Mini Talon 130cm Xps Yapımı A4 Plan

Bedreddin Vardar

Çalışkan Uye
Katılım
8 Şub 2015
Mesajlar
216
Tepkime puanı
129
Yaş
39
Konum
Tekirdağ / Çorlu
İlgi Alanı
Uçak
Arkadaşlar selamlar, bir süredir fpv uçuş yapıyorum elimde bulunan önden pervaneli uçaklara kamerayı takarak kullandım, bu arada bi ranger 1600 yaptım ancak ilk uçuşta dengeyi tutturamadım kırıldı zaten sırttan motorlu yaptığım hiçbir uçak başarılı uçamadı.
Sonra talon modelin ölçülerine sadık kalarak 160 cm kanat açıklığında bi talon yaptım oda havadı kanadı katlandı, kanada çıta koymuştum ancak 160 cm açıklık fazla geldi sanırım, son olarak mini talon ölçülerine sadık kalarak bi model yaptım kanat açıklığı 130 cm akor 26 cm gövde boyu 83 cm.
Planı youtubede bu arkadaşın paylaşımından aldım
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
ben v tail kanat açıklığını 110 derece olarak ayarladım gövde iç genişliği 8cm inscape programında planı A4 baskı alacak şekilde böldüm pdf olarak kaydettim.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu gün ilk uçuşu yaptım burna ağırlık ekleyerek cg tutturabildim ancak bek dengeli uçtuğunu söyleyemem yarım saat kadar uçurdum sonra çif batarya takarak elden attım ancak kalkamadı toparlamaya çalışırken çakıldı.
Aslında çif bataryalı uçuş ağırlığım 1750 gr civarı ve kanat yüklemesi 56gr dm2 oluyor karşıdan gelen rüzgarda biraz zayıf olunca sanırım toparlayamadık.
Motor sunnsysky 2820 800 kv 13x6,5 pervane ile kullandım 4s batarya ile 2600 gr civarı itki üretiyor.
yaşadığım sorunlardan biri örneğin horizon modda uçağı atıyorum kalkıştan sonra burnu sürekli dalama çıkma yapıyor yunuslama yaparak gidiyor, cg yi biraz arkaya alsam burnu çok havaya dikiyor.
Birde ilk atışta uçak iyice sola gidiyor sanırım motorun tork etkisinden.
Arkadan motorlu uçak kullanan ve öneride bulunacak arkadaşlar varsa sevinirim.
Uçağın ölçülerine karar verirken chat gpt ile bolca sohbet ettim ;) ondan aldığım bilgileride aktarmak isterim.

Uçağının Özeti:​


  • Kanat açıklığı: 130 cm
  • Kök akor: 26 cm
  • Uç akor: 18 cm
  • Kanat tipi: Trapez (firar kenarından daralan)
  • FPV ve cruise odaklı uçuş (verimli, kararlı)
  • Tahmini uçuş ağırlığı: ~1700 gram

Kanat Tasarımı


ParametreÖnerilen DeğerAçıklama
Kanat açıklığı125–130 cmRüzgarda daha iyi tutunur, verimli süzülür
Akor (Chord)26–28 cmGeniş akor düşük hızda kaldırma kuvvetini artırır
Aspect Ratio4.5–5 civarıOrta düzey verimlilik ve dayanıklılık dengesi
Profil tipiClark Y / MH60 / E205Dengeli kaldırma-sürükleme oranı, XPS için uygun
Profil kalınlığı%12–14 (örnek: 26 cm akor için ~33 mm)

V Kuyruk (V-tail):


  • V kuyruk uzunluğu: 230 mm
  • V kuyruk kök akoru: 150 mm
  • V kuyruk uç akoru: 90 mm
  • V kuyruk açıları (birbirine göre): 100° (bazı versiyonlarda 105–110°)
  • Montaj açısı (gövde eksenine göre): Pozitif hücum açısı genelde 2–3°

Talon Tarzı FPV Uçaklar için İdeal Kanat Yüklemesi Kaç g/dm² Olmalı?


Bu çok önemli çünkü uzun menzil FPV uçaklarında:


  • Kanat yükü düşük olursa: Daha iyi süzülme, düşük stall hızı, uzun uçuş süresi olur.
  • Kanat yükü çok düşük olursa: Rüzgarda savrulabilir, kontrol azalır.

İdeal değerler:​


KategoriKanat Yükü (g/dm²)Açıklama
Ultra Hafif (Termik için)20–30 g/dm²Çok hassas, rüzgara karşı dayanıksız
Uzun Menzil FPV (Talon tarzı)35–50 g/dm²En iyi denge: verim + stabilite
Hızlı FPV / Ağır Platform50–70 g/dm²Rüzgarda dayanıklı ama batarya tüketimi yüksek
 

Ekli dosyalar

  • G1.pdf
    1.7 KB · Görülme: 5
  • G2.pdf
    1.7 KB · Görülme: 3
  • G3.pdf
    1.8 KB · Görülme: 2
  • K1.pdf
    1.7 KB · Görülme: 1
  • K2.pdf
    1.7 KB · Görülme: 2
  • P.pdf
    1.2 KB · Görülme: 3
Son düzenleme:
Sanırım benim motor montajı sıkıntılı olmuş, gpt nin bu konudaki yorumu ;
ancak tasarım sırasında özellikle sormama rağmen böyle bir bilgi vermedi, mini talon gövde kalıbında açı varmış motor monte edilirken açı verilmiyor diyor ancak bunu şimdi söylüyor. forumda araştırırkende arkadaki motora açı verilmesi gerektiğine dair bir bilgiye ulaşamamıştım hatta böyle bir uçak yapmış olan arkadaşada sorduğumda motoru düz monte ettiğini söylemişti. Neyse bu bilgiyi edindik uçağın mekanik aksamda sıkıntı yok yeni bir burun yapıp tekrar deneyeceğim.

Ve şunu eklemek isterim bu model çok daha az enerji harcayarak uçabiliyor diğer modellerime kıyasla havada daha uzun kaldı hatta ilk uçuşta pilin zayıfladığını hissetmedim lion ların hücre voltajı 2,5V a kadar düşmüştü bu şekilde sorunsuz iniş yaptım. Tek bataryalı uçuş ağırlığı 1500gr civarı kanat yüklemesi 48dm2 civarı ve süzülme gayet iyi oldu.

🧭 1. Mini Talon’un Orijinal Motor Açısı Nasıl?


Evet, doğru:
Orijinal Mini Talon’da motor gövdeye göre "gözle görülür bir açıyla" monte edilmez.
Yani motor ekseni gövde eksenine neredeyse paraleldir. Fakat şunu eklemem gerek:


Motor hafifçe sağa ve aşağı açılıdır – bu çok ince bir açıdır (genellikle 1.5°–2° civarı) ve köpük kalıba zaten entegre gelir, bu yüzden dışarıdan fark etmek zordur.

Bu açı:


  • Tork etkisini azaltmak (motor saat yönüne dönüyorsa sola yuvarlanmayı engellemek),
  • Yüksek gazda burun kalkmasını engellemek için kullanılır.

Senin modelde ise bu kalıplı bir gövde değil, scratch-build (XPS). Dolayısıyla motorun açısı elle verilmelidir.
  • Motor: Sunnysky 2820 800KV
  • Pervane: 13x6.5
  • Batarya: 4S Li-ion
  • Uçuş ağırlığı: 1750g civarı

Bu güçlü bir kurulum. 13x6.5 pervane 4S altında bu motorla:


  • Yaklaşık 2 kg’a yakın statik itki üretebilir.
  • Ancak bu büyüklükte bir pervane ciddi tork momenti üretir.

Yani:


Motor düz monte edilirse, kalkışta sola yuvarlanma ve burnu yukarı zorlama riski ciddi şekilde artar.



