DIY benzinli motor ateşleme sensörü

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
8,761
Tepkime puanı
23,146
Yaş
61
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Malum dolar uçtu. Gümrük vergileri vs de öyle. Artık kendi çulumuzu kendimiz sudan çıkaracağız.
Benzinli motor ateşleme sensörümüz test edilip onaylandı.


Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Harikasın @Sumer Yamaner abim. Ellerine sağlık

Direk alakalı olmasa da ateşleme ile ilgili olunca bir soru yöneltmek istiyorum:

Malum, marka savaşları her alanda olduğu gibi modelcilikte de var... Honda-Toyota, Canon-Nikon, Futaba-JR derken şimdi de konu DA-GP çekişmesinde...

İddia ettikleri şey şu buradaki modelci dostların:
"DA motor backfire yapmıyor, çünkü sensörü belli bir hızda çevirmeyince ateşleme yapmıyor"

Sensörün böyle bir becerisi olmasa gerek. Ateşleme devresinde de hangi hızla geçtiğini görebilecek bir teker/sayaç mekanizması yok (volan dişlisi gibi).

Dolayısıyla her 360 derecede en fazla bir okuma yapabilir sensör diye biliyorum.
Bu durumda ilk çalıştırma anında tek bir okuma var elde, ikincisi yok. Bu durumda iki okumanın arasından çıkarılabilecek bir hız bilgisi çıkmıyor diye yaklaşıyorum ve bu sebeple iddia şehir efsanesi gibi geliyor. Bir uzman görüşü rica edebilirmiyiz, böyle bir ihtimal varmıdır ? Atladığım, cahili olduğum bir teknik mi var acaba ?
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Sensörün de ateşleme sisteminin de böyle bir becerisi var.
Bizim gibi fanilerin kullandığı DLE vs gibi motorlarda kullanılan sensörler "non-latching Hall sensör". Yani sensör çıkışı High level. Bir mıknatısın S kutbu yaklaştırılınca Low oluyor ve uzaklaştırılınca yine High konumuna dönüyor.
3W gibi havalı motorlar (ve muhtemelen saydığın DA ve GP de böyle olabilir) hiçbir mantığı olmasa da "latching" tipte sensör kullanıyorlar. Birbirine yakın geçen ters kutuplu iki mıknatıs oluyor ve biri çıkışı aktiflerken diğeri sıfırlıyor. Hiçbir mantığı yok dedim ama standart sensör fiyatı 10 dolar iken bu havalı markaların sensörleri 50 - 60 dolar civarında oluyor. Tabii soketler falan da değişik. Biz faniler normal servo soketi ile yaşıyoruz. Her neyse...
Her durumda sensörün oluşturduğu sinyalin uzunluğu doğrudan devir sayısı ile ters orantılı. Dolayısıyla mıknatısın sensörün önünden hangi hızla geçtiğini hesaplamak çok kolay (darbe uzunluğunu ölçerek).
Düşük devirde ateşlememe uygulaması OS ateşlemelerde de var ve tamamen yazılımsal bir şey. Ateşleme açıkken pervaneyi yavaşça çevirdiğinde ateşleme olmaması bir tür emniyet. Ancak biraz eşeleyince aslında olayın altında OS'un kullanıcıyı starter kullanımına itmeye çalışarak pervane risklerini azaltmayı amaçladığı da görülebiliyor. Çünkü OS benzinli motor manualini okuduğunda, adamların önerdiği ayar yönteminin ayaklarının kesinlikle yere basmadığını (motoru çalıştırıp, devri kaydedip, stop edip, iğneyi ayarlayıp tekrar başa dönmek şeklinde) ve bunun da ayar sırasında olabilecek yaralanma riskini azaltmaya yönelik olduğunu görebiliyorsun.
Bu arada backfire olayının en temel sebebi motorun sıkıştırma oranı ve port geometrisi.
 
Bizim gibi fanilerin kullandığı DLE vs gibi motorlarda kullanılan sensörler "non-latching Hall sensör". Yani sensör çıkışı High level.

Hiçbir mantığı yok dedim ama standart sensör fiyatı 10 dolar iken bu havalı markaların sensörleri 50 - 60 dolar civarında oluyor. Tabii soketler falan da değişik. Biz faniler normal servo soketi ile yaşıyoruz. Her neyse...
Ahh siz fanilerin işi de çok zor be abi ;D:lollol:
 
Sensörün de ateşleme sisteminin de böyle bir becerisi var.
Bizim gibi fanilerin kullandığı DLE vs gibi motorlarda kullanılan sensörler "non-latching Hall sensör". Yani sensör çıkışı High level. Bir mıknatısın S kutbu yaklaştırılınca Low oluyor ve uzaklaştırılınca yine High konumuna dönüyor.
3W gibi havalı motorlar (ve muhtemelen saydığın DA ve GP de böyle olabilir) hiçbir mantığı olmasa da "latching" tipte sensör kullanıyorlar. Birbirine yakın geçen ters kutuplu iki mıknatıs oluyor ve biri çıkışı aktiflerken diğeri sıfırlıyor. Hiçbir mantığı yok dedim ama standart sensör fiyatı 10 dolar iken bu havalı markaların sensörleri 50 - 60 dolar civarında oluyor. Tabii soketler falan da değişik. Biz faniler normal servo soketi ile yaşıyoruz. Her neyse...
Her durumda sensörün oluşturduğu sinyalin uzunluğu doğrudan devir sayısı ile ters orantılı. Dolayısıyla mıknatısın sensörün önünden hangi hızla geçtiğini hesaplamak çok kolay (darbe uzunluğunu ölçerek).
Düşük devirde ateşlememe uygulaması OS ateşlemelerde de var ve tamamen yazılımsal bir şey. Ateşleme açıkken pervaneyi yavaşça çevirdiğinde ateşleme olmaması bir tür emniyet. Ancak biraz eşeleyince aslında olayın altında OS'un kullanıcıyı starter kullanımına itmeye çalışarak pervane risklerini azaltmayı amaçladığı da görülebiliyor. Çünkü OS benzinli motor manualini okuduğunda, adamların önerdiği ayar yönteminin ayaklarının kesinlikle yere basmadığını (motoru çalıştırıp, devri kaydedip, stop edip, iğneyi ayarlayıp tekrar başa dönmek şeklinde) ve bunun da ayar sırasında olabilecek yaralanma riskini azaltmaya yönelik olduğunu görebiliyorsun.
Bu arada backfire olayının en temel sebebi motorun sıkıştırma oranı ve port geometrisi.

Sondan başlayayım, aynen sıkıştırma ve port direk etmen, o cepte. Diğer yandan elektronik anlamda nedir ne değildir konusuna getirdiğin açıklamanın mantığını anladım.

Ben GP kullanıyorum, uçağın yanındayken bakarım sensörüne, ama hatırladığım kadarıyla servo soketli idi, yani faniyim :)

DA için de arkadaşın motoruna bakacağım..

Yani, eğer latching durumu varsa hızı ölçmek mümkün ve ateşleme için belli bir tresholdun altında "yapma" komutu verilebiliyor anladığım kadarıyla... OS ve 3W benzinli görmüş değilim şu ana kadar, fikrim yok. Lakin DA gerçekten sorunsuz çalışma konusunda, tepen görmedim desem yeridir. Ben eldivensiz çevirmem pervaneyi her ne olursa olsun, lakin çıplak elle çalıştıran arkadaşlardan alınan kesik, kopuk parmak verisine göre GP'de backfire oldukça sık karşılaşılan bir problem :)

Bu durumda latching sensor varsa bu iş mümkündür sonucu çıkıyor ortaya. Öyleyse eğer aradaki fiyat farkının da (her iki motoru da canister ile kullanacağımız ve GP ile gelen egsozun bir avantaj olmayacağı durumda) kabul edilir bir açıklaması oluyor...
 
3W'da prop hub üzerinde 2 adet mıknatıs var ve sensörü 4 kablolu, özel soketli bir kablo. Sanırım devire göre değişken elektronik avans ayarı da yapıyordu.
DA'larda normal servo konnektörlü, üç kablolu bir sensör var ama DLE'lerde filan küçük bir hall sensor var iken DA'nın sensör haznesi oldukça kallavi, Sümer abi senin dediğin bu latching type sensörler non-latching'lere göre daha hacimli sensörler midir?

Bu aşağıdaki 3W sensörü:
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
Tüm sensörler minicik. O plastiği, üzerine 3W yazabilmek için o boyutta yapmışlar. ?
Bütün güncel ateşlemeler devire göre avans veriyor zaten.
Esas dana gibi olan DA'nınki abi
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


3W avansın avansını veriyor herhalde çift mıknatıs kullanarak :lol:
 
  • Haha
Tepkiler: Mehmet Kucuksari