Azıcık deneyim gerekir o kadar." burada sanki bir çelişki var, daha önce okuduğum yazınızda "Cessna 182'nin modeli "scale" bir model olması nedeniyle en az orta seviye modelciye hitap eder ve ASLA BİR BAŞLANGIÇ MODELİ DEĞİLDİR. Üstten kanatlı olması bir şey ifade etmez. O modeli adam gibi uçurabilmek için deneyim gerekir. Tüm kontrollere hakim olmak gerekir. NOKTA!" diyorsunuz.



Başlangıç uçağı olmadığı konusunda baştan beri değil ama çoktandır hemfikiriz, onu öğrendim :) "Azıcık deneyim gerekir o kadar" ve "O modeli adam gibi uçurabilmek için deneyim gerekir." sözleri farklı anlam taşıyor, bence ikincisi daha doğru bir ifade. "Azıcık" kelimesini çıkarıp "deneyim" sözünüzü aklımızda tutalım. İstediğimiz şey iyi kötü uçmak değil, uçağın ve uçuşun, modelciliğin hakkını vermek :)

"Aamann yaa..." diye yaklaşacak insanlar için zaten bu sayfalarda kayda değer birşey yok, abesle iştigal bizimki! Fikren modelci olmuş, bilgi arayan insanlara yardımcı olmaya çalışıyoruz ve bu yardımı ciddi biçimde buluyorum :agreed: Yeni başlayan biri ne yapmalı? Herşey bu soruda.. Bu tip sayfalara ulaşır, sadece modeller değil, kumanda yapıları ve ilgili ayarlar konularına da ulaşabilirlerse ilk adımı doğru atsınlar istiyoruz. Yazı konusu benim ve çok sayıda insanın yaptığı ilk hata üzerine kurulu.. Örneğin alt paragrafta "Kanat yüküne göre model sınıflandırma" cümlesini anahtar olarak kullandığımda arama sonuçları fiyaskoyla sonuçlanıyor. Arayan biraz daha kolay ulaşsın diye özellikle kurdum bu cümleyi... Modelcilik sadece teknik değil, ruhla da ilgili, bunu seviyorum! Cessna uçursam ne uçurmasam ne? Başkasını neden ilgilendirsin? Başkasının ne yaptığı beni neden ilgilendirsin? Bu değil...! :)

Her neyse..

Kanat yüküne göre model sınıflandırmada ise iki farklı tablo var ama sonuçlar birbirine çok yakın..



Burada verdiğiniz bilgi şöyle..

Planörler - 4'den küçük
Trainer - 6 - 7
Aerobatic - 9 - 10
Scale - 12 - 13
Pylon - 15 ve üzeri olarak bir sınıflama söz konusuymuş.

Başka bir kaynakta ise..

Model Type Cubic Loading
Sail and Park Flyer: 4 to 7
Sport and Trainer: 7 to 9
Pylon and Scale: up to 13



Cessna kanat alanı 23,6dm², ağırlığı 1000 gr, kübik kanat yükü 8,5 , stall hızı 29,5km/h
Wing Tiger kanat alanı 29dm², ağırlığı 1130gr, kübik kanat yükü 7,22, stall hızı 28,5km/h

Kübik kanat yükü farklı olmasına rağmen ağırlık farkıyla uçuş hızları neredeyse aynı.

Sizin paylaştığınız tabloya göre Wing Tiger, eğitim uçağı sınıfının 1 tık üzerinde görünüyor, Cessna ise eğitim ve akrobasi arası bir yerde.
İkinci tabloya göre ise Wing Tiger eğitim sınıfının alt sınırına yakın güzel bir yerde. Cessna da bu tabloda fakat üst sınıra biraz daha yaklaşmış.

Sonuç olarak; Basit kumanda ve aynı uçuş hızına rağmen kontrolü zorlaştıran faktörün aileronlar olduğunu düşünüyorum.

Türker Akgün' Alıntı:
...bu modelin ilk model olarak tercih edilmemesindeki tavsiyenin kök sebebi o veya bu sebeple bir trainer uçağa nazaran çok daha kolay stall olmasıdır diye düşünüyorum. ;) :saygilar:

Haklısınız Türker bey, aynı şeyi söylüyoruz. Ben nedenini açıklamaya çalıştım:)
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Kanat yükü deyince şu konu da buraya link olarak verelim :RCKolik:

 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Modelcilik sarmaşık gibi mi desem, ne kadar dallı budaklı bir konu mu desem karar veremedim ve biz buna hobi diyoruz! :D

İyidir,iyi :RCKolik:
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Demek istediğim şey hayatta siyah ve beyaz dışında gri tonların varlığı. :) Cessna başlangıç modeli değil tamam. Ama artık bir traineri tam anlamıyla kontrolü altında tutabilen birisi pekala Cessna ile uçmayı deneyebilir. Yoksa bir Cessna tabusu oluşacak ki bu da doğru değil.
Tam anlamıyla kontrollü uçuşun tanımını merak eden olursa şöyle söyleyebilirim: Uçak seni değil de sen uçağı kontrol ediyorsan tam anlamıyla kontrollü uçuyorsun demektir. :D :D :D
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Haklısınız, tabu oluşmamalı. Gri bölgeye gölge dedim, güzelim uçak o arada kalmış yönlerinden sıyrılmalı, tabii modelciler de..
Bu uçaklarda etkileşim hep şöyleydi..
acemi tercihi→usta uyarısı=usta uyarısı→acemi telaşı= acemi telaşı→usta uyarısı= usta uyarısı→acemi depresyonu=acemi depresyonu→usta cinneti ;D
Taşlar bugün yerine oturdu. Katkılarınız için hepinize teşekkür ederim :) :saygilar:
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Erol Tatoğlu' Alıntı:
acemi tercihi→usta uyarısı=
usta uyarısı→acemi telaşı=
acemi telaşı→usta uyarısı=
usta uyarısı→acemi depresyonu=
acemi depresyonu→usta cinneti ;D

:thumbup:
 
Erol bey, yazılarınızdan ve özellikle bu konu başlığında sorduğunuz soruların (affınıza sığınarak) kalitesine bakıyorum da, siz bu Cessna'yı çok rahat uçuracaksınız. Olaya epey "ilmi" yaklaştığınız aşikar.
 
Model Cessna Uçurmak Neden zor?

Deniz bey, ne demek "affınıza sığınarak", rica ederim... :)

Tecrübeye şapka çıkartarak, ustaların bilgileri ve yönlendirmesiyle devam ediyorum. Evet, bu modeli ciddi ciddi taktım kafama:) Daha önce yaptığım slow stick modelini resen emekli ettim. Madem tek uçakla başlayıp pişmek gerekiyor, amacım da fpv, buna uygun oldukça sade, dengeli, amaca uygun bir uçak hazırlıyorum. Uçmayı öğrendikten sonra dediğiniz gibi o Cessna'yı çok rahat uçuracağım %p :saygilar: