ASP S52A-II Krank Şaft Kırılması

Tamer Öztürk

Kıdemli Uye
Katılım
23 Ağu 2015
Mesajlar
2,236
Tepkime puanı
1,662
Yaş
28
Konum
Gazimağusa/KKTC
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar.Bugün uçuş için sabah saatlerinde pistteydik.Phoenix Alpha Trainer modelimi hazırladıktan sonra büyük iğne ayarı akabinde burun dikme testi ve uçuş kontrollerini yaptıktan sonra havalandım.Uçuş esnasında büyük iğneyi bir miktar zengin tarafta bırakmamdan dolayı uzun süre rölantide kaldıktan sonra gaz açınca biraz tekleme yapınca indikten sonra büyük iğneyi tekrar ayarlayıp en yüksek rpm i bulduktan sonra devirin düşmeye başladığı noktadan 2 tık kadar zenginleştirdim.Gaz tepkileri falan mükemmeldi,burun dikme testini yaptığımda devir düşmüyordu.Neyse tekrar havalandım güzel güzel uçuyorum havada biraz rüzgarlı, pistin yönüne göre yan rüzgar vardı.Ne olduğunu anlayamadan havada motorun rölantiye geldiğini gaz komutu verdiğimde tepki vermediğini farkettim ancak ilginç ve değişik bir şekilde motor çalışmaya devam ediyordu.İrtifam yetersiz olduğundan pistin yanına bir yere iniş yaptım sadece model yerde takla attı herhangi bir kırım meydana gelmedi.Ancak pervaneyi çevirdiğimde kompresyon olmadığını ve serbestçe döndüğünü farkettim.Eve gelip motoru söktüğümde Connecting Rod(Biyel kolu)'un Crankshaft(Krank mili)'a takıldığı pinin kırıldığını gördüm.Gerçekten çok ilginç bir durum motor nasıl çalışmaya devam etti bu süreçte? Pin Uçak indikten sonra kırılmış olsa bile nasıl olmuş olabilir? Bu durumu Mühendislikte metalde yorulma dediğimiz "Fatigue" ile ilişkilendiriyorum.Yani farklı zamanda değişken yüke maruz kalma durumu malzemenin...Sizce başka hangi sebepten kaynaklanmış olabilir? Daha önce başına böyle bir şey gelmiş olan var mı? Bu durumun tekrar yaşanmaması için dikkat edebileceğimiz noktalar var mıdır?

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Motor çalışmamıştır, boşta kalan krank pervanenin windmill etmesine izin vermiştir. Pervane boşta, hava akımının etkisiyle dönmüştür.
ASP metalürjik açıdan kaliteli bir motor olmadığından olmuştur bu olay bence.
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Motor çalışmamıştır, boşta kalan krank pervanenin windmill etmesine izin vermiştir. Pervane boşta, hava akımının etkisiyle dönmüştür.
ASP metalürjik açıdan kaliteli bir motor olmadığından olmuştur bu olay bence.
Ben de böyle olduğunu düşünmüştüm abi.Motoru zamanında bir ağabeyimden ikinci el olarak uygun fiyata almıştım.Maddi olarak uygun olsaydım kesinlikle ASP'nin yanından bile geçmezdim.
 
Hiç başıma gelmedi böyle bir şey, şahitte olmadım. :rolleyes: Bu durum modelcilikte başa gelebileceklerin bir sonu olmadığını çok iyi gösteriyor aslında.
Geçmiş olsun kardeşim.
Biraz uğraştırır ama krank milini değiştirmen gerekecek. Motor konusunda yeni bir tecrübe diye iyi tarafından bakmaya çalışalım. :)
 
Hiç başıma gelmedi böyle bir şey, şahitte olmadım. :rolleyes: Bu durum modelcilikte başa gelebileceklerin bir sonu olmadığını çok iyi gösteriyor aslında.
Geçmiş olsun kardeşim.
Biraz uğraştırır ama krank milini değiştirmen gerekecek. Motor konusunda yeni bir tecrübe diye iyi tarafından bakmaya çalışalım. :)
Katılıyorum Türker abi her geçen gün farklı şeyler deneyimliyoruz.Zaten kısa bir süre önce motorun rulmanlarını değiştirip bakım yapmıştım.Yedek parçasını bulabilirsem çalışır hale getiririm çok rahat bir şekilde.ASP 52 ve Magnum XLS 52 birebir aynı motorlar bildiğim kadarıyla ve Sanye tarafından üretiliyordu geçmişte.Şuan üretimi durmuş yedek parçasını bulmak da çok zor.Ebay'de bulabildim ancak 65 dolar + %32 vergi ile bana maliyeti olur üstelik bulduğum parça da sökülmüş parçaymış sıfır ürün değilmiş.Ya motoru yedek parça amaçlı satıp yeni OS 55AX veya OS 46AX alacağım ya da parçayı bulabilirsem uygun fiyatlı motoru adam etme yoluna gideceğim.Bakalım...

Parçanın linki:
 
  • Beğen
Tepkiler: Türker Akgün
Krank miline kafayı takmış durumda ve çözüm arayışındayım bu aralar.Aklıma 2 şey geldi.OS46AX veya OS 55AX krank milini takabilir miyiz? Taksak sağlıklı olur mu ölçüleri ve tasarım açısından? Görünen o ki yedek parçasını bulmak çok zor, Ebay'de ki ürün hem sıfır değil,hem pahalı hem de güvenemedim.Ya da kumpasla ölçülerini ölçerek veya teknik resmini bulabilirsem benzerini sanayide yaptırsam olur mu diye düşünüyorum.Uğraşıp yaparlar mı yapsa da çok yüksek ücret talep ederler mi diye onu da düşünüyorum bir yandan.
 
Teknik çizimi var mı bunun?

Hatırlarsan benim de fırçasız motorun mili kırılmıştır.Facebook'ta tornacıların bulunduğu gruplara girip birisini bulmuştum,ona yaptırmıştım.Senin için de fikir olabilir belki
 
Teknik çizimi var mı bunun?

Hatırlarsan benim de fırçasız motorun mili kırılmıştır.Facebook'ta tornacıların bulunduğu gruplara girip birisini bulmuştum,ona yaptırmıştım.Senin için de fikir olabilir belki
Evet hatırladım.Teknik resmini bulamadım, ben Makine Mühendisiyim.Evde en kötü ihtimalle kumpasla ölçüp tasarım hazırlasam ve Torna da yaptırsam ne kadar sağlıklı olur ve fiyat olarak da mantıklı olur mu emin olamadım.Parça yapılsa Tornacı nın kullanacağı materyalin mukavemeti motorun meydana getirdiği streslere dayanıklı olacak mı? Motorun Rpm ve Tork limitlerine dayanımı olacak mı? Bunlar çok çok önemli.Bir de Krank milinde karbüratörden aldığı yakıt hava karışımını Silindir'e taşımada rol oynayan delik şeklinde kanal var, bu kısmı işlemek mümkün mü? Bir de elimizde teknik resim olmadığı için ölçülerde 0.01mm(%1) fark olsa bile motorun çalışmasını etkileyecektir.Çok yönlü düşünmek gerekiyor...Daha önce böyle bir durum yaşamadım o nedenle emin olamadım.Daha önce deneyen oldu mu bilmiyorum.Deneyen olduysa fikir alınıp denenebilir...
 
İyi günler.Tam ASP 52'den ümidi kesmişken yeni motor aldıktan sonra bir ağabeyim elinde ASP 52 için 2 adet krank mili olduğunu söyledi.Sağolsun yardımcı oldu ve bugün kargoya verdi.Bir aksilik çıkmazsa ASP 52 tekrar hizmet vermeye devam edecek.Motor çalıştırdıktan sonra sonuçları buradan tekrar paylaşacağım.:)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
İyi günler.Tam ASP 52'den ümidi kesmişken yeni motor aldıktan sonra bir ağabeyim elinde ASP 52 için 2 adet krank mili olduğunu söyledi.Sağolsun yardımcı oldu ve bugün kargoya verdi.Bir aksilik çıkmazsa ASP 52 tekrar hizmet vermeye devam edecek.Motor çalıştırdıktan sonra sonuçları buradan tekrar paylaşacağım.:)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Hadi gözün aydın. Basit bir şaft mili yaptırmakla 2-3 hafta uğraşmış birisi olarak söyleyebilirim ki, çok sıkıntılı bir süreçten kurtarmış seni :lollol: