Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

İlker Sönmez

Tecrübeli Uye
Katılım
29 May 2014
Mesajlar
1,494
Tepkime puanı
2,511
Yaş
47
Konum
Adana
Web sitesi
www.drilkersonmez.com
İlgi Alanı
Heli
Yazdığım şeyler benim keşfettiğim şeyler değildir , evrensel kurallar ve tüm dünyadaki kullanıcıların ortak görüşünü yansıtmaktadır. Kendi tecrübemde bunlarla örtüşmektedir.

Yeni başlayan arkadaşların yanlış bilgi edinmemeleri için mümkün mertebe basit ve detaylı anlatacam. İnternette her okuduğunu doğru zannedip paralarını çöpe atmasınlar.

1. Pilin kalitesini nasıl anlarız?

Bir pilin kalitesi ve ömrü ile ilgili yorum yapabilmek için en azından asgari standart bir modelde denemek gerekiyor. 600 pal çeviren bir modelde önerilen kafa turu 2200-2300 civarıdır. Rotor kapasitesi , model ağırlığı , esc seçimi , motor kv seçimi , pil kapasitesi vs hepsi hesaplanarak bu değerler bulunur. Şimdi bu model için 1300-1400 rpm çok düşük kafa turunda uçmak demektir ve çekilen akım ve pile düşen yük çok azalacaktır.

Şöyle ki :
Piller ve esc motora binen yük arttıkça daha çok çalışır çünkü çekilen akım artmaktadır.
Motorun watt olarak daha fazla güç çekmesine neden olan durumlar : Pallerin büyümesi , pal açılarının artması , pal dönüş hızının artmasıdır. Bunların içinde en önemlisi pal dönüş hızıdır. Çünkü açılar uçuşun genelinde en uçları görmez , pal boyunun 50mm büyümesi rotor alanını %16-20 arttırır güç ihtiyacında ancak %16-20 lik bir artışa sebep olur. Ancak pal dönüş hızının arttırılması devamlı bir olay olduğu için ve hava dinamikleri gereği (hava direnci hızın küpü ile arttığı için) motorun güç ihtiyacını ileri derecede arttırır.
Motor daha çok güç istedikçe voltaj arttırılamadığı için amper arttırılmak zorudadır. (watt=amperxvoltaj) . İşte burada pilin kalitesi devreye girer.

Özetle çok düşük kafa turu ile uçan bir model ile pilin kalitesi hakkında yorum yapmak kesinlikle mümkün değildir. Dünyanın en iyi pilini de en kötü pilini de taksan problemsiz uçar

2. Pil seçimini neye göre yapmalıyız?

Pili tavsiye üzerine almak komşunun tavsiye ettiği ilacı doktora danışmadan almaya benzer. Ancak burada doktor hesap kitap demektir. Önce neye ihtiyacımız olduğunu bilmemiz gerekir.
Helikopterler uçma dinamikleri ve tarzı gereği yüksek akım çeken makinalardır. Bilmemiz gereken bilgilerin çoğu üretici firmalar tarafından bize verilmiştir yada model boyutuna göre belli standartlar zaten mevcuttur. Ancak bağlı bileşenleri değerlendirmek istersek:

Motor - ESC - batarya üçlüsü birbirine uygun olmalıdır. Mesela motorumuz 22 voltta 2200 watt güç çekebiliyorsa 100 amper akım çekebilir demektir ve bu civarda bir esc ve teorik olarak 5000 mah 20C bir batarya ile limitlerde kullanabiliriz . Motor 3000 watt ise amper ihtiyacı 136 olmaktadır buda 140-150 amper bir esc ve en az 30C pil gerektirmektedir.
Yani önce modelimize ve hedeflediğimiz kafaturuna uygun bir motor seçtikten sonra esc ve pil ihtiyaçlarımızı ona göre belirlememiz gerekir.

