(İçerik kişisel gözlem ve düşüncelerimdir. Hata ve/veya eksiklerim var ise düzeltmenizden mutluluk duyarım)
Model uçak almaya karar verip araştırmaya başladık, eğitim modeli almamız gerektiğini öğrendik ve araştırıyoruz. Eğitim modellerinin (trainer) özelliklerini okuduk; Önden tekerli, üstten kanatlı, kanatlarda dihedral açısı olacak ve büyük bir uçak olması gerekiyor.
Çok sayıda seçenek var, öne çıkanlardan biri, en beğendiğimiz uçak Cessna 182. Bütün satıcılarda “İdeal eğitim modeli” deniyor, alıyoruz. Forumlara üye olup, Cessna kullanıcılarından detaylı bilgi alacağız ya, daha soru sormadan, ‘ilk uçağım Cessna’ der demez “Eyvah!” diyorlar. “O uçak zordur, tecrübe ister…”
Cessna 182... En büyük aşkımızdan bizi neden ayırıyorsunuzzzz...
İyi de başlangıç için “züpper” diyordu satıcılar!
Elbette satıcıya değil, tecrübeye kulak veriyoruz! Peki, Cessna’yı zor yapan ne? Bununla ilgili yazı bulamadım. Bugün ise kendimce bir cevabım var. Başlangıçtaki ölçütleri gözden geçirelim..
1- Uçak büyük olacak Cessna büyük, 500 sınıfı
2- Üstten kanatlı olacak Cessna üstten kanatlı
3- Burun tekeri olacak Cessna burun tekerli
4- Dihedral açısı olacak Cessna’da bu açı da var
Tamam o zaman, şimdi uçağa yakından bakmamız gerekiyor. Nereye bakacağımız belli, kanatlar!
Kanatları okuyabilmek için az çok bilgiye ihtiyacımız var, bu da araştırma gerektiriyor.. Kanatlarda iki detay var, biri kanat profili (airfoil) diğeri kanatçık yapısı (aileron).
Eğitim modellerinin kanat profili için ‘Clark Y’ öneriliyor. Kanadın üstü damlacık şeklinde, alt tarafı düz (flat bottom). Bu profilin kaldırma gücü yüksek, uçağın havada tutunması daha kolay oluyor. Cessna da ise Naca ‘2412’ kanat profili kullanılmış. Üst taraf damlacık şeklinde, alt tarafında ise damlacık biraz daha küçük, yarı simetrik (semi symmetrical) denen türden. Bu profilin de kaldırma oranı yüksek.
İşler karışıyor gibi görünse de öyle değil…
Kanat profilini elediğimize göre şimdi uçağa daha da yakıdan bakıyoruz. Aileronlara!
İki farklı aileron şeklini grafiklerde gösterdim. Neredeyse kanat boyu kadar uzanan ve dar yapıda olanlara strip aileron deniyor, eğitim modellerinde kullanılıyor.
Ölçekli modellerde ise normal olarak gerçeğine uygun, kanat ucuna doğru konumlandırılmış, daha geniş bir aileron yapısı kullanılıyor (barn door aileron). Kanadın iç tarafında flaplar var, bu konuyla ilgisi olmadığı için çizmedim.
Aileron yapısı uçağı nasıl etkiliyor?
‘Zonk diye’ dermişim!
Ama öyle…
Aynı hava şartlarında, aileron yapısı dışında birebir aynı özelliklere sahip iki model düşünelim, ikisinin de aileron alanı 3dm² olsun..
Eğitim modellerindeki dar ve uzun aileron yapısı sayesinde rüzgara karşı direnç kanadın tamamına yayılıyor. Uçağın tepkisi nispeten daha yavaş, dengeli, tecrübesiz pilotlar için daha kontrol edilebilir şekilde oluyor. Rüzgarın kanatları okşadığını düşünelim..
Kısa ve geniş olan barn door aileron yapısında ise rüzgar basıncı tamamen kanat ucunda yoğunlaşıyor, bu nedenle model daha sert, daha hızlı tepki veriyor. Rüzgarın kanat uçlarını tokatlaması şeklinde düşünebiliriz..
Devamında neler oluyor? Uçak aniden yattığında daha küçük çaplı bir dönüş manevrasıyla dönmeye, irtifa kaybetmeye ve buna bağlı olarak hızlanmaya başlayacaktır, dairesel hareketlerle alçalacaktır. Aşağıdaki kanatta kaldırma gücü hâlâ vardır fakat yukarıdaki kanatta bu güç biter, o kanat uçmayı bırakmıştır. Sonuç olarak uçak virile girer ve çakılır! Tecrübeli pilotların bilinçli olarak yaptığı zor manevralardandır ama biz adı üstünde ‘acemiyiz’.
Kanada uygulanan kuvveti kaldıraçla kıyaslayalım, merkez noktaya ne kadar uzaktan bastırırsak gücümüzün etkisi o kadar fazla olur.
Cessna’yı zor yapan da budur..
Son söz; O Cessna uçacak!
Model uçak almaya karar verip araştırmaya başladık, eğitim modeli almamız gerektiğini öğrendik ve araştırıyoruz. Eğitim modellerinin (trainer) özelliklerini okuduk; Önden tekerli, üstten kanatlı, kanatlarda dihedral açısı olacak ve büyük bir uçak olması gerekiyor.
Çok sayıda seçenek var, öne çıkanlardan biri, en beğendiğimiz uçak Cessna 182. Bütün satıcılarda “İdeal eğitim modeli” deniyor, alıyoruz. Forumlara üye olup, Cessna kullanıcılarından detaylı bilgi alacağız ya, daha soru sormadan, ‘ilk uçağım Cessna’ der demez “Eyvah!” diyorlar. “O uçak zordur, tecrübe ister…”
Cessna 182... En büyük aşkımızdan bizi neden ayırıyorsunuzzzz...
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İyi de başlangıç için “züpper” diyordu satıcılar!
Elbette satıcıya değil, tecrübeye kulak veriyoruz! Peki, Cessna’yı zor yapan ne? Bununla ilgili yazı bulamadım. Bugün ise kendimce bir cevabım var. Başlangıçtaki ölçütleri gözden geçirelim..
1- Uçak büyük olacak Cessna büyük, 500 sınıfı
2- Üstten kanatlı olacak Cessna üstten kanatlı
3- Burun tekeri olacak Cessna burun tekerli
4- Dihedral açısı olacak Cessna’da bu açı da var
Tamam o zaman, şimdi uçağa yakından bakmamız gerekiyor. Nereye bakacağımız belli, kanatlar!
Kanatları okuyabilmek için az çok bilgiye ihtiyacımız var, bu da araştırma gerektiriyor.. Kanatlarda iki detay var, biri kanat profili (airfoil) diğeri kanatçık yapısı (aileron).
Eğitim modellerinin kanat profili için ‘Clark Y’ öneriliyor. Kanadın üstü damlacık şeklinde, alt tarafı düz (flat bottom). Bu profilin kaldırma gücü yüksek, uçağın havada tutunması daha kolay oluyor. Cessna da ise Naca ‘2412’ kanat profili kullanılmış. Üst taraf damlacık şeklinde, alt tarafında ise damlacık biraz daha küçük, yarı simetrik (semi symmetrical) denen türden. Bu profilin de kaldırma oranı yüksek.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
İşler karışıyor gibi görünse de öyle değil…
Kanat profilini elediğimize göre şimdi uçağa daha da yakıdan bakıyoruz. Aileronlara!
İki farklı aileron şeklini grafiklerde gösterdim. Neredeyse kanat boyu kadar uzanan ve dar yapıda olanlara strip aileron deniyor, eğitim modellerinde kullanılıyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Ölçekli modellerde ise normal olarak gerçeğine uygun, kanat ucuna doğru konumlandırılmış, daha geniş bir aileron yapısı kullanılıyor (barn door aileron). Kanadın iç tarafında flaplar var, bu konuyla ilgisi olmadığı için çizmedim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Aileron yapısı uçağı nasıl etkiliyor?
‘Zonk diye’ dermişim!
Ama öyle…
Aynı hava şartlarında, aileron yapısı dışında birebir aynı özelliklere sahip iki model düşünelim, ikisinin de aileron alanı 3dm² olsun..
Eğitim modellerindeki dar ve uzun aileron yapısı sayesinde rüzgara karşı direnç kanadın tamamına yayılıyor. Uçağın tepkisi nispeten daha yavaş, dengeli, tecrübesiz pilotlar için daha kontrol edilebilir şekilde oluyor. Rüzgarın kanatları okşadığını düşünelim..
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kısa ve geniş olan barn door aileron yapısında ise rüzgar basıncı tamamen kanat ucunda yoğunlaşıyor, bu nedenle model daha sert, daha hızlı tepki veriyor. Rüzgarın kanat uçlarını tokatlaması şeklinde düşünebiliriz..
Devamında neler oluyor? Uçak aniden yattığında daha küçük çaplı bir dönüş manevrasıyla dönmeye, irtifa kaybetmeye ve buna bağlı olarak hızlanmaya başlayacaktır, dairesel hareketlerle alçalacaktır. Aşağıdaki kanatta kaldırma gücü hâlâ vardır fakat yukarıdaki kanatta bu güç biter, o kanat uçmayı bırakmıştır. Sonuç olarak uçak virile girer ve çakılır! Tecrübeli pilotların bilinçli olarak yaptığı zor manevralardandır ama biz adı üstünde ‘acemiyiz’.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Kanada uygulanan kuvveti kaldıraçla kıyaslayalım, merkez noktaya ne kadar uzaktan bastırırsak gücümüzün etkisi o kadar fazla olur.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Cessna’yı zor yapan da budur..
Son söz; O Cessna uçacak!