Bu konumuzda RC Helikopterimiz üzerindeki elektronik ekipmanlardan "CYLIC Servoların" nun Alıcı- Receiver bağlantı şeklini ele almaya çalışacağız.
Öncelikle "Cyclic Servo" nedir, bundan bahsedelim.
Cyclic Servo :
"Cyclic" servolar helikopterin ana pervanesini kontrol etmemizi sağlayan hareketleri yapan tüm servolara verilen bir tanımlamadır. Yani swashplate denen parçayı kaç adet servo hareket ettiriyorsa o servoların hepsinin adı cyclic servolarıdır. Şu an en yaygın olan sistem aralarında 120 derece açı ile konumlanan 3 servonun kontrol ettiği durumdur. (CCPM) Yani sonuç olarak aileron servosu da, elevator servosu da ve pitch servosu da cyclic servosudur.
Swashplate'i senkronize şekilde hareket ettiren bu servoların hepsinin tamamen birbiriyle aynı özellikte servolar olması gerektiğinden dolayı bir grup olarak tanımlanmasıdır. Yani siz bu servoları birbirinden farklı özellikte seçmemelisiniz.
Bu sebeple helikopterde 2 çeşit servo grubu vardır. Cyclic servoları ve kuyruk servosu. "Kuyruk servosu" cyclic servolarına göre çok daha farklı özelliklere (tork ve hız olarak) sahip bir servodur. Bir karışıklığa mahal vermemek için böyle bir ayrım yapılması ihtiyacı duyulmuştur.
Ayarını yapacağımız helikopterimiz "TREX 450 PRO" ve kullandığımız kumanda ise "FUTABA 7C".
Sizlerin ekipmanları farklı olabilir. Bu durumda kullandığınız ekipmanların MANUAL kesinlikle bir kontrol edin. Aşağıdaki mantık her ne kadar aynı olsa da bağlantı detayları farklılık gösterecektir. Zaten amacımız sizlere ana prensibi aktarabilmek
TREX 450 PRO Cyclic Servo Yerleşimi:
Tüm Align modellerinde hemen hemen benzer yerleşim mantığı kullanılmaktadır. Aşağıdaki yerleşim manualden alınmıştır.
Şemadan da görüleceği üzere arka tarafa monte edilen servoya "Elevator", ön tarafda bulunan servolara ise "Pitch" ve "Aileron" adını almaktadır. Öndeki servoların hangisinin hangisi olduğu tamamen size kalmış olup, alıcının hangi kanalına bağladığınız ile belirlenmektedir.
Fakat genel tercih, heliye kuyruk tarafından bakılırken sağ tarafta bulunan servo “Aileron” olarak tanımlanır.
Alıcı- Receiver Kablo Bağlantı Detayı
Kumandamız "Futaba 7C" olduğu için, alıcı olarak "R617FS" kullandık. Aşağıdaki şema alıcının bağlantı detaylarını vermektedir. Sizin kullandığınız markaya göre alıcı kanallarının yerleri farklı olabilir. Bağlantı öncesi Manual kontrol ediniz.
Şemada aynı zamanda farklı servo markalarına (Futaba,Hitec, JR) göre kablo detayları da gösterilmiştir. Şekilden de anlaşılacağı üzere servo kablosunun NEGATIF (-) ucu daima EN KOYU renktir. Bağlantılar yapılırken (-) ve (+) uçlara çok dikkat edilmeli ve yanlış bağlantı yapılmamalıdır.
NOT: Her ne kadar paylaştığımız bağlantı şemalarında "Gyro" ve "Kuyruk Servosu" da gösteriliyor olsa da, bu aşamada KESINLIKLE bu ekipmanları bağlamayınız. (Yanlış konfigurasyon sonrası yanma riski bulunmaktadır) İlerleyen konularda bunlarla ilgili detayları sizlerle ayrıca paylaşacağız.
Diğer Alıcı bağlantı detayları için aşağıdaki konulara bakabilirsiniz :
JR vs Futaba alıcı bağlantı farkları
Turnigy 9X Alıcı Bağlantıları
Öncelikle "Cyclic Servo" nedir, bundan bahsedelim.
