0'dan 100'e 2.5" Micro Cinewhoop

  • Forumdan daha fazla yararlanmak için buradan ÜYE olunuz

    Eğer eski üyemizseniz, MEVCUT Kullanıcı ADI ve ŞİFRENİZİ aynen kullanabilirsiniz. Eğer girişte sorun yaşıyorsanız, lütfen şu konuya TIKLAYINIZ.

Hakan SAHBAZ

Çalışkan Uye
Katılım
29 Mar 2018
Mesajlar
346
Tepkime puanı
363
Yaş
35
Konum
ISTANBUL
İlgi Alanı
Multikopter
Herkese merhaba,

Yeni bir video serisine başlıyorum ve bu başlık altında tüm detayları paylaşmak istedim.

Video serisi;
1. BÖLÜM - CINEWHOOP PARÇALARI & YAPIMI
2. BÖLÜM - BETAFLIGHT KURULUMU
3. BÖLÜM - TEST UÇUŞU
4. BÖLÜM - PID / FILTRE AYARLARI
5. BÖLÜM - İÇ MEKAN ÇEKİMİ

1. BÖLÜM - PARÇALAR & YAPIMI

Cinewhoop dronlar hakkında genel bilgi:

Genellike 3" sınıfı mikro dronlar olup, en belirgin özellikleri motorlar etrafında duct adı verilen çemberler olması. İlk başlarda küçük dronlarda motor koruması olarak yapılan ince halkalar, yüksek duvar çeperli kanallar halini aldı. Özellikle sanayide ve inşaatlarda bir kanal içerisine yerleştirilmiş emici fan motorları ile aynı mantıkta bir sistem olarak motor pervane sisteminin "trust" gücünü %20 lere varan bir etki sağlayarak, daha düşük ebat ve güçteki motorlar ile daha yüksek trust etkisi elde ederek normalde kullanılamayacak olan daha büyük pil ve de aksiyon kamera ağırlığının negatif etkilerinin kompanse edilmesi hedeflenmiş ve de başarılmış oldu.

Duct ların dizaynı ile bir çok değişik fikir olup, üst ve alt kısımda geniş ve de ortada daralan ductlar ile, ust tarafta geniş ve en altta doğru daralan ductların etkilerinin her yükseklikte aynı çapa sahip ductlara göre daha verilmi olduğu, ayrıca, üst kısımda yuvarlak bir yüzeye sahip olan ductların da dik köşeli ductlara göre daha verimli olduğu düşünülmekte.

Aşağıda farklı duct tiplerine sahip bir kaç örnek bırakıyorum:

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Peki neden 2.5 inch?

Yukarda da bahsetmiştim, bu tür duct bulunan cinewhooplar genellikle 3" oluyor. Yani 3 inch pervane takılabilecek boyuttaki cihazlar. Benim de 2 3 tane 3 inch cinewhoop olduğu için bu sefer 2.5 bir küçük boy yapmak istetim. Yani ilk ve tek cinewhoop olsaydı, 2.5 seçmezdim.

Bu video serisine konu olan GE-FPV markasının ürettiği GE-2.5 gövde üzerine yaptığım cinewhoop, resimlerde sol üstte gördüğünüz Shendrone Nutmeg gövdenin bir klonu.
Neden bir klon seçtin diyecek olursanız, orijinali satışı olan siteler sadece PayPal kabul ediyor. Aslında Thingiverse üzerinde bir çok 3D print de mevcut. 3D yazıcı olmayınca mecburen klon ile devam edeceğim.

2.5 inç quadlar da kullanılan motorlar genellike 1.0mm veya 1.5mm shaft olan motorlar olup, bu nedenle piyasada hazır bulunacak tüm 2.5 inç pervaneler de bu şekilde.

Benim seçtiğim motorlar 1408 boyunda 3600KV olup, 5mmlik şaft var. Bu nedenle benim de pervanelerimi kendim kesmem gerekti. Çağı 65mm olacak şekilde pervaneleri kendi hazırladığım bir düzenek ile kesmeyi başardım. Tabi bunu cinewhoop parçaları elime ulaşmadan önce yapmış oldum. Gövde geldikten sonra yaptığım ölçümlerde pervane çağlarını 63mm ye düşürmem gerektiğini ölçümlerle tespit ettim. Yani 2.5 inch yerine 2.48 inchlik pervaneler hazırlamam gerekti.

Round stack???:evil:

Yine seçtiğim Uçuş Kontrolcüsü ve ESC kulesi de türünün tek örneği desem yeridir. Bilindiği üzere, quad elektroniklerinde kulanılan geometrik dizayn genellikle karedir.
Ben ise RacerStar marka TaiChi Round (yuvarlak) bir stack seçtim. Vida mesafesi 20x20 olan bu stak de fazlasıyla handikapları olan bu projeye bir yenisini ekledi.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Serinin 1. videosunda bu stack ile bütün detayları anlatıyorum, o yüzden burada lafı fazla uzatmayacağım :)

Quadın parça listesi aşağıdaki gibi olup, 1. bölüm videosu da görüşlerinize sunarım. 53dakika boşluğu olan kaç kişi olur bilmem ama:evil:, herkese iyi seyirler :)

GE-FPV GE-2.5 CINEWHOOP FRAME
RACERSTAR TAICHI STACK bit.ly/TaiChi_stack
IFLIGHT XING 1408 MOTORS
FOXEER RAZER MICRO
EACHINE VTX03S
FOXEER LOLLIPOP 3 STUBBY bit.ly/foxeer_stubby
CUSTOM CUT 2.48" PROPS CHNL
MINISTAR 4S 850MAH LIPO
bit.ly/850mah

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Samet_ELMACI

Yeni Uye
Katılım
29 Ara 2019
Mesajlar
17
Tepkime puanı
20
Yaş
20
Konum
Ankara
İlgi Alanı
Multikopter
güzel çalışma, pervane kesme olayı hakkında bilgi verebilirmisiniz, en sağlıklı nasıl yapabiliriz
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan SAHBAZ

Hakan SAHBAZ

Çalışkan Uye
Katılım
29 Mar 2018
Mesajlar
346
Tepkime puanı
363
Yaş
35
Konum
ISTANBUL
İlgi Alanı
Multikopter
güzel çalışma, pervane kesme olayı hakkında bilgi verebilirmisiniz, en sağlıklı nasıl yapabiliriz
Pervane kesmek konusu öncelikle zorunlu olmadıkça tavsiye etmeyeceğimi belirteyim. Yukarda açıkladığım üzere hazır şekilde 2.5inch 5mm şaft deliği olan pervane piyasada bulunmadığı için, tahminim hiç üretilmemiş, ben kesmek zorunda kaldım. Zira, 2.5inç pervaneler 65mm oluyor ve benim bu gövdeye o bile sığmıyor. Yani hazırda olsa bile yine de törpüleme yapmam gerekecekti.

Gelelim pervane nasıl kesilir konusuna.

En çok kullanılan yöntemlerden birisi (daha amatörce olan) tırnak makasını bir yüzeye sabitlemek, sonra da pervaneyi istenilen mesafeye yerleştirip pal uçlarını kesmek oluyor.

Bir örnek 3d aparat:

Daha doğru olan yöntem ise el gravürü ucuna yerleştirilecek bir 3D baskı aparat ile kesme işlemi, şu aşağıdaki linklerde örnek aparatlar mevcut.






Bu aparatlarda her gravür e uymuyor malesef, sahip olduğumuz gravure uygun olması lazım.

Benim kullandığım düzenek ise henüz son halini almadı. Göreceğiniz düzenek üzerine, ölçekli, 1 incden 7 inche kadar ayarlanabilir gerektiğinde 1.0mm 1.5mm ve 5mm şaft deliği olan pervane yerleştirebileceğim bir ray sistemi tasarlamaya çalışıyorum. Muhtemelen metal bir sürgü sistemi olacak. Henüz daha tasarlama aşamasındayım. Şimdilik 5mmlik motor şaftını üstten çakarak sabitleme ile bu işlemi yaptım. Başarılı da oldu.

Ancak 2 temel problemim var. Elimde uygun uç olmadığı için metal delme açamlı matkap ucu kullanıyorum. İkincisi de, sahip olduğum gravüz tek yönlü harekete sahip. Bu nedenle CW dönüşlü pervaneleri keserken matkap dönüş yönü ile aynı olduğu için kesim işleminde fiziksel baskı nedeniyle pervanede aşağı doğru bükülme eğilimi oluyor bu da kesim mesafesinden daha uzun mesafede kesim demek çünkü hipotenüs uzuyor. Bilmiyorum bunu doğru anlatabildim mi. Sonuç itibariyle, CCW ve CW dönüş yönüne göre matkap ucunun da dönüş yönünün değişmesi gerekiyor ki daha düzgün kesim yapılabilsin. Buna çözüm olarak pervaneyi ters takarak kesme işlemi yaptım. Tam olmasada 0.2mm kadar bir fark ile kesmeyi becerebildim. Diğer türlü 0.6mm gibi bir fark oluyordu.

Tabi ki pervane kesiminden sonra bu pervanelerin balansa ayarının yapılması lazım. Ancak pal boyu çok kısa olduğu için dönüş esnasında salınım çok az oluyor.

Bu methodla, örnek olarak, 7 inçlil bir pervaneyi 5 inç boyuna kesmek istersek 5 inçlik bir pervanede balans yapılmazsa yaklaşık 24000 devir dönüşte ciddi bir salınım olacağı için iyi sonuçlar elde edilemeyecektir.

Umarım yukardakiler yardımcı olur :)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
32,394
Tepkime puanı
36,315
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Evde kaldığımız şu günlerde yapılabilecek en güzel projelerden birisi :thumbup: Zamanında benzerini çok amatör olarak ben de yapmıştım :) Merakla takipteyim :thumbup: Şimdiden ellerine emeklerine sağlık :RCKolik:
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan SAHBAZ

Hakan SAHBAZ

Çalışkan Uye
Katılım
29 Mar 2018
Mesajlar
346
Tepkime puanı
363
Yaş
35
Konum
ISTANBUL
İlgi Alanı
Multikopter
Evde kaldığımız şu günlerde yapılabilecek en güzel projelerden birisi :thumbup: Zamanında benzerini çok amatör olarak ben de yapmıştım :) Merakla takipteyim :thumbup: Şimdiden ellerine emeklerine sağlık :RCKolik:
Çok sağolun abi. Kesinlikle öyle. Dün akşam da uzun zamandır arızalı diye bir kutuda yatan ESC+Uçuş Kontrolcüsü+PDB olarak görev yapan tam bir AIO ekipmanın arıza tespitini yaptım:hoppa:. 75USD çöp olmayacak :laugh: Artık standard bir ESCnin tüm elektriksel bileşenlerini ve sistemin çalışma mantığını da öğrenmiş oldum :) Forumdaki üstadlar tabi ki bu konuda çok bilgilidir ancak bu konuda da basit bir video hazırlayıp onu da forumda paylaşmayı düşünüyorum. Sanırım Evde kalmak öğrenme açlığımı arttırdı:halay::halay::halay:
 

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
32,394
Tepkime puanı
36,315
Yaş
47
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Artık standard bir ESCnin tüm elektriksel bileşenlerini ve sistemin çalışma mantığını da öğrenmiş oldum :) Forumdaki üstadlar tabi ki bu konuda çok bilgilidir ancak bu konuda da basit bir video hazırlayıp onu da forumda paylaşmayı düşünüyorum. Sanırım Evde kalmak öğrenme açlığımı arttırdı :halay:
Yeni konuyu da merakla bekliyoruz :RCKolik:
 

Hakan SAHBAZ

Çalışkan Uye
Katılım
29 Mar 2018
Mesajlar
346
Tepkime puanı
363
Yaş
35
Konum
ISTANBUL
İlgi Alanı
Multikopter
İkinci bölüm malesef çok geç kaldı. Yanlış hatırlamıyorsam 4 kere baştan kayıt yaptım.
Birinci bölümde Uçuş Kontrolcüsü üzerinde BlackBox Flash hafıza bulunmadığından bahsetmiştim. Daha doğrusu tam emin olamamıştım.
Sonuç olarak, Blackbox için Flash hafıza yok. Bu durum benim video serisi planımı da alt üst etti. Çünkü 3. video test uçuşu sonrası Blackbox kaydı üzerinden filtre ve PID ayarlamaları yapmaya çalışacağım 4. videoyu çekmeyi planlamıştım.

