RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
13,523
Tepkime puanı
15,043
Yaş
44
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar,

Uzun zamandır paylaşmak için aklımda olan bir konuydu ve elimde kalan son 4 zamanlı motorumuda önümüzdeki günlerde yeni sahibine teslim edecek olmanın motivasyonuyla konuyu açabildim nihayet. :laugh:

Bu arada Aydın abiyede bir kez daha motorun hayırlı olmasını dilerim. :saygilar:

Önce konu başlığımızda sorduğumuz sorulara kısaca cevap verelim :

[attachimg=1]

Sübap Ayarı Nedir ?
Yakıtla çalışan 4 zamanlı (FS - Four Stroke) motorlarda yapılması gereken bir ayardır. 2 zamanlı motorlarda subap ayarı diye birşey, hatta subabın kendiside yoktur.

Bozuksa Ne olur ?
Eğer 4 zamanlı bir motorun sübap ayarları bozuksa motorumuzdan performans alamayız. Anlamanın en kolay yolu motorumuzun uygun yakıt ve pervane ile fabrikanın vermiş olduğu devirleri çeviremediğini tespit etmektir. Ayrıca motorumuz sağlıklı çalışmayacak ve normalde kulağımıza gelmeyen sesler çıkarabilecektir.

Nasıl Ayarlanır ?
Bu ayarla da ilgili pek çok ayarda olduğu gibi 3 yöntem var yaygın olarak kullanılan. Ben size yine malesef en az yaygın olan 3. yöntemden bahsedeceğim yazımın devamında ;D

Yöntem 1 - Fabrika Ayarı :
En yaygın yöntemdir. Fabrikada yapıyorlar onu deriz ve kendi başımıza iş çıkarmadan olduğu kadarıyla kullanırız motorumuzu. Epey pratik ve kolay. :laugh:

Yöntem 2 - Keskin Göz Ayarı :
Bu yöntemde eğer safkan bir Türk gözüne sahipsek 0,01 ile 1 mm aralığındaki boşluğu gözle ölçer ve sübabımızı ayarlarız. Birde şöyle parmağımızla üzerinden hafif bastırır azıcık boşluk var mı diye kontrol ettik mi tamamdır. ;) Bildiğim kadarıyla gözü biraz bozuk olan modelciler ise kağıt, karton gibi ince metaryaller kullanarak bazen kopyada çekmektelerdir. Bu yöntem ilk yönteme göre epey bir gelişmiştir ve hiç yoktan iyidir elbette.

Yöntem 3 - Sübap Ayar Kitiyle Ayarlamak :
Eğer sizde benim gibi göçmen olduğunuzdan şüpheleniyorsanız büyük ihtimalle bu yöntemi tercih edeceksinizdir. Bu yöntemde motorumuz için uygun sübap ayar kitini alırız ve sentillerle sübaplarımızı ayarlarız.

NOTLAR:
Sübap ayarları motor soğukken yapılmalıdır.

Ne kadar Sıklıkla Yapılmalı ?
Bununla alakalı net bir bilgi şahsen ben bulamadım o yüzden kendi uyguladığımı yazacağım:

1-) Motoru yeni aldığım zaman çalıştırmadan önce kontrol ederim,
2-) Motorumun rödajını bitirdikten sonra kontrol ederim,
3-) Aktif bir uçuş sezonu geçirdikten sonra diğer sezona başlamadan önce kontrol ederim.

İşte bu da videomuz, Mehmet abiye teşekkürler.

Umarım faydalı olur. :saygilar:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • Motor Subap.jpg
    Motor Subap.jpg
    28.6 KB · Görülme: 289
  • Beğen
Tepkiler: Levent Suberk
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Türker'im eline sağlık süper bir konu ve anlatım :thumbup:

Özel hayatta da pek motorlar ile ilgilenmeyen benim gibi modelciler için bir solukta zevkle okunan, doyurucu ve oldukça aydınlatıcı bir konu olmuş :D

Aydın Bey, yeni motorunuz bu vesile ile yeniden hayırlı uğurlu olsun %p
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

eline sağlık türker çok güzel bir konu o ayarda kullanılan sentil'leri

oto motorcularıda kullanıyor fakat onlarınki böyle çakı gibi içinde her kalınlıkta olanı var ama senin motor için olan 2 ölçüde olandan pahalıdır sanırım çünki içinde 30-40 değişik ölçüde var. :saygilar:
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Kamera karşısındaki Türker ve arkasındaki Mehmet olarak elinize sağlık. Pek bilinmeyen bir konuda çok aydınlatıcı bir anlatım olmuş. :bravo: Temel olarak subapların ne işe yaradığını bilmeme rağmen, o sentil denilen parçaları temin etme zorluğu yüzünden, ben de hep en yaygın olan yöntemi tercih ettim şimdiye kadar; yani fabrika ayarlarına dokunmamayı! Hatta motoru tamamen söküp yeniden topladığım zaman bile o minicik somunlara hiç dokunmam... :embarras:

Bu arada elimde 52 ve 61'lik Magnum motorlar olduğundan klavuzlarına baktım, subap aralıkları 0,04 ile 0,1 mm arasında. Yani artık 3. yöntemi kullanabilirim. Tabii sentilleri ödünç verirsen... :lollol:
 
Ynt: RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Türker eline sağlık , bende bu yakınlarda 4 zamanlıya geçmeyi düşünüyorken bu konu çok iyi oldu :)

HTC One X cihazımdan Tapatalk 2 ile gönderildi
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Omer Erkan' Alıntı:
Bu arada elimde 52 ve 61'lik Magnum motorlar olduğundan klavuzlarına baktım, subap aralıkları 0,04 ile 0,1 mm arasında. Yani artık 3. yöntemi kullanabilirim. Tabii sentilleri ödünç verirsen... :lollol:
Ne demek abi tabi veririm, sahaya gelirken yanıma alırım. ;)
 
Ellerinize saglik,
Cok faydali ve bilgilendirici bir calisma olmus.

