Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

selcuktuncer

Tecrübeli Uye
Katılım
19 May 2014
Mesajlar
764
Tepkime puanı
562
Yaş
38
Aklıma takılan ve belkide başkasınında işine yarayacak bir şey sormak istiyorum üstadlarıma. Brushless motor seçimi yaparken Pole yani bakır sargının sayısına dikkat etmemiz gerekir mi?

Örneğin 4s Lipoda çalışacak olan bir 16 pole 600kv motorla 22pole 600 kv arasındaki farkı tam olarak anlayamadım. Seçim yaparken neye dikkat etmeliyiz?

Sanırım 22 pole ve üzeri 4s üzeri lipoda da kullanılabiliyor ve daha fazla verim alınabiliyor manasında mı? Bu konuda bilgi rica edeceğim :saygilar:

Örneğin 4s lipoda bu mu? 22 Pole


Yoksa daha yüksek kv olmasına rağmen bu mu ? 16 pole


Bu konuyu okudum fakat tam netleşmedi.


Yani tam verim alabilmek için bu sisteme yüksek S li lipo kullanmakmı gerek? 6s e kadar destek veren 22 pole bir motor 4s te çalışınca tam verimli olmuyor mu ?

Gereksiz bulunursa silinebilir konu.
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Neden gereksiz bulunsun ki???
benim de merak ettigim bir konuya deginmissin ustadlar yazacaklardir %p
bizler de böylece ogreniyoruz :RCKolik:
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Bu konu silinse silinse çok kazık sordun diye silinebilir Selçuk. :laugh: :lol: :lol:

Yeni birşeyler öğreneceğiz anlaşıldı. :RCKolik:
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Bildiğimden değil de, mantık yürütüyorum. Daha çok kutup daha düşük timing derecesi demek, daha fazla tork demek. Ama daha az devir demek, çünkü esc'lerin de kutup sayısıyla ters orantılı olarak sürebilecekleri maksimum devir değerleri var. Voltajla ilgili bir durumu yok bildiğim kadarıyla.
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Emre Kaman' Alıntı:
Bildiğimden değil de, mantık yürütüyorum. Daha çok kutup daha düşük timing derecesi demek, daha fazla tork demek. Ama daha az devir demek, çünkü esc'lerin de kutup sayısıyla ters orantılı olarak sürebilecekleri maksimum devir değerleri var. Voltajla ilgili bir durumu yok bildiğim kadarıyla.

Aynen Emre bey bende öyle düşünüyorum yani aslında netleşemediğim konu 22pole sargılı bir motorda lipomuz 4s ise tam verimli çalışıyormu çalışmıyor mu, yani boşu boşuna kuvvetli motor aldım diyip verimsiz kullanmak var. ya da 16pole 4s alıp maksimum verimlilikle kullanmak var. olayın içine tork girdiğinde ise şöyle düşünüyorum;

daha düşük rpm yüksek tork = yüksek çekiş + daha az voltaj eminimi daha düşük amper
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Türker Akgün' Alıntı:
Bu konu silinse silinse çok kazık sordun diye silinebilir Selçuk. :laugh: :lol: :lol:

Yeni birşeyler öğreneceğiz anlaşıldı. :RCKolik:

Alemsin abi ya ;D

bende öğrenmek istiyorum fena halde :coolxf:
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Zafer bey bu konuda cok sey soyler bencede bende sans yok ustad[emoji10]
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Selçuk TUNÇER' Alıntı:
Aynen Emre bey bende öyle düşünüyorum yani aslında netleşemediğim konu 22pole sargılı bir motorda lipomuz 4s ise tam verimli çalışıyormu çalışmıyor mu, yani boşu boşuna kuvvetli motor aldım diyip verimsiz kullanmak var. ya da 16pole 4s alıp maksimum verimlilikle kullanmak var. olayın içine tork girdiğinde ise şöyle düşünüyorum;

daha düşük rpm yüksek tork = yüksek çekiş + daha az voltaj eminimi daha düşük amper

Konu ile ilgili denemelerim devam etmekle beraber bir ekleme yapayım.
daha düşük rpm(bunu yarın deneyeceğim tam emin değilim) yüksek tork(düşük timingde doğru) = yüksek çekiş (Düşük timingde doğru) +daha FAZLA voltaj emilimi(düşük timingde) yani pil daha uzun değil daha az gider. Ama rpm konusu hiç aklıma gelmemişti. Yarın bir aksilik olmaz ise onu da ölçerim..
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

serkan sinan' Alıntı:
Konu ile ilgili denemelerim devam etmekle beraber bir ekleme yapayım.
daha düşük rpm(bunu yarın deneyeceğim tam emin değilim) yüksek tork(düşük timingde doğru) = yüksek çekiş (Düşük timingde doğru) +daha FAZLA voltaj emilimi(düşük timingde) yani pil daha uzun değil daha az gider. Ama rpm konusu hiç aklıma gelmemişti. Yarın bir aksilik olmaz ise onu da ölçerim..

cevap için teşekkürler fakat 22pole yani yüksek tork düşük rpm de esclerden çekilen Maksimum A değeri daha düşük. Bu durumda niçin Yüksek voltaj emilimi oluyor ? Neden daha az gidiyor pil ?
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Hocam kutup sayısı dediğimiz olay motorun içindeki mıknatıs sayısıdır.
pole - kv arasındaki ilişki ters orantılıdır. Yani motorun içindeki mıknatıs arttıkça KV değeri düşer.
Ne kadar fazla mıknatıs var ise motora o kadar fazla itiş gücü ve kaldırma kuvveti verecektir..

Basit bir anlatımla;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu şemada ( inrunner ama calısma mantıgı outrunner ile aynı) az volt verseniz bile fırfır döner mantık olarak ancak kaldırma kuvveti çok düşüktür. motorun mıknatıs sayısının fazla oldugunu düşünürsek bunu çevirmek daha fazla güç gerektirecektir, haliyle mıknatısların birbirini itmeleri bize daha fazla kaldırma kuvveti verecek.. Bu yüzden sarım sayısı yüksek olan motorlar daha fazla voltaja gereksinim duyar.

Enerji işine gelecek olursak; hepimizin bildiği KV değeri aslında volt başına RPM (dönüş sayısı) değeridir. High-pole motorlar kv değerlerinin düşük olmasının ve torkları yüksek olmasının avantajı büyük pervane takılabilmesidir. Bu sayede motorun fazla dönmesine gerek kalmadan yeterli kaldırma gücüne sahip olur. Yüksek KV' lı düşük pole motorlar büyük pervane takıldığında, kaldıramayıp akımı ısıya çevirdiğinden verimi düşürürler..

Sonuç : ***Motorlara tavsiye edilen proplar ve voltajlar kullanıldığı sürece*** yüksek sarımlı motorlar; düşük sarımlı motorlara göre, aynı ağırlığı taşıma konusunda daha az enerji harcayacaktır...

Ancak burda dikkat etmemiz gereken başka bir konuda ESC seçimidir. high pole motorlar tepkimeleri daha ağır olduğu için her esc ile verimli çalışmaz, Timing- SYNC sorunları multicopterin stabil bir şekilde uçmasını engeller. Bu motorlara ESC seçerken " oh nasılsa düşük akım çekiyor, ben bununla her escyi kullanırım " demek; çözülmesi zor bir yola girmenize sebep olacaktır (Ör:Stabil uçmayacağı için önce kontrol kartı pid ayarlarında sorun aranır, ardından kontrol kartı bozuk sanılıp yenisi alınır, motorlar bozuk sanılır, ESC en son akla gelen şeydir..). Hatta SimonK yazılımlar bile bu konuda yetersiz kalmaktadır. Bu süreçte tavsiyem t-motor veya hobbywing gibi kaliteli escler kullanmanız olur. Çünkü stock yazılımları yüksek sarım motorlar için tasarlanmıştır..
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Buğra Kabakçı' Alıntı:
Hocam kutup sayısı dediğimiz olay motorun içindeki mıknatıs sayısıdır.
pole - kv arasındaki ilişki ters orantılıdır. Yani motorun içindeki mıknatıs arttıkça KV değeri düşer.
Ne kadar fazla mıknatıs var ise motora o kadar fazla itiş gücü ve kaldırma kuvveti verecektir..

Basit bir anlatımla;
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu şemada ( inrunner ama calısma mantıgı outrunner ile aynı) az volt verseniz bile fırfır döner mantık olarak ancak kaldırma kuvveti çok düşüktür. motorun mıknatıs sayısının fazla oldugunu düşünürsek bunu çevirmek daha fazla güç gerektirecektir, haliyle mıknatısların birbirini itmeleri bize daha fazla kaldırma kuvveti verecek.. Bu yüzden sarım sayısı yüksek olan motorlar daha fazla voltaja gereksinim duyar.

Enerji işine gelecek olursak; hepimizin bildiği KV değeri aslında volt başına RPM (dönüş sayısı) değeridir. High-pole motorlar kv değerlerinin düşük olmasının ve torkları yüksek olmasının avantajı büyük pervane takılabilmesidir. Bu sayede motorun fazla dönmesine gerek kalmadan yeterli kaldırma gücüne sahip olur. Yüksek KV' lı düşük pole motorlar büyük pervane takıldığında, kaldıramayıp akımı ısıya çevirdiğinden verimi düşürürler..

Sonuç : ***Motorlara tavsiye edilen proplar ve voltajlar kullanıldığı sürece*** yüksek sarımlı motorlar; düşük sarımlı motorlara göre, aynı ağırlığı taşıma konusunda daha az enerji harcayacaktır...

Ancak burda dikkat etmemiz gereken başka bir konuda ESC seçimidir. high pole motorlar tepkimeleri daha ağır olduğu için her esc ile verimli çalışmaz, Timing- SYNC sorunları multicopterin stabil bir şekilde uçmasını engeller. Bu motorlara ESC seçerken " oh nasılsa düşük akım çekiyor, ben bununla her escyi kullanırım " demek; çözülmesi zor bir yola girmenize sebep olacaktır (Ör:Stabil uçmayacağı için önce kontrol kartı pid ayarlarında sorun aranır, ardından kontrol kartı bozuk sanılıp yenisi alınır, motorlar bozuk sanılır, ESC en son akla gelen şeydir..). Hatta SimonK yazılımlar bile bu konuda yetersiz kalmaktadır. Bu süreçte tavsiyem t-motor veya hobbywing gibi kaliteli escler kullanmanız olur. Çünkü stock yazılımları yüksek sarım motorlar için tasarlanmıştır..

Hocam muhteşem cevabınız için teşekkür ederim gerçekten çok açıklayıcı olmuş. Peki şöyle sorsam 30A Afro esc 490kv Multistar motorlar için yetersiz mi kalır. Lipolarım 4s

Motor özellikleri:
Spec:
KV(RPM/V): 490
Lipo cells: 4-6s
Max Surge Watts(W): 300
Working current: 12 amps
Max.current(10s): 17 amps
No Load Current: 0.45 amp
Intemal Resistance: 0.104 ohm
Number of Poles: 22
Dimensions(Dia.xL): 47.5 x 25 mm
Shaft: 6 mm
Prop: 12 x 3 - 14 x 5
Weight: 98 g

Onun yerine 2,5 kg a yakın hexa için ne değerde bir motor önerirsiniz. Çünkü 6 adet motor alıp aynı zamanda tüm esc leri değiştirmekte var. Sıkıntılı bir durum şuan benimki anlaşılan
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Buğra Kabakçı' Alıntı:
Hocam kutup sayısı dediğimiz olay motorun içindeki mıknatıs sayısıdır.
pole - kv arasındaki ilişki ters orantılıdır. Yani motorun içindeki mıknatıs arttıkça KV değeri düşer.
Ne kadar fazla mıknatıs var ise motora o kadar fazla itiş gücü ve kaldırma kuvveti verecektir..
......
Ellerine sağlık Buğra çok net bir anlatım olmuş :thumbup: :bravo:
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Afro ESC'leri ben de kullandım,980kv ve 800kv motorlarla da kullandım ama büyük motorlar ile denemedim açıkçası. Hobbyking f-30a simonk lu esc yi sunnysky x4108s 600kv motorlar ile kullandığımda belirgin şekilde stabilizasyon problemi yaşadım. Afro escler ile Rcgroupsta sorun yaşayan insanlar mevcut, ama ben size o motorlar ile kesin sorunu yaşarsınız veya yaşamazsınız diyemem. Kimisi de afro escsine blheli yazılım atıp kullanıyor, elinizde ki escleri bu şekilde değerlendirebilirsiniz veya satıp size tavsiyem hobbywing platinum 30a' alabilirsiniz.

hocam şimdi bu motorlarda hiçbir bilgi yok malesef Hobbyking in tüm ürünleri böyle.
Kısaca şöyle demişler;
4-6s le çalışıyor
300 wat güç üretiyor
max 17a akım çekiyor ( ???? )
kullanılan prop: 12x3 - 14x5

Bu bilgilere dayanarak bu motor hakkında sağlıklı birşey söyleyemem..

motorları değerlendirirken şu şekilde bakmanızda her zaman fayda var;
Sunnysky x4108s 600kv
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol



Kullanacağınız motorda bakmanız gereken özellik ;
Kullanabileceğiniz Pervane (Tarot 680 standartlar maximum 13" destekliyor ) (13*4 varsayıyorum)
Kullanacağınız Pil ( 4s varsayıyorum )

%100 throttle Max. Çekilebilir akım: 11,5a ( 12a esc bile takılabilir, o ayrı bir konu..)
Max çekiş gücü 1290gr.

Hexacopter yaptığımızı varsayıyoruz;
1290*6= 7740 (%100 thr. Max. taşıyabileceği ağırlık. )
%50 throttle 'da = 3820Gram. (Önerilen uçuş ağırlığı) (Çektiği akımda motor başı bu ağırlıkta ortalama 5-6amp )

Ben bizzat bu formülü kendi cihazımda denedim, 4kg yükte ortalama 20km/h lık bir gezintide toplamda ort. 35amp çekiş gerçekleşiyor.

Ha bana sorarsanız eğer size şuan tavsiye edeceğim aynı seriden sunnysky x4108 380KV 'dır. Fiyat olarak 600kv ile aynı, tek fark 6s piller birazcık pahalı ama;
6s 10000mah pil ile yarım saatten aşşağı uçmazsınız ve daha fazla ağırlık kaldirabilirsiniz..
 
Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Buğra Kabakçı' Alıntı:
Afro ESC'leri ben de kullandım,980kv ve 800kv motorlarla da kullandım ama büyük motorlar ile denemedim açıkçası. ....
........
Ha bana sorarsanız eğer size şuan tavsiye edeceğim aynı seriden sunnysky x4108 380KV 'dır. Fiyat olarak 600kv ile aynı, tek fark 6s piller birazcık pahalı ama;
6s 10000mah pil ile yarım saatten aşşağı uçmazsınız ve daha fazla ağırlık kaldirabilirsiniz..
Aynen blheli ile cozduklerini soyluyorlar hocam. Peki siz yaptiginiz denemede ne tur ve kac mahlik lipo ile kac dakikalik bir ucus sagladiniz? Bende ayni zamanda 4s 30c 8000mahlik sifir lipo var. 600kv da 3 kg agirlikta kac dakika yakalarim onu hesaplayacagim
 
Ynt: Brushless Motor Seçiminde Pole (Kutup) Etkisi Nedir ?

Selçuk TUNÇER' Alıntı:
Aynen blheli ile cozduklerini soyluyorlar hocam. Peki siz yaptiginiz denemede ne tur ve kac mahlik lipo ile kac dakikalik bir ucus sagladiniz? Bende ayni zamanda 4s 30c 8000mahlik sifir lipo var. 600kv da 3 kg agirlikta kac dakika yakalarim onu hesaplayacagim

Elimde multiStar 265 kv motor ve Afro 20 HV esc var. Timing problemi yok. Esc ler yeni ise yeni yazılımda problem yok. Eski ise Afro 30 yeni yazılımı yükler çözersiniz. B heli yüklerseniz yine timing probleminiz çözülür. Afro Esc ler direk simonk kullanmıyor. Simonk - TimeCop melezi bir firmware var. Bence Afro HV alın.

GT-N7100 cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi