RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Mehmet Kucuksari

Administrator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
36,420
Tepkime puanı
43,398
Yaş
51
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Bu konumuzda belki de en önemli açı olan "Pitch" açısının nasıl ayarlandığı sizlerle paylaşmaya çalışacağız. Açı ayar aşamamız gaz stick konumuna göre "Orta", "Max" ve "Min" olmak üzere 3 aşamadan oluşmakta.

Fakat her zaman olduğu gibi bir ön hazırlık kısmımız var. ;)

ÖN Hazırlık :
a-) Helikopterin pallerini önce ön kısımdan tail boom a tam paralel olacak şekilde açıyoruz.
b-) Pitch Gauge (Açı Ölçerimizi) helikopterin ön ya da arkası farketmez bir pale uç tarafdan 1/3 mesafede takıyoruz.
c-) Kumandamızda, IDLE-UP modunda olduğumuz ve bu modda ait "PITCH CURVE" değerlerinin LINEER oldugunu teyid ediyoruz.

1- Gaz Stick ORTADA Iken:
a-) Kumandamızın tüm stickleri ORTA konumda iken
b-) Paller Tail Boom Parallel konumda iken Flybar Paddle ile acı ölçer paralel olmalı
c-) Bu durumda ölçülen açı değeri "0" olmalı.
d-) Şayet "0" değil ise, videoda anlatıldığı şekilde gerekli Ball link boyları fiziki olarak değiştirilmeli.

[attachimg=1]

2- Gaz Stick MAX Iken:
a-) Kumandamızın gaz stick MAX konumda iken
b-) Paller Tail Boom Parallel konumda iken Flybar Paddle ile acı ölçer paralel olmalı
c-) Bu durumda ölçülen açı değeri "+11" olmalı.
d-) Şayet "+11" değil ise, bu sefer Fiziksel olarak değil, kumantanın "SWASH" menusundan "PIT" parametresi ile ayarlama yapıyoruz.

NOT: SWASH değerinin değişmesi, ORTA konumu etkilemez.

[attachimg=2]

2- Gaz Stick MIN Iken:
a-) Kumandamızın gaz stick MIN konumda iken
b-) Paller Tail Boom Parallel konumda iken Flybar Paddle ile acı ölçer paralel olmalı
c-) Bu durumda ölçülen açı değeri "-11" olmalı.
d-) Şayet değil ise;
i-) Normal şartlar altında ORTA, MAX konumlar ve tüm kollar 90 der olarak düzgün ayarlanmış ise bu durumun olmayıp "-11" değerinin çıkması lazım
ii-) Yine de enderde olsa bazen bu durum karşımıza çıkabiliyor.

Bu durumu düzeltmek için ne fiziki olarak Ball Link boylarını değiştirebiliriz ne de "SWASH" değeri. aksi takdirde düzgün ayarladığımız ORAT ve MAX değerlerimiz bozulacaktır.
Bu gibi extrem durumlara çözüm olarak aşağıdaki konumuza bakmanızı tavsiye ederiz.

OLASI ACI Ayarları ile ilgili Problem ve Çözüm önerileri


Son olarak benzer işleri DIGER PAL için de yapıyoruz. Ilk açısını ayarladığımız pallimizi "REFERANS PAL" olacak şekilde işaretliyoruz. Bunu nerede kullanacağımız "TRACKING" konusunda sizlerle paylaşacağız.

Şimdi de yukarda özetleme çalıştığımız konuları ve daha fazlasını video olarak sizlerle paylaşalım

PITCH Açı Ayar Videoları

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 

Ekli dosyalar

  • Pitch Aci Orta.jpg
    Pitch Aci Orta.jpg
    14 KB · Görülme: 823
  • Pitch Aci MAX.jpg
    Pitch Aci MAX.jpg
    13 KB · Görülme: 827
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Mesut AKIN' Alıntı:
Süper bilgi süper paylaşım mehmet abi elinie sağlık :) :thumbup: %p
Teşekkürler üstad. Özellikle senin beğenmene cok sevindim :)

Artık yavas yavas hayalim olan sıfırdan 6 kanal heli toplama konusu bitiyor, cok şükür. Yoksa zaten ben bitmiştim :laugh:

RC Model Helikopter 6 Kanal CCPM Kumanda ve Elektronik Ayar / Setup Konu Indeksi
 
Mehmet, eline sağlık. :bravo: Bunları ayrı bir yerde dökümante ediyorsun değilmi? Sadece foruma güvenmemek lazım doğrusu.
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Omer Erkan' Alıntı:
Mehmet, eline sağlık. :bravo: Bunları ayrı bir yerde dökümante ediyorsun değilmi? Sadece foruma güvenmemek lazım doğrusu.
Aynen abi ne olur ne olmaz :D Mümkün olduğunca forum düzenli yedeklemekle beraber kaynak dokumanları da ayrıca yedek olarak tutmaya çalışıyorum :)
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

şimdi helifreakte önerilen bazı throttle ve pitch curve değerleri var. şöyle ki;

Normal

T 0-80-80-80-80
P 40-45-50-75-100


Stunt (idleup)

T 90-90-90-90-90
P 0-25-50-75-100


pitch curve un normal ve stunt için farklı olması sıkıntı yaratır mı?

yoksa zaten bunlar bu switchi heliyi kaldırdıktan sonra yani %50 pozisyondan (sol stick ortada) sonra açıyor o yüzden negatifteki değerler önemli değil diye mi bir farklılık olsun istenmiş?
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Rasim Öztürk' Alıntı:
...pitch curve un normal ve stunt için farklı olması sıkıntı yaratır mı?

Sıkıntı yaratmaktan ziyade olması gereken bu şekilde bence Rasim Bey. Birçok arkadaşımız Pitch Curve'ü normal (idle - 0) veya stunt (idle - 1) olsun lineer (0-25-50-75-100) ayarlarlar. Olmaz mı olur elbette ama bence Curve'lerin farklı olması daha ideal.

Şahsen ben helikopterimi yere indirdiğim sırada - 11 açısı alan bir palim olsun istemem. O sebeple minimum throttle'da -2 verecek bir Pitch Curve çiziyorum.

Throttle ve Pitch Curve değerleriyle ilgili ise tavsiyem 450 sınıfı bir model için :

Normal (idle - 0)
T 0-40-60-80-100
P 40-45-50-75-100 (40 değerinin yaklaşık -2 dereceye karşılık geldiğini öngörüyorum)

Stunt (idle - 1)
T 100-100-100-100-100
P 0-25-50-75-100 (Maks/ Min = +11 / -11, Stick ortada " 0 " derece)
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Rasim Öztürk' Alıntı:
şimdi helifreakte önerilen bazı throttle ve pitch curve değerleri var. şöyle ki;
........
yoksa zaten bunlar bu switchi heliyi kaldırdıktan sonra yani %50 pozisyondan (sol stick ortada) sonra açıyor o yüzden negatifteki değerler önemli değil diye mi bir farklılık olsun istenmiş?
Şahsen uzun süre 450 PRO kullandığım Pitch değerlerini yukarıda paylaştım

Görüleceği üzere bende throttle üst değerleri de farklı. Helifreakte ise aynı. Burada şuna karar vermek lazım :

- Ben sürekli Idle-up uçarım, normal modu sadece kalkış ve inişte kullanırım derseniz Helifreak daha mantıklı
- Yok ben Normal modda scale tarzı ucusu da seviyorum, bazen böyle de uçarım derseniz o zaman benim eğriler daha mantıklı. Benimkinin tek dezavantajı, normal modda idle-up geçişte açı değişimi olduğu için, switch konum değişimde helinin irtifası da anlık olarak değişiyor (mesela aşağıya doğru bir anlık kayma oluyor) Ama bunu zaten bildiğiniz ve bekleğiniz için helinin konumu mod geçişlerinde ona göre ayarlama yapıyorsun.

Şahsi fikirlerim bunlar. Farklı düşünenler olabilir :)
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Türker Akgün' Alıntı:
Throttle ve Pitch Curve değerleriyle ilgili ise tavsiyem 450 sınıfı bir model için :

Normal (idle - 0)
T 0-40-60-80-100
P 40-45-50-75-100 (40 değerinin yaklaşık -2 dereceye karşılık geldiğini öngörüyorum)

Stunt (idle - 1)
T 100-100-100-100-100
P 0-25-50-75-100 (Maks/ Min = +11 / -11, Stick ortada " 0 " derece)


Sormamın sebebi aslında idleup açıldığında ani açı değişimi yaşanmaması için ne olmalıyı bulmak... Ama zaten bir noktadan sonra yani orta pozisyondan itibaren her ikisi de 50-75-100 diye gidiyor. Yani havalandığı anda zaten orta pozisyonu geçmiş ve pozitifi vermiş oluyor. Sorun olmaz haliyle..

Kumandada o şekilde ayarlı olunca ben de ilk önceleri değiştirmemiştim geçen yıl... Eğitim ayağı da vardı, inişte o kadar şiddetli negatif basınca çat diye kırardı :D


Açılar için en ucuzundan bir pirch gauge var da çok net veremiyor yada ben o kadar ince göremiyorum yandan. HK nın en ucuz mallarındandı... Onun yerine rotorstar digital aldım ama o da hala ptt de, keyiflerini bekliyorum.
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Rasim Öztürk' Alıntı:
Açılar için en ucuzundan bir pirch gauge var da çok net veremiyor yada ben o kadar ince göremiyorum yandan. HK nın en ucuz mallarındandı... Onun yerine rotorstar digital aldım ama o da hala ptt de, keyiflerini bekliyorum.
Flybarlı modellerde en iyi sonucu kesinlikle ucuz da olsa eski tip açı ölçerler veriyor bence ;) Şahsen digital açı ölçer ile Flybarlı sistemde açı ölçümü sırasında çok zorlanıyor ve hata yapıyorum.
Gerçi açı okumak gerçekten zor bir şey. İki kişinin okuması arasında bazen +/-1 derece oynabiliyor.
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Mehmet Kucuksari' Alıntı:
Benimkinin tek dezavantajı, normal modda idle-up geçişte açı değişimi olduğu için, switch konum değişimde helinin irtifası da anlık olarak değişiyor (mesela aşağıya doğru bir anlık kayma oluyor) Ama bunu zaten bildiğiniz ve bekleğiniz için helinin konumu mod geçişlerinde ona göre ayarlama yapıyorsun.

Şahsi fikirlerim bunlar. Farklı düşünenler olabilir :)


stickin orta-üst yani yaklaşık %75 posizyonu için değerler normalde 83, stuntta 75 ise bu yaklaşık 1,5 - 2 derecelik bir açıda azalmaya tekabül ediyor ve çok sorun olmuyor yani. Dediğin gibi daha mantıklı abi, zaten 3d uçamam herhalde hiçbir zaman kaplumbağa hızında ilerliyoruz :D
bayramdan sonra eğer fazla kırıp dökmezsem (kargo beklemezsem) çok çalışmayı düşünüyorum :RCKolik:


bu arada throttle curve 0-40-60-80-100 iyi midir yoksa baştan daha canlı canlı mı başlasın motor :D zaten esc soft start başlıyor, helifreak gibi 0-80-80-80-80 e daha yakın bir ayar iyi olabilir mi?

Subhi beye idle up açmanın rüzgarın etkisini azaltacağı öneriniz olmuştu. Yukarıdaki gibi ayarlayınca (eğer invert falan denenmeyecekse) normal modda da iyi bir motor hızı, headspeed sağlamaz mı?
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Rasim Öztürk' Alıntı:
bu arada throttle curve 0-40-60-80-100 iyi midir yoksa baştan daha canlı canlı mı başlasın motor :D zaten esc soft start başlıyor, helifreak gibi 0-80-80-80-80 e daha yakın bir ayar iyi olabilir mi?
Bence ilk yazdığın değerler mantıklı. 450 için olanı bulamadım ama 500 kullandığım değerler şunlar, ki birbirine çok yakınlar zaten.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Rasim Öztürk' Alıntı:
Subhi beye idle up açmanın rüzgarın etkisini azaltacağı öneriniz olmuştu. Yukarıdaki gibi ayarlayınca (eğer invert falan denenmeyecekse) normal modda da iyi bir motor hızı, headspeed sağlamaz mı?
Birebir denemedim ama dedin gibi normal modda kafa devrinin artması yardımcı olacaktır diye düşünüyorum.
 
Ynt: RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

450 için daha önce paylaşılmıştı
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Heli Kumanda Ayar -4.7.3 : PITCH Açı Ayarı

Teşekkürler Akan bey, manualde de var zaten. Daha uygun neler olabilir o konuda fikir almak için konuyu açtım biraz da...

stick minimumda -2 derece pitch açısı olsun veya throttle 0-80-80-80-80 olsun gibi gibi görüşler var yerli yabancı forumlarda. Deneyip görmek lazım aslında... Haftasonu bi gelsin hele :)
 
Arkadaşlar ben ikinci el bi V977 aldım yada v966 power star1 tam olarak bilmiyorum. Benim sorunum şu. Dişliyi tam olarak oturtup heliyi çalıştırdığımda heli kendini yere bastırıyor (4 kanaldayken!) Gaz sticki %80 üzerine çıkmaya başladığında anca havalanıyor hatta %90. Sonradan pal açısının %80 de dümdüz yani 0 açıda olduğunu öğrendim burada okuduklarımdan. Dişliyi tam olarak yerine oturttuğum halde yine de hafif bi sallantı oluyor şaftta. Yani yukarı aşağı doğru. Şaft yamuk değil yani. Devam edecek olursam servolarda sorun olduğunu düşündüm ve servo linklerinden biri diğerlerine göre daha kısa. Bu problem çıkarır mı böyle mi olmalı. Bir diğer sorum pal açısı ayarını nasıl değiştirmeliyim. Burada okuduğum kadarıyla gaz kolu %50deyken sıfır açı olmalı diye. (3D idle up açıkken diyorum) fakat benim helide yukarıda dediğim gibi %80de 0 açıya geliyor. Şimdi ben servo linklerinin boyunu mı uzatmalıyım böyle bişey var mı? Yada kumandadan ayar yapma şansım var mı? V977için böyle bir ayar varmı 450lik heliler için anlatılmış fakat benim kumandamda yok böyle bir ayar şekli. Birde pillerim şişmiş olduğu halde helikopteri uçurabiliyorum. Pilleri atmasam çok mu tehlikeli olur? Nasıl uçurabildin diye sorarsanız pervanenin altındaki rulmana giren 3lü servonun pallere bağlantı yerini olması gerekenden yukarıda tutuyorum bu şekilde uçuyor. Yani kılı kılına tutuyor. Çok ufak bi çarpmada çıkıyor tabi böyle işte. yardımlarınızı bekliyorum :)