Arkadaşlar,
Uzun zamandır paylaşmak için aklımda olan bir konuydu ve elimde kalan son 4 zamanlı motorumuda önümüzdeki günlerde yeni sahibine teslim edecek olmanın motivasyonuyla konuyu açabildim nihayet.
Bu arada Aydın abiyede bir kez daha motorun hayırlı olmasını dilerim.
Önce konu başlığımızda sorduğumuz sorulara kısaca cevap verelim :
[attachimg=1]
Sübap Ayarı Nedir ?
Yakıtla çalışan 4 zamanlı (FS - Four Stroke) motorlarda yapılması gereken bir ayardır. 2 zamanlı motorlarda subap ayarı diye birşey, hatta subabın kendiside yoktur.
Bozuksa Ne olur ?
Eğer 4 zamanlı bir motorun sübap ayarları bozuksa motorumuzdan performans alamayız. Anlamanın en kolay yolu motorumuzun uygun yakıt ve pervane ile fabrikanın vermiş olduğu devirleri çeviremediğini tespit etmektir. Ayrıca motorumuz sağlıklı çalışmayacak ve normalde kulağımıza gelmeyen sesler çıkarabilecektir.
Nasıl Ayarlanır ?
Bu ayarla da ilgili pek çok ayarda olduğu gibi 3 yöntem var yaygın olarak kullanılan. Ben size yine malesef en az yaygın olan 3. yöntemden bahsedeceğim yazımın devamında
Yöntem 1 - Fabrika Ayarı :
En yaygın yöntemdir. Fabrikada yapıyorlar onu deriz ve kendi başımıza iş çıkarmadan olduğu kadarıyla kullanırız motorumuzu. Epey pratik ve kolay.
Yöntem 2 - Keskin Göz Ayarı :
Bu yöntemde eğer safkan bir Türk gözüne sahipsek 0,01 ile 1 mm aralığındaki boşluğu gözle ölçer ve sübabımızı ayarlarız. Birde şöyle parmağımızla üzerinden hafif bastırır azıcık boşluk var mı diye kontrol ettik mi tamamdır.
Bildiğim kadarıyla gözü biraz bozuk olan modelciler ise kağıt, karton gibi ince metaryaller kullanarak bazen kopyada çekmektelerdir. Bu yöntem ilk yönteme göre epey bir gelişmiştir ve hiç yoktan iyidir elbette.
Yöntem 3 - Sübap Ayar Kitiyle Ayarlamak :
Eğer sizde benim gibi göçmen olduğunuzdan şüpheleniyorsanız büyük ihtimalle bu yöntemi tercih edeceksinizdir. Bu yöntemde motorumuz için uygun sübap ayar kitini alırız ve sentillerle sübaplarımızı ayarlarız.
NOTLAR:
Sübap ayarları motor soğukken yapılmalıdır.
Ne kadar Sıklıkla Yapılmalı ?
Bununla alakalı net bir bilgi şahsen ben bulamadım o yüzden kendi uyguladığımı yazacağım:
1-) Motoru yeni aldığım zaman çalıştırmadan önce kontrol ederim,
2-) Motorumun rödajını bitirdikten sonra kontrol ederim,
3-) Aktif bir uçuş sezonu geçirdikten sonra diğer sezona başlamadan önce kontrol ederim.
İşte bu da videomuz, Mehmet abiye teşekkürler.
Umarım faydalı olur.
Uzun zamandır paylaşmak için aklımda olan bir konuydu ve elimde kalan son 4 zamanlı motorumuda önümüzdeki günlerde yeni sahibine teslim edecek olmanın motivasyonuyla konuyu açabildim nihayet.
Bu arada Aydın abiyede bir kez daha motorun hayırlı olmasını dilerim.

Önce konu başlığımızda sorduğumuz sorulara kısaca cevap verelim :
[attachimg=1]
Sübap Ayarı Nedir ?
Yakıtla çalışan 4 zamanlı (FS - Four Stroke) motorlarda yapılması gereken bir ayardır. 2 zamanlı motorlarda subap ayarı diye birşey, hatta subabın kendiside yoktur.
Bozuksa Ne olur ?
Eğer 4 zamanlı bir motorun sübap ayarları bozuksa motorumuzdan performans alamayız. Anlamanın en kolay yolu motorumuzun uygun yakıt ve pervane ile fabrikanın vermiş olduğu devirleri çeviremediğini tespit etmektir. Ayrıca motorumuz sağlıklı çalışmayacak ve normalde kulağımıza gelmeyen sesler çıkarabilecektir.
Nasıl Ayarlanır ?
Bu ayarla da ilgili pek çok ayarda olduğu gibi 3 yöntem var yaygın olarak kullanılan. Ben size yine malesef en az yaygın olan 3. yöntemden bahsedeceğim yazımın devamında
Yöntem 1 - Fabrika Ayarı :
En yaygın yöntemdir. Fabrikada yapıyorlar onu deriz ve kendi başımıza iş çıkarmadan olduğu kadarıyla kullanırız motorumuzu. Epey pratik ve kolay.
Yöntem 2 - Keskin Göz Ayarı :
Bu yöntemde eğer safkan bir Türk gözüne sahipsek 0,01 ile 1 mm aralığındaki boşluğu gözle ölçer ve sübabımızı ayarlarız. Birde şöyle parmağımızla üzerinden hafif bastırır azıcık boşluk var mı diye kontrol ettik mi tamamdır.
Yöntem 3 - Sübap Ayar Kitiyle Ayarlamak :
Eğer sizde benim gibi göçmen olduğunuzdan şüpheleniyorsanız büyük ihtimalle bu yöntemi tercih edeceksinizdir. Bu yöntemde motorumuz için uygun sübap ayar kitini alırız ve sentillerle sübaplarımızı ayarlarız.
NOTLAR:
Sübap ayarları motor soğukken yapılmalıdır.
Ne kadar Sıklıkla Yapılmalı ?
Bununla alakalı net bir bilgi şahsen ben bulamadım o yüzden kendi uyguladığımı yazacağım:
1-) Motoru yeni aldığım zaman çalıştırmadan önce kontrol ederim,
2-) Motorumun rödajını bitirdikten sonra kontrol ederim,
3-) Aktif bir uçuş sezonu geçirdikten sonra diğer sezona başlamadan önce kontrol ederim.
İşte bu da videomuz, Mehmet abiye teşekkürler.
Umarım faydalı olur.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol