ESC Auto timing - Fixed timing konusu

3dholicpilot

Tecrübeli Uye
Katılım
9 Mar 2019
Mesajlar
998
Tepkime puanı
2,101
Konum
İstanbul
İlgi Alanı
Uçak
Agabeyler kardesler selam. Extreme Flight 60" Laser modelimde Torque 4016-500KV motor ile Airboss 80A ESC mevcut. Sistem uzun suredir sorunsuz calismakla birlikte dalis esnasinda pervaneyi icten yanmali motordaki gibi yavaslatan bir kompresyon faktoru olmadigi icin gaz cubugu en alttayken dahi motor hizlanmaya devam ediyor, bu da pervanenin dalistaki yavaslatma etkisini gosterememesine neden oluyor; bundan oturu "Brake" fonksiyonu kullanma ihtiyaci hissediyorum.

Airboss ESC'de "Brake" fonksiyonu da olmayinca yeni bir ESC arayisina girdim ve Hobbywing Flyfun serisi 80A'lik bir esc siparis ettim. 7 kademeli "Brake" fonksiyonu isimi goruyor ancak bu ESC'nin de timing ayari Airboss'daki gibi auto olarak ayarlanamiyor. Sabit bir deger atamak gerekiyor 0 ila 30 derece arasinda. Timing konusunda genel kurallari biliyorum, dusuk timing daha verimli motor, daha az guc ve daha serin calisma; buna karsin yuksek timing olursa da bunlarin tersi. Deneme yanilma ile uygun noktayi bir sekilde bulurum ancak bu isin puf noktasini bilenleriniz varsa dinlemek isterim.
 
  • Beğen
Tepkiler: yusuf gün
Deneme yanilma ile uygun noktayi bir sekilde bulurum ancak bu isin puf noktasini bilenleriniz varsa dinlemek isterim.
Bu işin püf noktası var mı, varsa nedir ben de merak ediyorum :) Eğer varsa @Emre Kaman ayar konularınıçok sevdiği için kesin biliyordur veya bir yerlerde okumuştur ;)

Heliciler olarak bizim kullandığımız motor ve esc markaları genelde belli markalar oluyor ve üreticiler sağolsun manuallerinde hangi motor hangi esc ne değerleri olması lazım paylaşıyor. Ya da en kötü Heli forumu olarak dünyaca ünlü helifreak forumunda daha önce birileri deneme yanılma yöntemi ile bu değerleri çoğu zaman bulmuş ve paylaşmış oluyorlar :D
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Ülgenalp
Agabeyler kardesler selam. Extreme Flight 60" Laser modelimde Torque 4016-500KV motor ile Airboss 80A ESC mevcut. Sistem uzun suredir sorunsuz calismakla birlikte dalis esnasinda pervaneyi icten yanmali motordaki gibi yavaslatan bir kompresyon faktoru olmadigi icin gaz cubugu en alttayken dahi motor hizlanmaya devam ediyor, bu da pervanenin dalistaki yavaslatma etkisini gosterememesine neden oluyor; bundan oturu "Brake" fonksiyonu kullanma ihtiyaci hissediyorum.

Airboss ESC'de "Brake" fonksiyonu da olmayinca yeni bir ESC arayisina girdim ve Hobbywing Flyfun serisi 80A'lik bir esc siparis ettim. 7 kademeli "Brake" fonksiyonu isimi goruyor ancak bu ESC'nin de timing ayari Airboss'daki gibi auto olarak ayarlanamiyor. Sabit bir deger atamak gerekiyor 0 ila 30 derece arasinda. Timing konusunda genel kurallari biliyorum, dusuk timing daha verimli motor, daha az guc ve daha serin calisma; buna karsin yuksek timing olursa da bunlarin tersi. Deneme yanilma ile uygun noktayi bir sekilde bulurum ancak bu isin puf noktasini bilenleriniz varsa dinlemek isterim.
??? Asil sorun su ki serbest donen pervanenin daha az drag yarattigi fikrine nasil vardiniz? Brake kelimesinden degildir umarim ???
 
Mehmet Bey, fikre degil gozleme dayali yaziyorum. Serbest donmesi degil de, hizlanmasi sorun yaratiyor pervanenin. Gaz kolunu alt seviyeye aldigimda 1500 devir/dk dondugunu varsayin duz ucusta. Dalis esnasinda sabit kalsa bu devir, modelin hizlanmasina engel olacak, ancak pervane hizlandigindan dolayi model de ekstra ivmelenerek dalis yapiyor...

