Onboard starter kontrol ünitesi

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
8,746
Tepkime puanı
23,120
Yaş
61
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Bir arkadaşımız 30 cc bir warbird topluyor.Ancak uçak buruna epey bir ağırlık isteyecek gibi. O da bari bir onboard starter takayım diye düşündü ki buruna işe yaramaz bir demir parçası takacağına hiç değilse işlevi olan bir ağırlık bağlamak daha mantıklıydı.
Motoruna göre üretilmiş starter ve dişli kitini getirttikten sonra farketti ki buna bir de kontrol modülü lazım. Orijinalini getirtmek hem zaman kaybı hem de para kaybı olacaktı. Doğal olarak benden rica edildi! :)
Orijinal modülün üzerinde 100 Amper yazıyor. Bu motorlar gerçekten de özellikle harekete geçerken çok yüksek akımlar çekiyorlar. Otomobil marş motorlarınızı düşünün örneğin.
Eğlenceli bir proje olacaktı. Hemen işe giriştim. Önce piyasada bulunan MOSFET'leri taradım. İdeal olanı IRL940N yani bir N kanal logic level MOSFET idi. Her biri sürekli 40 Amper ve anlık 110 Amper akıma dayanıyordu. Ben önce paralel iki MOSFET içeren bir kontrol devresi hazırladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bu devre daha ilk denemede dumanlar çıkardı. Bu sefer paralel 4 MOSFET içeren yeni bir devre yaptım. Ondan duman çıkmasa da MOSFET'lerden biri ya da birkaçı daha ilk denemede yandı ve motor sürekli çalışır halde kaldı. Yol verme akımına çare bulamazsam yarıiletkenle çözüm mümkün olamayacaktı. Ben de elektromekanik çözüme yöneldim. Piyasayı epey bir araştırdım ve 30 Amperlik röleler buldum. İkisini paralel bağlayacak şekilde teorikte 60 Amperlik bir kontrol kartı hazırladım.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Bugün müjdeli haber geldi...

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Eline sağlık abim, sırada starter mekaniklerinin de “millileştirilmesi” olmalı bence :)

Buarada, P-40 uzun burunlu bir modeldir, buruna o kadar ağırlık istemesi enteresan bir durum...
 
Eline sağlık abim, sırada starter mekaniklerinin de “millileştirilmesi” olmalı bence :)

Buarada, P-40 uzun burunlu bir modeldir, buruna o kadar ağırlık istemesi enteresan bir durum...

Biliyorsun ARF modellerde üretici çok önemli. Aslında bu uçak kimin bilmiyorum ama tasarımı muhtemelen iyi değil. Geçenlerde bir Seagull Focke Wulf topladı bir arkadaş. 30 cc uçak ama benim Sea Fury için yedek kestirdiğim 1344 gram demiri takmak zorunda kaldık buruna. :)
 
Abi eline sağlık bu işlerden pek anlamıyorum ama güzel bir çalışma olmuş. Tebrikler
 
Biliyorsun ARF modellerde üretici çok önemli. Aslında bu uçak kimin bilmiyorum ama tasarımı muhtemelen iyi değil. Geçenlerde bir Seagull Focke Wulf topladı bir arkadaş. 30 cc uçak ama benim Sea Fury için yedek kestirdiğim 1344 gram demiri takmak zorunda kaldık buruna. :)

Tabiki üretici önemli ama gövde kompozit değilse P-40 ın kuyruğunu fazla ağır yapmak kolay bir iş değildir :) Fw-190 ve diğer radyal motorlu uçaklarda, hele hele skeyl çizgilere sadık kalındıysa bu kaçınılmaz ama sıralı V motora sahip uçakların modellerinde işler genellikle daha kolay olur. Neyse bu vesile ile güzel Bir çalışma olmuş :)
 
Abi kasla goz arasinda proje yapıyorsun masallah %p Ne zaman başladın da Ne zaman bitiriverdin :D
 
Abi kasla goz arasinda proje yapıyorsun masallah %p Ne zaman başladın da Ne zaman bitiriverdin :D

Kafam karıştı bu arada. Örneğin Bülent Deveci'nin B727 ve A340 uçaklarına bir de Mehmet Öztekin arkadaşımızın jetine birer ışıklandırma sistemi yaptım. B727'nin videosunu paylaşmadım mı burada???
 
Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Burada landing light bağlantılarında sorun vardı. Normalde ön dikmede ve kanat köklerinde birer beyaz landing light var. Sonradan o düzeltildi ama videosu yok bende.
Yaylı butonla senaryo üzerinden çalışıyor. İlk tıklama Logo ve Nav. İkinci tıklama + beacon (motor çalıştırma). Üçüncü tıklama + strobe ve landing light (piste giriş). Dördüncü tıklama landing lights off (uçuş). Beşinci tıklama + landing lights (yaklaşma ve iniş). Altıncı tıklama landing lights ve strobe off (pisti terkediş). Altıncı tıklama beacon off (motor durdu). Yedinci tıklama tümü off. :)
 
Eline sağlık abi. Böyle projeler yapmak çocukluk hayalimdi, ama gidip alakasız bölüm okuduk :(

Bu iş için röle kullanılması daha iyi olmuş, zira, sürürelen motorun farklı devir aralıklarında çalışmaya ihtiyacı yok sanırım.

Merak ettim diğer konuda, röle kullanmasaydık, mosfet sayısını arttırarak yanma olayının önüne geçilebilirmiydi?

Veya mosfetin sinyal bacağına yavaş, yavaş devirlenecek şekilde sinyal göndererek?

Oğlanın akülü arabada röleli sistemle çalışıyor, 2. Kademe kullandığımız zaman çok ani kalkış yapıyor çocuğun boynu ani olarak arkaya yatıyor dolayısıyla 2. Kademeye almaya korkuyoruz, bu sorunun önüne geçmek için mosfetli bir devre işimizi görür sanırım.
 
Eline sağlık abi. Böyle projeler yapmak çocukluk hayalimdi, ama gidip alakasız bölüm okuduk :(

Bu iş için röle kullanılması daha iyi olmuş, zira, sürürelen motorun farklı devir aralıklarında çalışmaya ihtiyacı yok sanırım.

Merak ettim diğer konuda, röle kullanmasaydık, mosfet sayısını arttırarak yanma olayının önüne geçilebilirmiydi?

Veya mosfetin sinyal bacağına yavaş, yavaş devirlenecek şekilde sinyal göndererek?

Oğlanın akülü arabada röleli sistemle çalışıyor, 2. Kademe kullandığımız zaman çok ani kalkış yapıyor çocuğun boynu ani olarak arkaya yatıyor dolayısıyla 2. Kademeye almaya korkuyoruz, bu sorunun önüne geçmek için mosfetli bir devre işimizi görür sanırım.

Kesinlikle daha iyi bir devre tasarımı, MOSFET'lere akımın daha iyi paylaştırılması gibi önlemlerle sonuç alınabilirdi.
Ayrıca tam da söylediğin gibi yapmıştım. Yani motora gücü yavaş yavaş veriyordum ama ben bu süreyi 2 saniye olarak planlamıştım. Belki daha uzun bir sürede daha kontrollü güç vermek gerekiyordur.
Akülü arabada motorun başlangıçta ve normalde çektiği akımları bilmek lazım. Ona göre bir tasarım yapılabilir.