RC Model Uçak Flap Kullanımı

Türker Akgün

Moderator
Katılım
4 Eki 2012
Mesajlar
13,715
Tepkime puanı
15,320
Yaş
44
Konum
Kocaeli
İlgi Alanı
Heli
Arkadaşlar,

Özellikle Scale model uçaklarımızda büyük bir emek, para ve zaman harcayarak tesis ettiğimiz flaplarımızın ne işe yaradığıyla ilgili soru belki sizinde aklınıza benim gibi takılmıştır.
Geçen günlerde Erkan Bey'in açtığı bu konu yıllar önce benimde son derece merak ettiğim bir konu idi. Bu sebeple etrafımdaki tecrübeli modelci abilerim ve tanıştığım gerçek pilotlarla yaptığım sohbetlerden edindiğim bilgileri flaplı uçaklarımda deneme şansım da olmuştu. Kısaca özetleyerek eğrisi doğrusuyla tecrübelerimi sizlerle paylaşmaya çalışacağım. Tamamen tecrübeye dayalı olması sebebiyle hatalarım, yanlışlarım var ise affola...

Flaplar hava freni olarakta tabir edilmektedirler. Hava sürtünmesini arttırır ve dolayısıyla eğer motor gücü arttırılmaz ise hızı da azaltırlar. Fakat flap kullanımında pilotajımız uçağımızda meydana gelecek etkiyi son derece değiştirebilmektedir. Flap kullanımı öğrenilmesi gereken bir konudur.

Basit bir şekilde frenleme olarak değerlendirilemez. Esasen flapların temel görevi aerodinamik olarak ancak yüksek hızlarda uçabilen uçakların düşük hızlardaki kaldırma kuvvetlerini arttırarak stall olmadan uçabilmelerini sağlamaktır.

Fakat yanlış bir pilotaj flaplardan tam tersi bir sonuç elde edilmesini de sağlayabilmektedir. Burada en önemli detay flapların kademeli olarak kullanılması ve belirli bir açıdan fazla açılması halinde kaldırma kuvveti anlamındaki faydasını kaybedip tersine uçağımızı stall ederek kırmamıza sebep olabileceğini unutmamaktır.

Bu sebeple flaplı uçaklarınızda modelinizin flap açtığınızda verdiği tepkileri iyi tecrübe etmenizi ve kademeli bir şekilde flap açarak kullanımında aceleci olmamanızı öneririm. Alıştıktan sonra ise kullanmaktan benim gibi büyük keyif alacağınızdan eminim. İnsan kendini gerçekten pilot gibi hissediyor :laugh:

Hazırladığım video umarım azda olsa size fikir verir ve yardımcı olur. :saygilar:

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
Ynt: RC Model Uçak Flap Kullanımı

Türker Akgün' Alıntı:
Basit bir şekilde frenleme olarak değerlendirilemez. Esasen flapların temel görevi aerodinamik olarak ancak yüksek hızlarda uçabilen uçakların düşük hızlardaki kaldırma kuvvetlerini arttırarak stole olmadan uçabilmelerini sağlamaktır.

Fakat yanlış bir pilotaj flaplardan tam tersi bir sonuç elde edilmesini de sağlayabilmektedir. Burada en önemli detay flapların kademeli olarak kullanılması ve belirli bir açıdan fazla açılması halinde kaldırma kuvveti anlamındaki faydasını kaybedip tersine uçağımızı stole ederek kırmamıza sebep olabileceğini unutmamaktır.
Bir olay ancak bu kadar kısa, özet ve doyurucu olabilir. Video ile de olaya son noktayı koymussun Turker'im %p

Google sordum, flap konusunda böyle bir video ya da konu anlatımı yok. TURKIYE'de bir ILK olması açısından seni tekrar tebrik ediyorum kardeşim :bravo:

Bu arada küçük bir itirafta bulunayım. Uzun emekler sonrası SCALE uçağı hem kırmadan indireceksin, hem iniş takımlarını açacaksın bir de üstüne KADEMELI Flap kullanacaksın gerçekten zor bir iş ve iyi bir pilotaj gerektiyoruz :rolleyes:. Fakat sonuç olarak ise eminin ki göze çok daha doyurucu bir gerçek uçak inişi ortaya çıkıyor ;)
 
  • Beğen
Tepkiler: Dursun Dayıoğlu
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Flap konusunda bende bir kac sey eklemek istiyorum

Arkadaslarin dedigi gibi Scale ucaklarda genel olamzsa olmazgereken seylerden biridir. Flaplar genelde inise gecerken hizi düsürmek icin kullanilan kanat arkasinda olan mekanizimdir.Biz bunlari kumandalarimizda ayarladigimiz zaman ya iki yada üc sekilde hareket ettiriz.Bazen hizli inis oluyor bazen pist kisa oluyor bazende rüzgar bu flaplari kullanmamiza neden oluyor. Flap kullanildiginda ucak hizini kaybeder basta biraz yükselir ama hizi düstügü icin birden burnunu asagi doru yöneltir.Onun icin gaz ile biraz oynayip ucagi yine dengesine getirmek lazim en iyisi ucak havada iken yani yüksekte iken flaplari kullanip ucagi izleyip gerektiginde dümeni asagi veya yukariya ve gaz ile oynayip ucagin durumunu tespit edip tanimak lazim her ucak flap kullaniminda ayni hareketleri yapmaz.Eger bir ucak ucus hizinin altina düserse otomazikman burnunu asagi yöneldir. RC yolcu ucaklarinda pist kisa olunca lapplar 10 ile 20 derece arasinda kullanilarak ucagin üst profili büyütülür ki üzerinden gecen hava akimi ucagi cabuk bir sekilde yukari cekmesi icindir.

Cok büyük Scale modellerde profiller tam olunca tabiki belli bir ucus hizina sahip olan ucak hemen yavaslatilamiyor ve inis icinde hizi yüksek oldugu icin bis basinda flapler kullanilarak yavas inis yapiliyor.Bu genelde büyük Planörlerdede görülüyor cünkü bazi tiplar gercekten hizli inis yapmaktadir ve pist üstünde flaplar kullanilarak ucagi yavas indirme imkanina sahip oluyor.

Gercek ucaklardada ayni.

Kanal 7 veya 8 üzerinden proglamlama imkani var kumandaya bagli kiminde fabrikasyon mevcut.

Selamlar

Hakan
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Bu mesaj ESM Sea Fury konusundan taşınmıştır
......
Flap kullanımına gelince... Öncelikle meraklısına şu adresi öneririm:



Gerçekten çok yararlı bilgiler mevcut. Uçaklarda flap kullanımının iki temel amacı var. Yaklaşık 15 - 20 derece civarındaki flap sapmaları uçağın stall hızını düşürürler ve böylece son yaklaşmanın daha yavaş yapılabilmesini sağlarlar. Daha fazla sapmalar ise stall hızına daha fazla etki etmeden fren etkisi yaparlar. İşin daha da iyisi şu: Kanadın arkasından geriye çeken bir fren düşünün. Motor da ileriye çekiyor. Yani uçak uzun ekseninde stabilize ediliyor. Rüzgar hamlelerindeki kararlılığı artıyor. Ayrıca çok daha dik bir son yaklaşma yapılabiliyor. Palyede, yer etkisi nedeniyle fazlaca oyalanmadan çöküp iniş mesafesinin kısa olmasını sağlıyor.
Bilinmesi gereken en önemli nokta flapın kanat sanal kordunu değiştirmesi. Yani sanki kanadın flaplı kesimini uçağın gövdesinden ayırıp daha yüksek bir insidens açısı ile monte etmiş gibi oluyoruz. Bu nedenle uçak hücum açısına daha duyarlı hale geliyor ve ilke olarak son yaklaşmada uçağın gövdesinin alt kısmını görmememiz gerekiyor. Bu şu demek: Uçak en fazla yatay ya da biraz burun aşağı bakacak şekilde gelmeli. Uçak burnunu kaldırır biz de karnını görürsek stall riski kapıda demektir.

Flap kullanımı konusunda temel ilkemiz "varsa kullan" şeklindedir. Ancak şu bir gerçek ki 46'lık ve altında kalan boyutta flapın görsellik dışında belirgin bir etkisi yok. Haa bir de uygun olmayan yaklaşma tekniği sonucu burun sürtmesine zemin hazırlar. :) 60'lık uçaklarda flap en azından kullanımının öğrenilmesi açısından faydalı ama uçuşa etkisi çok belirgin değil. 90'lık ve üzerinde ise bence oldukça yararlı. 50 cc civarındaki bu Sea Fury ise flapsız olarak ancak 200 metrelik bir piste indirilir diye düşünüyorum. :)

Sea Fury'de flaplar "split flap" şeklinde. Yani kanadın iç kesiminde alttan aşağı açılan parçalar mevcut. Kanadın firar kenarı değişmiyor. Bu tür flaplarda en büyük sorun uçağı aşırı kabartmaları. Ben kumandadan yavaşlatma işlevini kullandım ve bu kabarma çok belirgin değil. Ancak tam flaplı geldiğimde uçağın alçalmaya başlaması için ciddi bir ön elevatör darbesi gerekiyor. Sanırım çok hafif bir flap - elevatör miksi yapacağım. Eski Sea Fury'de kabarma çok belirgindi ve bu miksi kullanıyordum.