🛠️ Çözüm: Motor Açısı Ne Olmalı?​


✅ Önerilen Motor Açısı (senin kurulumun için):​


  • 2° sağa (motor hafif sağa baksın)
  • 1.5°–2° aşağıya (motor hafif yere baksın)

Bu:


  • Kalkışta sola yuvarlanmayı (torque roll),
  • Burnun agresif şekilde yukarı kalkmasını,
  • Yüksek gazda burun yukarı trim ihtiyacını azaltır.
 
Son düzenleme:
Merhabalar,

Elinize sağlık, ayrıca plan paylaşımınız için de teşekkür ederim. ben de bu videoyu izleyip buna benzer bir uçağı biraz da plan dışına çıkarak 5mm fotoblok ile yapmış sonra kaplamış ve ilk arkadan motorlu uçağım olarak bu uçak ile bana göre stabil bir uçuş yapmıştım. Motora açı vermeyi duymuş ama nedense yalnızca önden motorlu olan bir uçağıma uygulamış, mini talon benzeri yaptığım uçağıma uygulamamıştım. Motoru dümdüz şekilde monte etmiştim. Bu uçak yaklaşık 4,5 kg AUW ile Quadplane olarak, yaklaşık 2,5kg AUW ile uçak olarak uçmuştu ve ben uçuşlarda bir sıkıntı fark etmemiştim. Tabii ki olumlu değerlendirmelerim amatör bir RC uçak pilotu olmam ve o an yaşadığım heyecanlar ile ilgilide olabilir. Arkadan itişli motoru düz montajlanmış, yakın, uzak uçuş ve ilk fırlatma gibi kısımlarının da görülebileceği kısa bir videoyu aşağıya ekleyeceğim. Belki de varsa bir şey yakalanabilir.



Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar
Merhabalar,

Elinize sağlık, ayrıca plan paylaşımınız için de teşekkür ederim. ben de bu videoyu izleyip buna benzer bir uçağı biraz da plan dışına çıkarak 5mm fotoblok ile yapmış sonra kaplamış ve ilk arkadan motorlu uçağım olarak bu uçak ile bana göre stabil bir uçuş yapmıştım. Motora açı vermeyi duymuş ama nedense yalnızca önden motorlu olan bir uçağıma uygulamış, mini talon benzeri yaptığım uçağıma uygulamamıştım. Motoru dümdüz şekilde monte etmiştim. Bu uçak yaklaşık 4,5 kg AUW ile Quadplane olarak, yaklaşık 2,5kg AUW ile uçak olarak uçmuştu ve ben uçuşlarda bir sıkıntı fark etmemiştim. Tabii ki olumlu değerlendirmelerim amatör bir RC uçak pilotu olmam ve o an yaşadığım heyecanlar ile ilgilide olabilir. Arkadan itişli motoru düz montajlanmış, yakın, uzak uçuş ve ilk fırlatma gibi kısımlarının da görülebileceği kısa bir videoyu aşağıya ekleyeceğim. Belki de varsa bir şey yakalanabilir.



Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Sizin konuyu araştırma yaparken incelemiştim, değerlendirmeniz için teşekkürler. Geçen hafta modeli onardım arkadan motorlu uçakların güzel yanı burun kısmını komple kesip yenilediğinizde aerodinamik hiç bozulmuyor zaten kolay kolay arkadanda hasar almıyor. Onarım sırasında motor montajında hafif yukarı açı olduğunu fark ettim lastik conta koyarak aşşağı ve sola açı verdim ilk elden atışta uçağın sola çekme sorunu düzeldi ve daha stabil uçtu ancak bu seferki hatamda elevatör komutunu yön değiştirmem gerekiyordu bunu uçuş kartı üzerinden yapmak gerektiğini biliyorum telefonla karta bağlanamadım alanda bilgisayarda olmadığı için kumanda üzerinden yön değişimi yaptım.

Ve kaçınılmaz son oldu test uçuşu sırasında horizon yada akro moda aldığımda çok dengesiz uçtu ancak benim jeton düşmedi RTH komutu verincede çakılırcasına dalışa geçti yani doğal olarak kontrol karttayken elevatör komutu ters çalışıyordu ben manuel moda aldığımda kumanda üzerinden aldığı komut doğru çalışmış oluyordu neyse toparlayamadım yine çakıldı :) bide otların arasına düştü saatlerce aradım bulamadım, ertesi gün gidip buldum neyseki test uçuşunda kamera takmamıştım.

Şimdi akıllandım ve bir buzzer takmaya karar verdim, yine sadece burun parçalandı onarmaya üşendim elimi sürmedim bakalım inşaallah üçüncü uçuşta bu aleti sorunsuz uçurabilirim.
Önden motorlu uçaklarıma ne güzel alışmıştım havada her türlü hareketi çiziyordum doğru düzgün kırımda yaşamıyordum artık, bu fpv olayına girince başımıza iş aldık :)
 
Sizin konuyu araştırma yaparken incelemiştim, değerlendirmeniz için teşekkürler. Geçen hafta modeli onardım arkadan motorlu uçakların güzel yanı burun kısmını komple kesip yenilediğinizde aerodinamik hiç bozulmuyor zaten kolay kolay arkadanda hasar almıyor. Onarım sırasında motor montajında hafif yukarı açı olduğunu fark ettim lastik conta koyarak aşşağı ve sola açı verdim ilk elden atışta uçağın sola çekme sorunu düzeldi ve daha stabil uçtu ancak bu seferki hatamda elevatör komutunu yön değiştirmem gerekiyordu bunu uçuş kartı üzerinden yapmak gerektiğini biliyorum telefonla karta bağlanamadım alanda bilgisayarda olmadığı için kumanda üzerinden yön değişimi yaptım.

Ve kaçınılmaz son oldu test uçuşu sırasında horizon yada akro moda aldığımda çok dengesiz uçtu ancak benim jeton düşmedi RTH komutu verincede çakılırcasına dalışa geçti yani doğal olarak kontrol karttayken elevatör komutu ters çalışıyordu ben manuel moda aldığımda kumanda üzerinden aldığı komut doğru çalışmış oluyordu neyse toparlayamadım yine çakıldı :) bide otların arasına düştü saatlerce aradım bulamadım, ertesi gün gidip buldum neyseki test uçuşunda kamera takmamıştım.

Şimdi akıllandım ve bir buzzer takmaya karar verdim, yine sadece burun parçalandı onarmaya üşendim elimi sürmedim bakalım inşaallah üçüncü uçuşta bu aleti sorunsuz uçurabilirim.
Önden motorlu uçaklarıma ne güzel alışmıştım havada her türlü hareketi çiziyordum doğru düzgün kırımda yaşamıyordum artık, bu fpv olayına girince başımıza iş aldık :)

Aslında düşmüş ve onarım işi çıkmış olmasına üzüldüm. Bir sonraki testinizde kırımsız, keyifli uçuşlar dilerim.
Ben de özellikle uçak tarafında bu hobinin bir kısmı sürekli tamir ile geçiyor. :lollol: sebebi de aşırı heyecanlı olmam ve emeklemeden yürümeye çalışmam. Bu forumda defalarca okumuş ve mantıklı bulmuş olmama rağmen, yeterince simulasyon veya trainer bir uçak ile fazla vakit geçirmeden belki de benim için şimdilik uç nokta olan fakat gözüme daha fazla hitap eden, daha fazla pilota yeteneği gerektiren, daha çabuk stall olabilecek zorlu modeller ile ilgileniyor olmam olabilir. FPV işini Quadcopterler ile analog ve dijital olarak yapıyordum çok zevklidir. Şu an djı ile dijital olarak devam ediyorum. Uçakta da bir kez analog denemiştim. Yakın zamanda uçak ile dijital Fpv denemeyi düşünüyorum. Ama kaza kırımda maliyetler yüksek olacak gibi :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Bedreddin Vardar