Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Ercan ÇINAR

Tecrübeli Uye
Katılım
8 Şub 2016
Mesajlar
951
Tepkime puanı
896
Yaş
41
Web sitesi
www.ercancinar.com
İlgi Alanı
Multikopter
Aklıma geldi sorayım dedim, cehaletimi mazur görün.

Bir yolcu uçağı (örneğin Boeing 737) %100 gaz da 90 derece tırmanabilir mi?

Yada en fazla ne kadar açıda sürekli tırmanabilir?

Özel bir sebebi yok, şuan basınexpress te yoldayım uçağı görünce aklıma geldi

Not: bu konuda Sümer abi mutlaka birkaç kelam edecektir. Etfal grubu olarak merakla bekliyorum. :)

Dragonfly...
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Boeing 737'nin 90 derece tırmanması mümkün değil.Şöyle ki havacılıkta optimum tırmanma açısı 18 derecedir.Kalkış esnasında uçaklar hücum açısı 20 dereceyi geçmeyecek şekilde tırmanır böylece stall olma durumu önlenmiş/minimum a indirgenmiş olur.Uçakların manuelinde bu bilgiler mevcut.Saygılar.
 
  • Beğen
Tepkiler: Kamil Ertüzün
Bu konuda kabiliyetli iki uçağın videolarından paylaşımda bulunalım burda :) Bir Boeing bir Airbus yapalım ki iki taraf da üzülmesin.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Videoda İnvert bekledim yokmuş [emoji23] [emoji23]

Şaka bir yana baya manevra kabiliyeti varmış
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Test uçuşları ve show uçuşları yüzde 99 uçak boş iken yapılır.
Özellikle test uçuşları uçağın sınırlarını zorlamak için yapıldığından genelde görmediğiniz hareketleri görürsünüz. Uçak boş ağırlığında bile kalkış hızında tırmanmaya başladıktan sonra veya başlarken 90 derece açı ile tırmanamaz. Uçak perdövites olur ve uçma kabiliyetini yitirir.
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Tamer Öztürk' Alıntı:
Boeing 737'nin 90 derece tırmanması mümkün değil.Şöyle ki havacılıkta optimum tırmanma açısı 18 derecedir.Kalkış esnasında uçaklar hücum açısı 20 dereceyi geçmeyecek şekilde tırmanır böylece stall olma durumu önlenmiş/minimum a indirgenmiş olur.Uçakların manuelinde bu bilgiler mevcut.Saygılar.

Tamer kardeşim kusura bakma. Bu klasik kafa karışıklığıdır. Hücum açısı dediğin şey hücum açısı değil.
Hücum açısını dışarıdan bakarak göremezsiniz. Uçağın burnunun ufka göre pozisyonuna "attitude" ya da "pitch açısı" denilir. Hücum açısı ile alakası yoktur. Evet doğru, uçakların tam kalkış esnasındaki yaklaşık pitch açıları 15 - 20 derece arasındadır. Ama uçak yerde ilerlerken bu açıya aniden ulaşamaz. Zaten aniden burnu 20 derece çekersek hemen stall olur ve havalanamaz. Tedricen uygulanan elevatör komutu ile burun yavaşça kaldırılır. Bu esnada artık uçak yerden kesilip yukarıya doğru dikey hız kazandığı için o esnadaki hücum açısı birkaç derecede kalır. Yeterince hızlanıp burnu 20 dereceye kaldırdığında da hücum açısı 10 - 12 dereceyi geçmez. Zeten klasik olarak 14 derece stall sınırıdır.

Gelelim soruya...

Bir cismin tam dikey olarak hareket edebilmesi için ağırlığından daha fazla bir kuvvetle yukarıya itilmesi gerekir. Günümüzde birkaç askeri uçak dışında çekiş kuvveti ağırlığından büyük olan (hatta ağırlığına eşit olan bile) bir uçak tipi yok. O nedenle böyle bir şey imkansız. Ancak, tam boş halde, çok az yakıtla, çok uzun bir pistte normal rotasyon hızından çok daha yüksek hıza kadar koşturulup seri elevatör komutuyla havalandırılarak oldukça dik bir tırmanış (kısa süre için, yani fazladan kinetik enerji potansiyel enerjiye dönüşene kadar) mümkün olur. Biraz da video çekim noktası ve açısını uygun seçerseniz dik kalkıyormuş hissi oluşturabilirsiniz.
Umarım etfalin merakını giderebilmişimdir. :lol:
 
  • Beğen
Tepkiler: Kamil Ertüzün
Tam dik tırmanış isteyen arkadaşları helikoptere doğru alalım. Çayımız çorbamız mevcut, aile salonumuz da var ;D
 
  • Beğen
Tepkiler: Kamil Ertüzün
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Tamer kardeşim kusura bakma. Bu klasik kafa karışıklığıdır. Hücum açısı dediğin şey hücum açısı değil.
Hücum açısını dışarıdan bakarak göremezsiniz. Uçağın burnunun ufka göre pozisyonuna "attitude" ya da "pitch açısı" denilir. Hücum açısı ile alakası yoktur. Evet doğru, uçakların tam kalkış esnasındaki yaklaşık pitch açıları 15 - 20 derece arasındadır. Ama uçak yerde ilerlerken bu açıya aniden ulaşamaz. Zaten aniden burnu 20 derece çekersek hemen stall olur ve havalanamaz. Tedricen uygulanan elevatör komutu ile burun yavaşça kaldırılır. Bu esnada artık uçak yerden kesilip yukarıya doğru dikey hız kazandığı için o esnadaki hücum açısı birkaç derecede kalır. Yeterince hızlanıp burnu 20 dereceye kaldırdığında da hücum açısı 10 - 12 dereceyi geçmez. Zeten klasik olarak 14 derece stall sınırıdır.

Gelelim soruya...

Bir cismin tam dikey olarak hareket edebilmesi için ağırlığından daha fazla bir kuvvetle yukarıya itilmesi gerekir. Günümüzde birkaç askeri uçak dışında çekiş kuvveti ağırlığından büyük olan (hatta ağırlığına eşit olan bile) bir uçak tipi yok. O nedenle böyle bir şey imkansız. Ancak, tam boş halde, çok az yakıtla, çok uzun bir pistte normal rotasyon hızından çok daha yüksek hıza kadar koşturulup seri elevatör komutuyla havalandırılarak oldukça dik bir tırmanış (kısa süre için, yani fazladan kinetik enerji potansiyel enerjiye dönüşene kadar) mümkün olur. Biraz da video çekim noktası ve açısını uygun seçerseniz dik kalkıyormuş hissi oluşturabilirsiniz.
Umarım etfalin merakını giderebilmişimdir. :lol:
Sümer hocam merhaba.Zaten kalkışta doğrudan uçak 20 derece tırmanır demedim.Biraz detayına girmek istiyorum.Havacılıkta 3 farklı temel sürat var kalkış esnasında kullanılan.

1. V1: Karar süratidir.Motor arızası, veya herhangi bir acil durumda kalkışa devam mi edilecek? Yoksa kalkış abort mu edilecek? Belirlenen sürattir.Bu sürat uçağın gross weight ağırlığı, kullanılan flap konfigürasyonu, pist uzunluğu, rüzgar durumuna göre hesaplanır.Varsayalım ki B737 uçağımızla kalkış için pistte koşturmaya başladık V1 süratimiz 132knot.Eğer bu süratin altinda kalkışı abort ertmek gerekirse gaz kollarını reverse thrust konumuna alıp ve gerekli prosedürleri uygulayıp kalkışı iptal ederiz.Eğer V1 süratini geçtikten sonra acil durum oluşursa tek motorla bile kalkışa devam edilir.

VR: Bu sürat kalkışta pistte uçak koştururken elevatöre yükselis komutunun verileceği surattir.VR suratine geldiğimizde yavaşça yükseliş vererek tirmanmaya başlarız.Positive rate ikazını primary flight display ekranında gordukten sonra inis takimlarini toplar akabinde hiz limitine ulastiktan sonra kademe kademe flapları toplarız.

V2: Bu sürat kalkışa devam edebileceğimiz minimum surattir.

Sümer bey uçak zaten tirmanma esnasinda burun yukariya baktığında otomatik olarak hucum acisi artar.Optimum tirmanma acisina gelecek olursak bu demek degil ki ucak illa ki 18 derece ile tirmanacak.Ucaklar genelde 15-18 derece arasi tirmanir videolari izleyin ne dedigimi anlayacaksiniz.Optimum aci demek ortalama olarak bir ucak stall olmadan kalkista stall olmadan tirmanabilecegi maximum aci diyebiliriz.Maximum ise 20 derecedir.Mesela Airbus 320 de Flybywire denilen bilgisayar sistemleri var.Kalkışta sonuna kadar yükseliş komutu verdiğinizde sistem 20 dereceden fazla tirmanmaniza izin vermez.Airbus 320 FCOM, QRH dökümanlarini bulabilirseniz ayni bilgiyi gorursunuz.Ben bir gerçek pilot değilim fakat yıllardir okuyup araştırırım aynı zamanda sanal pilotum.Vatsim ve ivao'da 1000 den fazla uçus saatim var.Hatta sınava girip sertifika bile aldim bilenler biliyor.Kimseyle bilgi yarışması yapmak için yazmiyorum.Sadece kendi çabamla araştırıp öğrendiğim bilgileri paylaarak bilgi paylasiminda bulunmak istedim.Saygilar.
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Sümer Yamaner' Alıntı:
Tamer kardeşim kusura bakma. Bu klasik kafa karışıklığıdır. Hücum açısı dediğin şey hücum açısı değil.
Hücum açısını dışarıdan bakarak göremezsiniz. Uçağın burnunun ufka göre pozisyonuna "attitude" ya da "pitch açısı" denilir. Hücum açısı ile alakası yoktur. Evet doğru, uçakların tam kalkış esnasındaki yaklaşık pitch açıları 15 - 20 derece arasındadır. Ama uçak yerde ilerlerken bu açıya aniden ulaşamaz. Zaten aniden burnu 20 derece çekersek hemen stall olur ve havalanamaz. Tedricen uygulanan elevatör komutu ile burun yavaşça kaldırılır. Bu esnada artık uçak yerden kesilip yukarıya doğru dikey hız kazandığı için o esnadaki hücum açısı birkaç derecede kalır. Yeterince hızlanıp burnu 20 dereceye kaldırdığında da hücum açısı 10 - 12 dereceyi geçmez. Zeten klasik olarak 14 derece stall sınırıdır.

Gelelim soruya...

Bir cismin tam dikey olarak hareket edebilmesi için ağırlığından daha fazla bir kuvvetle yukarıya itilmesi gerekir. Günümüzde birkaç askeri uçak dışında çekiş kuvveti ağırlığından büyük olan (hatta ağırlığına eşit olan bile) bir uçak tipi yok. O nedenle böyle bir şey imkansız. Ancak, tam boş halde, çok az yakıtla, çok uzun bir pistte normal rotasyon hızından çok daha yüksek hıza kadar koşturulup seri elevatör komutuyla havalandırılarak oldukça dik bir tırmanış (kısa süre için, yani fazladan kinetik enerji potansiyel enerjiye dönüşene kadar) mümkün olur. Biraz da video çekim noktası ve açısını uygun seçerseniz dik kalkıyormuş hissi oluşturabilirsiniz.
Umarım etfalin merakını giderebilmişimdir. :lol:
Hocam çok güzel açıklamışsınız bir dip bilgi konuyla alakasız eklemek istedim, Boeing 737 serisi özellikle 737-800 ve 900ER zaten direkt olarak 15-20 derece arası burnu dikerse bu serilerde çok yaşanan kuyruk çarpması (tail strike) sorununu yaşıyor. Kuyruk çarpması yaşamayan 737, istanbulda çiziksiz arabaya benzer :D
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Sadece helide yok dikey kalkış, akrobasi model uçakların hemen hemen hepsi dikey tırmanma yeteneğine sahip, ayrıca jet zevki yaşıycam diyorsan bir edf jet f16 toplarsın yada gerçek yakıtlı türbin jet(solo türk f16 model uçak gibi) bakalım bakim dikey tırmanıyor mu tırmanmıyor mu?. Burada ana konu Sümer abinin dediği gibi motor gücü maksimumda uçağın ağırlığının üzerinde ise yeryüzüne 90 dik bir şekilde tırmanabilir...
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Tamer Öztürk' Alıntı:
Mesela Airbus 320 de Flybywire denilen bilgisayar sistemleri var.Kalkışta sonuna kadar yükseliş komutu verdiğinizde sistem 20 dereceden fazla tirmanmaniza izin vermez.Airbus 320 FCOM, QRH dökümanlarini bulabilirseniz ayni bilgiyi gorursunuz.Ben bir gerçek pilot değilim fakat yıllardir okuyup araştırırım aynı zamanda sanal pilotum.Vatsim ve ivao'da 1000 den fazla uçus saatim var.Hatta sınava girip sertifika bile aldim bilenler biliyor.Kimseyle bilgi yarışması yapmak için yazmiyorum.Sadece kendi çabamla araştırıp öğrendiğim bilgileri paylaarak bilgi paylasiminda bulunmak istedim.Saygilar.

Sevgili kardeşim, mesajını yoldayken okudum ancak şimdi yanıtlayabiliyorum.
Arzu edersen ben de sana havacılık özgeçmişimi ayrıntılı olarak yazabilirim.
Örneğin plandan karbon kağıdı ile sinirleri balsaya aktarıp jiletle ilk kesişim 1972 yılında. Bir Piper Pawnee yapmıştım. Lastik motorlu.
Türkkuşu'nun T67'leri ile eğitim alıp PPL sahibi olmam Haziran 1990. Daha sonra Cessna 152 ve Thorpe uçuşlarım var. İstersen bir ara lisansımın fotoğrafını atarım. Halen THY'de aktif olarak uçmakta olan birçok kaptanınkinden daha eskidir...
90'ların sonları ve 2000'lerin başlarında hem IVAO hem de VATSIM bünyesinde sayısız saat uçuşum da var.
FCOM'undan söz ettiğin uçağın (A320) International Flight Training Center'da bulunan simülatöründe naçizane 3 saatten fazla uçuşum ve 6 iniş kalkışım var. FCOM'u da bulup epey bir okumuşluğum var.
Ama...
Bunların hiçbiri "pitch attitude" ile "angle of attack" kavramlarını eşdeğer tutma hakkını ("Kalkış esnasında uçaklar hücum açısı 20 dereceyi geçmeyecek şekilde tırmanır") vermiyor bana. :) Ayrıca tanımlamış olduğun süratleri hepimiz biliyoruz da yine de "angle of attack" ile "pitch attitude" bağlantısında bir faydaları yok. :)
Uçuş mekaniği konusunda derinlemesine bilgi almak isteyen arkadaşlara şu linki bir kez daha hatırlatmak isterim bu vesileyle:
 
Yaa konu çok ciddi mi ilerliyor ne :D Sadece helide dik tırmanış var diye yazmadım, klasik uçakçı-helici çekişmesine bi kıvılcım çaktım sadece, hemen savunma mekanizmaları devreye girmesin :laugh:


Bu arada okuyup araştırmayı seven arkadaşlara küçük bir hikaye de ben paylaşayım,



Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Rasim Öztürk' Alıntı:
Yaa konu çok ciddi mi ilerliyor ne :D Sadece helide dik tırmanış var diye yazmadım, klasik uçakçı-helici çekişmesine bi kıvılcım çaktım sadece, hemen savunma mekanizmaları devreye girmesin :laugh:

Yaa kardeşim UÇAK'tan söz ediyoruz burada. Heliciler niye giriyonuz araya?! ;D :lollol:
 
Bir yolcu uçağı %100 thrust değeri ile 90 derece yükselebilir mi?

Rasim Öztürk' Alıntı:
... Bu arada okuyup araştırmayı seven arkadaşlara küçük bir hikaye de ben paylaşayım,

Vay abime :thumbup: Elinde telsiz ne kadar gençmiş bir zamanlar :D