Çok güzel hesap kitap yaptık ama evdeki hesap çarşıya pek uymuyor. Çünkü pil üreticileri pillerin üzerine bastıkları C değeri hakkında çok yalancılar. Bazıları az abartıyor bazıları çok abartıyor. Yıllar içinde deve yüküyle para döküp hemen hemen hepsini ekip olarak deneyerek belli bir görüş oluşturduk. Bu tecrübeler bize bayağı maliyetli oldu. Şimdi yolun başında olan arkadaşlar aynı yollarda geçip paralarını çöpe atmasınlar diye gerçeğe en yakın C değeri olan pil markalarını açıklıyorum (ŞOK ŞOK ŞOK) :

1. Thunder Power , Optipower (gerçeğe en yakın değerler: örneğin 50C yazıyorsa 45C verebiliyor)
2. Pulse , Gens Ace , haiyin , revolectrix vs (uydurmada abartmayan markalar: örneğin 45C yazıyorsa 30-35C verebiliyor)
3. Hobby king pilleri özellikle nano-tech serisi (en çok uyduran pillerdir : örneğin 45C yazıyorsa 20-25C verebiliyor )

Şimdi bu pillerin fiyatlarına bakanlar göreceklerdir ki 1. sıradaki piller en pahalılarıdır. Hepsi aynı kalitede olsa kimse pahalı olanları almazdı tez zamanda batarlardı. Ancak en pahalı pil üreticilerinin gene en eski üreticiler olduğunu da görüyoruz. Demek ki dünyanın genelindeki pilotlar pil seçimi konusunda bilinçli.

3. HK pilleri hakkında şahsi deneyimim:
Teknik bilgi olarak , okumayı sevdiğim için birçok bilgiye sahip olmama rağmen pilotaj konusunda başlangıçla orta seviye arasında bir yerdeyim. Yapabildiklerim , düz uçmak ters uçmak , loop ve roll gibi şeylerle sınırlı.
Modellerimi hiçbir zaman tavsiye edilen kafa turundan yüksek hızda çalıştırmam , açılarını da gene tavsiye edilen sınırlarda tutarım. Uzun uçmam pillerimi hiçbir zaman %30 un altına indirmem . Pilleri her zaman storage da tutarım , ortam sıcaklığına dikkat ederim , şarj aletinin en iyisini kullanırım, 1C ile şarj ederim. Yani pilleri korumak için yapılacak daha fazla bir şey yok.

Kullandığım HK pilleri 4500 mah 45C nanotech pillerdi. Uygun ESC , motor ve şartlarda kullandığım halde , rodajı iyi şekilde yapılmış bu piller 550 lik modelde tek ve 700 lük modelde ikili olarak kullanıldığında tehlikeli derecede ısınıyor ve yuvasından zor çıkacak kadar şişiyordu. Sıcaklığı düşünce şişliği inse de eski formuna dönmüyordu. Malum Lipo pillerin içinde organik ve 65 derece civarında alev alan kimyasallar olduğu için ısınması çok tehlikeli. Aynı gün aynı modellere aynı kapasite ve aynı C değerlerine sahip pulseları taktığımda piller ancak hafif ılık olacak kadar ısınıyordu. Zaten uçtuğum süre belli , yapabileceklerim belli , kafa turum belli , pili zorlama şansım yok , kurtarma çekme durumu yok.
Böylece bire bir aynı özelliklerde olan pili aynı modelde ve aynı pilotaj ile karşılaştırdığımızda aralarında dünyalar kadar fark olduğunu gördük.
Sonra bir daha o pilleri kullanmadım. O aralar Ediz model toplamıştı pile ihtiyacı vardı birçok kez uyararak bedelsiz kendisine verdim. Sadece test için kullanacam dedi ama biraz zorlayınca havada alev almış. Neyse ki fazla bir zarar olmamış.

Özetle pil daha ucuz ancak hem kullanamıyoruz , hemde vermesi gereken değerler istendiğinde yanarak modelde büyük hasarlar oluşturma ihtimali var. O yüzden helikopterde Hobby King pili kullanacak kadar zengin değilim diyorum.

HK pillerini sadece köpük uçaklarda kullanıyorum. Onu bile alırken 40 amper esc için 88 amper verebilir denenlerden (2200mah 40c) seçiyorum ne olur ne olmaz.

4. Diğer ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakası:

Model gözen çıkarıldıysa , pert etmek üzmeyecekse ve daha önemlisi etrafta zarar verecek kimse yoksa istenen elektronik alınsın farketmez. Ancak böyle bir durum mümkün değil. O yüzden minimum havada bozulmayacak bir elektronik seçimi yapılmalı. Şimdiye kadar gördüğüm en sık bozulan elektronikler esc ve bec'lerdir. Bu yüzden buların bütçenin yettiği en kaliteli olanlarından seçilmesi gereklidir.
Servolar konusundaki fikirlerim halen değişmekte , geçmişte 550 pal boyuna kadar HV servoya gerek yok derken , şimdi 700 ler için bile HV servo gerektiği konusunda şüphelerim var. 770 - 800 ve speed gibi özel uygulamalar dışında HV servo israf olarak değerlendirilebilir. Ancak modelcilikte bir sonraki modelin ne olduğu genelde belli olmadığı için ilerideki modelleride düşünerek ihtiyacı olandan yüksek özellikte malzeme kullanılmasını yadırgamıyorum. Zira alınan mal satılırken zarar ediliyor, her malzeme alındığında kurlar , kargo gümrük birsürü masraf çıkıyor. O yüzden ileriye dönük plan yaparak malzeme alanlara ben zeki insanlar diyorum.
Pilotajı orta ve altı seviyede olan insanların özellikle motor seçimlerinde daha güçlü motorları tavsiye etmesi gerektiğini düşünüyorum çünkü gelişmemiş cyclic yönetimi aşırı devir değişikliklerine ve dişli sıyırması kırılması gibi durumlara sebep olabiliyor. Motor gücü bu acemilikten kaynaklanan ekstra güç gereksinimini karşılayacak durumda ise devrini koruyabilir. Genede elektronik seçiminin , model seçiminin şahsi zevk meselesi boyutu da olduğu için bu konuda kimseyi eleştirip hevesini kırmam. Modeller biz koca adamların oyuncaklarıdır. Ancak biz çocuk olmadığımız için çocuklar gibi acımasızca eleştiremeyiz.

5. Model ve boyut seçimi:

Radyo kumandalı helikopter kullanmak isteyen ve bu hobi ile uzun süreli uğraşmayı düşünen arkadaşlara önerilerimi defalarca yazdım ancak son paragrafta tekrar gözden geçirelim.
* Kumanda bizim ana demirbaşımızdır, gücümüzün yettiğinin en iyisini alalım , alırken çok iyi araştıralım.
* Modellerimizded elektrikli modelleri tercih etmeliyiz. Nitro yakıtlı modeller çok daha fazla uğraş ister , uçuş başı maliyeti daha yüksektir ve performans olarak daha düşük performanslı motorlardır. Tek avantajı uçuş süresinin uzun olmasıdır. O yüzden dumanı sesi bana zevk veriyor diyenlere saygı duymakla beraber bence uğraşılacak iş değildir.
* Piller pahalı ve kargosu yüksek ürünler oldukları için uzun ömürlü olmalarını isteriz. 3 liraya alıp 50 uçuşta perti çıkan piller yerine 5 lira verip yüzlerce uçuşta bana mısın demeyen pilleri tercih etmek gereklidir.
* Ana modelimiz 550 boyutunda olmalıdır. Stabilite , görünürlülük , standart servo kullanması , 6S 5000 mah pil kullanması gibi avantajları nedeniyle ileride 700 lük modele geçildiğinde bizi birçok masraftan kurtaracaktır.
*Şarj aleti ve piller kaliteli olmalıdır , yoksa çok masrafa gireriz. Pil boyut seçimi yapılırken her modelde aynı kapasite pilleri kullanabilecek şekilde planlama yapılmalıdır.
* Her modelcinin iki tane modeli olmalıdır. Benim önerim bir 550 bir de 700 boyutudur. Bunun dışındaki boyutlar elektronik ve pil bazında farklı yatırımlar gerektireceği için lükse girer. Hatta 550 kit alınacaksa ESC HV olarak alınmalıdır ki ileride başka modellerde de kullanılabilsin.
* Mikro ve küçük boy modellerin kullanımı ve bakımı daha zor olduğu için bu modelleri tercih edenler çok çabuk hobiden soğumaktadır. Bana göre mikro modeller belli bir el alışkanlığı kazanıldıktan sonra ikinci yada üçüncü model olarak alınabilir.

