T28'in flapları ile ilgili sorunuma çözüm bulalım mı?

Sumer Yamaner

Moderator
Katılım
17 Eyl 2013
Mesajlar
8,761
Tepkime puanı
23,146
Yaş
61
Konum
İstanbul
Web sitesi
www.sumeryamaner.com
İlgi Alanı
Uçak
Şimdi arkadaşlar size sorunumu anlatmadan önce uçakla ilgili kısa bilgi vereyim. Uçak Ok Model'den alındı ve muhtemelen 8 - 10 sene depoda beklemiş haldeydi. Bu da bazı kısımlarda çarpılma ve bükülme anlamına gelebilir. Gerçi gözle görünen tek sorun aşağıda şekille anlatacağım durum.

Uçağın kanat yapısı kabaca böyle.
Bu RESMİ görmek için izniniz yok. Giriş yap veya üye ol


Sol kanatta sorun yok. Sağ kanatta ise flapı kanat köküne, aileronu da kanat ucuna ayarladığımızda flap ile aileron birleşme yerinde 3 - 4 derecelik bir açı farkı oluşuyor. Bu uçağın tasarım veya üretim kusurundan kaynaklanabileceği gibi, flap, aileron ya da kanattaki bir burulma ile de alakalı olabilir.

Uçak sıfır aileron trimi ile düz uçuyor. Sıfır aileron trimi derken sağ aileron kanat ucu ile hizalı ama iç kenarı flapla hizalı değil.

Uçakta dikey stab ve rudder ile de ilgili bir sorun yok.Yani krablı falan da uçmuyor. Normal dümdüz gidiyor. Uçağın bir önemli sorunu yatay stab insidensi. O nedenle elevatörde 3- 4 derece down trim var mecburen. Bunun ağırlık merkezi ya da motor açısı ile alakası olmadığını da netleştirdik. Yani bir tasarım kusuru var burada ama sorun yaratmıyor.

Şimdi gelelim sorunumuza.

Her iki flapı önce cetvelle ölçerek, sonra mekanik açıölçerle, yine olmayınca elektronik açıölçerle birbirine eşitledim. Yani sıfır pozisyonu gövdeye yakın kenarın gövde çıkıntısına sıfır olduğu konum olarak alındı. Sonra yarım flap 20 derece, tam flap da 40 derece olarak ayarlandı.

Uçuşta yarım flap koyunca uçak belirgin olaraksağa yatış eğilimine giriyor. Tam flapa geçince bu sorun kayboluyor.

Sol flapı 10 dereceye kadar düşürünce (yani asimetrik oldular) nispeten düzeliyor ama simetrik yaptığım anda sağa yatış başlıyor.

Haydi şimdi atış serbest... Fikir ve önerilerinizi bekliyorum. Özellikle de @Özgür Evren Varol buyursun bakalım...
 
Sağ kanat flap ve aileron menteşe yerleri ile oynamak mümkün müdür aceba Sümer abi??
 
  • Beğen
Tepkiler: Hakan Ülgenalp
Abi ,menteşelerin birer taraflarının aşağıda veya yukarda olması bu flap aileron birleşim yerinin farklı olmasına sebep olabilir mi?
 
-Sağ ve sol flap servolarını yer değiştirerek deneme şansı olabilir mi?
-Sağ flap servosu belli bir konumda diğerine göre daha farklı bir açı veriyor olabilir mi?
-Her iki flapta yekelerin konumları tamamen aynı mı?
-Sağ kanattaki eleron ile flabın arasındaki 3-4 derecelik açı farkı elerondaki mi, yoksa flaptaki burulmadan mı? Veya Kanattaki burulmadan mı?
-Her iki flap da aynı yükte aynı esnekliği mi gösteriyor?
-Elevatör tek servo mu, çift servo mu? Çift ise flap indiğinde etkileniyorlar mı?
-Lazer gönye ile bakıldığında kanatlar, gövde, yatay ve dikey stablarda bir anormallik var mı?

Şimdilik attığım bunlar, ne kadarı tutar bilmem!
 
-Sağ ve sol flap servolarını yer değiştirerek deneme şansı olabilir mi?
-Sağ flap servosu belli bir konumda diğerine göre daha farklı bir açı veriyor olabilir mi?
-Her iki flapta yekelerin konumları tamamen aynı mı?
-Sağ kanattaki eleron ile flabın arasındaki 3-4 derecelik açı farkı elerondaki mi, yoksa flaptaki burulmadan mı? Veya Kanattaki burulmadan mı?
-Her iki flap da aynı yükte aynı esnekliği mi gösteriyor?
-Elevatör tek servo mu, çift servo mu? Çift ise flap indiğinde etkileniyorlar mı?
-Lazer gönye ile bakıldığında kanatlar, gövde, yatay ve dikey stablarda bir anormallik var mı?

Şimdilik attığım bunlar, ne kadarı tutar bilmem!
Uyyyyy... :)

Flap servoları bire bir aynı. Hareketlerinde en ufak fark yok. Geometri tam simetrik. Açı farkı bırulmadan olsa ciddi bir aileron trim isterdi diye düşünüyorum. Elevatör çift servo. Düne kadar miks yoktu. Dün yüzde 5 miks yaptım kabarnaya karşı.
Lazer gönye nerden bulayım. Gözlerim lazerli benim. :)
 
Bu kadarlık bir açı farkı tahminimce böyle bir etki yaratmayabilir.?
 
Sümer abi sen de sordun mu tam kazık yerlerden soruyosun yav :D Yarın 1,5 km uzunluğunda bir cevap görürsen Evren hoca da cevap vermiş demektir zaten :lollol:
Sorun mekanik ise flap kanatçığına el atardım , Ahmet'in dediği gibi kanatçık menteşe ayarlarına bir müdahele gerekebilir.
Servoların birebir aynı olması , aynı adımda çalıştıkları manasına gelir mi abi , sen multi - ultra- Sümeronics olarak o servoya bir kod falan yazıp , öbür servo ile uyumlu çalışmasını bence pek âlâ yaparsın.
Başka sallayacak bir şey gelmedi aklıma , akşamdan uçağı suya yatırsak , dahtaları yumuşasa , sonra düzgün bir kalıpta kurutsak , kendiliğinden düzelir mi acaba ....( abi salla dedin sallıyoz işte , ama itiraf edin ben kadar iyi sallayan çıkmadı :lollol: )
 
-Sağ ve sol flap servolarını yer değiştirerek deneme şansı olabilir mi?
-Sağ flap servosu belli bir konumda diğerine göre daha farklı bir açı veriyor olabilir mi?
-Her iki flapta yekelerin konumları tamamen aynı mı?
-Sağ kanattaki eleron ile flabın arasındaki 3-4 derecelik açı farkı elerondaki mi, yoksa flaptaki burulmadan mı? Veya Kanattaki burulmadan mı?
-Her iki flap da aynı yükte aynı esnekliği mi gösteriyor?
-Elevatör tek servo mu, çift servo mu? Çift ise flap indiğinde etkileniyorlar mı?
-Lazer gönye ile bakıldığında kanatlar, gövde, yatay ve dikey stablarda bir anormallik var mı?

Ömer abi ne yaptın sen :eek: Abi adamı modelden soğutacaksın, valla benzin döküp yak desen daha iyiydi. :lollol: :lol:

Sümer abi şimdi kızacaksın bana ama ne fayda gelirse helicilerden gelir. ;D

Diyelimki bu uçağın biryerleri yamuk ve diyelimki biz bu yamukluğu lazerle, ultrasonla, emarla her ne gerekiyorsa onunla ölçüp bulduk. ;) Ne olacak ? Mesela kanat burulmuş olsun. Ne yapacağız ??? Kanadı yeniden mi yapacağız ? Evren değilsinki abi sen, bence sana uygun bir çözüm olmaz bu. :laugh: Hele de uçağın uçuşundan memnunken, hiç sanmıyorum. :)

Bana sorarsan bu iş yazılımla çok rahat çözülür.

- Yarım Flapta: Sol flap 15 derece(*) / Sağ flap 20 derece
- Tam Flapta: Sol flap 40 derece / Sağ flap 40 derece

Uçak neden yarım flapta sağa yatıyor peki... :rolleyes: Bence olur öyle bazen, uçak bu sonuçta... efsunludur birşeydir fazla kurcalanmaz. :lol: :lol:

* Bu değerin gerçekte ne olacağını bulmak bir defaya mahsus birkaç sortimizi alacak elbette. :saygilar:
 
Son düzenleme:
Evren'den beklenmedik kadar kısa ama çok etkili bir cevap!
Ters uçuşta flap basmak!? Sorunun amacını anladım da, bu manevrayı yapmak cesaret ister....
Bütün problem sadece flap açıldığında uçağın bir tarafa yatmasıysa, flap - aileron miksi ile çözüm üretilir diye düşünüyorum. Burkulmayı düzeltmek için yeni bir parça gerekir. Menteşelerin hatalı olduğunu düşünmüyorum. Kaldı ki burkulma menteşelerin yeniden düzenlenmesi ile giderilir mi? Sanmıyorum.
 
Son düzenleme:
  • Beğen
Tepkiler: Ahmet ATICI
Ters uçuşta 20 derece flap bastın mı hiç?
:evil:

Hmmmmmm anladım galiba. :rolleyes:

- Terse geçiyoruz,
- Terste flapı açalım falan derken panikle uçağı çakıyoruz,
- Sonra enkazın yanına gidip sağlam kalan bir flap buluyoruz,
- Ardından bu flapa göre yeni bir uçak yapıyoruz.

Çözümdür, hem fikirim. :) Yalnız azda olsa riskli, iki flapta kırılırsa referansı kaybedebiliriz. ;D
 
Evren'in ölçmek istediği şey ters uçuş durumunda flaplar açıldığında uçağın yatış tepkisinin ne olduğunu görmek. Ama kanadın kaldırma kuvvetini de yok ediyorsun bir ölçüde. Ben olsam bu riske girmezdim. Yarım flap pozisyonuna haricinde hiç bir sıkıntı yoksa flap - aileron miksi mantıklı tek çözüm bence.