Buna çözüm olarak Openlog Data Logger adında şu alttaki modülü bir yerli alışveriş sitesinden satın aldım.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu cihazı Uçuş Kontrolcüsünde müsait olan bir UART a bağlayarak, Betaflight Blackbox menüsünde kayıt yerni Serial RX seçerek bu parçaya takacağım bir hafıza kartına Blackbox kaydını almayı planlamıştım.

Öncelikle gerekli yazılım yüklü olacağını düşünerek Uçuş kontrolcüsüne gerekli bağlantıları yaptım. Ancak cihaz çalışmadı. Daha doğrusu Led ışıkları bile yanmadı. Güç girişini kontrol ettim ve 5.4V olduğunu ölçtüm, yani gerekli çalışma aralığındaki voltajı sağlıyordum.

Daha sonra, bir FTDI ile Aurdino yazılımı üzerinden github siteslinde bulunan gerekil yazılımı yüklemeye çalıştım ancak yine OpenLog 5V girişine rağmen çalışmıyordu.

Buarada iki ihtimal aklıma geldi, ya ben yanlış bir bağlantı yaptım ve modülü hasarladım, ya da aldığım modül çalışmıyordu.

Tabi bu parçaların bana gelmesi ve işlemleri yapmaya çalışmalarım da bir haftadan da uzun süre sürdü.

İkinci bir problem ise, Uçuş Kontrolcüsü fabrikasyon olarak Betaflight 3.5.5 yüklü şekilde geliyor ve Betaflight Target omnibus f4 v6 "(OBV6)"" ismi ile çıkıyor.

Betaflight 4.1 sonrası değişen Target isimlerinde doğru seçeneği araştırdığımda bazı kaynaklarda bir kaç farklı Target kullanıldığını gördüm. Bu nedenle de en sağlıklı target hangisi olacağını tespit etmem videonun biraz daha gecikmesine sebep oldu.

Yukarda bahsettiğim OpenLog modülten tekrar başka siteden alacağım ve eğer bu sefer sonuç başarılı olursa, serinin 4. videosunu da gönül rahatlığıyla hazırlayabileceğim :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari

Hakan SAHBAZ

Çalışkan Uye
Katılım
29 Mar 2018
Mesajlar
346
Tepkime puanı
363
Yaş
35
Konum
ISTANBUL
İlgi Alanı
Multikopter
Arayı soğutmadan, az önce yayınladığım ilk test uçuş videosunuda hemencecik paylaşayım. Test uçuşlarının devamı gelecek :)

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Hakan SAHBAZ

Çalışkan Uye
Katılım
29 Mar 2018
Mesajlar
346
Tepkime puanı
363
Yaş
35
Konum
ISTANBUL
İlgi Alanı
Multikopter
0'dan 100'e diye başladığım Cinewhoop macerası, gerek seçtiğim parçalar, gerekse bu türdeki quadlların kendine has sorunları nedeniyle bir hayli can sıkıcı, kafa bunaltıcı ve stresli bir macera haline geldi benim için. Alışılagelmiş yaşanan problemler dışında kendi kestiğim pervanelerin titremesi, quadın gövde yapısı nedeniyle yaşadığı rüzgar etkileri, gövdenin plastik olan üst parçasının dayanıksızlığı ve aşırı kırılgan yapısı nedeniyle ufak kazalarda bile oluşan büyük hasarlar gibi daha bir çok problem yaşadım.

Serinin başında 4. videoda blackbox kayıtları inceleme sözü vermiştim ancak malesef bu sözü tutmam mümkün olmadı. İnşallah ileriki video serilerinde bu detaylara daha fazla deyinebilirim.

Seriyi 5 yerine 4 videoda bitirmek zorundayım, zira 2.5 inç artık pek de ucar halde değil :) Kendisini emekliye ayırdım.

Serinin son videosu, iiyi seyirler;

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Benzer konular