Cyclic Servo :
"Cyclic" servolar helikopterin ana pervanesini kontrol etmemizi sağlayan hareketleri yapan tüm servolara verilen bir tanımlamadır. Yani swashplate denen parçayı kaç adet servo hareket ettiriyorsa o servoların hepsinin adı cyclic servolarıdır. Şu an en yaygın olan sistem aralarında 120 derece açı ile konumlanan 3 servonun kontrol ettiği durumdur. (CCPM) Yani sonuç olarak aileron servosu da, elevator servosu da ve pitch servosu da cyclic servosudur.
Swashplate'i senkronize şekilde hareket ettiren bu servoların hepsinin tamamen birbiriyle aynı özellikte servolar olması gerektiğinden dolayı bir grup olarak tanımlanmasıdır. Yani siz bu servoları birbirinden farklı özellikte seçmemelisiniz.
Bu sebeple helikopterde 2 çeşit servo grubu vardır. Cyclic servoları ve kuyruk servosu. "Kuyruk servosu" cyclic servolarına göre çok daha farklı özelliklere (tork ve hız olarak) sahip bir servodur. Bir karışıklığa mahal vermemek için böyle bir ayrım yapılması ihtiyacı duyulmuştur.
Ayarını yapacağımız helikopterimiz "TREX 450 PRO" ve kullandığımız kumanda ise "FUTABA 7C".
Sizlerin ekipmanları farklı olabilir. Bu durumda kullandığınız ekipmanların MANUAL kesinlikle bir kontrol edin. Aşağıdaki mantık her ne kadar aynı olsa da bağlantı detayları farklılık gösterecektir. Zaten amacımız sizlere ana prensibi aktarabilmek
TREX 450 PRO Cyclic Servo Yerleşimi:
Tüm Align modellerinde hemen hemen benzer yerleşim mantığı kullanılmaktadır. Aşağıdaki yerleşim manualden alınmıştır.
[attachimg=1]
Şemadan da görüleceği üzere arka tarafa monte edilen servoya "Elevator", ön tarafda bulunan servolara ise "Pitch" ve "Aileron" adını almaktadır. Öndeki servoların hangisinin hangisi olduğu tamamen size kalmış olup, alıcının hangi kanalına bağladığınız ile belirlenmektedir.
Fakat genel tercih, heliye kuyruk tarafından bakılırken sağ tarafta bulunan servo “Aileron” olarak tanımlanır.
Alıcı- Receiver Kablo Bağlantı Detayı
Kumandamız "Futaba 7C" olduğu için, alıcı olarak "R617FS" kullandık. Aşağıdaki şema alıcının bağlantı detaylarını vermektedir. Sizin kullandığınız markaya göre alıcı kanallarının yerleri farklı olabilir. Bağlantı öncesi Manual kontrol ediniz.
[attachimg=2]
Şemada aynı zamanda farklı servo markalarına (Futaba,Hitec, JR) göre kablo detayları da gösterilmiştir. Şekilden de anlaşılacağı üzere servo kablosunun NEGATIF (-) ucu daima EN KOYU renktir. Bağlantılar yapılırken (-) ve (+) uçlara çok dikkat edilmeli ve yanlış bağlantı yapılmamalıdır.
NOT: Her ne kadar paylaştığımız bağlantı şemalarında "Gyro" ve "Kuyruk Servosu" da gösteriliyor olsa da, bu aşamada KESINLIKLE bu ekipmanları bağlamayınız. (Yanlış konfigurasyon sonrası yanma riski bulunmaktadır) İlerleyen konularda bunlarla ilgili detayları sizlerle ayrıca paylaşacağız.
Diğer Alıcı bağlantı detayları için aşağıdaki konulara bakabilirsiniz :
JR vs Futaba alıcı bağlantı farkları
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
Turnigy 9X Alıcı Bağlantıları
Bu LİNKİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol