Arkadaşlar dünkü "Büyük Kocaeli Buluşması"ndan sonra böyle bir konu açmak şart oldu Geçen sonbaharda niyetlenip, daha sonra kışın gelmesiyle azalan uçuşları düşünerek ve açıkçası ekstra masraf çıkarmamak için rafa kaldırdığımız bu fikir, dünkü buluşmadan sonra tabiri caizse aciliyet kazandı.
Denklem basit: yaz = daha uzun günışığı = daha çok uçuş = daha çok pil = çok para. Bu nedenle sahada şarj şart. Sahada şarj için kullanabileceğimiz başlıca güç kaynakları, arabalarımızın aküsü, kuru akü ve jeneratör. Araba aküsünün artı yönü ekstra bir maliyeti olmaması, ancak en başta aracımızı uçuş yaptığımız noktaya kadar getirebiliyor olmamız gerekiyor, ki bu her zaman mümkün olmuyor. Ayrıca sağlam bir akü ve özellikle büyük piller için aracın çalışır durumda olması gerekiyor, ki bazen o da yeterli olmuyor. Aküyü boşaltıp sahada kalma riski de ayrı.. Kuru akü ise hem yüksek maliyetli, hem de kullanım ömrü çok uzun değil. Ayrıca kuruakünün de önceden şarj edilmesi gerekiyor. Jeneratöre gelirsek, önceden şarj derdi yok, iyi bakıldığında işletme ömrü çok uzun, işletme maliyeti ise çok düşük.
Dün sahaya götürdüğümüz 2500w gücündeki jeneratör kaç pil bastı, kaç demlik çay suyu kaynattı bilemiyorum. Yaklaşık 5 saat çalıştı ve 5lt benzini bitiremedi. Tabi bu büyüklükteki bir jeneratör haftalık uçuşlar için çok fazla. Aşağıda örneğini vereceğim daha küçük boyutlu, daha az güçlü ve daha uygun fiyatlı jeneratörler normal bir uçuş günü için yeter de artar bile.
Örneğin, 5000mAh'lik iki pili 1c ile şarj etmek için şarj aletinin güç kaynağından talep edeceği güç ortalama 300-350w civarında. Güç kaynağı ise bu gücü verebilmek için şebekeden ortalama 400-450w güç talep ediyor. Yani aynı anda dört pile 1c ile, yada iki pile 2c ile şarj basmak için bize 800-900w güç üretebilen bir jeneratör gerekiyor. Buna göre aşağıdaki modeller işimizi görüyor:
Edit: Arkadaşlar aşağıda görülen JCB 850w jeneratörü gerek fiyatı, gerek boyutları, gerekse invertörlü oluşu açısından ilk sıraya koymuş ve kendim de bir tane almıştım. Kullanıcı yorumlarında da olumsuz bir şeye rastlamamıştım. Ancak aldıktan 3,5 ay sonra pull-start mekanizması iflas etti. Mekanizmanın başta malzeme kalitesi olmak üzere ciddi sorunları olduğunu düşünüyorum. Bunu alırken Çin malı olduğunu bilmekle berber, Koçtaş tarafından satılıyor oluşu ve üzerindeki JCB markası cihaza güvenmemi sağlamıştı. Bugün konuştuğum, yılların tecrübesine sahip ustaya göre, bu ve muadili cihazları farklı renklerde boyayarak üzerine istedikleri markayı basabiliyorlarmış ve Çin'de buna engel olabilecek bir kanun/otorite bulunmuyormuş. Öbür gün aynı makineyi Mercedes markasıyla da görebilirsin dedi adam. Burada ayıbın büyüğü Koçtaş'a ait. Bu durumu ben bilemem, ama onlar adı gibi biliyordur. Bundan sonra kapısından içeri girmem. Bu cihazdan benim bu yazım üzerine almış olanlardan özür diler, bir jeneratör almayı düşünen arkadaşları ise bu cihazdan uzak durmaları yönünde uyarmak isterim.
1- JCB 850w İnvertör Jeneratör:
Aslında en iyisi yada en ucuzu olmasa da, ilk sıraya bunu koymak istedim, çünkü bir modelcinin ihtiyaçlarına fiyatına göre en iyi cevap verebilecek jeneratörün bu olduğunu düşünüyorum. En azından benim ihtiyaçlarıma diyelim Bu jeneratörün birinci artısı boyutları. Piyasada bu güç yelpazesi içerisinde gördüğüm en küçük boyutlu jeneratör bu. Ayrıca invertörlü ve 850w sürekli güç sağlayabiliyor. İnvertörlü olması ne işe yarıyor derseniz, teknik açıklamasını boş verelim, nispeten daha sessiz çalışıyor diyebiliriz. Fiyat olarak 400 TL civarında
2- Honda EU-10i:
Özellikle yurtdışında modelcilerin gözbebeği olan bu arkadaş son derece güçlü, invertörlü, sessiz, şirin ve pahalı 900w sürekli güç üretebiliyor. Bütün güzel özelliklerinin yanı sıra 2900-3000 TL bandındaki fiyatı bu güzel arkadaşı biraz gözden düşürüyor.
3- Aksa Aap-1000i:
Daha önce Aksa'nın daha büyük modellerini kullandım, iyi ve sorunsuz bir marka diyebilirim. Ancak 850w güç üreten bu invertörlü modeli hem boyut, hem de fiyat olarak JCB'nin gerisinde kalıyor. Fiyatı 750 TL
4- Performance Power GG950:
Hızar motoruna sahip bu arkadaş listemizin en güçsüzü, en gürültülüsü, ancak en ucuzu. 720w güç üretebildiğini iddia ediyor ve fiyatı 220 TL. İddia ediyor diyorum, çünkü Performance Power Koçtaş'ın çinde ürettirdiği mallarına koyduğu bir marka ve şimdiye kadar kullandığım çeşitli ürünlerinden zerre kadar memnun kalmadım. Yine de en düşük fiyatlı ürün olarak listeye ekledim.
5- Aksa Aap-2000i:
Şimdiye kadarki jeneratörlerimiz tamamen haftalık uçuşlarımız göz önüne alınarak listelendi. Ama daha fazlasını istiyorsanız, mesela kalabalık bir buluşmada aynı anda 7-8 pil basalım yada iki pile 4-5c basalım diyorsanız o zaman biraz daha kesenin ağzını açacaksınız ve daha ağır bir jeneratör taşıyacaksınız. 1600w güç üretebilen bu jeneratörün fiyatı 1400 TL civarında.
6- Honda EU-20i:
En sona en pahalısını sakladım. Bu güzelim Honda da 1600w sürekli güç üretebiliyor, sessiz çalışıyor, ama kırmızı olduğu için fiyatı daha fazla 3500 TL civarında satılıyor.
Tabi bunların hiç biriyle çay demleyemezsiniz.. Piyasadaki ketıllar 1800-2000w arasında güce gereksinim duyuyor. Bunun için en az dün bizim de kullandığımız aşağıdaki KLJ3500 model 2500w bir jeneratöre ihtiyacınız var. Ancak boyut ve ağırlık olarak her hafta sahaya gidecek bir cihaz değil kendisi. Fiyatı 800 TL civarında.
Denklem basit: yaz = daha uzun günışığı = daha çok uçuş = daha çok pil = çok para. Bu nedenle sahada şarj şart. Sahada şarj için kullanabileceğimiz başlıca güç kaynakları, arabalarımızın aküsü, kuru akü ve jeneratör. Araba aküsünün artı yönü ekstra bir maliyeti olmaması, ancak en başta aracımızı uçuş yaptığımız noktaya kadar getirebiliyor olmamız gerekiyor, ki bu her zaman mümkün olmuyor. Ayrıca sağlam bir akü ve özellikle büyük piller için aracın çalışır durumda olması gerekiyor, ki bazen o da yeterli olmuyor. Aküyü boşaltıp sahada kalma riski de ayrı.. Kuru akü ise hem yüksek maliyetli, hem de kullanım ömrü çok uzun değil. Ayrıca kuruakünün de önceden şarj edilmesi gerekiyor. Jeneratöre gelirsek, önceden şarj derdi yok, iyi bakıldığında işletme ömrü çok uzun, işletme maliyeti ise çok düşük.
Dün sahaya götürdüğümüz 2500w gücündeki jeneratör kaç pil bastı, kaç demlik çay suyu kaynattı bilemiyorum. Yaklaşık 5 saat çalıştı ve 5lt benzini bitiremedi. Tabi bu büyüklükteki bir jeneratör haftalık uçuşlar için çok fazla. Aşağıda örneğini vereceğim daha küçük boyutlu, daha az güçlü ve daha uygun fiyatlı jeneratörler normal bir uçuş günü için yeter de artar bile.
Örneğin, 5000mAh'lik iki pili 1c ile şarj etmek için şarj aletinin güç kaynağından talep edeceği güç ortalama 300-350w civarında. Güç kaynağı ise bu gücü verebilmek için şebekeden ortalama 400-450w güç talep ediyor. Yani aynı anda dört pile 1c ile, yada iki pile 2c ile şarj basmak için bize 800-900w güç üretebilen bir jeneratör gerekiyor. Buna göre aşağıdaki modeller işimizi görüyor:
Edit: Arkadaşlar aşağıda görülen JCB 850w jeneratörü gerek fiyatı, gerek boyutları, gerekse invertörlü oluşu açısından ilk sıraya koymuş ve kendim de bir tane almıştım. Kullanıcı yorumlarında da olumsuz bir şeye rastlamamıştım. Ancak aldıktan 3,5 ay sonra pull-start mekanizması iflas etti. Mekanizmanın başta malzeme kalitesi olmak üzere ciddi sorunları olduğunu düşünüyorum. Bunu alırken Çin malı olduğunu bilmekle berber, Koçtaş tarafından satılıyor oluşu ve üzerindeki JCB markası cihaza güvenmemi sağlamıştı. Bugün konuştuğum, yılların tecrübesine sahip ustaya göre, bu ve muadili cihazları farklı renklerde boyayarak üzerine istedikleri markayı basabiliyorlarmış ve Çin'de buna engel olabilecek bir kanun/otorite bulunmuyormuş. Öbür gün aynı makineyi Mercedes markasıyla da görebilirsin dedi adam. Burada ayıbın büyüğü Koçtaş'a ait. Bu durumu ben bilemem, ama onlar adı gibi biliyordur. Bundan sonra kapısından içeri girmem. Bu cihazdan benim bu yazım üzerine almış olanlardan özür diler, bir jeneratör almayı düşünen arkadaşları ise bu cihazdan uzak durmaları yönünde uyarmak isterim.
1- JCB 850w İnvertör Jeneratör:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
2- Honda EU-10i:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Özellikle yurtdışında modelcilerin gözbebeği olan bu arkadaş son derece güçlü, invertörlü, sessiz, şirin ve pahalı 900w sürekli güç üretebiliyor. Bütün güzel özelliklerinin yanı sıra 2900-3000 TL bandındaki fiyatı bu güzel arkadaşı biraz gözden düşürüyor.
3- Aksa Aap-1000i:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Daha önce Aksa'nın daha büyük modellerini kullandım, iyi ve sorunsuz bir marka diyebilirim. Ancak 850w güç üreten bu invertörlü modeli hem boyut, hem de fiyat olarak JCB'nin gerisinde kalıyor. Fiyatı 750 TL
4- Performance Power GG950:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hızar motoruna sahip bu arkadaş listemizin en güçsüzü, en gürültülüsü, ancak en ucuzu. 720w güç üretebildiğini iddia ediyor ve fiyatı 220 TL. İddia ediyor diyorum, çünkü Performance Power Koçtaş'ın çinde ürettirdiği mallarına koyduğu bir marka ve şimdiye kadar kullandığım çeşitli ürünlerinden zerre kadar memnun kalmadım. Yine de en düşük fiyatlı ürün olarak listeye ekledim.
5- Aksa Aap-2000i:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Şimdiye kadarki jeneratörlerimiz tamamen haftalık uçuşlarımız göz önüne alınarak listelendi. Ama daha fazlasını istiyorsanız, mesela kalabalık bir buluşmada aynı anda 7-8 pil basalım yada iki pile 4-5c basalım diyorsanız o zaman biraz daha kesenin ağzını açacaksınız ve daha ağır bir jeneratör taşıyacaksınız. 1600w güç üretebilen bu jeneratörün fiyatı 1400 TL civarında.
6- Honda EU-20i:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
En sona en pahalısını sakladım. Bu güzelim Honda da 1600w sürekli güç üretebiliyor, sessiz çalışıyor, ama kırmızı olduğu için fiyatı daha fazla 3500 TL civarında satılıyor.
Tabi bunların hiç biriyle çay demleyemezsiniz.. Piyasadaki ketıllar 1800-2000w arasında güce gereksinim duyuyor. Bunun için en az dün bizim de kullandığımız aşağıdaki KLJ3500 model 2500w bir jeneratöre ihtiyacınız var. Ancak boyut ve ağırlık olarak her hafta sahaya gidecek bir cihaz değil kendisi. Fiyatı 800 TL civarında.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol