DLE-61 61cc Motora sahip model için Kumanda Ve Servo Önerisi

Esatcan Karataş

Yeni Uye
Katılım
24 Eki 2019
Mesajlar
14
Tepkime puanı
7
Yaş
26
Konum
Bilecik
İlgi Alanı
Uçak
Merhabalar 61cclik DLE model bir motorum var.Uçağın gövdesini kendim tasarlayacağım ve bu biraz zaman alıcak.Sabit kanatlı ve üstten kanatlı bir model düşünüyorum.Yaklaşık olarak toplam kanat açıklığım 2mt olucak.Sizlerin deneyim bilgi ve tecrübülerinize dayanak bir kaç sorum olucaktı.Sorumu sormadan önce üniversite öğrencisi olduğum için bütcem kısıtlı olduğunu belirtmek isterim.Kanatlar ve kuyruk hareketleri için 4 adet servo gerekli servoyu metal dişli istememdeki neden benzinli motorlarda plastik dişli servoların tercih edilmediğini okumuştum ve bu yüzden metal dişli servoların daha kullanışlı olacağını okumuştum.Sizlerden ricam
Kumanda ve servo önersinde bulunmanız.(motorum 180mtre yaklaşık 14kg 1800mtrde 12kg kaldırma kapasitesi görünüyor.)
Kumanda ve servo önerisinde bulunurken kumandanın ve servonun özelliklerinden bahsederseniz sizler sayesinde kumanda ve servolardaki özelliklerin neye yaradığını öğrenmiş olacağım.Yardımlarınız için şimdiden teşşekkür eder, iyi akşamlar dilerim.
 
"Merhabalar.Ben Esatcan KARATAŞ.Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği son sınıf öğreniciyim.Uçaklara her zaman merakım olmuştur ve hayalim 61cclik motor hacmine sahip bir uçak uçurmak. "
ve
"Var ise Modelcilik Tecrübeniz 0"
Yani herhangi bir modelcilik deneyimin yok ve 61 cc bir uçağı kendin tasarlayıp uçuracaksın. Hem de bütçen kısıtlı. İki olasılık var. Ya bizi trollüyorsun ya da gerçekten deneyiminin yanında modelcilikle ilgili bilgin de sıfır. Eğer ikincisi ise bir şeyler yazayım. İlki ise zaten okumayacaksın.

Bak kardeşim, hazır yapılmış (ARF diyoruz yani almost ready to fly) bir 60 cc modeli uçurabilmen için önceden en az 5 - 6 daha küçük boy modeli tam kontrollü olarak uçurmuş olman lazım. Bu 5 - 6 rakamını emin ol abartılı yazdım. Aslında belki 10 - 12 yazmalıydım. Sen ise sıfır deneyim ile bu modeli uçurmayı bırak bir de kendin yapacaksın, hatta yapmakla da kalmayıp kendin tasarlayacaksın. Akla ve mantığa aykırı! Sana önerim bunu gerçekten de bir hayal olarak görüp bir süreliğine unutman.

Eğer hayalini bir gün gerçekleştirmek istiyorsan önce en basit bir modeli kendin yapmayı dene. Örneğin PM Model'in hazırladığı lastik motorlu kitlerden al birkaç tane ve bir bak bakalım bu işler nasıl oluyormuş. Sonrasını o zaman konuşuruz...
 
Açık olmak gerekirse bu konu size şöyle katılıyorum.Hayalden fazlası olucak.Neden diye sorarsanız motoru sponsorlar desteğiyle aldım/aldık.Bu konu bizim tez konumuz başımızda 10 senesini tasarıma vermiş ve sanayi görmüş bir hocamız var.Tasarım konusunda endişeniz olmasın.Uçağı tamamladık uçurma deneyimine değinecek olursam en kötü uçak konusunda fikirleri olan kendisi de model uçurmuş ve uçurmakta olan bir abi var bu sponsorlar arasında.Sizlere yazma amacım bu adamlara sürekli şu nasıl olur bu nasıl olur gibi sorularla meşgul edemem çünkü onlar da meşgul.Motoru sponsorlar aldı.Şu anki düşücemiz uygun kumanda ve servo seçimi.Bütçe kısıtlı derken 500tlye de kumanda var 7000tlye de ve 50 $ a da servo var 940tlye de.Amacım sizi trollemek değil öyle bir düşüncede de değilim sadece kumanda ve servo seçiminde bilgi ve deneyimlerinizden yararlanmak.Benim şuanki görevim bu uçağın iletişimi.6 kanallı 8 kanallı kumandanın farkı ne uygun kumanda seçimini yapabilcek bilgiler edinmek.Dediğim gibi tasarım konusunda bir problem olmayacak sadece zaman alıcak diyelim.Çünkü bu tasarladığımız modeli Solidwork anysys gibi programlarda test edicez.Uçurabilcek abimiz de var.Ama tez konusu bizim olunca bizim bu işin üstüne düşmemiz gerekiyor.Umarım istediğiniz cevapları verebilmişimdir.İyi akşamlar aklınıza takılan başka bir durum var ise seve seve cevap verebilirim Sumer Bey.
 