"Brake" fonksiyonunu defalarca kullandim gecmiste. Sorunum "timing" ile alakali idi....
 
  • Beğen
Tepkiler: yusuf gün
Sizin gozlem yanlis o zaman yoksa ruzgar turbunleri ile ilgili bildigimiz herseyi unutmamiz gerekir. Freespin pervanenin , sabit pervaneye gore daha az drag olusturdugunu gozlemlediginizi soylemek "2 + 2 = 5 ediyor cunku ben oyle hesapladim" demek gibi birsey.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Son düzenleme:
Zaten iki kişi de aynı şeyi savunmuyor mu şuan :)

Düzeltme:
Biraz zor oldu ama anladım :D Boşta dönen pervane daha fazla yavaşlatıyor uçağı anladığım kadarıyla
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: 3dholicpilot
Sizin gozlem yanlis o zaman yoksa ruzgar turbunleri ile ilgili bildigimiz herseyi unutmamiz gerekir. Freespin pervanenin , sabit pervaneye gore daha az drag olusturdugunu gozlemlediginizi soylemek "2 + 2 = 5 ediyor cunku ben oyle hesapladim" demek gibi birsey.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Fixed prop drag < free spinning prop drag
Bu cepte. Video bunu anlatıyor.
Peki rpm'i free spinning halinden daha düşük hızda dönen bir pervanenin mi drag'ı daha fazla yok free spinning prop'unki mi?

Rıfat pervaneyi durdurmak istemiyor ama free spin de etmesini istemiyor. Serbest dönen pervane drag'ının sabit pervane drag'ından düşük olduğunu da söylemiyor. Sadece pervanenin o anki hava hızına göre serbest döneceği halinden daha düşük devirde dönen bir pervanesi olsun istiyor. Zaten timing ayarlamasının püf noktalarını soruyor. Ama siz serbest dönse daha çok fren yapar diyorsunuz değil mi?

Bir tüyo vereyim, momentumun değişiminden yola çıkın.
Gerçi bunu dememe gerek yoktu muhtemelen, newton fiziğine hakim olduğunuz belli.

@3dholicpilot , senin uçak bozuk dostum, belki ondan hızlanıyordur ?
 
Serbest donmesi degil de, hizlanmasi sorun yaratiyor pervanenin.
Boyle birsey mumkun degil, uzerinden serbest gecen hava ve pitch degeri ile alakali olarak freespin hizindan daha hizli donemez.
Sadece pervanenin o anki hava hızına göre serbest döneceği halinden daha düşük devirde dönen bir pervanesi olsun istiyor.
Freespinde aynen durum boyle, cunku motor surtunmesi ve diger etkenlerden dolayi pervane hicbir zaman teorik olarak hesaplanan freespin hizina ulasamayacaktir.
Ama siz serbest dönse daha çok fren yapar diyorsunuz değil mi?
Ben demiyorum fizik kanunlari diyor.

Rıfat pervaneyi durdurmak istemiyor ama free spin de etmesini istemiyor.
Rifat ucak dalista hizlanmasin istiyor, ama sorunu anlamadigindan yanlis cozum uretiyor. Ben de olmayan soruna cozum uretmeyi sevidigimden kendisini cok iyi anliyorum.
Freespin kumarda olur ben o islere girmem vebali var diye de dusunuyor olabilir.
Relative airflow ne olursa olsun benim pervanem beni dinlesin, Tanri Anemoi'nin buyrugunda olmasin diyorsa ve ile motoru uzerinde her manada, torkuyla, devriyle kontrol saglayabilir.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: 3dholicpilot
Anlıyorum. İyi günler. Momentumun korunumu filan gereksiz işler. Aynı fizik eğitiminden geçmemişiz orası belli. O yüzden tartışmaya gerek yok.

Rıfat'cım bak bunu kimse öğretmez.
Sana dost kıyağı.
(Keşke sorunun cevabını bilseydim de soruna cevap verebilseydim.)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Anlıyorum. İyi günler. Momentumun korunumu filan gereksiz işler. Aynı fizik eğitiminden geçmemişiz orası belli. O yüzden tartışmaya gerek yok.

Rıfat'cım bak bunu kimse öğretmez.
Sana dost kıyağı.
(Keşke sorunun cevabını bilseydim de soruna cevap verebilseydim.)

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Evet ben de anliyorum ve egitim konusuna aynen katiliyorum. Momentum yerine enerjinin korunumu deseydiniz belki bir umit vardi... ya da sizin bilgilerinizi biraz tazelemeniz lazim. Hadi bir tuyo da ben vereyim isin icinde vektor yok.. ;) Ama isin ozu stall olmus bir pervanenin serbest akis yonunde donen pervaneye gore daha az surtunmeye neden olmasi...
 
  • Beğen
Tepkiler: 3dholicpilot
Boyle birsey mumkun degil, uzerinden serbest gecen hava ve pitch degeri ile alakali olarak freespin hizindan daha hizli donemez.

Freespinde aynen durum boyle, cunku motor surtunmesi ve diger etkenlerden dolayi pervane hicbir zaman teorik olarak hesaplanan freespin hizina ulasamayacaktir.

Ben demiyorum fizik kanunlari diyor.


Rifat ucak dalista hizlanmasin istiyor, ama sorunu anlamadigindan yanlis cozum uretiyor. Ben de olmayan soruna cozum uretmeyi sevidigimden kendisini cok iyi anliyorum.
Freespin kumarda olur ben o islere girmem vebali var diye de dusunuyor olabilir.
Relative airflow ne olursa olsun benim pervanem beni dinlesin, Tanri Anemoi'nin buyrugunda olmasin diyorsa manyetik enkoder ve o-drive ile motoru uzerinde her manada, torkuyla, devriyle kontrol saglayabilir.

Bir sure bakamadim foruma, neler donmus neler :) Sarven derdimi sip diye anlamis, burdan bir tiftik burger gunu cikabilir :lol:

Mehmet bey, oncelikle sorunumu tanimlamakla ugrasmiyorum. Ilk defa da kullanmiyorum bu fonksiyonu. Sorum tamamen timing ile alakali idi, siz vantilatorlu video yollamissiniz. Peki tamam...

Sizi ve ucus tecrubenizi bilmedigimden affiniza siginarak sormak istiyorum:

-Akrobasi ucuyormusunuz, daha once hic musabik oldunuz mu ? (3D ya da F3A)

-Daha once "Brake" fonksiyonunu kullandiniz mi ?

-Yolladiginiz videoda duran pervane ile kiyaslama yapiliyor, bense rolanti devrinde 800-1000 d/d'da sabit donebilen bir pervane ile 4000+ devre kadar hizlanan bir pervaneyi kiyasliyorum.Vantilator videosu degil de, gercek bir modelle "Brake-on" / "Brake-off" ucus yaptiniz mi, farkini hissedebildiniz mi ?

-Sizce bir ucak ESC'sinde hangi nedenle 7 kademeli "Brake" fonskiyonu bulunuyor ?

Ben ilk uc soruya gonul rahatligiyla evet cevabini veriyorum. Sizden gelen cevaba gore tartismaya devam edecegim ya da duracagim...
 
  • Beğen
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
@3dholicpilot , senin uçak bozuk dostum, belki ondan hızlanıyordur ?
Sarven, kim bozuyor benim ucagi yaw :undecided: Napsam duz ucmuyor zaten, bazen de hic ucmuyor oylece asili kaliyor, acaba diyorum Einstein'in gorelilik kuramina mi.... Lannnnnn? Seyhimize laf yok, olmus gitmis adam, arkasindan kuram kurmak bize yakismaz :lollol: Bir yandan da diyorum ki, ucagi vantilatorle ufletsem duzelir mi acaba, icine de bir kuantum muskasi koyayim diyorum, boyle formullu mormullu, vektorlu, momentumlu. Pervanenin uzerine de decal olarak Newtonian physics vs Special relativity yazdirayim. Nasil fikir, pardon inanis, pardon yaw gozlemmiydi, neydi yaaaa :rolleyes: Sana bir de tuyo vereyim, kiraz cirasi, mese cirasindan daha guzel tutsu esansi birakiyor... Guncelle kendini genc adam. Her yedigin kaburgayi asado, her yedigin Rib-eye'i Dallas sanma... Biraz 3dholic takip et:lollol:

O degil de yok mu su Timing isini anlatacak agabeyler, kardesler ? Vantilatorlu anlatsin ama, yoksa anlamam :p

@Emre Kaman , herkes sizi isaret ediyor:saygilar:
 
  • Haha
Tepkiler: Deniz Tanrıverdi
Sizi ve ucus tecrubenizi bilmedigimden affiniza siginarak sormak istiyorum:
Estagfurullah af da ne demek. Bes on senede bir tatile giderken ucaga biniyorum, ama hep cam kenari ucarim
-Akrobasi ucuyormusunuz, daha once hic musabik oldunuz mu ? (3D ya da F3A)
Ucaga binerken pilotun su hizda su irtifada ucuyoruz dedigini duydum ama akrobasi falan dedigini duymadim.
Daha once o dediginiz seyden hic olmadim.
3D film izledim ama konumuzla alakasi nedir onu anlamadim.
Benim zamanimda F4 fanton vardi, F3 daha eski herhalde o yuzden ben gormedim, eski abilere soracagim onlar gormus olabilir.
-Daha once "Brake" fonksiyonunu kullandiniz mi ?
Eskiden sormustum breyk kirmak dokmek dediler, o yuzden ucagim kirilmasin diye korktum kullanmadim.
Vantilator videosu degil de, gercek bir modelle "Brake-on" / "Brake-off" ucus yaptiniz mi, farkini hissedebildiniz mi ?
Malum kovid yasaklari vardi o yuzden ucamadim. Ucus yeteneklerim korelmesin diye evde vantilator ile calistim. Diskovery cenil'da gormustum orda da ucaklari vantilator onune koyuyorlardi, gercekci olsun diye bazen de duman veriyorlardi, oradan ogrendim ama ben dumansiz calisiyorum, evdekiler kizabilir.
-Sizce bir ucak ESC'sinde hangi nedenle 7 kademeli "Brake" fonskiyonu bulunuyor ?
Benim de geceleri hep aklima bu geliyor, bir algi operasyonu mu yapiliyor yoksa buyuk oyunlar mi donuyor diye?
Ben ilk uc soruya gonul rahatligiyla evet cevabini veriyorum.
Sizi gonulden tebrik ediyor basarilarinizin devamini diliyorum.
 
Eskiden sormustum breyk kirmak dokmek dediler, o yuzden ucagim kirilmasin diye korktum kullanmadim.
Mehmet bey, ayni frekansta degiliz, neden biliyormusunuz ? Ben "Brake" yani fren yaziyorum, siz ise "Break" yani kirmak olarak okuyorsunuz. Acaba ne demek istedigimi anlamaya mi calissaniz. Inanin, cok kolay cozucez konulari. Benim sorunum "Brake" in ne oldugu ya da teorisi degil, timing konusu...

Konuyu dagitmayalim, varsa timing konusunda diyecekleriniz, okumak ve bilgilenmek isterim...
 
Arabaci agabeyler, ellerindeki Motor Analyzer dedikleri zimbirti ile genelde sensorlu motorlarini ayariyorlar, oldukca bol video var bu konuda internette. Bu cihazin giris voltaji 7.2-8.4 olarak geciyor, genelde araclarda kullanilan 2hucreli li-po ya da 6 hucreli ni-mh bataryayi temsil ediyor.

Uygulamada basitce:
-Sensorlu motorun arkasindaki tamburu cevirerek mekanik olarak timing ayarlaniyor. Icten yanmali eski ateslemelerdeki avans ayari ile ayni mantik.
-Daha sonra ayarli olan timinge karsilik olarak, KV degeri ve Akim degeri not ediliyor. Bu, farkli avans degerleri icin tekrarlaniyor
-Ardindan da optimum nokta yakalanmaya calisiliyor (KV artisina karsilik, cok fahis bir akim degeri artisi olmadigi ve limit degerlerin icinde kalan nokta)

Lakin, aklima takilan konu; bu degerleri hep yuksuz ortamda alip degerlendiriyorlar, acaba yuk altindaki sonuclar da yuksuz haldeki ile paralel olur mu diye dusunuyorum.

Ben dogal olarak, dusuk bir avans degeri verip, yavastan artirabilirim tabi ki ancak, her artistan sonra motoru asiri isitip elime alma ihtimalim var. Zira, pek nazik davrandigim soylenemez ucus sirasinda...

Eger net bir yontem bulamazsam, her avans artisinda temkinli temkinli ucup, asiri isinma yoksa bu sefer zorlayip, sicakligi tekrar kontrol etmek; bir problem yoksa da bir ust kademeye gecip islemi tekrarlamak seklinde bir yol izleyip, bir ucus gununu bununla harcamayi planliyorum...