Dala konabilen uçak

Halil İbrahim

Yeni Uye
Katılım
11 Nis 2019
Mesajlar
34
Tepkime puanı
32
Konum
N
İlgi Alanı
Uçak
Doğadaki kanat profilleriyle ilgili bir çalışma yaptık. Özellikle martı gibi kuşlarda kamburluk oranı çok yüksek. Ağır yük taşıyan uçaklarda da hafif kamburluk var. Peki fazlasının bir dezavantajı yok mu?

Örneğin aşağıdaki iki profilin karşılaştırmasına bakarsak çok kambur olan daha iyi kaldırma sağlıyor üstelik sürüklemesi de hemen hemen aynı. Peki pratikte neden kullanılmıyorlar?

S1210 kanat profili:


LS413 kanat profili:



100 bin Reynold'da grafikler
( ls413 turuncu, s1210 yeşil)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Samet Aktuğ
Mukavemet, üretim kolaylığı gibi etkenlerden olabilir.

Mesela S1210'un o sağındaki bölge mukavemet açısından aşırı hassas bir bölge olarak gözüküyor. S1210 %x bana daha fazla kaldırma kuvveti verecek diye düşünebilirsiniz ama mukavemeti arttırmak amacıyla fazlalaştırdığınız ağırlığı (profilin et kalınlığını arttırdınız, ölçeği büyülttünüz vs. ) büyük ihtimalle kaldırma kuvvetindeki artış karşılayamayacak, gibi gibi olaylar var diye düşünüyorum.
 
  • Beğen
Tepkiler: Halil İbrahim
Doğadaki kanat profilleriyle ilgili bir çalışma yaptık.

Bu çalışmanın sonuçları hakkında paylaşabileceğiniz birşeyler varsa sevinirim, merak ettim.

Ağır yük taşıyan uçaklarda da hafif kamburluk var. Peki fazlasının bir dezavantajı yok mu?

Tabii ki var, doğadaki herşey gibi bu da bir denge içermekte. Fazla kamburluk daha önce söylendiği gibi hem imalat hem de mukavemet açısından sıkıntılar doğurur, bir noktadan sonra faydalarının cazibesi kalmaz. Dahası en alttaki grafiğe bakarsanız kamburluk arttıkça kanadın ürettiği momentinde önemlibir şekilde arttığını görürsünüz. Bu momenti dengelemek için konvansiyonel uçak tasarımı daha fazla kuyruk basma kuvveti gerektirir, bu da kanadın ürettiği taşıma kuvvetinin bir kısmını yer... Yani avantajlar etkisiz hale gelir.

Örneğin aşağıdaki iki profilin karşılaştırmasına bakarsak çok kambur olan daha iyi kaldırma sağlıyor üstelik sürüklemesi de hemen hemen aynı.

Tek bir reynolds üzerinden karşılaştırma yapmak pek doğru olmaz, zira uçaklar tek bir hızda çalışacak şekilde tasarlanmazlar, aksine geniş bir hız aralığında verimli bir şekilde uçabilen bir tasarım başarılı bir uçaktır. Kamburluğu yüksek bir profil düşük hızlarda daha cazip görünürken aynı kanadın yüksek hızlara çıkması istendiğinde beraberinde pek çok problem getirir. Bu da son sorunun cevabına ulaştırıyor bizi:

Peki pratikte neden kullanılmıyorlar?

Kullanılmadığını kim söyledi :) Modern bir ticari uçağın (yolcu veya kargo) kanat profili değişken bir yapıdadır. Hem slatları hem flapları sonuna kadar açık bir kanadın profili bu örneğini paylaştığın profilden bile çok daha kambur hale gelir.
Kalkışta slatlar iner ama flaplar çok fazla inmez, yani sınırlı bir kamburluk elde edilir, öyle ki taşıma katsayılarında arzu edilen bir artış görülürken moment ve drag olabildiğince az arttığı bir nokta belirlenir ve kullanılır.
İniş sırasında ise drag düşman değil dost olur, flaplar iyice aşağı iner, kamburluk alabildiğine artar...
Normal seyir hızlarında ise hem slatlar hem flaplar toplanır neredeyse simetrik bir profil elde edilir. Böylece daha verimli bir şekilde yüksek hızlarda uçabilen bir kanat elde edilir. Hatta şimdilik sadece küçük uçaklarda uygulanıyor olsa bile ilerde yolcu uçaklarında da göreceğimizi tahmin ettiğim, yüksek hızlı seyir sırasında flapların yukarı doğru hareket ederek bir nevi "reflex" profil oluşturması ve bu şekilde dragi iyice minimize etmesi uygulaması bile vardır. :thumbup:

Uzun lafın kısası, günümüz uçak tasarımlarının karşılaması gerektiği değişik hızlarda uçabilme gereklilikleri nedeniyle kanat profilleri de değişken olabilecek şekilde esnek tasarlanırlar. Şimdilik bu esneklik slat ve flaplar sayesinde kazanılıyor. İlerde gelişen teknolojiyle daha farklı şekilllerde çalışan profil esneklikleri sonucunda daha verimli kanatlar görmemiz gayet olası.
 
Son düzenleme:
Öncelikle bu değerli bilgiler için teşekkür ederim.
Çalışma ile ilgili bilgi vermek gerekirse: Yaklaşık bir yıldır Festo Smartbird benzeri bir ornithopter üzerinde çalışıyoruz. Taslak tasarımı bitireli çok oldu, prototipe başladık. Prototipi tamamladıkça tasarım da değişmeye devam ediyor.



İlk prototip 3d baskıyla üretilmeye çalışıldı. Daha verimli olması açısından lazer kesim karbon fiber profiller kullanılması planlanıyor.

Kanat profili konusunda anladığıma göre bu profilleri yavaş uçuş hızlı yüklü bir model uçakta kullanacak olursak kamburluk derecesi orta bir profil kullanmak gerekiyor.
 
Çalışma ile ilgili bilgi vermek gerekirse: Yaklaşık bir yıldır Festo Smartbird benzeri bir ornithopter üzerinde çalışıyoruz. Taslak tasarımı bitireli çok oldu, prototipe başladık. Prototipi tamamladıkça tasarım da değişmeye devam ediyor.

Güzel bir çalışma oluyor, ellerinize sağlık :thumbup:
 
  • Beğen
Tepkiler: Halil İbrahim
Gerçekten etkileyici bir çalışma, elinize sağlık :thumbup::bravo: Özellikle dala konma kısmının sonuçlarını merakla bekliyor olacağım.

Konu ornithopter olduğu için kanat profillerinin performansları ve analizleri konvansiyonel uçak kanatlarından farklı bir hale geliyor olmalı mantıken düşününce, zira hava akımı kararlı halden değişken hale geliyor. Benim bu konuda hiçbir tecrübem yok.
 
Güzel bir çalışma oluyor, ellerinize sağlık :thumbup:
Gerçekten etkileyici bir çalışma, elinize sağlık :thumbup::bravo: Özellikle dala konma kısmının sonuçlarını merakla bekliyor olacağım.
Teşekkürler, biz de heyecanla ilk uçuşu bekliyoruz.

Dala konma mekanizması %90 oranında tamamlansa da uçuş platformu çok geride kaldı.

Projeyle ilgili farklı bir yol izlemeye karar verdim. Resimdeki mekanizmaları üretmek ve düzgün çalıştırmak zor. Aynı iniş platformunu bir model uçak üzerinde denemek istiyorum. Hatta burası modelin konusu olsun ilerledikçe yazarım. Tahminlerime göre en düşük hızı 6-8 m/s olabilir. İniş sistemi çarpışma konusunda fazla dayanıklı olmayacaktır.

Kanat profili olarak S4022 profilini seçtim. Planform konusunda martınınkini kullanmayı düşünüyorum. Ağırlık olarak yaklaşık 1 kg olacak. Kanat biraz planöre benziyor sanki bu haliyle.

Üretim konusunda kanadı profillerden yapıp kaplayacağız. Gövde 3d yazıcıdan çıkacak.

Veya tümünü karbon fiber olarak yapacağız ama bu konuda tecrübem olmadığı için riskli duruyor. Hangi üretim yöntemini önerirsiniz?
 
Son düzenleme:
Hocam son durum nedir.
Geçen bir video izledim sizin projeyle birebir ayni olmasada benzer bir mantığı vardı izleyince sizin proje aklıma geldi

Video linki
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
  • Beğen
Tepkiler: egemen nayir