Ben de bu klip vasitasi ile giris yapmis oldum konuya. Tesekkurler :saygilar:
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ?

Türker sağolasın bende benim thunder tiger Fs75' in sübap ayarını yapmam gerekiyordu hızır gibi yetiştin. :saygilar:
 
Ynt: RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Tamirciler arasında "filer çakısı" olarak bilinen ve doğrusu "feeler gauge" olan bu ölçüm gereçlerinin bize lazım olan iki yaprağı yani 0.050 ve 0.100 olanları otomobil tamircilerinin hemen hiçbir zaman kullanmadıkları ölçüler olduğu için bir tanıdık tamirciden bedavaya alınabilir. Tam set olarak da sanayi sitelerinde en fazla 20 TL'ye bulursunuz. Set alacaksanız metrik olması kafa karışıklığını önlemek açısından önerilir.
 
Türker ve Mehmet abim emeğinize sağlık valla on numara bi anlatım olmuş bende tam piper'a yapıcaktım sübap ayarını :halay: Bende modele ait sentil yoktu abi bende hırdavatçdan bir tane sentil çakısı aldım artık tüm motorlarda kullanırım :thumbup:
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

Recep Şurgun' Alıntı:
Türker ve Mehmet abim emeğinize sağlık valla on numara bi anlatım olmuş bende tam piper'a yapıcaktım sübap ayarını :halay: Bende modele ait sentil yoktu abi bende hırdavatçdan bir tane sentil çakısı aldım artık tüm motorlarda kullanırım :thumbup:
Son dakikada hızlı bir şekilde çekmiştik bu video :) Heeyy gidi günler heyy, nerede ise 2 yıl olacak yakında :D Her ne kadar üzerinden zaman geçmiş olsa da işe yaradığını görmek güzel :RCKolik:
 
Özür dileyerek konuya bir ekleme yapmak istiyorum; subap ayarı yaparken her iki sübap kolu için sentil çubuklarının biri girsin diğeri girmesin şeklinde tarif edilmiş,kolaylık olsun diye sanırım ancak burada bir konu var,emme sübabı için ince,egzoz sübabı için ise kalın çubukla ayar yapılıyor,yani egzoz valfinin açıklığı emmeninkine göre daha fazla olmalı.Her motor için ustalarımız universal ayar yapıyor ancak motorun modeline göre servis klavuzu (Bazen shop manual deniliyor)bulunup orada yazan değere göre sentil çubuğu kullanılmalı.BU çubuklar 15-20 lira civarı.
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

İsmail Tuncay DAL' Alıntı:
Özür dileyerek konuya bir ekleme yapmak istiyorum; subap ayarı yaparken her iki sübap kolu için sentil çubuklarının biri girsin diğeri girmesin şeklinde tarif edilmiş,kolaylık olsun diye sanırım ancak burada bir konu var,emme sübabı için ince,egzoz sübabı için ise kalın çubukla ayar yapılıyor,yani egzoz valfinin açıklığı emmeninkine göre daha fazla olmalı.Her motor için ustalarımız universal ayar yapıyor ancak motorun modeline göre servis klavuzu (Bazen shop manual deniliyor)bulunup orada yazan değere göre sentil çubuğu kullanılmalı.BU çubuklar 15-20 lira civarı.

Ben bugüne kadar RC uçak motorlarında emme ve egzost süpap boşluklarının farklı önerildiği bir motor tipine rastlamadım ama belki de vardır.
 
Sümer abi aslında hata benim,söylediğim genel motorlar içindi,rc motorlar için geçerli mi bilmem ama yukarıdaki videoda gösterilen motora uygun sentil çubuk setinde iki farklı kalınlıkta çubuk var.
 
RC 4 Zamanlı Motorların Sübap Ayarı Nedir ? Bozuksa ne olur ve nasıl Yapılır ?

İsmail Tuncay DAL' Alıntı:
Sümer abi aslında hata benim,söylediğim genel motorlar içindi,rc motorlar için geçerli mi bilmem ama yukarıdaki videoda gösterilen motora uygun sentil çubuk setinde iki farklı kalınlıkta çubuk var.
Evet normal otomobil motorunda süpap boşlukları emme ve egzost için farklı. Muhtemelen sıcaklık farkındandır.
İki sentil bizim motorlarda 0.1 ve 0.05 şeklindedir. Ayarı 0.1 geçmeyecek 0.05 geçecek şekilde yaparız.

SM-N910C cihazımdan Tapatalk kullanılarak gönderildi