Fazla laf kalabalığı oldu. Şöyle bir özet geçelim. Rüzgar altında uçak karşımdan geçerken gazı rölantinin az üzerine kesip ilk kademe flapı koyuyorum ve esas bacağa dönüyorum. Eski uçaklarımda retractlar daha hızlı olduğu için onları esas bacakta açıyordum. Bu Sea Fury'de ciddi derecede yavaş çalıştıkları için daha önceden açmış oluyorum. Son yaklaşmaya dönerken tam flap koyup yavaşça gaz ekliyorum. Bu aşamadan itibaren uçağın çöküşünü izliyorum. Eğer çöküşü istediğim kıvama getirebilmek için fazlaca elevatör çekmem gerekiyorsa bu aslında elevatörü çekmeyip gaz eklemem gerektiğini gösteriyor. Çöküşü gazla denetleyerek piste kadar gelip artık bir metre kadar yükseklikte rölantiye çekip palye ile inişi sağlamaya çalışıyorum.

Son bir not: Gerçek uçuş eğitiminde ciddi bir yan rüzgar varlığında flap kullanmamamız öğütlenirdi. Ancak ben önceki Sea Fury ile yaptığım inişlerde flapın stabilize edici etkisi nedeniyle her türlü yan rüzgarda flaplı gelmeyi tercih ediyorum.

Ek: Sorunun gelişinden, bu inişte flap kullanmadığım gibi bir görüntünün oluştuğunu düşünüyorum. Onu da açıklayayım. Flap koyduğunuzda aerodinamik kaldırma merkezi geriye kayıyor. Bu da göreceli olarak ağırlık merkezinin ileriye kayması gibi etki ediyor ve burun sürtme riski oluşuyor bek tekerli uçaklarda. Her ne kadar bu Sea Fury'nin iniş takımı tasarımı bu konuda çok iyi ise de ben eski Sea Fury alışkanlığı ile yere teker koyar koymaz flapları toplama alışkanlığı edindim. O nedenle dönüp gelirken uçakta flap yokmuş gibi görünüyor ama aslında iniş tam flapla yapıldı.

Bu VIDEOYU görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Celalettin Bey'in iltifatına teşekkür ederim. Ansiklopedik bilgi verme iddiam yok. Sadece bilgi ve deneyim paylaşıyorum. :D

Flapların temel olarak iki işlevi var. Yaklaşık 15 - 20 dereceye kadar olan sapmalarda kanadın stall hızını düşürürler. Bu sayede uçak daha yavaş uçabilir ve inişte pist içinde durabilecek bir süratle teker koyabilir. Daha fazla bir sapma ise stall hızını hissedilir bir şekilde düşürmez. Yani kabaca bir örnek vermek gerekirse flapsız halde 55 knot stall hızı olan bir uçakta ilk kademe (15 derece) flap ile stall hızı örneğin 50 knot'a düşüyor diyelim. Flapı 40 derece yaptığımızda ise stall hızı 49 knot oluyor. Bu ikinci kademe flap (günlük kullanımda iniş flabı, full flap, tam flap da deriz) bir tür hava freni etkisi görür.
Uçaklarda gerçek hava frenleri kanadın üstünde olurlar (spoiler) ya da kuyrukta veya sırtta açılan kapaklar şeklinde uygulanırlar. Bunlar sürati iyi kesseler de kaldırma kuvvetini de ciddi derecede etkilerler. Halbuki full flap koyduğunuzda kanadın kaldırma kuvveti azalmaz hatta azıcık artar (zaten stall hızı da bundan dolayı düşer).

Şimdi gelelim zurnanın zırt dediği noktalara... :)

Biraz big bang'e doğru gitmem gerekiyor lütfen bağışlayın. Bir kanadın taşıyıcı kuvvet üretebilmesi için belirli bir profil ve belirli bir hava hızı gerekir. Buna ek olarak bir de çok önemli bir şey gereklidir: Hücum Açısı. (Angle of Attack, AoA). Hücum açısı kanadın ekseninin (kord diyoruz) hava akımı ile oluşturduğu açıdır. Sıklıkla "insidens açısı" ile karıştırılır. İnsidens açısı kanadın gövde eksenine montajı sırasında oluşan sabit açıdır. AoA ise her an değişir. Aynı koşullarda hücum açısı arrtıkça kanadın kaldırma kuvveti de artar. Nereye kadar? Kritik açıya yani yaklaşık 14 dereceye kadar. Bu açıdan sonra kanadın üst kesiminden akmakta olan hava akımı artık kanattan kopmaya başlar. İşte buna stall diyoruz!

Bir kanatta flap açtığınızda aslında kanadın kordunu değiştirirsiniz. O "sabittir" dediğimiz insidens açısı değişmiş olur. Bu da doğrudan hücum açısını değiştirir. Yani flap açtığınızda hücum açısı pratik olarak artar. Bir taşıyıcı yüzey taşıma kuvveti üretmeye başladığında aynı zamanda "indüklenen" sürükleme (drag) da artar. İşte flapın hem kaldırma kuvvetini artırması hem de uçağı yavaşlatması bu mekanizmalarla olur.

Eee zurna nerede zırt diyor? Geliyoruz acele yok. :D

Flap koyduğunuz zaman birkaç şey yapmalısınız. Gerçek uçaklarda iniş yaklaşmasında dikkat eden arkadaşlar bilirler. Flap koydukça motor gücü artırılır. Çünkü sürükleme artmıştır ve artık güce gereksinim vardır. Bir ayrıntıyı daha farkedenler olabilir. Özellikle son kademeye doğru her kademe flapta uçağın burnu biraz daha basılır. Neden? Çünkü artan hücum açısını stall düzeyine çıkarmamak gereklidir. Bizim uçaklarımızda da durum farklı değildir. Sadece 60'lık (60 cc değil!) boyutuna kadar pek farkedilen bir etki olmaz. Ama daha büyük uçaklarda flap geometri (bu ayrıntıya burada girmiyorum, gerekirse sonra konuşuruz). ve tipine göre flap açıldığında ciddi bir down elevatör basmazsanız uçak burun diker ve kolaylıkla stall olup spine girebilir. Eğer stall olacak kadar burun dikmezse az sonra uçak yavaşlayacağı için burun düşürür ve hızla alçalmaya başlar. Flap açıldığında uçak yüksek güç rejimindeyse bu etkiler daha da belirginleşir. Birçok büyük scale uçakta flap uygulaması için flap to elevatör miksi gerekebilir. Yani flap açısı arttıkça down elevatör basacak bir miks.

Flapın bir başka özelliği daha var. Uçağı stabilize eder. Nasıl? Bakın motor önde ve ileriye çekiyor. Flap nispeten arkada ve arkaya sürükleme oluşturuyor. Bir çubuk düşünün. Önden bir iple birisi öne arkadan bir iple birisi arkaya çekiştiriyor. Çubuk stabil kalmaz mı? Uçak da aynen öyle oluyor.

Bir traineri nasıl indiriyoruz? Piste uygun mesafede gaz kesiyoruz. Süzülerek rölantide gelip konuyoruz. Birçok gerçek trainer uçakta da iniş böyle. Ama yüksek performanslı uçaklar öyle değil. İşte bunlarda, uçağı flapla stabilize ediyoruz, uçağın havada belirli bir konumda kalması için elevatörü kullanıyoruz. Yani uçağın gövdesi tam yatay ya da 2-3 derece burun aşağı duruyor havada. Elevatörle bu pozisyonu muhafaza ediyoruz. Gaz kolu ise alıştığımız elevatörün yerine geçiyor. Yani uçak fazla çöküyorsa azıcık gaz açıyoruz, yüksek kaldıysa gaz kesiyoruz. Uçağı gaz kontrolü ile piste oturtuyoruz. Taa ki son anda elevatör çekip palyeye geçene kadar. Flap burada bize stabil bir yaklaşma kontrolü sağlıyor.

Son olarak modelcilerin en çok konuştuğu flaperon (aileronların flap gibi kullanılması) konusuna gelelim. Flaperon çok özel durumlar dışında uzak durmanız gereken bir uygulama. Bunu hatırlatarak başlayayım. Neden? Bakın klasik bir uçak kanadında aileronlar dıştadır. Flaplar ise içte. Flapların bütün kanadı kaplamamasının çok önemli bir nedeni var. Tip stall korkusu. Tip stall nedir? Sabrınıza sığınarak önce bunu açıklayayım. Kanadın ucunun stall olmasına tip stall diyoruz. Çok tehlikeli bir durumdur. Çünkü kanadın ucu en büyük momenti oluşturur (uzun kaldıraç kolu!!!). Havacılıkta kanadın kökten stall olması için binbir takla atılır. Örneğin kanat üretilirken burulur. Yani kanadın gövdeye yakın bölümünün kordunun insidens açısı ile ucunun insidens açısı farklı yapılır. Ya da kanadın iç kısmında hücum kenarına akımı biraz bozacak "stall strip" denilen çubuklar eklenir. Böylece kritik hücum açısına yaklaşıldığında önce iç kesimin stall olması istenir ki pilot farkedip düzeltecek zaman bulabilsin. Kanat uçtan stall olduğunda ise ne yazık ki uçağı virilden kurtarmak çok daha zor olur. Şimdi flaperon uygulaması nedir? Aileronları flap gibi aşağı saptırmak. Aileronlar nerede? Modeller için konuşursak ya kanat boyunca ya da kanadın uç kısmında. Şimdi düşünün. Flaperon yaptınız ve flap koydunuz. Kanadın ucunun hücum açısı arttı. Önünüzde bir hava hızı göstergeniz yok. Rahatlıkla kritik hücum açısına yaklaşıp uçağı tip stall ile kırarsınız. İşte bu nedenle flaperon uygulaması önerilmez.

Son söz... Her şeyin onlarca gyro ve bilgisayarla kontrol edildiği Airbus uçaklarında aileronla flaplarla birlikte aşağı birkaç derece saparlar yani flaperon uygulaması vardır ama modelde uzak durmanız önerilir. :)

Benden bu kadar... :D
 
Futaba 7c aileronları flaş yapmak

Şimdi...
Uçağın uzun ekseni ile kanadın kord ekseninin yaptığı bir açı vardır. Bu üretime bağlı sabit bir açıdır ve Angle of Incidence yani insidens açısı olarak tanımlanır.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Üzülerek söylemeliyim ki modelcilik camiasında bu açıya sıklıkla hücum açısı deniliyor. Özellikle eski modelciler inatla bunun hücum açısı olduğunu iddia ediyorlar ama külliyen yanlış.

Hücum açısı uçuşun temelidir. Çünkü kaldırma kuvveti oluşumundan doğrudan sorumludur.

Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Dinamik bir parametredir. Yani anlık olarak değişir. Hava akımı ile kanat kord ekseninin yaptığı açıyı tanımlar. Stall tamamen bu parametreye bağlıdır ancak Angle of Attack göstergeleri son derece karmaşık sistemler olduğu için klasik uçuş aletleri arasına girememişlerdir. O nedenle bir yan yol olarak hava hızı stall için kullanılmaktadır.

Normalde ortalama bir kanat için stall AoA değeri 14 - 15 derece gibi küçük bir değerdir. Şunu sorabilirsiniz: Bir uçak pekala burnunu 40 derece dikebiliyor ve stall olmuyor. İşte bu soruyu sorduğunuzda henüz AoA kavramını içselleştiremediniz demektir. Çünkü AoA dediğimiz parametre uçağın yere göre pozisyonu ile alakasız bir parametre. Rölatif hava akımı nın yönü daha da iyi ifadeyle vektörü burada belirleyidi rol oynuyor. Yani pistten yeni kesilmiş bir uçağın burnu ufkun 30 derece üzerinde olmasına rağmen uçak havada yukarıya doğru bir hareket yaptığı için AoA örneğin 12 derecede kalıyor. Umarım anlatabilmişimdir.

Stall için hava hızının kullanılmasının büyük dezavantajları var. Çok farklı konfigürasyonlar için farklı stall hızları söz konusu. Örneğin bir tek motorlu pervaneli uçakta power ON, flap 0 derece, flap 15 derece, flap 30 derece, power OFF, flap 0 derece, flap 15 derece, flap 30 derece gibi konfigürasyonlarda stall hızı değişir. Hava koşulları stall hızını etkiler. Uçağın o anki ağırlığı stall hızını etkiler. Halbuki AoA limiti her durumda tektir.

Bu konuyla ilgili sayfalarca yazabilirim o nedenle burada durayım. Merak edilen bir şey olursa yanıtlamaya çalışırım.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Hiçbir uçakta flaplar kanadın ucuna kadar uzanmaz. Neden?

Flap uygulanması kanadın efektif kord hattını değiştirir. İnsidens açısı değişir ve o anki hücum açısı artar. Stall dediğimiz olay ise sürat ile değil doğrudan hücum açısının kritik değeri aşması ile alakalıdır. Dolayısıyla flap uygulandığında kanadın flaplı bölgesinin hücum açısı da artmış olur. Bu durum bir yere kadar yüksek taşıma sağlasa da bir yerden sonra stall demektir.

Kanatların hpm içten yani gövdeye yakın yerden stall olmaya başlaması istenir. Çünkü uçtan stall olursa (tip stall) oluşacak yatış momenti o kadar ciddi boyutta olur ki uçağı toparlamak mümkün olmaz.
İşte bu nedenle flaplar asla kanat ucuna uzanmaz.

Kanadın firar kenarının büyük kısmını oluşturan aileron varlığında flaperon uygulaması tip stall riskini beraberinde getirir. Avantajı ise neredeyse hiç yoktur.

Tüm bu yazdıklarımın bir istisnası Airbus uçaklarıdır. Bu uçaklarda flap konulduğunda aileronlar birkaç derece aşağı sapıp flap etkisi yaparlar. Ayrıca düz uçuşta da aileronlar bir iki derece yukarı sapıp yük azaltma işlevi (load alleviation) görürler. Ama bunun onlarca güçlü bilgisayar ve gyro tarafından kontrol edilen bir uçakta yapıldığını unutmayın.

Flap konusuna gelince... Pratikte 30 cc altındaki bir uçakta görsellik dışında bir faydası olmadığını söylemek mümkün. Uçak büyüyüp ağırlaştıkça, son yaklaşmayı daha düşük süratte yapıp pist içinde durabilmek amacıyla flap kullanımı bir anlam kazanır.
 
Moderatör tarafında düzenlendi:
  • Beğen
Tepkiler: CANKUT TAŞ
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Bir konu bu kadar mı anlaşılır ve güzel anlatılır .......Sanki flap sistemini icad eden mucid gibi en ince detayına kadar anlatmışsın Sümer abi , bu yazıyı havacılık okulu okuyan öğrenci kardeşlerim görse , 7 yaşından beri uçak kullanan bir mühendis sanırlar abi.İşte bilgi , işte içi dolu tecrübe , Sadece önünde saygıyla eğiliyorum abi... :saygilar:
Hep diyorum ya , iyi ki Sümer abimiz var , iyi ki böyle baştacı üstadlarımız var ..... :bravo: :bravo:
 
  • Beğen
Tepkiler: CANKUT TAŞ
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Sümer bey, elinize, dilinize sağlık. %p Bilinçli modelci olmak bu olsa gerek!
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Flaperon için aileron y kablo ile alıcıa bağlı olsa olur mu ?
Birde flaperon sade bir şekilde nasıl yapılır. Video izledimde bir sürü mix yapıyorlar. Sadece swichleri kullanarak aileronu flap olarak kullanmak istiyorum
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Kadir Kurt' Alıntı:
Flaperon için aileron y kablo ile alıcıa bağlı olsa olur mu ?
Birde flaperon sade bir şekilde nasıl yapılır. Video izledimde bir sürü mix yapıyorlar. Sadece swichleri kullanarak aileronu flap olarak kullanmak istiyorum
Kadir sadece aileronlari flap olarak kullanırsan aileron lazım olduğunda ne yapacaksın bu nedenle adamlar mix yapıyorlar [emoji4]
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Celalettin Yazkan' Alıntı:
Kadir sadece aileronlari flap olarak kullanırsan aileron lazım olduğunda ne yapacaksın bu nedenle adamlar mix yapıyorlar [emoji4]
:D Videolardan mix değerlerini aldım. Peki aileron servolarindan birini 1. Kanala diğerini 6. Kanala bağlamadan y kablo ile direk 1. Kanala bağlarsak çalışmaz mı ?
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Sevgili kardeşim, aileronlar birbirine ters, flaplar ise paralel çalışır. Her iki işlevi aynı anda yapacak bir sistemi Y kablo ile nasıl çalıştıracaksın??? Ayrıca uçak mı kırmak istiyorsun?
 
RC Model Uçak Flap Kullanımı

Sümer Yamaner' Alıntı:
Sevgili kardeşim, aileronlar birbirine ters, flaplar ise paralel çalışır. Her iki işlevi aynı anda yapacak bir sistemi Y kablo ile nasıl çalıştıracaksın??? Ayrıca uçak mı kırmak istiyorsun?
Sümer abi, daha önce flaperon kullanmadığım için sormam normal.