Böylece yeni başlayanların okuyup da yanlış bilgiler edinmesini ve boş yere bir sürü parayı çöpe atmasını engellemiş olduk. Buraya kadar sabredip okuyan arkadaşlara teşekkür ederim. Saygılarımla. :saygilar:


Bu konu YONETIM tarafindan asagidaki konudan tasinan mesaj ile acilmistir.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Ellerine sağlık Ilker hocam, yine tarafsız her açıdan durumu değerlendiren altı dolu dolu güzel bir yazı olmuş :bravo: :RCKolik:

Tum soylediklerine aynen katiliyorum kucuk modeller dahil olmak uzere AMA micro heli kismi haric :laugh: Ozellikle bu hobiye yeni baslayan ve yapip yapamayacagindan emin olamayan arkadaslar ya da model alimina kadar simulator calismasindan Cok keyif alamayan ve bir an once bazi basit hareketleri denemek isteyenler icin dogru 6 kanal micro model alimini sahsen kendi tecrubelerime dayanarak destekliyorum.

Burada esas olan dogru micro tercihi. Gunumuzde su an icin gecerli dogru modellerin V977 veya HCP100S oldugunu dusunuyorum. Bu sahsi dusuncemdir, katilmayan arkadaslarimiz illa ki olacaktir :D
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Eline sağlık İlker abi olayı çok güzel anlatmışsın %p
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Zamanında kendisine de söylediğim gibi İlker abinin emeği çoktur bende. Özel olarak uğraştığı için değil, kendi kendine böyle güzel yazılar yazıp öğrenme hevesi olanlara kaynak oluşturduğu için. HT zamanından beri çok şeyler öğrendim yazılarından, eline sağlık abi. :)

Yazdıklarından biri hariç hepsine tamamen katılıyorum, ancak hv servo konusunda farklı düşünüyorum. Hız/tork durumu da değil katılmadığım nokta. Şöyle ki, özellikle opto esc kullanılan büyük modellerde ünite, servo, alıcı beslemesi için üç seçenek var. Ya yüksek voltajlı bec, ya 2s bec ve 2s pil, yada 2s pil ve hv servo. Bu noktada, özellikle bec'lerin saatli bomba olduğunu düşünüyorum. Bec'lere zerre kadar güvenmiyorum :) Özellikle fiyatı nispeten ucuz olan castle bec hakkında çok hikaye var HF'de. Durum böyle olunca ya daha yüksek fiyatlı beclere, yada optiquard gibi yedeklemelere yöneliyor insan. Ki onun da elektronik bir eleman olduğunu düşünürsek onun da taşıdığı risk var.

2s pile gelecek olursak, pil durduk yere pislik (aslında başka bir kelime kullanmak istiyorum burda, tahmin edersiniz :D ) yapmaz. 2s alıcı pili, hem de kalitelisi + 4 tane hv servo farkı, kaliteli bec yada castle bec + optiquard'dan daha ucuza gelir. Üstelik her heliye ayrı bec+optiquard almak yerine, bir yada iki tane 2s pil bütün modellere yeter. 2s pile yöneltilen en büyük eleştiriler, şarj edecek bir parça daha olması gerektiği, ya havada biterse endişesi ki havada bitmiyor arkadaşlar :) 2s pili şarj etmek 6s pillerimizi şarj etmekten daha zor değil, unutma olasılığımız ise 6s pilleri şarj etmeyi unutmakla aynı. Havada bitmesi de söz konusu değil, zira bizim boş kabul ettiğimiz 3.7v aslında pilin %30 dolu halidir. En kötü pili aşırı deşarj etmiş olursunuz, belki pil gider, ama model gitmez. Zaten bir uçuş, uçuş stiline bağlı olarak 300-400 mah civarı harcar. Benim 3500 mah pilimle 7 uçuş sonunda pil 3,85v civarında oluyor, mis gibi storage voltajı :D Daha çok uçmak istiyorsanız bir pil daha alabilirsiniz, 5$'dan 20$'a kadar fiyatları :)

Fiyat durumunu karşılaştırmak gerekirse;

Savöx 1258+1290 yaklaşık 55-60$ civarında.
Savöx 2271 yaklaşık 80$ civarında. (düzeltme: 80$ fastlad'de tek kalan indirimdeki servoymuş, 96$ mikado versiyonun fiyatı)
Castle bec + optiguard yaklaşık 90$ civarında.
Rjx 521 flyingde 68-70$ civarında (stoğu hemen bitiyor ama yeniden geliyor, ben iki set aldım farklı zamanlarda) (Rjx, Servoking ve BK servo aynı fabrikadan çıkan aynı servolardır.)
Pil kalitesine göre 5-20$ civarında, ancak bir pilin birden fazla modelle kullanılabileceğini de hesaba katın.

Durum böyle olunca, araya da bec koyup riski yükseltmek istemiyorsak hv servo kullanmak her açıdan avantajlı oluyor. Daha yüksek hız/tork, daha güvenli, daha ucuz. En kötü senaryoda belki aynı paraya çıkar, belki biraz pahalıya.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

İzninizle benim de birkaç girdim olacak konu hakkında.

Thunder Power ve Optipower hiç kullanmadım ama Pulse Ultra ve Revolectrix Silver Label kullandım. Bu iki pilin de gayet kaliteli olduğunu söyleyebilirim. Ben de pillerime aşırı derece de özen gösteriyorum. Pilleri her ne kadar düzgün kullansak da 2 yıldan sonra maalesef eski gücünü vermiyorlar. Bu arada 2 yıldan kastım üretim tarihidir. Daha çok rpm düşürmeler yaşıyorum. En son aldığım Revolectrix pillerden sonra bundan sonra başka marka almayı düşünmüyorum. Benim bu hobide bir malzeme alırken dikkat ettiğim en önemli konu müşteri hizmetleridir. Çünkü bu ürünlerde istemesek de problemler yaşıyabiliyoruz ve bu problemleri çözebilecek bir firmayla etkileşim içinde olmak insana büyük rahatlık veriyor. Bilmeyenler için söylüyorum, Revolectrix'den herhangi zamanda alıcağınız bir üründe %10 indirim kullanabiliyorsunuz. Ayrıca piller siz sipariş verdikten sonra üretiliyor. Bir sorununuz olduğunda size çok güzel yardımcı oluyorlar. Müsteri hizmetleri muhteşem diyebilirim.

Servolar konusunda, bence 2s kullanımı tamamiyle kişisel. Gereksiz demek biraz yanlış olabilir. Çünkü bec kullanmak istemeyen birisi için en ideal çözüm ve riski çok düşük. Yıllardır 2s lipo kullanıyorum ve bir kez olsun şarj etmeyi unutmadım. Ne zaman uçuşa gidecek olsam 2s lipoları da ana batarlar gibi şarj ettim. Ayrıca şarj süresi de çok kısa (kaliteli bir pil ise).

Motor ve esc'de de tercihim Scorpion'dur. Çünkü onların da muhteşem bir müşteri hizmetleri mevcut. Sıkıntı yaşadığınız da RMA formunu doldurup PTT ile gönderebilirsiniz. Çok düşük fiyatlara yollayabilirsiniz (~14TL). Birçok kez bu yönteme başvurdum (kırımlardan ötürü) ve hiç sıkıntı yaşamadım. Hatta şu anda bir esc yolda, anlık güç kaybından dolayı gönderdim. Sorunumu ve sorunumu çözmek için denediğim yöntemleri detaylı şekilde anlattım, onlar da bana birkaç tavsiye verdiler. En sonunda esc'yi kontrol etmek istediler. Ayrıca ne zaman mesaj atsam halimi hatrımı soruyorlar. :D Bu kadar yardımı başka firmada görebilmek çok zor.

Bunları anlatmamın sebebi modelcilikle uğraşan insanların ufkunu açmak. Genellikle hep basma kalıp şeylere takılıyorlar. Çevresindekiler ne kullanıyorsa aynısını almaya çalışıyorlar. 2010 senesinde dünya flybarless'a çoktan geçiş yapmıştı ama ülkemizde halen "flybarless mı, ne gerek var, flybarless helikopterleri düşürüyormuş" diye insanları soğuttular.

Hobiye başladığım da birçok şeyi bilmiyordum ve boş yere çok paralar harcadım. Align dışındaki modeller çok pahalı gelmişti mesela. Ama sonrasında Align daha pahalıya patladı. Bu hobi de ucuz almak maalesef her zaman iyi olmuyor. İyi araştırmak gerek. Sadece uçurmakla bu hobi olmuyor, öncelikle bunu bilmek gerek. Ayarlarını yapabilmek, bakımıyla uğraşmak da bu hobinin bir parçası. Bir de sabırlı olmayı öğrenmek gerek. Videolarda gördüğünüz insanlara özenip hemen yapmaya çalışmamak lazım. Geçtiğimiz yıllarda Goblin 700 videosu vardı, belki hatırlarsınız. Adamın biri kendini Tareq zannedip şuursuzca helikopteri uçurmaya çalışıyordu ve sonunda oryantasyonunu kaybedip yüksek gerilime çarpmıştı. İşte o video, bahsettiğim konuyla alakalı ibretlik bir durum.

Umarım bazı şeyleri anlatabilmişimdir. Herkese emniyetli ve kırımsız uçuşlar diliyorum.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Scorpion'u müşteri hizmetleri konusunda tek geçerim %p Teknik anlamda her zaman destek oldukları gibi, işin maddi boyutu olsa bile üçe beşe bakmıyorlar. Konusu geldikçe anlatırım ve anlatacağım, kendi kendime pert ettiğim günahsız esc'yi kendilerine yollamamı istediler, sıfırıyla değiştirip, kargo parasını da kendileri verip geri yolladılar zamanında. Revolectrix de çok sevdiğim bir marka, zamanında pil almaya niyetlenmiş, ancak hakkında olumlu/olumsuz pek yorum bulamadığım için almamıştım. Madem durum böyle, revo'yu da pil seçeneklerime ekleyebilirim :)
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Yukaridaki aciklamalara hakkinda sahsi fikrimi paylasmak isterim.

-- Align ile ilgili bazi sikilar yasamis Burak bey buyuk ihtimal. Yillarca Align kullanip daha Sonra Goblin gecen ve en son Mikado alan birisi olarak Align bence haksizlik yapmamak lazim.

Daha dune kadar rescue sistemleri bu kadar gelismis veya ulasmasi kolay sistemler degildi hatirlayacagimiz uzere. Hal boyle olunca ne yazik ki kirim cogumuz icin kacinilmaz ve sikca yasadigimiz bir sorundu (Burada dogustan Gercekten yetenekli arkadaslarimizi istisna olarak Kabul ediyorum) Turkiyenin ekonomik sartlari malum. Simdi bile bir Align Heli sahibi olmak ile diger bir marka sahibi olmak arasinda hala yari yariya fark var. Manual olsun, kit ve Elektronik kalitesi olsun bence Align belki ust seviye degil ama Oldukca Kabul edilebilir ve hepimizin pilotajini rahat rahat karsilacak Cok guzel bir sevenek. Bu Nedenle Fiyat/Performans olarak Align bence hala lider durumda ve yeni baslayan arkadaslar icin ilk model olarak en dogru tercih oldugunu dusunuyorum.

Align belki de en buyuk talihsizligi kullanici sayisi ve buna bagli yasanan sorunlari fazla olmasi. Bir de digerlerine gore ucuz olunca bence ACIMASIZ sekilde elistiriyoruz. Dunya para verip aldigimiz modellerde bir sikinti yasaninca, buna kurulumda Yasanan sikintilar dahil nedense daha anlayisli oluyoruz. Eger Bunu yapan Align ise tabiri cahizse yerden yere vurmayi seviyoruz. Bu sozum Burak bey sadece size degil, sahsim dahil olmak uzere hepimize

-- Diger taraftan Evet ne yazik ki Turkiyede modelcilik Cok basma kalip. O donem ne populer ise insanlar onu almaya yoneliyor. Turk olarak Insan profiline bakinca Aslinda bu durum hic de sasirtici degil. Basta cogu arkadasimizin ingilizceleri ne yazik ki yeterli seviyede degil. E malum okumayi ve arastirmayi da cok seven bir millet degiliz. Durum bu olunca da kopyalamak ve tecrube edilen urunleri almak en kolay ve akilci cozum oluyor cogumuz icin :)
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Optiguard ile bec guard kullanıyoruz böylece BEC prolemlerinin elektroniğe zarar vermesini önlüyoruz.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Bizden konular ile destekleyelim ve 1 yil once acilan konulari bir hatirlayalim :RCKolik:



 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Bu güzel yazı (özet) için İlker abiye teşekkür ederim. Çok değerli, bilgi ve tecrübe dolu yorumları için Emre abiye, Mehmet abiye ve Burak beye teşekkürler. Güzel bi konu olmuş.

600sx kullandığım zamanlar bec kullandım. Castle... Bi sıkıntı yaşamadım.

Ama 700 modelim olsa Emre abinin yolunu tercih ederdim, ya rjx ya savöx uygun yolu hv servo alır, kolayca 2s pil ile beslerdim.

Elimdeki servolar savöx 1258 1290 lv servolardı... Hal böyle olunca 2s pilden de beslesem bec gerekecekti. Madem bec var, bir de pil yük etmemek için 12s lik sistemde, pilin birinden yani 6s ten beci besliyordum ve kabul edelim ki biraz kablo olarak karışık bi yapıdaydı. 600 model Servo yükü olarak çok zorlayıcı değildi, o yüzden fazla fazla yeten 1258 1290 setinden dolayı bec kullanımı gerekliydi. Yukarıdaki hesaplara diyeceğim yok, ortada... Fakat ben bec i de ikinci el uyguna almıştım.

Neyse şimdi de 550 modelde aynı uygun servolara sahibim. Ne kadar yük var üzerlerinde, ne akım çekiyorlar bilmiyorum. Kontronik tek başına yetiyor. Governor, motor besleme, ünite ve servo besleme hepsini yerine getiriyor. 5a cont 15a peak verebiliyor, slave kablosunu da taktım. Helifreak gezinirim, daha tek kötü yorum görmedim. 550 model için yeterli. Optiguard da takarız zarar gelmez.

700 olursa da uygun yollu hv Servo, 2s alıcı pili ile kablo çorbası yapmadan basitçe kullanacağım.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Arkadaşlar merhaba benim aklıma takılan bi konu var başlıkla ve yazılanlarla alakalı olarak.
1 . servoları neden 2 s veya 3 s pil ile besliyoruz.
2 . ben hv servolara direk bec bağladım, bec i de direk olarak 12 s lipoya bağladım.
Sorum şu benmi yanlış yapıyorum , veya ben yanlış yapmıyosam neden servolara ayrı bir pil bağlanıyo :laugh:
İkisininde avantajı dezavantajı gibi bir durummu söz konusu acaba ?
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

kemalcan' Alıntı:
Arkadaşlar merhaba benim aklıma takılan bi konu var başlıkla ve yazılanlarla alakalı olarak.
1 . servoları neden 2 s veya 3 s pil ile besliyoruz.
2 . ben hv servolara direk bec bağladım, bec i de direk olarak 12 s lipoya bağladım.
Sorum şu benmi yanlış yapıyorum , veya ben yanlış yapmıyosam neden servolara ayrı bir pil bağlanıyo :laugh:
İkisininde avantajı dezavantajı gibi bir durummu söz konusu acaba ?

Yanlış yok, tercih var. Risk, maliyet, kullanım kolaylığı, alışkanlık vs vs daha birçok açıdan karşılaştırıp hangisini canın istiyorsa ona yöneliyorsun. Zaten konunun 4. mesajında bunları anlattım.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Hv olmayan servolar icin lifepo bataryalardan kullansak olmuyormu? Sanirim 6v veriyor bu piller.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

kemalcan' Alıntı:
Arkadaşlar merhaba benim aklıma takılan bi konu var başlıkla ve yazılanlarla alakalı olarak.
1 . servoları neden 2 s veya 3 s pil ile besliyoruz.
2 . ben hv servolara direk bec bağladım, bec i de direk olarak 12 s lipoya bağladım.
Sorum şu benmi yanlış yapıyorum , veya ben yanlış yapmıyosam neden servolara ayrı bir pil bağlanıyo :laugh:
İkisininde avantajı dezavantajı gibi bir durummu söz konusu acaba ?
1. 2S liponun dolu voltajı 8.4V, boşalmaya yakın da 7.4V gibi... Yani hv bir servoyu tam çalıştıracak voltajlar. O yüzden doğrudan bağlanabiliyor ünite de bu gerilimde sıkıntı çıkarmıyorsa...

2. Zaten direkt alıcı pili bağlayanların asıl derdi araya bec gibi sıkıntı çıkarma ihtimali olan bir elemanı egale etmek. Ama 12s lipodan ünite ve servo besleyeceksen 50.4V dan hv servo için 8.4V a düşürmek gerekir. Bec şart bu durumda...

Pil temiz iş, arada gerilim düşürücü bir elemana gerek kalmıyor. Sadece şarj etmeyi unutmamak gerek ki kullananda o alışkanlık gelişiyor zaten.
 
Model , Pil ve Diger ekipman seçimlerinde kriterler ve pilotajla alakasi

Rasim Öztürk' Alıntı:
...
2. Zaten direkt alıcı pili bağlayanların asıl derdi araya bec gibi sıkıntı çıkarma ihtimali olan bir elemanı egale etmek. Ama 12s lipodan ünite ve servo besleyeceksen 50.4V dan hv servo için 8.4V a düşürmek gerekir. Bec şart bu durumda...

Burda bi trick var, en az 90-100$ bir bec kullanılmıyorsa 12s bağlamak sakıncalı oluyor(muş). 12s voltajına dayanabilse bile amper çıkışı azalıyor piyasadaki çoğu bec'in. Bu yüzden genelde 6s'e bağlıyorlar.

tamerkaymakci' Alıntı:
Hv olmayan servolar icin lifepo bataryalardan kullansak olmuyormu? Sanirim 6v veriyor bu piller.

Tamer life 2s pil dolu 7.2v boş 6.6v veriyor. Bunu align 610, 615, 650, 655 gibi servolara direk bağlayıp kullananlar var. Üstelik performans da artıyormuş. Ben Logo'da 615-655 kullanıyordum, hatta bu konuyu da o zaman araştırdım. Ancak birkaç kişinin sorun yaşadığını okudum, vazgeçtim. En kötüsü de, sorun yaşayanların servosu bağladığı anda uçmamış. 3-5-10 uçuş, her neyse, bir süre güzel çalıştıktan sonra bir anda havada uçuyor servo ve model pert. Açıkçası bu riski alamadım ben.