Great Planes P51 D Mustang

Great Planes P51 D Mustang

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Peki abi cahilci bir soru sorayım hemen :D Elimizde lazer yoksa, su terazisi ya da normal gönye kullanacaktık değil mi :rolleyes:

Sırf meraktan soruyorum, sen lazer gönyeyi daha önce ne amaçla almıştın abi ??

Laser gönyeyi ben sırf bu amaçla almıştım. Yapı marketlerde bulunan fazla profesyonel olmayan ucuz bir şey. Ayağa takılmayın, o normal fotoğraf makinesi için. Laser yoksa;

Yatay dengeleyici ile kanadın parallelliği teorik olarak inşaat esnasında sağlanıyor. Ancak ne kadar hassas olduğu inşaattaki titizlikle doğru orantılı, kontrol edip emin olmakta fayda var. Ne yapardım? Herhalde modeli düz bir zeminde kanat uçlarını yerden eşit yükseklikte sabitler, sonra da yatay dengeleyicinin uçlarının yerden yüksekliklerinin aynı olmasını sağlardım.

Dikey dengeleyicinin gövde ekseni ile aynı eksende olması için ise, burun ile kuyruk ucu arasını bir ip ile kontrol ederdim. Hiç birini yapamazsam, el ve gözle kontrol ederdim.
 
Great Planes P51 D Mustang

Omer Erkan' Alıntı:
Laser gönyeyi ben sırf bu amaçla almıştım. Yapı marketlerde bulunan fazla profesyonel olmayan ucuz bir şey. Ayağa takılmayın, o normal fotoğraf makinesi için. Laser yoksa;

Yatay dengeleyici ile kanadın parallelliği teorik olarak inşaat esnasında sağlanıyor. Ancak ne kadar hassas olduğu inşaattaki titizlikle doğru orantılı, kontrol edip emin olmakta fayda var. Ne yapardım? Herhalde modeli düz bir zeminde kanat uçlarını yerden eşit yükseklikte sabitler, sonra da yatay dengeleyicinin uçlarının yerden yüksekliklerinin aynı olmasını sağlardım.

Dikey dengeleyicinin gövde ekseni ile aynı eksende olması için ise, burun ile kuyruk ucu arasını bir ip ile kontrol ederdim. Hiç birini yapamazsam, el ve gözle kontrol ederdim.
Karanlık tarafa (heliciliğe) geçmeden önce ben uçaklarımı ip ve gönye kullanarak yapardım. Ama artık böyle bir imkan varken kesinlikle bir lazer edinmek çok faydalı olur.

Ulaşılabilir teknoloji ne güzel şey. :thumbup:
 
Great Planes P51 D Mustang

Omer hocam bastan sona soluksuz okudum valla elinize saglik. Bu donemde boyle detayli, ders gibi bir insaa kolay bulunmuyor. Forum icin bence mukemmel bir yazi oldu.
Hocam ayrica kullandiginiz tekniklerle de goz dolduruyorsunuz. Milimetrik olcumler cok basarili ayni NASA gibi calismissiniz. :saygilar:
 
Great Planes P51 D Mustang

Türker Akgün' Alıntı:
Karanlık tarafa (heliciliğe) geçmeden önce ben uçaklarımı ip ve gönye kullanarak yapardım. Ama artık böyle bir imkan varken kesinlikle bir lazer edinmek çok faydalı olur.

Ulaşılabilir teknoloji ne güzel şey. :thumbup:

Bildiğimiz gönyeyi yine kullanacağım. İpi ise kanat uçlarının buruna veya kuyruğa eşit olduğundan emin olmak için hala kullanıyorum. Bir de laser gönye olmadığında, su terazisi olarak aslında çok basit bir yöntem var. İnce bir hortumun içine su koyarak uçları kanat uçlarına tutarak aynı seviyede sabitleyip, yatay dengeleyiciyi de yine bu su terazisi ile ayarlamak.

Haşim YILMAZ' Alıntı:
Omer hocam bastan sona soluksuz okudum valla elinize saglik. Bu donemde boyle detayli, ders gibi bir insaa kolay bulunmuyor. Forum icin bence mukemmel bir yazi oldu.
Hocam ayrica kullandiginiz tekniklerle de goz dolduruyorsunuz. Milimetrik olcumler cok basarili ayni NASA gibi calismissiniz. :saygilar:

Teşekkür ederim Haşim kardeşim, ama NASA bize çok uzak. Biraz daha ferah bir atölye ve büyükçe bir MASA olsa bize yeter!... :lollol:

Neyse, biraz devam edelim;

Yatay dengeleyicinin altına üçgen çıtalar ile destek,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Menteşe yuvaları için kenar merkez hattını belirlemek için çok basit ama etkili bir alet ve devamı,

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Menteşelerin her iki tarafada eşit olarak girmesini sağlamak için ortasından bir çizgi çekiyoruz, ama henüz yapıştırmıyoruz,
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dikey dengeleyiciye dönüş dümenini menteşeler ile geçici olarak tutturuyoruz ve iki tarafına koyduğumuz çıtalarla aynı düzlemde olmalarını sağlıyoruz. Böylece dönüş dümeninin gövdeye gelen ve aynı zamanda arka teker telini tutan plastik menteşesini gövdedeki yerine geçici olarak taktığımızda, hem dikey dengeleyicinin yatay dengeleyiciye dik olmasını, hem de daha kolay yapıştırmayı sağlıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


İki parça olan yükseliş dümenini u şeklinde kıvrılmış kitten hazır çıkan tel ile birleştiriyoruz. Ancak telin oturduğu kanalları açmak için, iç kenarı maket bıçağı ile keskinleştirilmiş pirinç tükenmez kalem içi kullanıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Aynı eksen ve düzlemde olmalarını sağlayarak epoksi ile yapıştırıyoruz.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Devam edecek...
 
Great Planes P51 D Mustang

Demek ki bir menteşe yerini hazrılamaka ve takmak bile bu kadar detay gerektiriyor :eek: Inşallah çok güzel uçak çok :thumbup:
 
Dün sağolsun Ömer abi, beni çay içmeye evine davet etti :thumbup: Ben de hasta olmama rağmen kırmayıp 1-2 saat uğradım. Zira hem kendisini özlemiş hem de başlamış olduğu kapma işini merak ediyordum.

Ilk defa bir uçağın kaplamasına şahit oldum. Bazı temel bilgileri biliyordum ama canlı canlı hiç kaplama işlemini görmemiştim şu ana kadar.

Üst üste çaylarımızı içip, muhabbetimizi yaptıktan sonra atölye kısmına geçtik ve benim gibi görme imkanı olmayan arkadaşlar için hemen video kaydına başladım :D

Yakında "Kaplama Detayları" ile ilgili ayrı bir konu ile ilgili başka bir videoyu paylaşacağım. Bu videomuzda artık Forumumuzun bir üyesi olan P51 geldiği son noktayı sizlerle paylaşalım istedik %p

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Great Planes P51 D Mustang

Ömer Abi eline sağlık. :thumbup:

Demek bu kaplamada sorunlar var diyorsun :eek: Uçak moldellerimden satmadığım veya kırmadığım bir tane olsaydı benim kapladığım bir modeli sana getirirdim yan yana koyup gülerdik biraz. :lollol: :lol:

Abi yol yakınken vazgeçebilirsin hala, uçmaz bu model vitrinlik. :laugh:

Rolls-Royce'la Dakar Rallisine girmek gibi birşey Abi bu.
 
Great Planes P51 D Mustang

Mehmet, ayağına sağlık, geldiğin ve video için teşekkür ederim. Aslında benim niyetim, artık bıkkınlık verdiği için, her şey bittikten sonra paylaşmaktı. Ama senin sayende boş durmadığımı göstermiş olduk. Gördüğünüz gibi gövde kaplaması bitti, kanadın üst tarafı da yarılandı. Bir iki güne kaplama tamamen biter. Ondan sonra montaj ve ayarlar.

Türker, çok sağol! Ama ben bildiğim için bu pürüzler gözüme batıyor. :(

Vitrinlik diyorsun da, asmayalım da besleye...Pardon, uçurmayalım da turşusunu mu kuralım? :lollol:
 
Ynt: Great Planes P51 D Mustang

Omer abi bence konu bayginlik degikbhep daha cok merak uyandiriyor :) her detayi plasman bizim icin daha faydali .

LG-D802 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
Great Planes P51 D Mustang

Ömer abi eline sağlık bence çok güzel olmuş.Fabrikasyon kaplamalarda dahi baya hatalar oluyor.Fakat kendimiz yapınca kusurları daha çok gözümüze batıyor. :)

Benim uçağın arka kuyruk kaplamaları fazlaca dalgalı ve kalkmalar vardı.Kendim folyo alıp beyaza kapladım daha sonra sicak fön uyguladım. Kaplama işinden pek haz etmesemde , gayet güzel oldu içime sindi.
 
Great Planes P51 D Mustang

Arkadaşlar, benim çocukluğumda gazetelerde pehlivan tefrikaları vardı ve bitmek bilmezdi. Bugünkü bazı TV dizileri gibi...Ama, gözünüz aydın, kurtuluyorsunuz!...İnanmayacaksınız ama, uçağı (bazı süslemeler ve ayrıntılardan vazgeçerek) nihayet bitirebildim! Ama önce, kaldığımız yerden son haline gelene kadar olan boşluğu dolduralım...

Kuyruk dikmesinin ön kısmının tamamlanmasıyla aslında inşaat kısmı bitti;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sonra, kanat servo yatağını hazırladım. Planda verilen yapının yeterince güvenilir olmayacağını düşündüm ve servo vidalarının geleceği yatağı kanat üst kısmına parça ilave edip, yapıştırarak destekledim.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanatlardaki eleron menteşeleri yerlerini de açtıktan sonra modelin iskeleti ortaya çıktı, buyrun çıplak haliyle birkaç resim (umarım müstehcen bulmazsınız! :lollol: )
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Tabii burada atlamamamız gereken bir ayrıntı, kaplama öncesi tüm kaplanacak yüzeyleri zımpara nedeniyle oluşan balsa tozundan arındırmak. Bunun için elektrik süpürgesinin fırçalı ağzını kullandım. Aksi takdirde kaplamayı yapıştırmakta çok güçlük çekeriz.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arada, motor kaputundaki çıkmaların yerlerini belirleyip açtım. Açtım derken, yanlış yapmamak için, bu işler defalarca tak sök ve alıştırma gerektirdiğinden çok fazla zaman alıyor. Bunun için Dremel, maket bıçağı, zımpara gibi her tür aleti kullandım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Ve nihayet geldik kaplamaya. Kullanacağım kaplama Coverite'in (elimde olduğu için, istemesem de) gümüş grisi, siyahı ve Towerkote'un kırmızısı. Aletlerimizde hazır, başlayabiliriz...Ütünün üzerinde penyeden bir çorap var, yüzeyi çizmesin ve ısıyı doğrudan vermesin diye...Yanındaki çubuk havya kılıklı olan ise, dar yerler için.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplama konusunda fazla bir ayrıntı yok. Dikkat edilmesi gereken şey, modelin arka kısmından başlıyoruz ve buruna doğru ilerliyoruz. Böylece ek yerlerimiz hava akımı yönünde oluyor. Diğer önemli noktaları videoda paylaşmıştık sanıyorum.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kanat kaplamasına geçmeden önce, iniş takımlarının plastik bağlantılarının vida yerlerini hazırlıyoruz, ki sonradan zor olmasın.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu arada, yer darlığından, gövde koyduğum yerden düşerek model ilk kırımını yaşıyor. Balsadan inşa edilerek yapılan motor üst kaputunu tekrar yerine yerleştirip, yapıştırmam gerekiyor.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Kaplama sırasında yaşadığım en büyük sıkıntı, Micro Fill ile dolgu yaptığım gövdedeki kanat devamı olan kısımlar. Micro Fill kumdan kale gibi bir malzeme, suyla yumuşatılıyor, ama kuruyunca tanecikleri tutan bir şey kalmıyor. Bu nedenle, kaplamaya yapışıyor ve, düzeltmek için kaplamayı kaldırdığında, bir de yüzey içbükey olunca, kaplama bir daha yapışmıyor. Bunu önlemek için, dolgunun dökülen kısımlarında yeniden dolgu yaptım ve kuruduktan sonra sıvı CA yapıştırıcı ile ıslattım. Ama, macunun içindeki nemden dolayı CA reaksiyona giriyor ve yüzeyde kabarmalar oluşturuyor. Zımpara ile düzeltmeye çalıştım ama tam istediğim gibi olmadı. Bir dahaki sefere başka bir macun bulmam lazım!
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bir başka sıkıntı yaratan yer ise burun üstündeki siyah kısım. Burada kaplamayı uygun şekilde ve düzgün olarak kesebilmek için bir şablon oluşturmam gerekti. Ayrıca kaplama esnasında, bu kısımda üç yönde de eğim olduğu için, polyester kaplamayı potluk vermeden ve simetrik yerleştirmek çok uğraştırdı.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Burundaki kırmızılar da ayrı bir baş ağrısı oldu doğrusu.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Neyse, geç oldu, finalde görüşmek üzere...