Bir kaç fiyat teklifi aldım kumanda ve servo konusunda kumanda olarak bütçe ayırabileceğimiz doğrultuda
Frsky Taranis X9D Plus 16 Kanal 2.4Ghz radiolink AT9S , JR xg6 önerdiler.Hangisi işimi görür bilmiyorum.Sizden ricam yardımcı olmanız
 
Esatcan Bey önce bazı yanlış anlamaları giderelim sonra sorularınıza gelelim.
"Sizlere yazma amacım bu adamlara sürekli şu nasıl olur bu nasıl olur gibi sorularla meşgul edemem çünkü onlar da meşgul. "
Yani bir projenin sponsorlarına onlar meşgul diye soramadıklarınızı bize sorabilme hakkına sahipsiniz... Çünkü biz burada forum katılımcılarının her türlü soru ve sorununu anında çözmekle mükellef elemanlarız. Keşke bunu hiç yazmasaydınız... Tabii ki projenin içinde olanlara sürekli bir şeyler soracaksınız. Sorularınızı yanıtlamak bizden önce onların görevi. Öncelikle bunu iyice anlamanızı rica ediyorum. Emin olun bizler de meşgulüz. Mesleklerimiz, sorumluluklarımız var. Modelcilik bizim hobimiz ve gerçekten hakedenlerle bilgi ve deneyimlerimizi paylaşmaktan mutlu oluyoruz.

Türkçe'de güzel bir söz vardır. Doğmamış bebeğe don biçilmez denir. Ortada bir uçak yokken (en azından bizlerle paylaşılmış bir uçak yokken) ve temel uçuş hedefleri paylaşılmamışken servo seçimi için fikir verilmesi çok zor.
Örneğin altı düz profilli kanada sahip devasa bir Piper Cub ile incecik simetrik airfoil yapısında delta kanatlı bir uçağın kullanacağı servolar tamamen farklı olacaktır. Uçağınız 3D mi uçacak, aerobatik mi olacak yoksa bir endurance uçağı mı olacak? (Bu arada otonom uçuş ve FPV türü bir şeyler düşünüyorsanız benzinli motorla ciddi bir sorun yaşayacağınızı şimdiden hatırlatmak isterim.)

DLE61 ile mantıklı bir şekilde uçacak olan uçağın en az 2.25 m kanadı olması gerekir. 10 - 15 kg bir kütlesi olacaktır. Böyle bir uçak 4 servo ile kontrol edilemez. Her bir ailerona birer, her bir elevatör yarısına birer, gaz ve rudder için birer servodan minimum servo sayınız 6 olacaktır. Burundan tekerlekli bir model kullanacaksanız burun dikmesi yön kontrolü için de bir servo gerekir. Bu boyutta bir uçağın makul bir piste inebilmesi için flap da gerekecektir. O durumda flaplar için de iki servo eklemek lazım. Etti 9 servo. Bütçe hesaplarınızı buna göre yapın.

Benzinli motorlu uçaklarda metal dişli servo kullanımı konusunda haklısınız. Ama analog mu kullanacaksınız digital mi? İşte bu kararı ancak yukarıda yazdığım uçuş hedefleri ortaya konulunca verebilirsiniz.

60 cc bir uçak için ideal servomuz Hitec 645MG (analog) ya da Hitec 645MW (32 bit digital high voltage) olacaktır.

Verdiğiniz kumanda seçeneklerinin tümü uygundur. Ama JR XG6 altı kanal bir kumanda olduğu için plaladığınız uçağın işlevlerine yeter mi orasını bilemem.
 
Hep aynı, hep aynı... Herkes İHA sevdalısı, kimse modelci değil... Bütçeler, sponsorlar havada uçuşuyor, tasarımlar yapılıp hedefler konuluyor, ama kimse ne alacağını bilmiyor, onu bilse, neyi nereye bağlayacağını bilmiyor. Esatcan kardeşim, yanlış anlama, sana özel yazmıyorum, ama sen de aynı durumda olan yüzlerce gencimizden birisin. Çözüm basit, ama uzun yoldan gidiyor. O yol da Sümer hocanın yolu. Sümer abi öyle herkese cevap yazmaz, bunu da şans olarak görmelisin.
 
Hacı sana tavsiyem büyük model uçak ilk uçuracağın uçak olmasın .. Kafana koyduysan yap tabi başarmak güzel duygu ama ilk olarak küçük modelde tecrübe kazansan iyi olur ..Kendim direk büyük model toplayıp uçurana kadar çok sıkıntı çektim ordan biliyorum
 
  • Beğen
Tepkiler: Mehmet Kucuksari
"Sizlere yazma amacım bu adamlara sürekli şu nasıl olur bu nasıl olur gibi sorularla meşgul edemem çünkü onlar da meşgul. "
Yani bir projenin sponsorlarına onlar meşgul diye soramadıklarınızı bize sorabilme hakkına sahipsiniz... Çünkü biz burada forum katılımcılarının her türlü soru ve sorununu anında çözmekle mükellef elemanlarız. Keşke bunu hiç yazmasaydınız..
%p
 
Hacı sana tavsiyem büyük model uçak ilk uçuracağın uçak olmasın .. Kafana koyduysan yap tabi başarmak güzel duygu ama ilk olarak küçük modelde tecrübe kazansan iyi olur ..Kendim direk büyük model toplayıp uçurana kadar çok sıkıntı çektim ordan biliyorum
Resul Bey yorumunuz için teşekkürler.Bir firma bize motor konusunda maddi destekte bulunabileceğini söyleyince 61cclik motor almak aklımızdakiler bir nebze yapabilmemizin önünü açacağından böyle bir motor aldık.
 
Esatcan Bey önce bazı yanlış anlamaları giderelim sonra sorularınıza gelelim.
"Sizlere yazma amacım bu adamlara sürekli şu nasıl olur bu nasıl olur gibi sorularla meşgul edemem çünkü onlar da meşgul. "
Yani bir projenin sponsorlarına onlar meşgul diye soramadıklarınızı bize sorabilme hakkına sahipsiniz... Çünkü biz burada forum katılımcılarının her türlü soru ve sorununu anında çözmekle mükellef elemanlarız. Keşke bunu hiç yazmasaydınız... Tabii ki projenin içinde olanlara sürekli bir şeyler soracaksınız. Sorularınızı yanıtlamak bizden önce onların görevi. Öncelikle bunu iyice anlamanızı rica ediyorum. Emin olun bizler de meşgulüz. Mesleklerimiz, sorumluluklarımız var. Modelcilik bizim hobimiz ve gerçekten hakedenlerle bilgi ve deneyimlerimizi paylaşmaktan mutlu oluyoruz.

Türkçe'de güzel bir söz vardır. Doğmamış bebeğe don biçilmez denir. Ortada bir uçak yokken (en azından bizlerle paylaşılmış bir uçak yokken) ve temel uçuş hedefleri paylaşılmamışken servo seçimi için fikir verilmesi çok zor.
Örneğin altı düz profilli kanada sahip devasa bir Piper Cub ile incecik simetrik airfoil yapısında delta kanatlı bir uçağın kullanacağı servolar tamamen farklı olacaktır. Uçağınız 3D mi uçacak, aerobatik mi olacak yoksa bir endurance uçağı mı olacak? (Bu arada otonom uçuş ve FPV türü bir şeyler düşünüyorsanız benzinli motorla ciddi bir sorun yaşayacağınızı şimdiden hatırlatmak isterim.)

DLE61 ile mantıklı bir şekilde uçacak olan uçağın en az 2.25 m kanadı olması gerekir. 10 - 15 kg bir kütlesi olacaktır. Böyle bir uçak 4 servo ile kontrol edilemez. Her bir ailerona birer, her bir elevatör yarısına birer, gaz ve rudder için birer servodan minimum servo sayınız 6 olacaktır. Burundan tekerlekli bir model kullanacaksanız burun dikmesi yön kontrolü için de bir servo gerekir. Bu boyutta bir uçağın makul bir piste inebilmesi için flap da gerekecektir. O durumda flaplar için de iki servo eklemek lazım. Etti 9 servo. Bütçe hesaplarınızı buna göre yapın.

Benzinli motorlu uçaklarda metal dişli servo kullanımı konusunda haklısınız. Ama analog mu kullanacaksınız digital mi? İşte bu kararı ancak yukarıda yazdığım uçuş hedefleri ortaya konulunca verebilirsiniz.

60 cc bir uçak için ideal servomuz Hitec 645MG (analog) ya da Hitec 645MW (32 bit digital high voltage) olacaktır.

Verdiğiniz kumanda seçeneklerinin tümü uygundur. Ama JR XG6 altı kanal bir kumanda olduğu için plaladığınız uçağın işlevlerine yeter mi orasını bilemem.
Sümer Bey bu ayrıntılı yazınız için çok teşekkür ederim.Meşgul edemem derken kendimi tam ifade edemediğimi anlamış bulunmaktayım.Bahsettiğim firma işin maddi yönünde.Bizim işimiz araştırmak ve doğru bilgilere ulaşarak doğru ekipman ve parçaları temin ettirip modelimizi tamamlamamız yönünde.Yukarıda onu ifade etmek istemiştim.Fakat ifade edemediğimi tekrar okuduğumda farkettim .Forum üyelerinden özür dilerim..Bu sponsorluk derken 20-30-40bin tl gibi yüksek rakamlar değilBizler öğrenciyiz bir konuda heves etmişiz ve firmada bize destek verebileceğini söyledi..Biz Malzeme Mühendisi olarak 3.sınıfta iken tez konusu için iha sevdası ortaya çıktı.Havacılık ve savunma sanayisi bizlerin öncelikli ilgisi diyelim.Böyle destek de çıkınca böyle zorlu bir konuya atıldık.Farkındayız çok zor başarı ihtimalimiz de düşük ama sizler gibi deneyimli tecrübeli kişilerden bilgiler edinerek bir şeyler yapabileceğimizi düşünüyorum.