Not: resimlerin çözünürlüğünü yüksek çekmişim, biraz büyük olmuş, kusura bakmayın!
 
Great Planes P51 D Mustang

Ömer abi eline sağlık sabırla bekliyoruz devamını :) uçuşu nezaman gerçekleştircez o gün yanında olmak istiyorum :)
 
Great Planes P51 D Mustang

Omer Erkan' Alıntı:
Arkadaşlar, benim çocukluğumda gazetelerde pehlivan tefrikaları vardı ve bitmek bilmezdi. Bugünkü bazı TV dizileri gibi...Ama, gözünüz aydın, kurtuluyorsunuz!...İnanmayacaksınız ama, uçağı (bazı süslemeler ve ayrıntılardan vazgeçerek) nihayet bitirebildim! Ama önce, kaldığımız yerden son haline gelene kadar olan boşluğu dolduralım...
Abi aşk olsun ya, ne kurtulması :-\ Bizim severek takip ettiğimiz, acaba bu hafta bizleri hangi gelişmeler bekliyor diye merak ettiğimiz, ailecek severek izlediğimiz güzel bir dizi idi bu konu :D Demek artık sonuna geldik :'(

Neyse yapımcısı bu dizi çok tuttuğu için eminim ki, yakın bir zamanda yenisini çekmeye başlar :laugh:

Neyse şaka bir yana, güzel ve meşakatli bir süreç sonrası, modelin uçmaya hazır hale gelmesi gerçekten çok büyük zevk olsa gerek. Öncelikle sabrın, sonra da emeğin için seni canı gönülden bir kez daha tebrik ediyoruz abi :bravo: Bu arada final kısmını da bekliyoruz :)
 
Great Planes P51 D Mustang

Ömer abi nihayet çok güzel bir şekilde finale getirdin modeli.Nihayet derken , sıkılma anlamında değil tabii ki , zira bu model daha aylarca sürse sabırla beklerdik. :halay: :halay:
Ustalara birşey öğretilmez , onlardan sadece öğrenilir ama şu mikrofil sıkıntına şaşırdım abi.İlla mikrofil olması şart mı yüzey dolgu malzemesinin.Şu bildiğimiz polyester macunu bir denesen , hem çok sert olur, hem suyla falan salmaz , hem istersen solventli boyalarla bile boya , yine sorun olmaz diye düşünüyorum.Zımparaya gelir, dilediğin pürüzsüz yüzeyi elde edersin ve kaplama da sanırım mükemmel yapışacaktır.
Ancak bu benim tahminim tabii ki , denemedim hiç , daha doğrusu balsa inşaat yapmadım , Sen yine bu dediğimi biliyorsundur abi ama ben bi fikir verme açısından , belki faydası dokunur diye önerdim.Çünkü bu kadar emekle imal edilen ve bu kadar güzel bir model , mikrofil midir nedir , uygun olmayan bir malzeme yüzünden heba olamaz,üzülürüm çok.
Ellerine sağlık Ömer abi ............. :bravo: :bravo:
 
Great Planes P51 D Mustang

Ömer Abi eline sağlık. :bravo:

Bizim için üzücü esasında bu konunun bitiyor olması, keyifle forum boyu takip ediyorduk. :'( Ama bir diğer taraftan bu modelin uçuşunu izleme düşüncesi de sabırsızlandırıyor bizi. :laugh:

İsterdim ki aynı modelden bir tane de ben yapsaydımda, sonra ikisini bir yanyana koysaydık. :lollol: O zaman ustalık nasıl birşeymiş daha iyi anlaşılacaktı. :saygilar:

Gerçi bende " Benim yaptığım zaten free style ondan böyle oldu. " derdim. :lol: